j-- Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Heisann, Mulig denne er feilpostet - isåfall ber jeg moderator flytte den til riktig kategori. Planlegger utover våren å bygge et støydempet (via støyfeller og dempematter) rack i MDF til 19" utstyr. Det er hittil kun kommet i tenke/tegnefasen, men sjansene er stor for at dette prosjektet realiseres. Racket skal stå på hjul, og vil bli utformet som en flight case da det vil bli noe transport av racket. Racket skal inneholde en server, en arbeidsstasjon/bruksmaskin og litt nettverksting i første omgang, Specs: * 12U rack * Bygges i enten 18mm eller 24mm MDF * Skal monteres låsbare hjul og bærehåndtak * Vil ha en inngang til luft i front, og en utgang til luft bak. begge disse åpningene vil fungere som støyfeller. * Må kunne ta rackkomponenter som er opptil 70cm lange * Rackskinner både i front og bak, for montering av utstyr både i front og bak * Avtagbare lokk i front og bak. der luftinntak og uttak er. * Lokkene skal monteres med butterfly-låser på hver side for å enkelt kunne fjerne de helt når man må jobbe i racket, samtidig som det skal bli helt tett når de er igjen. * Lengden på hele racket blir rundt 105cm - 110cm Ting som mås ta stilling til: * Kjøling. Skal viftene i front kun lede frisk luft inn til hulerommet forran maskinene inni (som vil dra lufta igjennom racket), eller skal viftene hjelpe til med å dytte luft igjennom hele racket. * 18mm MDF kontra 24mm MDF * Skal man feste rackskinnene på veggen rett i MDF-en, eller lønner det seg å ha et mellomrom f.eks av en høytstående 2"x2" som rackskinnene festes opp langs. (skisser viser rackskinner festet rett i MDF-en) * Oppstiving av selve hovedboksen. Vil vel lønne seg å stive den opp med noen store L-vinkler i stål? * Hvor mange vifter trengs det egentlig til kjøleoppgaven? * Hvordan lage støyfellene best mulig? Lydabsorberende matter i en enkel S-form ser jeg for meg må dempe bra, selv om det tar noe plass å bygge. * Finnes det steder som skjærer MDF på bestilling? Hadde vært veldig deilig å kunne plukket opp alle bitene ferdig kuttet. Rett og slett kjøpe seg ut av mye av kuttejobben. Et par skisser hittil: Feedback Noen som sitter på noe de ønsker å dele med meg? Erfaringer eller idéer? Setter stor pris på det. Endret 19. mai 2012 av j-- Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Hvis du velger MDF, blir den ikke voldsomt tung da? Det er vel både positivt og negativt, egentlig. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Blir tungt og massivt, ja. Blir nok noe mellom 60-80kg i egenvekt på racket., med dører, beslag, butterfly-låser, hjul++. Har funnet en trevareforhandler i Oslo som selger ferdigkappet MDF - Thaugland på Storo. Tror ikke prisen blir så avskrekkende. Funderer også litt på å bruke 30mm MDF istedenfor 24mm/25mm. Får se litt. Lenke til kommentar
mosfet Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Maxbo skjærer på mål. De kommer ikke så galt ut på pris heller. Bare ta med deleliste / tegning, så ordner de all kapping! Lenke til kommentar
j-- Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Takk for tipset. mosfet. Har bestemt meg for å vente med å bygge dørene - altså kun bygge kassa med to vegger og bunn/topp. Dette fordi jeg ønsker å teste litt ang. luftflyt ved å bygge en prototype i papp :-) Følgende ting vil kjøpes inn i forbindelse med bygging av kassa (uten dører): Rackskinner - i både forkant og bakkant av racket. Hjul (Varenummer 30-8021 B) Doble hjul med brems 90 graders vinkler i stål (90mm*90mm) Åtte av disse, to i hvert hjørne for å stabilisere konstruksjonen. Håndtak - Noe lignende disse ihvertfall. Skal innfelles og skal gjøre det mulig å løfte racket selv når totalvekta kommer opp på 150kg Driver fremdeles og vurderer mellom 25mm MDF og 30mm MDF. Her får man f.eks ferdig kappet 30mm MDF til litt over 500,- per kvm. Lenke til kommentar
Fjoslen Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Bra prosjekt dette, har selv prøvd å bygge et slikt i kryssfiner, men ble ikke så bra :/ Overdimensjonerte kjølingen litt vel mye så sitter nå med 8 ubrukte 36cm vifter o.O 4 av dem har vært montert, men aldri startet. Kanskje du kunne ha interesse av disse? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 DeDDi: Hmm, tror ikke jeg trenger det. Sier ifra om det blir aktuelt -------- Har nå kommet et stykke videre på prosjektet. Har kjøpt L-vinkler i stål (nevnt i mitt forrige innlegg) til å stive opp kassa med, rack-skinner (også nevnt over) til å feste komponenter i, og rackskinner til serveren som skal inn i racket. Har videre sendt en forespørsel til http://www.thaugland.no med prisforespørsel på ferdig kuttede MDF-plater (30mm), Hadde vært greit å bare kunne reise og hente når det er ferdig kappet. Noen som sitter på tips til hvor man kan få kuttet rackstålprofilene i korrekt høyde? Skulle kuttet av ca. 10cm på hver av stolpene, men innser nå at det vil ta en evighet med baufil. Med ordentlig verktøy så er det kun et par minutter med jobb for noen som kan det... Slener med et par bilder nedenfor, så folk får se at prosjektet lever! Prosjektet ruller videre! 2 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Da var MDF bestilt, og blir trolig plukket opp på onsdag. Kom på like over 1000,- i 30mm tykkelse, ferdig kuttet Lenke til kommentar
j-- Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 Nye bilder etter litt bygging: Den observante vil se at det manger noen millimeter på hver side på bunnplata. Liten glipp fra meg da jeg gikk for 30mm mdf istedenfor 25mm mdf sånn i siste liten. Har kommet frem til at de få millimeterne utgjør ingen forskjell praktisk sett, og kanten vil være skjult av en metallist uansett. Byggekompanjongen min, som her viser størrelsen på kassa hittil :-) --------- I morgen skal man komme seg på Clas Ohlson for å kjøpe resten av skruene man trenger, og hjul. Har også fått tak i en vinkelsliper, så trenger nytt kutteblad til den før jeg går løs på stålprofilene. 1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 Da er man ferdig med byggingen for denne gang. Kommer i løpet av morgendagen til å montere inn en del utstyr. Må finne ut hvordan jeg fortsetter på racket, og da må man tilbake på tegnebordet en periode. Slenger ut bilder av hvordan ting ser ut hittil. Er det noen interesse for at jeg skal poste bilder med utstyr i racket en av de neste dagene? 1 Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Selvfølgelig Ser bra ut. Gruer meg til å bære den en gang i fremtiden, garanterer at det vil skje Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Er det noen interesse for at jeg skal poste bilder med utstyr i racket en av de neste dagene? Vet det er en veldig gammel post men fikk du bygget det ferdig til slutt? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Jepp, er "ferdig", mangler kun noen metallister rundt selve hovedboksen. Fungerer supert, støynivået er fint og lavt, kjølingen er ganske ok, og den er praktisk og stikker seg ikke veldig ut. Kan ta noen bilder om det er av interesse? Racket brukes til å støtte opp skrivebordet, så er litt begrenset hvor gode bildene kan bli :-) Lenke til kommentar
uGn Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Bilder er alltid bra Hva endte du opp med av utstyr i den? Ser du har 3 stk 48p .. just 4 fun? Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Jepp, er "ferdig", mangler kun noen metallister rundt selve hovedboksen. Fungerer supert, støynivået er fint og lavt, kjølingen er ganske ok, og den er praktisk og stikker seg ikke veldig ut. Kan ta noen bilder om det er av interesse? Racket brukes til å støtte opp skrivebordet, så er litt begrenset hvor gode bildene kan bli :-) Bilder er absolutt av interesse! Hva salgs løsning endte du opp med som dører? Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Har du fått att noen bilder? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Arnbju: Har ikke kommet så langt enda, men det kommer :-) Dørene ble rett og slett bare MDF-plate på hengsel rett mot racket. Har lagt på tetningslist, slik at det ikke er noen glippe der. Luftgjennomstrømming i racket kommer av to vifter (140mm) plassert under, en i front helt inntil frontdøren, og en bak, helt inntil bakdøren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå