robertaas Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Og så ble det en tur til Bora Bora :-) AF1275 OSL-CDG 2G - 06:35-09:00 AF072 CDG 2E-LAX 2 - 13:30-16:00 AF676 LAX B-PPT - 23:40-05:00 VT405 PPT-BOB - 08:15-09:05 Ved å splitte billetten i 2 og sparte man ca. 10.000 NOK. Når jeg har en slik transfer på egen risiko legger jeg vanligvis inn en dag som buffer, men her valgte jeg å ta litt mere risiko. En ekstra billett på den siste strekningen ville jo koste langt mindre enn hva jeg tjente på oppsplittingen. Bestilte likevel ikke det første flyet videre, er da litt forsiktig. OSL og innsjekking Online innsjekking åpnet 30 timer før avgang. Måtte oppgi adresse i USA selv om det kun var transit. Fikk tidligcreservert sete på de 2 midterste flightene, men fikk kun automatisk tildelt sete som jeg ikke ville ha for den første flighten. Kontaktet support via kontaktskjema og etter 12 timer fikk jeg melding om at jeg måtte kanselere innsjekkingen og sjekke inn igjen. Jeg gjorde det og fikk selvsagt de samme menyene igjen og ble igjen tildelt samme sete. Jeg overnattet på Gardermoen pga. tidlig flight og rot i trafikken i Oslo med stengt jernbane. Før jeg dro til hotellet var jeg innom avgangshallen og på innsjekkingsautomaten klarte jeg endelig få et bedre sete. Bodde på Gardermoen Airport Hotel, men det manglet fungerende vekking som er vesentlig da mange bor der for å rekke tidlige fly. Ingen vekkeklokke eller telefon på rommet, men man skulle bruke tv-apparatet til vekking, men det slo seg bare på på en info-kanal uten lyd. Trodde dette var feil så jeg tilkalte hjelp som bare kunne fortelle at det virkelig var så dårlig. Jeg ble imidlertid lovet at de skulle ringe meg på min mobil 4:00 eller banke på døren min om de ikke kom frem. Det hørtes som ut som et betryggende tilbud. Jeg ble oppringt 5:54 og da satt jeg heldigvis allerede på gaten. Tidlig start Ved bagasjedropp ble jeg fortalt at jeg måtte ta kofferten gjennom tollen i LA og først der ville jeg bli innsjekket og få boardingkort til neste flight. OSL-CDG PARIS Godt utvalg av aviser: Dagens Næringsliv, Aftenposten, Dagbladet og mange internasjonale. De hadde til og med med Le Canard enchaîné. Flyet tok av ca. 15 minutter forsinket. Ca. 40% belegg og spesielt god plass bakerst i flyet. Greie seter, men jeg kunne ønsket meg at det var mulig å legge setene ned mer enn 5 grader når det først var så god plass. La merke til at bagasjehyllene var mindre dype enn vanlig. Enkel servering. Kaffe, te, eller vann, og et lite stykke bakverk. På slutten av serveringen slo de seg helt løs og sa folk bare kunne ta 2 stykker. Vi landet 5 minutter før ruten. Etter landing takset vi i 15 minutter rundt på sightseeing på flyplassen. Så blandt annet den franske presidentens nye fly og en concorde. Ved siste transit takset vi forbi en rekke med A380, men vi tok en annen rute denne gangen. CDG Hadde reist med Air France til Miami en måned tidligere jeg kjente allerede veien fra terminal 2G til 2E. Fra flyet var det ned trappen og bort til en gammel terminal hvor vi ble ledet til en trang gang. Gangen splittet seg plutselig med vei til forskjellige terminaler, men det var ingen info om hvilke flighter som gikk hvor, det burde man vite. Mange stoppet selvsagt opp og lurte på hvilken terminal de skulle til og det blokkerte den trange gangen. To utskremte medarbeidere stod der og prøvde veilede folk med hvor de skulle. Så kom man til en passkontroll og etter det en stor tavle med flighter. Derifra var det buss til 2E med 2 stoppeplasser avhengig av hvilken gate man skulle til. Bussen ga 10 minutters sightseeing og sitter man på venstre side får man best utsikt til rekken med A380 man også kjører forbi. Det er ikke hver dag man ser slikt. Ved første stopp er det trapp opp og så er jeg midt i terminalen uten noen flere sikkerhetssjekker. Det er ikke noe oversiktkart over terminalen eller tavle med avganger der man kommer opp. Det er derimot en servicedesk for Air France der, men den er tom. Jeg så at gate 69 og 67 lå ved siden av hverandre så 65 som jeg skulle til trodde jeg ikke var langt unna. Der tok jeg veldig feil. Jeg måtte forbi shoppingområdet, forbi inngangen fra en bred sikkerhetssjekk og enda flere butikker og resturanter. Og så måtte jeg forbi masse gater på 50-tallet før jeg endelig kom til 65 helt i den andre enden av terminalen. Der sjekket en hyggelig dame jeg inn på Strekningen fra LA til Faa. Kunne godt tenkt meg å slå ihjel litt tid på Diners-loungen, men den er i en helt annen terminal. Jeg følte det ville være å utfordre skjebnen å prøve å bytte terminal på en flyplass med fransk layout og logistikk. Grei utsikt Det var gratis Wifi, men kun i 15 minutter. Flighten ble så flyttet til gate 70 som var 5 siffer unna og altså i den andre enden av den lange terminalen. Fikk også SMS om endringen. Ved gaten spør de om hvor lenge man blir i USA slik at man får riktig skjema. Eller ikke noen ekstra utspørring eller sikkerhetssjekk som jeg kun har sett i Norge for de som skal til USA (Har reist til USA fra 10 forskjellig land de siste årene). Endret 23. april 2012 av robertaas 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 (endret) CDG-LAX (LA) Franskmenn som ikke har fått de setene de ønsker tar seg bare til rette på flyet og flyvertinnene aksepterer det og flytter rundt på andre passasjerer for å tilpasse seg dette. Det er vanlig et ankelte prøver å bytte plass på flyet, men eller spør man jo først om lov. Et par som ikke kunne fransk ble splittet og satt på hvert sitt midtsete 5 rader fra hverandre. Pledd og pute lå setet. Både fjernkontroll og vanlig utgang for hodetelefon var i seteryggen forran. meny Først litt kjeks Det er ofte spennende å se Grønnland når det er klarvær Og mere mat LA Flyet landet 5 minutter før tiden. Etter 50 minutter var jeg gjennom toll og immigration og rett etter fikk jeg sjekket inn kofferten igjen. Her var det tid til en snartur opp til Hollywood. Fok shuttle og bane opp dit. På "Walk of fame" så jeg mange utkledninger med elendig kvalitet, spesielt Lady Gaga så jeg mange av. Så ganske mange før jeg skjønte hvem det var meningen de skulle se ut som. Så også en helt utrolig kopi av Samuel L. Jackson fra Pulp Fiction. "Moana"-klasse Tilbake på flyplassen fikk jeg beskjed om at jeg måtte sjekke inn igjen for å få et nytt boardingkort. Det var Air Tahiti Nui (Nui betyr stor) som hadde codeshare med Air France. 20 minutter senere var jeg gjennom sikkerhetskontrollen med nakenskanner og tok meg en forfriskende i dusj i loungen.Slapp inn med Diners-kort. Fra Gaten var det buss med slukket lys hvor det ble ganske mørkt. Etter at vi hadde kjørt rett frem i ca. 15 minutter begynte jeg å lure på om vi fortsatt var på flyplassen. Vi kom til en liten bygning hvor vi ble ført opp rampe i en liten bygning for å kunne bruke den vanlige bronen til flyet. Jeg har ikke sett noe lignende andre steder. Endret 24. april 2012 av robertaas 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 (endret) LA-Faa (Tahiti) Fullt belegg på flyet. Så var det matervering: Laks med potetsalet som forrett, ravioli med ost for hovedrett og en billigboks med sjokoladepudding med kornete konsistens. Til måltidet fikk man et lite kaldt brødstykke med gummiaktig konsistens. Hverken spesielt godt eller raffinert, men de som sitter på dette flyet er vel ellers så priviligerte at de ikke burde klage. papirserviettene var spesielle, de kjentes ut som en mellomting mellom papir og isopor. Hvordan jeg hadde klart reservere et sete over vingen på denne flighten er et mysterium. Underholdningssystemet var ikke mye å rope hurra for. Det var tregt og ustabilt med generiske menyaer ala "Video 1", "video 2" og det var ikke on demand. Både lyd og billedkvalitet var også unormalt dårlig. Frokost rundt kl 4 var bedre. Valg mellom omelett med potatoe brownies og pannekaker. Det var også første gang jeg på fly har blitt spurt om jeg ville ha kaffe, te eller varm sjokolade. Så jeg måtte selvsagt prøve sjolkoladen. Ikke så varm, men absolutt til å drikke. Uniformen var blomsterskjorter for mennene og blomsterkjoler i forskjellige farger for damene. Med en blomst i håret ble det polynesisk stemning allerede i flyet. Faa -Tahiti Ikke enkelt å spille sprudlende polynesisk musikk i mørket 5 om morgenen, men vi ble mottatt med musikk Kom altså i tide og brukte tiden på flyplassen til å ordne noe små detaljer for resten av turen. Ny innsjekking og lite propellfly vidre. Kun 3 kg i håndbagasjen sa reglene så jeg hadde forberedt en ompakking til minimum inn i kabinen. Da jeg så de andre som skulle med skjønte jeg at de ikke var særlig strenge. De var free seating og de som hadde gjort sin research visste at det var venstre side som var den eneste riktige. Endret 23. april 2012 av robertaas 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Faa til Bora Bora Korallrev rundt nordsiden av Thaiti og vi fløy videre med Moorea på venstre side, men den var innhyllet i skyer. Air Tahiti legger rutekartet sitt over europakartet for å vise hvor stort deres rutenett virkelig her. Det begynner virkelig å bli spektakulært når vi kommer til Raiatea som deler lagune med Tahaa. Mellom Raiatea og Tahaa er enkelte overbevist om at det er Bora Bora. Når Bora bora kommer frem høres all knipsingen ut som om man er på en pressekonferanse. Og de som sitter på høyre side henger seg over de på venstre side. Merker at flygerne flere ganger måtte kompensere for alle som flyttet seg over til den andre siden. Ser for meg at de sitter og gliser hver gang det skjer. Det var en enkel flyplass. Avkomst og avgang i samme rom og ingen sperrer. Ingen sikkerhetssjekk eller slikt. Som en småflyplass i Nordnorge for flere tiår siden. Båt inn til Vaitape som er den største byen inne på selve øya er inkludert. De som bor på de dyrtest femsterners som ligger på revet øst for øya blir hentet i "flytede skinnsalonger". For de med god råd er det St. Regis som gjelder. Er med under navnet Eden i filmen "Couples Retreat". http://www.youtube.com/watch?v=QPKlEDf2Mb0 På vestsiden av øya ligger flere forlatte resorter. De merker finanskrisen her. I Vaitape venter bestilt transport for de fleste. Endret 24. april 2012 av robertaas 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Bora Bora Ser ut til at de hadde litt dårlig med materialer så de måtte ha en vindu i gulvet mitt. Der ser unektelig pent ut på øya. Hytta mi, OWB. En tur uti det store akvariet. Stor stas med vinnerne av lokal dansekonkurranse aka heiva. Vanskelig å finne noe som ikke ser pent ut, selv langs veikanten. Name dropping uten like. Denne restauranten hadde flere fulle skilt. Sørenden av øya. Matira er den store offentlige stranden på hovedøya. Godt med plass der og fantastisk solnedgang. Bora Bora -Moorea Så går flighten til Moorea og øyene kommer i motsatt rekkefølge. Nå er det høyre side på flyet som gjelder. Mellomlanding på Huahine (Ikke å forveksle med Hua Hin) Moorea Endret 23. april 2012 av robertaas 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Moorea Prisene for hotellene med flest stjerner var hinsides på Bora Bora så jeg gikk litt opp først når jeg kom til Moorea. Morsom kombinasjon med speil som romskiller. Uten blandt OWB lå det også en restaurant hvor de hadde haimating hver kveld. Jeg passet på å være ferdig med snorklingen min da. Slik ser reklamen ut. Vanlig bebyggelse Jommen meg serverte de gravlaks. Utsikt fra vaniljeplantasje Ananas Nooni Endret 24. april 2012 av robertaas 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Tahiti Veien var kort fra Moorea til Tahiti så en fergetur er grei. Da kan man også bli møtt av noen som trener til båtrace. Kraftig dekor på rommet, og min gamle samsonite sees såvidt. OWB var å regne som feilkonstruerte her, de hadde ikke egen nedgang til vannet og da er mye av vitsen borte. Tur inn i innlandet. Mange eksotiske planter og bratte bakker. Solen gikk ned over Moorea. Mange fine solnedganger på alle øyene. Retur til virkeligheten Hundetoalett ved flyplassen i LA. Legg merke til advarslene om at dette ikke er en ekte brannhydrant. På veien tilbake var ikke CDG like enkel med å komme seg fra terminal 2E til 2G. Det første man gjør når man kommer til en terminal for transit er så sjekke om gate eller tid er endret. Jeg fant et display med avganger fra andre terminaler, men der var ikke min flight. Og det var heller ingen kart eller pil viste hvordan man skal komme til terminal 2G. Det eneste måten å finne ut av det er kundeservice via videoterminal. En sur dame sier at flighten min selvsagt går som vanlig og at jeg først må følge pilene gjennom labyrinten til en annen terminal før jeg kan finne info om hvordan jeg kan kommme til min terminal. Andre turer: Test av billigtur med KLM til New York - Mars 2009 Test av Finnair til Sydney - April 2009 Test av billigtur med Icelandair til Toronto - Mai 2009 Test av billigtur med Austrian Airlines til Moskva - Mai 2009 Test av Continental til New Orleans - Februar 2010 Test av British Airways via Heathrow til Miami - Mai 2010 Test av Emirates til Seychellene - August 2010 Test av Swiss til Oman - November 2010 Test av Air China + Cebu Pacific til Filippinene - Januar 2011 Endret 24. april 2012 av robertaas 1 Lenke til kommentar
foorex Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Glimrende rapport! Hvor lenge var du der? Fløy du samme vei tilbake? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Var der 11 dager. 4 dager Bora Bora, 4 dager Moorea og 3 dager på Tahiti. Tok de samme flightene i motsatt rekkefølge på returen fra Faa og sov godt. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Det så ut som en flott tur, men jeg svømmer heller enn å reise via CDG... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 http://www.youtube.com/watch?v=ao2R2AkY1wQ Utenfor hytta var det fisker som så ut til å være skuffet over at de ikke fikk mat av meg. http://www.youtube.com/watch?v=H06gHHh5MZ0 Lenke til kommentar
Christianz Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Veldig bra rapport! Leste den på flyprat.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå