Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prosjekt NES PC

8-bit is not enough!

Fant min gamle NES under vårrengjøringa i kottet for noen uker side. Hooka den opp til TVen – men ingenting. Hadde ikke hjerte til å kaste denne fantastiske tingesten, og lette rundt på nettet etter bruksområder for kabinettet. Fant en guide på instructables.com av brukeren hatsuli om hvordan man bygger en PC i et NES-kabinett. Dritfett!

Velger å dedikere prosjektet mitt til hatsuli etter at han gikk bort kort tid etter å ha laget guiden. RIP

Ønsker å bruke så mye av det orginale som overhode mulig, og jeg vil i hvertfall bruke original av/på og reset-knapp og LED dersom det lar seg gjøre. Jeg vet det er mange som har laget NES PC før meg, men grunnen til at jeg lager en worklog er for å inspirere og hjelpe andre som ønsker å gjøre det samme.

Budsjett: 2000,-

Totalt brukt: 1860,-

Deler som trengs:

[X] Skaffet/har

[X] Har ikke

[V] Bestilt/på vei

[H] Ideer/vurderes

[X] Hovedkort

[X] Prosessor

[X] Minne

[H] DVD-rom

[X] Strømforsyning

[X] Lagringsenhet

[X] Vifter

[X] Prosessorkjøler

Silverstone Airpenetrator 120mm vifte m/hvit LED

Fractal Design 40mm Silent vifte

Streacom 150w picoPSU ekstern strømforsyning

Corsair Value S. 2x2gb 1333 MHz

ASUS P8H77-I

Crucial M4 64GB SSD

Scythe Kozuti

Skisser

kommer snart

To do-list

[X] Har gjort

[X] Har ikke gjort

[V] In progress/på vei

[H] Ideer/vurderes

[X] Photoshoot

[X] Vaske

[X] Skjære bort overflødig plastikk inne i kabinettet

[X] Lodde av/på og reset-knapp + LED

[X] Skjære bort plass til IO-shield

[X] Bestemme hardware

[X] Bestille hardware

[X] Montere hardware

[X] Skaffe div. ledninger

[H] Feste 3.5mm jack og mic i hullene til video og audio

[X] Skaffe originale NES-kontrollere

[X] Skaffe NES-kontroller til USB-adapter

Sponsing

Komplett.no

Komplett.no er Norges største nettbutikk for salg av PC-komponenter, PC-utstyr og PCer

klogo.gif

Takk til komplett.no som sponser meg med en 40mm Fractal Design-vifte!

HTPC.no

HTPC.no er en nyoppstartet butikk som sikter seg spesielt inn, som eneste i Norge, på HTPCer. Du finner alt du trenger til å bygge deg en stilig HTPC eller du kan kjøpe en ferdig bygd om det er det du ønsker. HTPC.no har et stort sortiment innenfor HTPC-utstyr, fine priser og utrolig rask support. Anbefales!

logo.jpg?1339166035

Tusen takk til HTPC.no som fikser meg en veldig overkommelig pris på en Streacom 150w strømforsyning, et ASUS P8H77-I hovedkort og en Crucial M4 64GB!

Supersmart.no

Supersmart.no er en supersmart nettbutikk (hehe), med stort utvalg til meget overkommelige priser. Butikken har i tillegg meget rask support og veldig hyggelige ansatte. Anbefales også!

logo.v23705.png

Supersmart.no sponser meg med en Scythe Kozuti lavprofils CPU-kjøler! Tusen takk

Anonym

Meget hyggelig privatperson som ønsker å holde seg anonym. H*n sponser meg med en Intel Core i5-2310 tusen hjertelig takk for det!

Endret av Audun0505
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6. april

Har nå tatt ut NESen og hatt en liten intim photoshoot. Beklager dårlig kvalitet på de første bildene, tatt med makrolinse siden jeg ikke fant noe annet. Er lett å se hva som er på bildene uansett

Ganske skitten sak... Ser ut som sjokolade... eller bajs. Forhåpentligvis er det sjokolade... :hm:

29kw3tl.jpg

w88275.jpg

Tilkoblinger. Til venstre: ac dapter-inngang, ønsker å ha strømadaptertilkoblingen på samme sted

wo36t.jpg

Der lokket sitter under tenkte jeg å ha to 40 eller 50mm innsugsvifter

33vcisj.jpg

Logo og tekst intakt

20uv4h2.jpg

Power LED, startknapp og reset-knapp. Ønsker å bruke disse i PCen.

20lc12.jpgLydutganger, bak til høyre. Tenkte å få mic og lydutgang (3.5mm jack) ut her. Hadde vært kanon!

Fortsatt fin i formen, bare litt skitten :D

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

7. april #1

Her skjer ting på løpende bånd. Merker jeg blir ivrig etter å få satt igang :p

Har nå fått åpna boksen. Var ganske vanskelig, siden en av skruene hadde rustet fast. Hadde store forventninger før jeg skulle åpne denne majestetiske herligheten... Kan vel ikke akkurat si at jeg ble lamslått av synet som møtte meg. Jeg fant dessverre heller ingen årsak til hvorfor den ikke fungerer, ingen ødelagte ledninger, transformatorer, transistorer, koblinger, loddinger eller hva søren.

oaw6qh.jpg

Innmaten ser dagslys for første gang på 15 år!

180orp.jpg

"Cartridge"-holderen

c0u20.jpg

Super Mario Bros til NES i bakgrunnen :w00t:

rig5xz.jpg

Selve hovedkortet, diskettholderen og skruene på arbeidsplata (som også er skrivebordet mitt...)

Merker at jeg begynner å få litt mer dreisen på kameraet også. Senere idag har jeg planlagt og teste av/på og resetknappen for å se om jeg må bestille uorginalt.

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

7. april #2

Etter å ha åpna boksen og tatt ut innmaten, tenkte jeg å konsentrere meg om på/av- og reset-knapp og LEDen. Det var egentlig ganske innlysende hvor ting kan loddes, siden det er "loddeplass" under kortet. Det jeg ikke forsto meg noe på var ledninger som var lodda på kortet på siden, med tallene 5 2 1 4 3, men etter en liten undersøkelse kom jeg fram til at det er et annet sted å lodde ledningene til startknapp osv på. Det er veldig smått, så jeg tror jeg kommer til å lodde på plassene under. Bilder av dette kommer i neste post.

Støtte også på et problem - når man trykket inn startknappen på NESen, holder den seg "inntrykket" (se bilde 5), som gjør at den ikke funker som startknapp til PC. Reset-knappen gjør imidlertid ikke dette. Jeg så derfor etter estetiske forskjeller på start-knappen og reset-knappen. Det eneste jeg fant var en liten kobber-bit som satt på toppen (bilde 1). Bøyde den av, og der var det en tynn metallpinne som var årsaken. Når den var fjernet funka den som en vanlig knapp!

Har dog ikke fått testet om den faktisk virker enda, men jeg tenkte jeg skulle lodde ledningene på først. Og jeg trenger også power sw, reset sw, power led "fester" (samt ledninger) også. Kommer snart!

i2ogvr.jpg

Slik så den ut originalt

55ib77.jpg

Ute av kassa. Vakker!

vwzlmt.jpg

Kabler til de forskjellige tingene; LED, av/på-knapp og reset-knapp. Hva som er hva vet jeg ikke...

mk8zlx.jpg

302qfd4.jpg

Her kan du se den lille kobberbiten som sitter på knappen til høyre. Du kan også se at den trykket inn, og er i en posisjon lenger inn enn knappen til venstre

25irkmq.jpg

Kobberbiten er av, metallstang er tatt ut og "stay-in"-mekanismen er ødelagt. Knappen ser nå ut til å virke som den skal :D

2jdl7d3.jpg

Ledningene klippet av

2qjes7o.jpg

Ledninger til kontrollene (som er klipt av nå)

sewyfa.jpg

Kontroller-input: tenkte å ha USB-porter inni disse. Hvordan det går (om det går i det hele tatt) kommer jeg til senere :)

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

7. april #3

Tredje oppdatering idag, er litt gira :D Har fått vasket den, desinfisert den og pussa bort litt ujevne kanter. Har også funnet ledninger jeg skal bruke til loddinga som forhåpentligvis skjer imorra. Tok kablene fra et gammelt Thermaltake Armor-kabinett jeg hadde stående her. Gammelt og støvete, men hadde kablene jeg trengte.

Disse var dritvanskelig å avisolere, gammel ledning og tynn plastikk... Har også funnet der jeg skal lodde på brikka, se skisse under. Ga opp de 5 små loddebasene helt til høyre. Har også testet knappene på en gammel PC, og de funker :D LED-en lyser, power-knappen starter PCen og reset restarter den. Herlig!!

1o1zwg.jpg

Vasket og renset (&--#60;3)

dse1j.jpg

Gammelt Thermaltake Armor - nå som dele-kabinett

2irzx0.jpg

f1wrqo.jpg

Power LED fra thermaltake armor, skal kobles til LED-en i NESen

2nlx1n5.jpg

Power SW til startknappen

4lrf8.jpg

Reset SW til reset-knappen (litt uklart)

2u798og.jpg

Gul sleeve :D

23svivm.jpg

Avisolert og klar til lodding! Gul sleeve var fett!

2a0c2ty.png

Dette er undersiden av knapp-kortet. De svarte sirklene er loddebaser

Oppdaterer førstepost med noen flere skisser for å gjøre det litt klare hva jeg prøver på.

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

8. april

Har lodda kablene til knappekortet. Var en relativt lett jobb og tok ikke mer enn 5 min. Eneste jeg gjorde feil, var + og - loddinga på LED-en som ble feil vei, men det er bare å snu feste som skal stå i hovedkortet. Legger ved bilder av resultatet :)

1zvxyr4.jpg

30iujo8.jpg

Fra venstre: reset, power og LED. Har ikke lodda på jord enda, trengs det?

3539wzp.jpg

"Testbenken"

34guarm.jpg

Moment of truth...

4lrthu.jpg

Eureka!

11hrtwn.jpg

Tilbake i kassa :)

På det siste bildet har jeg også begynt å kutte plastikk. Mer om det kommer i neste post :)

Det er forresten bare hyggelig å legge igjen kritikk, tanker eller ideer i kommentartråden! :tease:

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

9. april

Har nå begynt å kutte av plastikk inni. Har ikke begynt med viftehull enda. Har ingen dremel, så det måtte gå med fein... Naboene var nok glade for den intense øredøvende lyden feinen lager fyller morgenen på første påskedag :p

2je7m7o.jpg

And the cutting begins..

w5udi.jpg

33m36oi.jpg

Ferdig for denne omgangen. Nå må det pusses!

Kommentartråd

• Liker 1
Lenke til kommentar

10. april (19. april + 1. mai)

Har på nytt bestemt meg for et oppsett. Siden jeg har fått et tilbud på et LGA1155-hk av HTPC.no velger jeg å gå for Intel istedet for AMD. Har nå bestemt meg for og bestilt ASUS P8H77-I. Chipset med støtte for Ivy, ASUS (=kvalitet) i tillegg til at det så bra ut er faktorer som spilte inn her.

Har også bestemt meg for å gå for SSD istedetfor HDD og da Crucial M4 64gb som nok en gang er sponset av HTPC.no :)

Når det gjelder CPU vet jeg ikke enda, skal se an markedet når Intels 3470T kommer ut, og dersom den ikke gir mye for pengene går jeg nok for en SB.

Bestemt hardware:

Asus P8H77-I*

Corsair Value S. 2x2Gb 1333 MHz

Streacom 150 watt picoPSU*

Crucial M4 64GB**

*= edit 16. april

**= edit 1. mai

Ubestemt hardware:

Prosessor: Ivy Bridge er ikke sluppet enda (kommer mest sannsynlig i slutten av måneden) og har derfor ikke valgt noen CPU.

Lagringsenhet: Står mellom vanlig 2.5" snurredisk som gir mere plass for pengene, men i bytte bråker, og SSD som gir lite lagringsplass per krone men til gjengjeld er lydløs og er raskere.

DVD-rom: Vet ikke om jeg gidder å ha DVD-rom... Problemet er da hva jeg skal ha istedet. Har også hørt at de små strømforsyningene ikke takler spinningen i dvd-rommet og gjør at PCen skrur seg av, i tillegg til at det bare er èn sata-strømledning på PSU. 1. mai: har fortsatt ikke bestemt meg, skal først se om det er plass etter å ha montert CPU og HK.

Har også bestilt to orginale NES-kontrollere til ca 40 kr per stykk (+ frakt), og jeg velger å gå den veien istedetfor å bruke USB-replikaene. Grunnen til det er at det blir mer "orginalt". Planen er å kjøpe to NES kontrollinngang til USB -adaptere som jeg limer(?) fast der de orginale inngangene sitter.

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

12. april

Liten update

Har vært på kabeljakt i kottet, nå på leting etter brukbare innganger til mikrofon og lyd, samt to usb porter som skal limes fast på innsiden av kabinettet der kontroll-adapterne skal settes i. Hadde en dual usb-port pcislot greie liggende, skrudde den løs fra pcibracketen, "skrellet" den og delte den. Jeg delte den før jeg valgte å ikke ha usb-porter i de orginale kontrollerinngangene, og jeg hadde egentlig ikke trengt det... :nei2: Er det forresten noen som vet hva den hvite ledningen mellom de er? Ground? Svar i kommentartråd

25tu5h0.jpg

Delekabinett #2: Antec etellerannet. Tok lyd og mic inngangene

za79y.jpg

Mic og lydinngangene ute av kabinettet. Vet ikke om jeg gidder å fokusere på disse enda, vi får se. Det viste seg at de var veldig for små for hulla for video og audio som er i kassa fra før

indgyc.jpg

USB-porter

2wpo50p.jpg

Delt. Før jeg innså at jeg ikke hadde trengt å dele den, hadde jeg delt den. Makan til slit for ingenting...

14joo00.jpg

Dafuq er denne ledningen jeg nettopp kutta?!? :hrm:

Har nå funnet alt av ledninger og kabler jeg trenger til builden. Neste steg blir å planlegge og skjære ut hull til 120mm vifte i bunn. Stay tuned! Og det er alltid hyggelig med kritikk, ideer og tanker i kommentartråden :)

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

13. april

Miniupdate

Så overtroisk som jeg er, velger jeg å ikke begynne med kutting av vifte i bunn idag (fredag den 13ende i TILLEGG til at jeg så en svart katt gå over veien :confused: ). Har dog begynt planlegging, og kutta på maler til hovedkort, vifte og SSD. Både lengde, bredde og et cirkamål av høyden til hovedkortet, men jeg ikke har fokusert på høyden til vifte eller SSD. Vifta er jo forsåvidt 2,5 cm høy :p

Er opptatt i morgen (Lørdag) og har derfor planlagt å begynne skjæringa på søndag, så stay tuned!

3532iyt.jpg

Fra venstre: mal til vifte, mal til SSD/2,5" HDD

25us383.jpg

Mal til M-ITX hk. SSD/HDD blir liggende under hovedkort. Trangt!

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

15. april

Har nå kutta ferdig hull til 120mm vifte! Drill gikk ikke i det hele tatt, så det ble til at jeg gjorde det med feinen. Skal ikke si at det var lett, men det var ihvertfall ingen enorm utfordring. Det største problemet var å tegne opp streker riktig, siden jeg ikke fikk lagt malen rett ned på bunnen (pga plastikkramma i bånn). Tok var vel kanskje litt over en time jobbing om jeg legger alt sammen.

Er egentlig veldig fornøyd, men det ble en liten feil - jeg skjært litt for "ovalt", og det ble et lite hull mellom vifta og hullet (sjekk bilde X), men med tanke på at jeg aldri har gjort nærmest noe som kan sammenliknes med dette prosjektet noen gang i mitt liv, er jeg veldig fornøyd. Ikke store feilen heller, i tillegg til at den er under så den er ikke akkurat lett synlig. Etter å ha målt feilen viser det seg at den ikke er en halv centimeter engang, så det går fint :)

Skjærte også bort serienummeret på NESen - ikke at det er krise, men jeg ville egentlig hatt det der. Merka det ikke før det var forsent, men de andre klistremerkene (orginalt klistremerke med logo o.l samt importør) tok jeg vare på. Det ble en forferdelig stygg kant, så her må det pusses! Fil + sandpapir... problemet er at jeg ikke har noe sandpapir, så det må kjøpes inn.

fk1mc1.jpg

Ferdig hull. Her må det pusses! :)

vqgqw2.jpg

Sett fra undersiden

2074w2d.jpg

Med "eksempelvifte" - denne skal ikke brukes

2qx6xc8.jpg

v4uelh.jpg

Med vifte fra underside (vifta er forsåvidt feil vei)

29ogz7q.jpg

Skjærte av serienummeret :|

a49yll.jpg

Trangt mellom knappene og vifta :p

Har også fått en sponsor! Takk til Komplett.no som sponser meg med en Fractal Design Silent 40mm-vifte

klogo.gif

Legg gjerne inn kritikk, tilbakemeldinger eller hva dere måtte ønske i kommentartråden! :)

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

16. april

Ny sponsor! Etter å ha hørt om HTPC.no og deres Streacom 150w picoPSU til bare 799 kr sendte jeg avgårde en mail ang. sponsing. De var barmhjertige og satte ned prisen 50% (til utrolige 400 kr) inklusiv frakt. Snakk om service! HTPC.no er en nettbutikk som selger alt til HTPCen din. Dritfin side, billig og veldig rask support - anbefales :tease:

logo.jpg?1334591940

De har også gitt meg en veldig god pris på et hovedkort med LGA1155 og H77-chipset - mer om det senere når dealen er i boks :)

Legg igjen en kommentar i kommentartråden - alltid hyggelig, uansett om det er ris eller ros !

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 2
Lenke til kommentar

19. april

Fikk hentemelding fra posten igår, og første pakke fra HTPC.no inneholdende en liiiten strømforsyning er mottatt! Utrolig hvor liten den egentlig er. Har sett den på bilder, men er noe annet å se den med egne øyne. Den hvite esken på bilde 2 er esken den interne delen av strømforsyninga kom i, ikke mange centimeterne :p

Om noen skulle lure så har den både 24-pin ATX og 4-pin ATX, mens bildet på nettsiden ikke har det. Har ikke bestemt meg for hovedkort o.l enda, så har ikke noe å putte den i, men stay tuned :) Når det gjelder prosessor så har jeg nå bestemt meg for å vente på Ivy. Ønsker en PC jeg kan spille litt på (WC3, CSS, MW2, BFBC2 feks) og med dagens APUer går ikke det, ihvertfall ikke med respektabel FPS og grafikk.

2upbsqq.jpg

Eska. Ikke store saken :p

aes07m.jpg

Den interne delen av strømforsyninga

25uh45l.jpg

Passer bra i orginal strøminngang :)

1oroll.jpg

Adapteret. Enorm i forhold til resten av greiene

Kommentartråd

• Liker 1
Lenke til kommentar

22. april

Henta pakke nummer to på postkontoret igår! I den langreiste pakken lå det to fantastiske (og ikke minst originale) NES-kontrollere :D Litt skitne og en liten skramme på en av de, men godt fornøyd til å ha betalt under 30 kr per stykk.

2a9bj1x.jpg

prkbd.jpg

Liten skade i plasten

or3xut.jpg

xmpgd4.jpg

Legg igjen kritikk, ideer, tilbakemeldinger eller hva du enn har på hjertet i kommentartråden, alltid hyggelig! :)

EDIT: 40mm vifte og RAM er også bestilt fra Komplett.no :)

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. mai

Lenge siden forrige update! Grunnet fint vær og langhelg har det blitt lite arbeid med prosjektet. Er også i en fase i prosjektet der jeg må bestemme og bestille hardware, som viste seg å være vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg! :p Har dog funnet et "støvfilter" fra et gammelt kabinett (gammelt og gammelt... er det Cooler Master 430 Midi tower) og funnet fram den vifta som skal brukes – en Silverstone Airpenetrator 120mm med hvit LED. Har ellers sandpapira litt og lodda en ledning på nytt etter at den røk, men ellers har det skjedd rimelig lite her...

2ly5vg7.jpg

vxl1lv.jpg

Teip!

2dt2epy.jpg

iylgu0.jpg

Har forresten nyheter når det gjelder hardware! Har bestemt (og bestilt) hovedkort, og valget falt på ASUS P8H77-I, som har outofthebox-støtte for Ivy og virka som et høykvalitetskort. Hovedkortet er sponset av HTPC.no (hjertelig takk!) og hovedkortet til 400 kr inkludert frakt :)

Har også valgt at jeg skal ha SSD istedet for tradisjonell spinne-harddisk, og valget falt på Crucial M4 64GB som er sponset av HTPC.no (igjen – hjertelig takk :D). Det negative er at hovedkortet ikke er på lager før 3. mai og blir ihvertfall ikke sendt før den tid...

Har forsåvidt også fått hentemelding fra komplett.no om at pakka er klar til å hentes på PuP, men jeg har ikke ork eller tid til å gjøre det enda...

Kommentartråd

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

12. mai

Har vært litt på latsiden når det gjelder prosjektet i det siste. Arbeidsloggen ligger også litt etter hvordan prosjektet ser ut her, mest pga travel tid på skolen med prøver og sheet. Jeg velger å poste det jeg synes er mest spennende og "relevant" - nemlig pakke nummer tre! Merk, jeg har også mottatt minne, vifte o.l i tillegg, jeg har pusset og gjort diverse småjobber, men dette kommer senere.

Pakke nummer tre (fra HTPC.no) inneholdt et ASUS P8H77-I hovedkort og en Crucial M4 64GB SSD!

Jeg må helt ærlig si at jeg ble overraska over hvor lite hovedkortet egentlig er! Jeg visste at det var 17x17 cm, men å se det i virkeligheten er virkelig noe helt annet.

nw10fk.jpg

Crucial M4 64gb SSD og ASUS P8H77-i (m-ITX)

nrq1h.jpg

8znpqf.jpg

Hovedkortet

nf69k.jpg

Det første jeg legger merke til er hvor lite det er og hvor mange features som er stappet på det... Utrolig

2isjehs.jpg

18yfm.jpg

USB 3 og HDMI er to av grunnene til at jeg valgte dette kortet :)

359bima.jpg

64gb stabil SSD disk til operativsystem, programmer osv.

Begge varene er bestilt fra HTPC.no som ga meg en veldig god pris på varene - tusen takk for det :) Det eneste jeg mangler av hardware for å få en fungerende PC nå er en prosessor. Jeg står fortsatt mellom en Sandy Bridge CPU (2120t, g630t) eller å vente på Ivy Bridges eneste 35 TDP prosessor i5 3470T. Pris er også en faktor, hittil har jeg brukt 1000+300+400 kr, altså 1700 kr og jeg vil helst holde meg på under 2500 kr, eller ihvertfall så nære som mulig...

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

18. mai

Denne posten er dedikert til pakke nummer fire, som er pakken fra komplett. Denne pakken inneholdt ett sett RAM - 1333 MHz DDR3 2x2GB fra Corsair samt en Fractal Design Silent 40mm-vifte som skal brukes som exhaust fan i boksen. Takk til Komplett.no for å ha sponset denne! :)

Problem: Etter å ha mottatt hovedkort har jeg nå funnet ut at hovedkortet bare har to vifteinnganger totalt, inkludert inngangen til prosessor-vifta :mellow: Jeg visste (etter å ha lest specs) at hovedkortet bare hadde to vifteinnganger, men da regnet jeg med at prosessorvifte-inngangen var en annen sak, noe den ikke var ( :wallbash:). Hva jeg gjør med det vet jeg ikke enda, tror ikke jeg gidder å betale 75 kr for en slik y-splitt... TIPS?!?!

2jbuq90.jpg

Vifte og RAM. Herigod så liten vifta er!!

b6rrya.jpg

Vifta sammenliknet med HTC Desire, bare for å gi dere et inntrykk om hvor liten den er =p (om du er svaksynt eller åndssvak så er det telefonen som ligger til høyre)

9lln6c.jpg

RAM-brikkene gjorde ikke akkurat mye ut av seg :p Ja, jeg veit at bildet suger...

2r3jv5x.jpg

Annen sammenlikning - her med et par sokker (str43 elns) av alle ting!

Bortsett fra dette har det skjedd rimelig lite spennende. Har tenkt på forskjellige ting, blant annet hvordan jeg skal feste hovedkortet i kabinettet. Har lekt med tanken og snu hovedkortet på hode (altså 180 grader) slik at cpu-vifta får kald luft rett fra vifta under. Vet ikke helt hvordan det blir, men tenkte jeg skulle legge ved en skisse i neste post.

Ellers har jeg fundert på om jeg bare skal kjøpe en veldig billig prosessor for å "fullføre" prosjektet, og heller kjøpe en bedre senere. Har tenkt på å kanskje bruke hovedkortet i den neste gamerbuilden min (m-itx gamer med Ivy og Kepler) som skal ta over for dagens gamermaskin i fremtiden. Det blir kanskje til at jeg går for en G530T eller tilogmed en så dårlig prosessor som G460 :p

Har forresten også drilla hull til vifta i bunn. Ikke noe banebrytende fremskritt akkurat, men det er ihvertfall nødvendig :thumbup:

igytms.jpg

Var bare nok "plass" til tre skruehøl, men whatevah

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

21. mai

Som sagt i forrige post, så har jeg tenkt litt på å sette hovedkortet opp ned. Jeg har ikke bestilt prosessor og jeg vet ikke hvor høy en low profile stock vifte som følger med T-prosessorene til Intel er, så jeg har bare gamblet på at den ikke er høyere enn ca 4 cm.

Det er mulig jeg kjøper meg en ny vifte å ha i kassa - en Scythe Slip Stream 120mm vifte. Grunnen til det er at den bare er litt over èn centimeter høy, mot den som sitter i nås 2,5.

2elfv9x.png

Når det kommer til hvordan jeg skal feste hovedkortet i kassa er jeg fortsatt like tom for ideer. Tenkte meg en tur på Clas Ohlson en dag (når jeg orker) og spørre om de har noe som kan funke. En annen ting jeg har tenkt på er å kjøpe en bolt med riktig tykkelse (så den passer i gjengene på hovedkortet) og bare fylle hele greia med muttere til jeg får riktig høyde på hovedkortet. Noen ideer?

Kommentartråd

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

8. juni

To nye sponsorer!

Er inne i en eksamensperiode akkurat nå, så det har blitt både lite jobbing og oppdatering av prosjektet. Nå har jeg dog funnet hele to nye sponsorer til prosjektet! :grin2:

Sponsor nummer 1, en privatperson, ønsker å holde seg anonym og sponser meg med en Intel Core i5 2310! Utrolig generøst, tusen takk :thumbs:

Ja, jeg vet at en 95w tdp ikke er "ideelt" for denne builden, men vi får se hvordan det går :)

Sponsor nummer to er Supersmart.no, som sponser meg med en Scythe Kozuti lavprofils CPU-kjøler! Tusen takk! Supersmart.no er en billig nettbutikk (var billigst på Kozutien) med utrolig rask service og veldig hyggelig ansatte. Anbefales :)

logo.v23705.png

Kommentartråd

Endret av Audun0505
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

18. august

Back on track

Av diverse grunner har jeg måttet sette prosjektet på pause i sommeren. En av de er at prosessorkjøleren brukte veeeldig lang tid på å komme, siden den måtte bestilles fra Tyskland. Uansett, nå er den mottatt og montert og selve PCen kjører som en drøm.

2zir09c.jpg

epkxao.jpg

Selv med Intel Core i5 2310 som har 95w TDP ligger den stabilt på ca 30 grader celsius under normal bruk (i vanlig kabinett, dog). Under spilling stiger tempen til ca 50 c, da med et GTX260 som ligger på over 75c. Har dog støtt på noen problemer, blant annet med plassering i selve NES-kabinettet og noe småtteri som jeg kommer tilbake til senere.

Ellers så kan jeg nevne at hovedkortet må ha den desidert beste BIOSen jeg noen gang har prøvd, og selvom jeg aldri har installert OS via minnepinne før var det veldig enkelt takket være hovedkortets manual.

EDIT: Bare for moroskyld, så kan jeg legge til at PCen drar BF3 på medium/high (1920x1080p) med et GTX260 med over 60 i fps

Jeg skal gjøre diverse benchmarks osv senere, så stay tuned =)

Kommentartråd

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...