Gangland Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Store tekniske problemer for Skatteetaten. Alt ut for Altinn Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Interessant og uforutsigbart ordspill det der. Tok altså ikke mer enn 20 timer å få opp denne nyheten på Hardware, begynner å komme seg... 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Runar Skrevet 21. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 21. mars 2012 1881 slår til: http://www.1881.no/Annet/Nyttig/kenneth 17 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Utvikler i svenske Skatteverket, Kay Kojer sier til Dine Penger at en slik tabbe aldri hadde skjedd i Sverige, og forklarer hvorfor.– På sikkerheten har dere i Norge gått en annen vei enn oss. Dere gir ut PIN-koder igjen og igjen, dersom man mister dem. Vi har valgt en løsning hvor alle kun har én PIN-kode. Mister du den, får du ikke en ny, men må benytte e-legitimasjon som i nettbanken. ... Hva har det med noe som helst å gjøre? Det er nesten på nivå med "Vi gir gratis epler til ansatte, derfor vil det aldri kunne skje her!" Når det er sagt, så er det ganske utrolig at altinn har slike feil.. Og at de fremdeles blir overbelastet på denne måten. Hvis jeg skal gjette random på grunnen til stakkars Kenneth's uhell, vil jeg tippe caching.. Det er vanligvis #1 løsning på overbelastede servere, og hvis man ikke har tungen rett i munnen er det veldig lett å levere informasjon fra feil bruker, eller gammel informasjon. 2 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Ser bra ut det her, eller nesten. http://www.alt-inn.com/ Endret 21. mars 2012 av Blåbær 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bolson Skrevet 21. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Hvis jeg skal gjette random på grunnen til stakkars Kenneth's uhell, vil jeg tippe caching.. Det er vanligvis #1 løsning på overbelastede servere, og hvis man ikke har tungen rett i munnen er det veldig lett å levere informasjon fra feil bruker, eller gammel informasjon. Jeg har for lenge siden tippet på samme feil. Slike tabber skjer normalt ikke pga selve sikkerhetsløsningene, men pga at man tabbet seg ut ved en oppgradering/justering. Ideelt sett skal ikke slike tabber skje - men de fleste av oss vet at 100 % sikker kan man ikke være. Ellers irriterer det meg grønn at IT-journalister igjen og igjen viser at de ikke vet hva AltInn faktisk er. AltInn er ikke skatteetatens løsning - skatteetaten er bare en av "etatene" som bruker AltInn, dog på mange måter den viktigste for de fleste av oss. Men AltInn benyttes av 38 tjenesteytere (etater). Sjekk av selvangivelse er faktisk en av de tingene AltInn brukes minst til - siden starten i desember 2003 har AltInn håndtert over 65 millioner skjemaer og i dag inneholder AltInn ca 700 skjemaer samt mye annen informasjon. Det blir også helt feil å snakke om PIN-koder igjen og igjen. Vi vet faktisk ikke hvilken av autentiseringsløsningene de som fikk opp den uheldige bruker har brukt - eller om feilen er uavhengig av autentiseringsløsning. Personlig har jeg brukt AltInn 20 - 30 ganger i året siden 2004 og jeg har ennå ikke brukt PIN-koder. Pin-koder er bare en av AltInn sine autentiseringsløsninger, en løsning som heller ikke gir så store rettigheter i systemet. AltInn bruker også koder via mobil, MinID, Buypass, vanlig passord og rene sertifikatløsninger. Man skal også være klar over at den svenske løsningen er en ren løsning for det svenske Skatteverket - som inneholder en ca 10 - 15 skjemaer/tjenester (se i forhold til AltInns 38 etater og 700 skjemaer). Videre skryter de av at 80 000 har e-deklarerat - dvs levert på nettet. I Norge leverer 86 % av alle registrerte foretak momsoppgaver, selvangivelse og de fleste andre skjemaer gjennom AltInn - dvs bare her er omfanget enormt mye større enn i Sverige. I Norge har man levert momsoppgaver elektronisk siden 2004 - i Sverige har man ikke begynt ennå så vidt jeg vet. I 2011 var det vel noen millioner nordmenn som gjorde selvangivelsen elektronisk. personlig har jeg gjort dette elektronisk i svært mange år. Ut fra de data jeg sitter med håndterer AltInn ca 15 millioner skjemainnsendinger pr år. Edit: Litt ekstra info - databasen øker med mellom 3 og 4 TB pr år. Endret 21. mars 2012 av Bolson 15 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Store tekniske problemer for Skatteetaten. "I går opplevde en mann ved navn Kenneth at alle som logget seg på tjenesten ble blottlagt for hans personopplysninger." Nei, i går opplevde en mann ved navn Kenneth at hans personopplysninger ble blottlagt for alle som logget seg på tjenesten. Ordenes rekkefølge har faktisk betydning ... Stillingsannonsen hos NAV gjelder forøvrig en jobb hos NAV IKT, ikke hos Altinn. Den gjelder bruk av Altinn, ikke drift av Altinn. Og ingenting har vel så langt indikert at PIN-koder har noe med denne saken å gjøre. Prøv igjen. 6 Lenke til kommentar
claes Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Hvis jeg skal gjette random på grunnen til stakkars Kenneth's uhell, vil jeg tippe caching.. Det er vanligvis #1 løsning på overbelastede servere, og hvis man ikke har tungen rett i munnen er det veldig lett å levere informasjon fra feil bruker, eller gammel informasjon. - Denne personen har selv vært inne klokken 18.17 og sjekket selvangivelsen, og på en eller annen måte har det skjedd en feil i løsningen, og denne siden har havnet i det såkalte cache-minnet på våre servere, der den ikke skulle ligge. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079573 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Nei, i går opplevde en mann ved navn Kenneth at hans personopplysninger ble blottlagt for alle som logget seg på tjenesten. Ordenes rekkefølge har faktisk betydning ... Skal vi være virkelig pirkete. i går opplevde en mann ved navn Kenneth at hans personopplysninger ble blottlagt for personer som logget seg på tjenesten mellom 18.17 og 18.34. Vi har faktisk ikke endelig indikasjon på om alle som logget seg på fikk hans side eller ikke. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jeg har ikke greie på sånt, så det jeg lurer på er om det virkelig er for mye å forvente at et slikt system skal kunne tåle at alle som må kunne forventes å bruke det på en gang, faktisk gjør det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Nei, i går opplevde en mann ved navn Kenneth at hans personopplysninger ble blottlagt for alle som logget seg på tjenesten. Ordenes rekkefølge har faktisk betydning ... Skal vi være virkelig pirkete. i går opplevde en mann ved navn Kenneth at hans personopplysninger ble blottlagt for personer som logget seg på tjenesten mellom 18.17 og 18.34. Vi har faktisk ikke endelig indikasjon på om alle som logget seg på fikk hans side eller ikke. Strengt tatt vet vi vel ikke om Kenneth opplevde noe av dette. Eller, han hadde kanskje ikke merket noe som helst dersom han ikke hadde blitt gjort oppmerksom på det. "I går ble personopplysninger om en mann ved navn Kenneth blottlagt for personer som logget seg på tjenesten mellom 18.17 og 18.34." 1 Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Hvor mye penger skal man egentlig bruke på at halve Norge skal kunne sjekke skatten på samme halvtime? Ut fra hva forargete folk skriver på nettavisene, så høres det også ut som om en god del av dem som ikke øyeblikkelig kommer inn for å sjekke skatten syntes det er en god idé å trykke F5 i to timer i stedet for å vente litt. Jeg er generelt godt fornøyd med altinn.no. 2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jeg har ikke greie på sånt, så det jeg lurer på er om det virkelig er for mye å forvente at et slikt system skal kunne tåle at alle som må kunne forventes å bruke det på en gang, faktisk gjør det. Det er et kost/nytte spørsmål. AltInn har en (eller to) ekstreme topper pr år - hvor jeg regner med at trafikken har en ekstrem peak i forhold til normal belastning. For en databasesentrisk løsning som AltInn er (all informasjon ligger i en database som sommeren 2011 var på 8,8 TB) kan slik skalering være vanskelig å håndtere elegant - og den kan skape problemer. Det ligger også en del logikk som er krevende når det gjelder skalerbarhet. Derfor peker også Det Norske Veritas på dette i sin evaluering, ja de spør faktisk om plattformen er skalerbar nok. Mye kan skaleres med hardware, men er det rasjonelt å ha hardware som utnyttes 2 - 3 % i 363 dager i året. Personlig tror jeg ikke det er realistisk å får til den skalerbare løsningen slik hovedarkitekturen er i dag, jeg tror faktisk løsningen knyttet til sjølmelding for personlige skatteytere må på en måte trekkes ut av hovedsystemet til AltInn. 3 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 - Denne personen har selv vært inne klokken 18.17 og sjekket selvangivelsen, og på en eller annen måte har det skjedd en feil i løsningen, og denne siden har havnet i det såkalte cache-minnet på våre servere, der den ikke skulle ligge. http://www.vg.no/nyh...?artid=10079573 Så det var det, altså? Hadde ikke fått med meg den. Siste jeg leste i går om det var "noe har skjedd, vi aner ikke hva" - som virker litt rart, da omtrent alle som har kodet litt større webapps der cache er brukt bør gjenkjenne det problemet der med en gang Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Noen som har lyst til å bli "Teknisk ansvarlig" for Altinn? Stillingen er ledig den! https://www.nav.no/stillinger/stilling?sort=akt&rpp=50&q=Altinn&p=0&ID=2739651&rv=al 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jeg har en bachelor fra 2003, tilsammen 6 måneder praksis siden den gang og har vært arbeidsledig i snart 5 år. I tillegg har jeg ikke peiling på sikkerhet. Merkelig at de ikke har headhuntet meg allerede! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Noen som har lyst til å bli "Teknisk ansvarlig" for Altinn? Stillingen er ledig den! https://www.nav.no/s...D=2739651&rv=al Som alt nevnt så er dette ikke en stilling i AltInn sin driftsorganisasjon. Det er en stilling hos NAV IKT, relatert til NAV sin utvikling av tjenester i AltInn. Igjen et eksempel på at man ikke vet særlig om AltInn. 4 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Dude, vi vitser. Ikke kom her med dine "fakta" og ødelegg vitsene våre Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Svenskene har vel samme 'påtrykk' de også og det uten problemer, selv om de også jevnt over har et roligere trykk ellers i året. De er vel ca dobbelt så mange og der er det ikke problem med dette 'påtrykket' - ei heller samme sikkerhetsproblem. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Svenskene har vel samme 'påtrykk' de også og det uten problemer, selv om de også jevnt over har et roligere trykk ellers i året. De er vel ca dobbelt så mange og der er det ikke problem med dette 'påtrykket' - ei heller samme sikkerhetsproblem. Har du en kilde på at like mange svensker leverer og sjekker selvangivelsen på nett som nordmenn (86%)? Ifølge dette innlegget fra Bolson virker den svenske løsningen langt mindre enn den norske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå