AdmiralDino Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg trenger ny PC og vil bygge den selv, men har ingen erfaring og begrenset kunnskap. Det skal bli en gaming-PC som kan dra det meste av det som er av spill på markedet i dag, men jeg vil ikke bruke penger på de aller dyreste delene i og med at jeg ikke vil trenge "det lille ekstra" for mitt bruk og selvfølgelig av økonomiske årsaker. Overklokking kommer aldri til å bli et tema. Har ingen preferanser for AMD eller Intel, men har ingenting i mot å lære hvorfor den ene er bedre enn den andre for mitt bruk, om dette er tilfellet. Jeg ønsker å kjøpe en SSD til å ha operativ-systemet på, men er usikker på hvor stor den bør være. Er det for eksempel andre ting det er anbefalt å ha på SSD fremfor harddisk? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 hei og velkommen til forumet hva med denne? (laget på Dustinhome.no) 120GB SSD holder med mindre du har spesielle behov for å lagre alt mulig rart på SSDen Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Heisann. Er det noe du har fra før ? Feks Skjerm, mus og tastatur ? Men uansett. Det du bør legge penger i ang helt ny pc er Kabinett, Strømforsyning og Skjerm. Ang PSU(strømforsyning) så anbefaler jeg en av disse merkene pga veldig god kvalitet som du også tar med deg videre i neste bygg som du kanskje bygger deg igjen om noen år. Corsair: AX eller HX serien Seasonic: X serien XFX: XXX serien Du har også Antec, men her husker jeg ikke hvilken. Ang Kabinett, så er jo dette smaksak. Jeg liker lavt støynivå og et rent design. Så jeg vil anbefale: Fractal Design Define R3 og Cooler Master Silencio 550. Ang skjerm, viss du ikke vil legge så alt for mye penger i dette, men fortsatt ha god kvalitet, så anbefaler jeg denne skjermen: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Edit: Olestokk kom litt før meg og oppsettet han har laget er ganske så bra Endret 2. april 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
AdmiralDino Skrevet 2. april 2012 Forfatter Del Skrevet 2. april 2012 Takk for all hjelp så langt! Først og fremst: Hva er det som gjør at grafikkortet du anbefaler, olestokk, er verdt prisen? Legger her til at jeg ikke har snøring på priser på grafikkort. Hvordan er forholdet mellom prosessor og minne i oppsettet ditt? Har den ene for eksempel mer å gå på i forhold til den andre? Sveibuen: Har mus, men ingenting annet. Skal nok klare å finne tastatur på egenhånd, men kom gjerne med gode forslag. Liker godt skjermforslaget ditt og har lagt den til listen. Ser nå på omtrent 15000 kroner for hele maskinen (inkl. skjerm) noe som stemmer overens med budsjettet, men tar gjerne imot alternative oppsett, evt. mer utdypende forklaring av det oppsettet som allerede er lagt fram. Til slutt: Hvordan ser dere for dere at en PC bygget av disse komponentene vil kunne holde seg frem i tid? Er den fortsatt en gaming-PC om 3 år for eksempel? Igjen, takk for hjelp! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Skjermkortet som olestokk har lagt ved i listen sin er det beste kortet du får ute på markedet nå. Å siden budjsettet ditt er på hele 15000kr så går du for det beste skjermkortet også Du kan også spare litt penger ved å bytte kabinettet som olestokk har lagt ved til dette, som er så og si like bra, men med støymatter som gjør at støynivået går betraktelig ned. Koster jo bare 700kr http://www.dustinhom...duct/5010609063 Legger du til skjermn jeg linker til lengre opp så har du en kanon pc til under 15000kr Anbefaler deg også å handle fra http://www.dustinhome.no/ som oletokk har laget handlelisten i fra. Dette pga dem har like god og kanskje bedre service en komplett.no, dem har billigere frakt, på bare 99kr. Dem er også som regel billigst på alle deler. Endret 2. april 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
AdmiralDino Skrevet 2. april 2012 Forfatter Del Skrevet 2. april 2012 Hva med prosessor og minne? Jeg kan ikke noe om dette, men er ikke i7 bedre enn i5? Hva kunne jeg evt. fått igjen for å gå opp et hakk her? Og er 8 GB RAM bra, veldig bra, greit...? Spør fordi jeg ikke vet stort og gjerne vil vite hva det er jeg kjøper. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Skjermkortet i olestokks' oppsett er det beste på markedet nå. Det ble lansert for drøye to uker siden, derav prisen. Likevel er det ikke helt skrekkslagent, da tidligere toppkort har kostet godt og vel 4500-5000 ++ ved lansering. Prosessoren (i5 2500k) er myntet på gameren og hvermansen. Går du 500kr opp i pris får du "entusiast-prosessoren" i mellomsegmentet, i7 2600k. Denne har også fire kjerner, men to tråder per kjerne kontra én på 2500k. Dette gir ca 20-30% bedre ytelse i programmer som Photoshop, Premiere, 3DStudio max, utpakking med WinRAR e.l., encoding/transcoding av videofiler, etc. 8GB ram holder egentlig i massevis, men med tanke på prisen på minne for tiden får du dobbelt så mye (16GB) for 400kr ekstra, noe det definitivt er verdt, om du spør meg. Og som svein nevner over; kabinett, strømforsyning og skjerm er der du burde legge penga. Jeg har nettopp bygd et system i Cooler Master silencio 550, som han foreslår, men jeg vil absolutt fraråde nybegynnere og bygge i det kabinettet. Corsair Obsidian 550D er i mine øyne himmel og hav forran når det gjelder brukervennlighet og smarte løsninger. Ser olestokk har det i oppsettet! Når det kommer til strømforsyning, så får du det du betaler for. Om penger ikke en hindring, velger du 80+ gull- eller platinum-sertifisert. Dette har med effektivitet og gjøre. Jo mer effektiv strømforsyning du har, jo mindre av strømmen fra veggen blir tapt i AC-&--#62;DC-konverteringen, som igjen fører til mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling, lengere levetid, etc. Ikke at jeg tror en 80+ bronze strømforsyning tar kvelden før en 80+ platinum, men jeg har lest om strømforsyninger som ikke holder lenger enn to-tre år (kommer an på bruken, men hvorfor risikere noe?) Corsair AX-serien, Seasonic X eller Seasonic Platinum er "top of the line" strømforsyninger som ikke koster skjorta. Noe mer enn 650W er overkill. Seasonic Platinum kommer dog ikke i mindre enn 800W, men den har en fin hybrid-funksjon som gjør den vifteløs under 30% load (+/- 5%). Sikkert andre som kan kommentere på skjerm. Har ikke oppdatert meg på den fronten på evigheter. Sitter på en 30" fra Dell, og det er herlig! Har også vært borti en 24" fra Dell med 16:9 aspect ratio, og kan fortelle at du bør ta sikte på 16:10 til databruk! Endret 2. april 2012 av MDCCLXXVI Lenke til kommentar
WickHD Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 i5 og i7 er nesten like bra til gaming. 8 gb er mer enn nok med mindre du skal ha et tonn med programmer oppe samtidig som du gamer. prosessor kjøleren som olestokk anbefaler er ikke nødvendig hvis du ikke skal overclocke. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Så lenge du bare skal game og feks holder på med amatør redigering i photoshop o.l. så holder det lenge med en i5 prosessor, feks den som Olestokk anbefaler i posten sin. Fractal Design R3 kabinetter er en drøm å bygge i, har det selv og er storfornøyd. Tok meg en liten time å gjøre alt pent inne i kabinett og ca en 20 minutt og montere alt. Men som første gangs bygger tipper jeg det tar rundt om en 1 time å få alt på plass og så tar det jo alltid litt tid med installering av OS osv. 8gb holder mer en nok. Sier også dette for å holde deg under budsjettet ditt. Koster ikke så mye med 16gb, men da går man over budsjettet. Skjermen som jeg anbefaler er en av de mest anbefalte skjermen er på forumet. Den har ips panel og gir ekstremt god fargedybde o.l. Kjøleren som olestokk anbefaler vil jeg egentli også anbefale pga støynivå, men den er egentli litt overkill for deg som ikke skal overklokke. Så jeg vil heller anbefale denne bare for å få ned støynivå som stock kjøleren gir: http://www.dustinhome.no/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/product/5010617942?intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 i5 og i7 er nesten like bra til gaming. 8 gb er mer enn nok med mindre du skal ha et tonn med programmer oppe samtidig som du gamer. prosessor kjøleren som olestokk anbefaler er ikke nødvendig hvis du ikke skal overclocke. rettelse; i5 og i7 er like bra til gaming.* kjøleren er der for stillhetens skyld 1 Lenke til kommentar
AdmiralDino Skrevet 2. april 2012 Forfatter Del Skrevet 2. april 2012 Vil det være mye forskjell i støy med cooler master som sveibuen foreslår i forhold til Noctua-viften? Tror det passer meg fint med 8 GB og etter det MDCCLXXVI og alle andre har å si om i5 og i7, velger jeg definitivt i5. Tar også rådet ditt om Corsair Miditower Obsidian til hjertet. Vil helst unngå at min første PC blir et mareritt å bygge. Er usikker på om jeg skal gå for XFX XXX eller Corsair AX med 80+ gold certification. Ser det MDCCLXXVI skriver, men er usikker på om gold er verdt. Noen andre som har en formening om dette? Det har heller ikke blitt sagt noe om hovedkortet. Er alle enige i at Asus-kortet som olestokk foreslår er et bra valg? Lenke til kommentar
terje k. Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Vil det være mye forskjell i støy med cooler master som sveibuen foreslår i forhold til Noctua-viften? Tror det passer meg fint med 8 GB og etter det MDCCLXXVI og alle andre har å si om i5 og i7, velger jeg definitivt i5. Tar også rådet ditt om Corsair Miditower Obsidian til hjertet. Vil helst unngå at min første PC blir et mareritt å bygge. Er usikker på om jeg skal gå for XFX XXX eller Corsair AX med 80+ gold certification. Ser det MDCCLXXVI skriver, men er usikker på om gold er verdt. Noen andre som har en formening om dette? Det har heller ikke blitt sagt noe om hovedkortet. Er alle enige i at Asus-kortet som olestokk foreslår er et bra valg? Gå for hele oppsettet til Olestokk. Han kan antagelig dette best. Eneste ta Coolermaster CPU cooleren istedenfor siden d14 er overkill pga du ikke skal overklokke. Ta en XFX XXX 750watt modulær PSU du:) Hovudkortet er det nye "IVY" bridge hovudkortene. Har også innebygget trådløst internett. Gigabyte/ASUS er smakssak pga bios. Gigabyte bios: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2009/04/11134155603l.jpg Asus bios: http://techreport.com/r.x/p67-mobos/asus-bios1.jpg Endret 3. april 2012 av terje k. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Vil det være mye forskjell i støy med cooler master som sveibuen foreslår i forhold til Noctua-viften? Tror det passer meg fint med 8 GB og etter det MDCCLXXVI og alle andre har å si om i5 og i7, velger jeg definitivt i5. Tar også rådet ditt om Corsair Miditower Obsidian til hjertet. Vil helst unngå at min første PC blir et mareritt å bygge. Er usikker på om jeg skal gå for XFX XXX eller Corsair AX med 80+ gold certification. Ser det MDCCLXXVI skriver, men er usikker på om gold er verdt. Noen andre som har en formening om dette? Det har heller ikke blitt sagt noe om hovedkortet. Er alle enige i at Asus-kortet som olestokk foreslår er et bra valg? For å si det på en god måte ang PSU. For oppsettet som Olestokk lagde, så holder det faktisk med en veldig god 500W PSU av kvalitet. Så viss du går for en XFX XXX 750W. Dette er PSU av kvalitet. For å si det slikt, alt olestokk foreslår er egentli akkurat det samme som jeg foreslår til andre, men at jeg anbefaler andre kabinettet pga pris Lenke til kommentar
AdmiralDino Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Da kommer jeg til å gå for oppsettet til Olestokk, med COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1155/1156/1366/2011/AM3/AM3+/FM1 istedefor Noctua-viften og med DELL U2312HM ULTRASHARP 23" WIDE TFT LED BLACK, som foreslått av MDCCLXXVI. Totalsum: 14 738,00 kr Innenfor budsjettet og alle hjerter gledet seg. Nå gjenstår det bare å skrape sammen pengene og handle, så skal vi se om ikke jeg får til å bygge noe som til slutt ligner en gaming-PC. Tusen takk for all hjelp og forklaring! Jeg føler meg nå trygg på at jeg får de delene jeg trenger for å bygge den PC'n jeg vil ha. Edit: Kjøpt, betalt for og venter spent! Endret 3. april 2012 av AdmiralDino Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Så bra Husk, når du får delene og skal sette dette sammen. Så les bruksanvisningen til kabinettet og hovedkortet. Det er også egentli bare plugg and play ang hvor ting skal stå hen. Er det en plass en kabel ikke passer, så for guds skyld ikke press den inn der, for de passer som regel bare en plass. Å er det noe du lurer på, så er bare til å spør, du kan gjerne bruke denne tråden Et annet spørsmål, hvilke kabinett gikk du for ? Det olestokk hadde i sin liste eller det jeg anbefalte ? Fractal Design R3 ? Lenke til kommentar
AdmiralDino Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 Takk for tipset. Kan godt hende jeg trenger hjelp når tiden kommer for bygging. Jeg gikk for kabinettet Olestokk foreslå i og med at også MDCCLXXVI mente dette var mest "barnevennlig". Lenke til kommentar
terje k. Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Det kabinettet er mye lettere enn R3 så det var et bra valg! http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls Den guiden er ganske god! Endret 3. april 2012 av terje k. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Her har du en film ang kabinettet du har valgt, ser det er et ganske så bra kabinett. Lenke til kommentar
AdmiralDino Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Hei-hei, Har visst ikke vært innom på en tur, men PC'n er nå satt sammen og alt fungerer! Er veldig fornøyd med ytelsen, så takk til alle for inspill og spesielt Olestokk. Var også god nytte i filmen postet av terje k. To ting lurer jeg likevel på: Når jeg slår på står det "CPU fan error!" på en av startup-sidene og den vises også med feilmelding i det "boot"-programmet til hovedkortet. Viften roterer, maskinen blir ikke det minste varm og etter en justering i boot-programmet slipper jeg å gjøre noe med det for hver gang jeg slår på, men det er likevel litt urovekkende. Det andre er at jeg får opp en feilmelding etter å ha logget på windows. Det står noe om en manglende startup.ini fil og har også noe med asus å gjøre, tror jeg. Feilen dukket opp etter jeg installerte drivere, tror det var hovedkort-driveren... Beklager manglende informasjon, men har ikke den nye PC'n tilgjengelig før om to uker igjen (forsvaret...). Funket ikke å installere driverne på nytt, så jeg lurer på hva som er galt. Det har ikke påvirket meg enda, men igjen: det er litt urovekkende. All hjelp er velkommen! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Du har kanskje koblet CPU viften på feil plass ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå