telealf Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Hei, har gjort en liten sammenligning på svinbdyr Leica glass versus kit zoom på en Nex-5n. jada, jada, jada, vet at dette er urettferdig sammenligning, men hensikten er å forsøke å se hvor stor forskjell det er å bytte objektiv. Husk også at NEX tross alt er optimalisert for Sony E objektiver, så egentlig er forskjell enda større. Dette viser også at NEX er en interesant platform for ulike objektiver (men f* f*en for et lusent stativfeste og ussel fatning på NEX-en). Is a USD 600 camera worthy of a USD 5400 lens? – Resolution (NEX-5N with Leica glass versus kit zoom) This small comparison has confirmed me of the value of using money on lenses. The Leica WATE on 18mm is surprisingly much sharper than the inexpensive Sone E kit zoom at same focal length. Actually the Leica is better at edge sharpness fully open (f/4.0) than the Sony at its optimum (around f/8), and approximately the same sharpness of the least resolution part of Leica as the highest resolution of the Sony (edge sharpness at Leica/4.0 = centre sharpness of Sony/8.0). Please also remember that this comparison is resolution only, and that bokeh, distortion, flare and ghost have not been compared. Yet. Et par utsnitt fra hjørne på største blender: Edit: dette viser også at NEX-5N i mye større grad enn m43 kameraer slik som Pana GH-2 takler annet glass enn sitt eget. Se min tidligere "test". Endret 13. februar 2012 av telealf 1 Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Bruker selv diverse manuelle objektiver på Nex. Har aldri tatt meg bryet med å teste dem, men er godt fornøyd med resultatene. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Er utvilsomt verdt det å legge penger i glass. Personlig kjøpte jeg en canon 550d med 18-135is kit da det var nytt. Synes faktisk det fungerer temmelig bra, og på ferier blir det ofte den som sitter på mesteparten av tiden, fordi den er så fleksibel, så blir det skiftet til vidvinkel i situasjoner hvor det føles riktig, eller portrettlinse. 70-200 2.8 blir ofte liggende på rommet grunnet størrelsen (vel, frem til nå når jeg endelig har fått kjøpt meg større skuldeveske). Men, når jeg først tar meg bryet med å gå meg en tur med 70-200, og kommer hjem for å se bildene, blir jeg blåst av stolen hver gang. Jeg kan ikke forstå at jeg glemmer forskjellen Blir vel nødt til å spare opp til en bedre standardzoom :/ Edit: Endret 19. februar 2012 av bufodill 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå