Gå til innhold

Kommentartråd - SoundWeb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norsk lovsier det er lov å kopiere musikken sin til venner og familie. Det er også lov til å kopiere musikk til venner og familie som igjen har blitt kopiert fra venner og familie. Dermed kan en vennegruppe samarbeide om å ha et gigantisk musikkbibliotek, og det beste av alt; Det er helt lovlig.

Det var en tolkning jeg ikke har hørt før. Har du en litt mer autoriativ kilde på den? (For jeg er i tvil)

linux-maskin (java)

Bare for å nevne det: Linux-brukere er relativt negative til Java.

Er målet med dette at det skal være en peer-to-peer løsning?

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at du er tvilsom til det jeg skriver, du er ikke den eneste faktisk, er litt tvilsom selv xD

Hentet fra nettavisen.no

Har du lov å kopiere fra familie og venner?

- Ja

Har du lov å kopiere fra familie og venner som igjen har kopiert fra familie og venner?

- Ja

Har du lov å kopiere fra familie og venner som har lastet ned ulovlig?

- Nei, det er alltid forbudt å kopiere fra "ulovlig kopigrunnlag" som det heter.

Jeg tok meg også en tur innom ansvarliginternett.no, som er driftet av Simonsen advokatfirma, som du sikkert har hørt om før ;)

Dersom du kopierer fra familie eller venner, vil disse tilgjengeliggjøre musikken, filmen, TV-serien eller boka for deg. Dette er bare lov innenfor den private krets og da bare til privat bruk. Generelt kan det sies at den private krets er familien og nære venner. Bekjente, kolleger eller personer du bare har møtt på Internett regnes ikke som den private krets i åndsverklovens forstand. Det betyr at du ikke kan laste ned musikk, filmer, TV-serier eller bøker fra disse uten opphavsmannens samtykke.

Om dette blir 100% lovlig når prosjektet er modent, det tror jeg at jeg trenger en som kan juss for å avgjøre... Kan du juss? xD

linux-maskin (java)

Bare for å nevne det: Linux-brukere er relativt negative til Java.

Er målet med dette at det skal være en peer-to-peer løsning?

Tja, første tanken var å bare ha server-klient, og ikke p2p. Dette er alltids noe som kan utvikles etterhvert om det er nødvendig, men første prioritet er å få noe opp og gå i det hele tatt. Når det gjelder linux og java, så vet jeg at det er en veldig brutal løsning, men inntil videre er ikke linux og mac støttet i det hele tatt. Valget om hvilke språk og sånt som skal brukes, det kan jeg avgjøre når jeg nærmer meg. Tenkte først at det letteste var å slå to fluer i en smekk, altså støtte for mac og linux samtidig gjennom Java. Har aldri programmert for mac, så jeg vet ikke helt hva som skal til.

Lenke til kommentar

Det er den "annengrads" vennekopieringen jeg er tvilsom til, "førstegrads" vennegenerasjoner vet jeg er lovlig.

Ellers ønsker jeg deg lykke til i prosjektet. Jeg har ikke drevet Windows-programmering på mange år, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg der.

Planlegger du on-the-fly transkoding?

Lenke til kommentar

Jeg får bare håpe en eller annen som kan litt juss ser på prosjektet og forteller hva som er lov og ikke lov. Hvis det skulle dukke opp noen juridiske problemer, så trenger jo ikke nødvendigvis ikke programmet å brukes til private musikksamlinger, men heller utvides til å dele fri musikk av ukjente nye artister... eller noe ^_^

Med "on-the-fly transkoding" mener du vel hvor og hvordan jeg tenker å encode og decode musikkstreamen?

Jeg har jo litt problemer med hvordan jeg skal gjennomføre akkurat den delen. Klienten skal motta WavPack-encoded musikk, og skal decode det på direkten som en flytende stream. Jeg tenker at den skal ha et buffer på noen sekunder, ellers kan det bli hakkete, og automatisk etterspørre mer data når bufferet blir for lite.

På serversiden derimot er det litt andre problemer. For, jeg vil jo ikke lagre all musikken i bare WavPack, ettersom det er et så lite brukt format, og få avspillere (utenom f.eks VLC og Winamp som spiser alt de blir servert) som støtter det. Jeg ser for meg et scenario hvor originalfilene er lagret i FLAC for lossless kvalitet, og alle sangene har fått generert de første 10-15 sekundene til en WavPack-fil. Dermed bruker jeg ikke opp så grusomt mye lagringsplass på den første delen av sangene som skal streames. Og, mens de første 10-15 sekundene streames, så transkodes den originale FLAC-fila om til en WavPack fil som blir liggende i f.eks 1 uke før den blir slettet igjen.

Problemet er at jeg vil ikke bruke for mye unødig lagringsplass... noen bedre forslag kanskje? ^_^

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er ikke programmet ulovelig så lenge du legger opp til deling mellom nære venner. Om folk bruker programmet ditt til å dele med vilt fremmede så er det de som gjør noe ulovelig - ikke du som skapte programmet.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er ikke programmet ulovelig så lenge du legger opp til deling mellom nære venner. Om folk bruker programmet ditt til å dele med vilt fremmede så er det de som gjør noe ulovelig - ikke du som skapte programmet.

Det er akkurat det jeg tenker også, men jeg er redd for hva f.eks den amerikanske musikkindustrien (RIAA) vil si hvis dette plutselig hadde blitt en trend å sette opp servere og koble dem sammen i ENORME nettverk. I teorien kan det overgå antall sanger på f.eks Spotify og Wimp. Da er jeg redd RIAA driter i hva jeg laget programmet for, og heller bare angriper meg direkte ;)

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg tenker også, men jeg er redd for hva f.eks den amerikanske musikkindustrien (RIAA) vil si hvis dette plutselig hadde blitt en trend å sette opp servere og koble dem sammen i ENORME nettverk. I teorien kan det overgå antall sanger på f.eks Spotify og Wimp. Da er jeg redd RIAA driter i hva jeg laget programmet for, og heller bare angriper meg direkte ;)

Hjelper lite hva RIAA sier, så lenge lovverket er på din side. Men ja, for å være helt på den sikre siden vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en advokat når programmet er ferdig - og før lansering.

Videre liker jeg at du lager det open source, selv om ideen er såpass genial at jeg fint hadde betalt litt for den. F.eks. om du hadde laget en mobil-klient og solgt den på 30 kroner, og serveren var gratis. Så hadde jeg lett betalt :)

Lenke til kommentar

Videre liker jeg at du lager det open source, selv om ideen er såpass genial at jeg fint hadde betalt litt for den. F.eks. om du hadde laget en mobil-klient og solgt den på 30 kroner, og serveren var gratis. Så hadde jeg lett betalt :)

Om jeg en eller annen vakker dag hadde tjent en 10'er på dette, så hadde det vært verdt det. Men jeg lager det ikke akkurat for å tjene noe på det ;)

Håper du har Androide eller Windows Phone 7, for jeg er litt i tvil om at jeg kommer til å få laget iPhone-app til dette med det første :p

Lenke til kommentar

Om jeg en eller annen vakker dag hadde tjent en 10'er på dette, så hadde det vært verdt det. Men jeg lager det ikke akkurat for å tjene noe på det ;)

Håper du har Androide eller Windows Phone 7, for jeg er litt i tvil om at jeg kommer til å få laget iPhone-app til dette med det første :p

Har begge deler, men håper mest på windows phone app ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Med "on-the-fly transkoding" mener du vel hvor og hvordan jeg tenker å encode og decode musikkstreamen?

Jeg har jo litt problemer med hvordan jeg skal gjennomføre akkurat den delen. Klienten skal motta WavPack-encoded musikk, og skal decode det på direkten som en flytende stream. Jeg tenker at den skal ha et buffer på noen sekunder, ellers kan det bli hakkete, og automatisk etterspørre mer data når bufferet blir for lite.

Hvorfor gjøre det på bare en måte? Det som virkelig hadde vært kjekt hadde vært om serveren støtte mange forskjellige klienter og forskjellige overføringsmåter. F.eks. at man kan koble til med den klienten du har laget, eller man kan koble til via windows share/samba, eller med en web-klient i browser, osv, PÅ SAMME TID (fra forskjellige enheter, selvsagt)...

Hvordan overføringen skjer kan jo være dynamisk etter behov, men det naturlige ville være å overføre i originalformatet hvis mulig, og konvertere ved behov. Behov for konvertering on-the-fly kan skyldes begrenset båndbredde eller begrenset formatstøtte i klienten.

Lenke til kommentar

Noen gode tanker du kommer med her ja! Vel, jeg vet ikke heeelt hvordan jeg skulle klart å implementere det med windows share, men kan jo kanskje se på det etterhvert ;)

Tenker at det ikke skal være noen begrensninger på hvor mange enheter man er logget inn med samtidig, blir bare litt ekstra stress på serveren og båndbredden. Når man først er verifisert som innlogget, så skal den ikke i første omgang bry seg om hvem du er.

Jeg lager dette systemet hovedsaklig for å tilby høykvalitets musikk, ved å la kildefilene være f.eks FLAC. Men det å streame i dette formatet, så blir det ressurskrevende. Det er en grunn til at jeg har valgt å bruke WavPack som format, siden dette formatet har noe som heter Hybrid-mode, som gjør at det blir generert to filer, en fil med ca 192 kbps kvalitet, men også en fil til som fungerer som en reparasjonsfil. Hvis man har begge filene, kan man få lossless kvalitet. Derfor skal det være mulig å alltid beholde correction-fila, for å heller bare streame selve sangen. Utnytte det at de fleste har plass til et lite cache ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...