Gunderz Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Hei Jeg er i Beijing og kamerahuset, Canon 7D, døde. Kameraet lå påslått i fotosekken over nattan og når jeg skulle bruke det dagen etter var det helt dødt. Intet lys, ingen reaksjon på knapper, ta ut batteri og backup batteri hjalp ikke, samme med minnekort. Prøvde igjen senere på dagen og da startet kameraet opp, men alt gikk veldig veldig tregt. Tok ut batteriet igjen og etter å ha satt det på plass igjen var huset like dødt som første gang. Det er fremdeles dødt. Jeg har prøvd å lade batteriet og det hjalp heller ikke. I dag har jeg latt kameraet stå på en stund med batteriet i og deretter satt batteriet til lading. Det ser faktisk ut til at batteriet har blitt tømt ganske mye den tida kameraet har stått på. Har andre her vært borti lignende? Noen tips til andre ting jeg bør prøve? Akkurat nå vurderer jeg å kjøpe nytt hus. Endret 9. april 2012 av Gunderz Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Gå til en butikk og høyr om du får prøvesjekke med et anna batteri. Kan også prøve firmware-oppdatering via minnekort. Viss ikkje dette går, ville eg kjøpt et lite kompaktkamera om det er veldig viktig å ta bilder under turen. Om ingenting spesielt har skjedd, skulle en tru det går på garantien. Edit: Såg no du har prøvd backup-batteri. Ville prøvd en oppdatering. Var det fukt i sekken? Endret 9. april 2012 av iverha2 Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Skal se om jeg kan prøve et batteri. Firmwareoppdatering er litt vanskelig da kameraet nekter å reagere på noe som helst, dessverre. Takker for svar. Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hei. Huset mitt ( canon 7d ) døde momentant mellom objektivbytte. Kamera var helt dødt, måtte bytte elektronikken. Har selv ved to tilfeller opplevet at kamera (batterie) har blitt utladet når kamera har ligget i sekken påslått. Da har jeg ladet batteriet igjen og det har vert ok. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Har du prøvd med et annet objektiv? Da Erik og jeg var i Bolivia på fototur var det en kar som opplevde at 5D'n hans døde på grunn av dårlig kontakt mellom objektivet og kamerahuset. Andre objektiver fungerte fint, viste det seg, og etter en rens av kontaktpunktene funket også hans eget objektiv finfint. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Jeg ville prøvet å ta ut date/time batteriet og la det stå uten det en halvtimes tid. Det re-setter kamera i tilfeller hvor noe har "hengt seg opp". Batteriet ligger i en liten skuff rett under batteri luken. Side 235 i manualen. Har du ladet hovedbatteriet med riktig spenning? Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Takk for respons. Jeg skal prøve å gi dere en oversikt på hva jeg har prøvd hittil: - ta ut batteriet og sette det inn på nytt. Prøvd mange ganger. - ta ut backupbatteriet og sette det inn igjen. - ta ut backupbatteriet og hovedbatteriet, ventet i 45-60 min pg satt dem inn igjen. - prøvd to forskjellige objektiv, Tamron 17-50 mm og Canon 10-22 mm. - tatt ut minnekort og satt på plass igjen. - prøvd med annet minnekort - prøvd med nytt backupbatteri Dessverre hjalp ingen av disse tingene. Jeg kan sjekke objektivkontaktene på selve huset. Når det gjelder lading av batteriet så er har jeg brukt Canons orginallader og den burde sørge for at batteriet blir ladet på rett spenning. Ladeindikatoren lyser i det minste grønt etter en stund med lading. Batteriet er også Canons orginale. Fuktighet: Det var ikke vesentlig fuktighet i sekken kameraet lå i. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Et skudd i blinde. Det er to mikrobrytere som slår av kameraet. Det ene er når batteridekslet åpnes og det andre er når minnekortdekslet åpnes. Du kan inspisere dem. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hei. Huset mitt ( canon 7d ) døde momentant mellom objektivbytte. Kamera var helt dødt, måtte bytte elektronikken. Har selv ved to tilfeller opplevet at kamera (batterie) har blitt utladet når kamera har ligget i sekken påslått. Da har jeg ladet batteriet igjen og det har vert ok. Var kameraet påslått når dette skjedde ? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Om man ser i brukerveiledningen så står det spesifikt at kamera skal være avslått når man kobler av/på objektiv, blits eller annet utstyr. Aldri tenkt noe spesielt over dette selv, men regner med det er en grunn til slike påstander. Tipper du var veldig uheldig bare (ca samme sannsynlighet som å vinne millioner i lotto-trekning). Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hei. Huset mitt ( canon 7d ) døde momentant mellom objektivbytte. Kamera var helt dødt, måtte bytte elektronikken. Har selv ved to tilfeller opplevet at kamera (batterie) har blitt utladet når kamera har ligget i sekken påslått. Da har jeg ladet batteriet igjen og det har vert ok. Var kameraet påslått når dette skjedde ? Nei. men det var mye tåke, høy luftfuktighet så jeg var litt bekymret hvordan det ville gå med garantien ( pga det har vert en del saker med 7D og fukt ) det blei ikke noe problem. De fant noen løse skruer og skiftet elektronikken. Og kamera er som nytt. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Grunnen til spurte er at anbefales alltid å slå av kameraet når bytter objektiv, og vil tro i teorien at ting kan gå åt skogen hvis kameraet er på da kontakter som ikke har noe med hverandre å gjøre raser forbi i ett heftig tempo hvis man setter på objektivet med kameraet påslått. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Om man ser i brukerveiledningen så står det spesifikt at kamera skal være avslått når man kobler av/på objektiv, blits eller annet utstyr. Aldri tenkt noe spesielt over dette selv, men regner med det er en grunn til slike påstander. Tipper du var veldig uheldig bare (ca samme sannsynlighet som å vinne millioner i lotto-trekning). Jeg finner ingenting om at man må slå av kameraet før objektivbytte i brukerveiledningen til 7D. Jeg sitter med den nå og kikker etter det. Iallefall ikke i den svenske versjonen.edit: ikke i den engelske heller.. http://www.bfm.ee/wp-content/uploads/2011/01/Canon-EOS-7D-Owners-Manual.pdf (s. 31-32) Endret 9. april 2012 av pybalto Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Har alltid lest at man må slå av kameraet, og mener igjen at det gir mening med x antall kontakter som raser forbi hverandre. Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Grunnen til spurte er at anbefales alltid å slå av kameraet når bytter objektiv, og vil tro i teorien at ting kan gå åt skogen hvis kameraet er på da kontakter som ikke har noe med hverandre å gjøre raser forbi i ett heftig tempo hvis man setter på objektivet med kameraet påslått. Jeg kan forstå at du spør om det ,sikkert flere som har tenkt den tanken. Jeg har mange ganger byttet objektiv uten å slå av kamera. Det har blitt mye bedre, men har måttet vere litt bevist på det. Med litt forbehold mener jeg og å ha lest at en skal slå av kamera ved objktiv bytte. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Normalt så slår jeg av kameraet før objektiv bytte, men har glemt det tit og ofte allikevel Har ikke oppdaget noen problemer innbundet med dette ei heller feilmeldinger, men husker jeg på at jeg glemte å slå av kameraet har jeg slått kameraet av/på igjen bare for og nullstille det. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 EF-fatningen kutter strømmen til objektivet med en gang man begynner å rotere det, så det skulle ikke ha noe å si. 2 Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Hei igjen Jeg har en liten oppdatering. Jeg har sett på mikrobryterne og prøvd å trykke de forsiktig inn. Etter å ha prøvd dette viser det seg at huset starter opp, men alt går veldig veldig tregt. Godt mulig det har virket slik tidligere også, bare at jeg har ikke hatt tålmodighet til å vente på at kameraet skal starte opp. Når jeg slår på kan det ta 20-30 sek før noe skjer. Når kameraet først er på er alt egentlig bare sirup, noen få ganger reagerer kameraet OK, andre ganger ikke i det hele tatt og til slutt har man en mellomting hvor alt egentlig går veldig veldig tregt. Så slik er tilstanden for øyeblikket. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Har alltid lest at man må slå av kameraet, og mener igjen at det gir mening med x antall kontakter som raser forbi hverandre. En årsak til at det anbefales å slå av kamera er at når det står spenning på kompenentene vil de være svakt statisk ladet, dette vil kunne gjøre at det lettere blir støvansamling i huset. (Mener å ha lest dette et sted) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå