Gå til innhold

drupal som CMS system og som "mobil CMS plattform".

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

GeirGrusom (GG) er som vanlig grusom og påstår at får drupal til å virke som noee skrot, så derfor opprettes denne tråden.

Oppgaver til GG

1. Hvilken erfaring har du med ulike CMS systemer?
  2. Hvilken erfaring har du med drupal?
  3. Hvilken erfaring har du med mobile web siter og applikasjoner?
  4. Hvilken erfaring har du med å mobiltilpasse drupal?

Diskusjoene startet her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1408299&view=findpost&p=18858352

Du får det til å virke som om Drupal er noe skrot.

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1408299&view=findpost&p=18890686

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drupal er grusomt! Spørsmålet er heller, skal du utvikle ein webapplikasjon eller ein webside?

Om svaret er webside så fungerer ein CMS. Då skal du stort sett ikkje gjere nokon form for avanserte endringar.

Skal du utvikle ein webapplikasjon så velg noko skikkeleg som Rails/Grails/Flask

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Drupal er grusomt!

1. Hvorfor?
  2. Fordi lærekurven er brattere enn for WordPress?

Noen i Norge http://drupalnorge.no/ meg inkludert har tydeligvis sansen for drupal.

Merk at det hvite hus også bruker den plattformen. Finnes lett ved å google:

white house drupal

Og drupal kan kombineres med forum som phpBB selv om det ikke trengs, da man kan opprette forum i drupal. Men har man allerede et forum, kan brobygging over de to plattformene være greitt.

Om svaret er webside så fungerer ein CMS. Då skal du stort sett ikkje gjere nokon form for avanserte endringar.

Der er jeg svært uenig. De fleste websiter kan lages med drupal og de kan skreddersys ved modifikasjoner. I tillegg ligger drupal i fronten på ny teknologi. Drupal var for eksempel langt rakskere til å tilpasse plattformen til php 5.+ enn WordPress. Nyere versjoner av drupal krever php 5.+ ett eller annet. Navnerom er jo nå implmentert i php og php 6.0 kan ikke være langt unna selv om de fortsatt kanskje sliter med unikode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mener du en slik påstand som han kommer med uten begrunnelse er OK? Og opprinnelig poster i den tråden ba oss om å droppe den diskusjonen.

Han får komme med mer enn løse påstander her.

Jeg fordrar simpelthen ikke "kanalter" som får stå uimotsagt. Min første diskusjon med ham startet i en assembler tråd der han fort ble taus.

I den politiske delen av forumet er der noen som er langt verre enn GG. Når de møter en fagperson ender de som regel med personagrep.

Selvhevdelse som kun er egnet til å devaluere andres rykte. Typisk norsk.

Sånn jeg tolker GeirGrusom er det din beskrivelse av Drupal han kommenterer, og ikke Drupal i seg selv. Ser ikke helt hva han evt. skal forsvare her.

Taushet eller flere papagøyelyder fra ham sier vel at han ikke er i stand til å forsvare seg selv.

Lenke til kommentar

Det er helt greit med en diskusjon rundt Drupal, men persondiskusjon er noe vi verken tillater eller ønsker. Hvis tråden beveger seg mot en diskusjon/krangel rundt GeirGrusom og hans personlige meninger, vil den bli stengt.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

Nå må jeg først si at jeg har et lite Drupal-firma med fire ansatte så jeg påroper meg ikke å være uhildet. Men jeg har brukt en mengde programeringsspråk, CMS og rammeverk i løpet av de siste 13 årene. Alt fra C++ og Java til ASP og PHP. Escenic, Joomla, Wordpress, eZ Publish og Drupal.

Etter min mening er Drupal den beste plattformen for å lage gode webløsninger på pga det store samfunnet rundt Drupal, den enorme mengden moduler og hvor enkelt det er å utvide Drupal selv med å skrive moduler. Man kan si det samme om WP, men Drupal egner seg langt bedre til å lage avanserte nettsider. For enkle nettsider er WP like bra.

Jeg lurer på hva som får GeirGrusom til å mene at Drupal er skrot?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Etter min mening er Drupal den beste plattformen for å lage gode webløsninger på pga det store samfunnet rundt Drupal, den enorme mengden moduler og hvor enkelt det er å utvide Drupal selv med å skrive moduler. Man kan si det samme om WP, men Drupal egner seg langt bedre til å lage avanserte nettsider. For enkle nettsider er WP like bra.

Enig.

Jeg lurer på hva som får GeirGrusom til å mene at Drupal er skrot?

Dette

Du må med andre ord gå tilbake i tråden det vises til for å vurdere om det jeg sier stemmer overens med hans påstand ovenfor.

Lenke til kommentar

Jeg tenker det ikke er så mye å henge seg opp i. Har utviklet til Drupal selv, og er enig i det som det så vidt kom inn på her - at det er det spirende miljøet rundt Drupal som gjør Drupal til Drupal. Noen av grunnen til at Drupal-miljøet er bra er at ingen sier at "det kan du ikke gjøre".

Selvsagt, Drupal kan ikke brukes til alt. Men det er fordi folk ikke tenker slik - det er det som gjør at Drupal-miljøet er inspirerende.

Lenke til kommentar

Mener du en slik påstand som han kommer med uten begrunnelse er OK? Og opprinnelig poster i den tråden ba oss om å droppe den diskusjonen.

Han får komme med mer enn løse påstander her.

Jeg fordrar simpelthen ikke "kanalter" som får stå uimotsagt. Min første diskusjon med ham startet i en assembler tråd der han fort ble taus.

I den politiske delen av forumet er der noen som er langt verre enn GG. Når de møter en fagperson ender de som regel med personagrep.

Selvhevdelse som kun er egnet til å devaluere andres rykte. Typisk norsk.

Sånn jeg tolker GeirGrusom er det din beskrivelse av Drupal han kommenterer, og ikke Drupal i seg selv. Ser ikke helt hva han evt. skal forsvare her.

Taushet eller flere papagøyelyder fra ham sier vel at han ikke er i stand til å forsvare seg selv.

Det jeg reagerte på var et veldig lite innholdsrikt innlegg som mer eller mindre sa "objektorientert programmering i Drupal [link] slutt.". Jeg har ikke noe imot Drupal, det bare virker svært lite relevant til tråden det ble postet i (programmeringsspråk vs. programmeringsskonsepter). Dessuten later du til å dytte inn jQuery eller Drupal i nær sagt alle diskusjoner(det har dukket opp i C++ og C# diskusjoner ved flere anledninger)

Drupal er helt sikkert flott. Jeg har ikke noe imot Drupal overhode.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det jeg reagerte på var et veldig lite innholdsrikt innlegg som mer eller mindre sa "objektorientert programmering i Drupal [link] slutt.".

OK, men det jeg reagerte på er gjengitt ovenfor og du har ikke tilbakevist den påstanden.

Jeg er fullt klar over at drupal ikke er ekte objekt orientert, men objektorientering kommer i versjon 8. Det er fullt mulig å skrive objektorientert kode når du skreddersyr drupal og ofte ser du hybrid kode.

Egentlig en like fruktbar diskusjon, da du ikke svarer på det jeg spør om.

...et veldig lite innholdsrikt innlegg

Så ditt innlegg ovenfor er innholdsrikt? :roll:

GG du er ikke grusom men en kverulant som strør om seg med begreper jeg er usikker på om du har forstått.

Det er også litt betegnende at jeg modereres, mens du og andre får ture frem som dere vil.

Lenke til kommentar

Noen av postene til kgun i den andre tråden kan få det til å høres ut som om det kreves ekstreme programmeringskunnskaper for å bruke drupal på en god måte.

Hvis dette var tilfellet så ville drupal vært noe skrot.

Lenke til kommentar

OK, men det jeg reagerte på er gjengitt ovenfor og du har ikke tilbakevist den påstanden.

Uten at hva jeg jobber med burde være relevant for denne diskusjonen. Jeg har ingen erfaring med Drupal (noe jeg heller aldri har hevdet). Derimot jobber jeg profesjonelt med webutvikling. For tiden er jeg innleid konsulent for å utvikle en ny side for et større telefonselskap i Norge hvor jeg jobber med et proprietært CMS utviklet av de jeg er innleid som konsulent hos. Dette er primært basert på ASP.NET.

Hovedarbeidsgiveren min er dog av en litt annen sort (de jeg er utleid ifra) hvor jeg er ansatt som programvareutvikler for styringssystemer av servomotorer og aktuatorer. Jeg skriver firmware (Programmert i C for ARM, og det er en ARM Cortex M3, men vi skal se om vi får gått over til Luminary sin nye serie for M4) og PC software (som har hovedsaklig gått på C# mot Windows Presentation Foundation. jeg har også utviklet et programmeringsspråk som støtter multi-axis programmering av flere servoer. Dette er en BASIC variant ettersom dette er det mest utbredte blant våre konkurrenter)

Jeg sitter ikke og snakker om ting jeg ikke har peiling på. Jeg har ikke noen erfaring med Drupal, men jeg har erfaring med webutvikling, det er faktisk det jeg lever av akkurat nå inntill kontrakten min går ut etter første kvartal i år, hvor jeg vender tilbake til industri automasjon.

Jeg foretrekker lett å utvikle servo-motorer. Jeg synes det er en langt større utfordring profesjonelt sett.

Hvis du har problemer med det, så får du ta det opp med julenissen.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Noen av postene til kgun i den andre tråden kan få det til å høres ut som om det kreves ekstreme programmeringskunnskaper for å bruke drupal på en god måte.

Hvis dette var tilfellet så ville drupal vært noe skrot.

Nei, men innsikt til å kjøre er stort CMS system knirkfritt på tvers av alle plattformer. Hvert eneste byte teller når man surfer på en smarttelefon. Websiten eller den hybride applikasjoen bør også vises mest mulig likt og effektivt på alle plattformer.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over at drupal ikke er ekte objekt orientert, men objektorientering kommer i versjon 8. Det er fullt mulig å skrive objektorientert kode når du skreddersyr drupal og ofte ser du hybrid kode..

Hvor/hva er det Drupal tjener på å bruke objektorientert kode? Ett oppriktig spørsmål, siden det er ett par år siden jeg holdt på med Drupal.

Det er ikke noe galt med at Drupal ikke er objektorientert. Det er bare annerledes, det er strukturering og modulering på Drupal-vis. Og muligens vanskeligere å teste, noe jeg har lurt på hvordan det gjøres..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvor/hva er det Drupal tjener på å bruke objektorientert kode? Ett oppriktig spørsmål, siden det er ett par år siden jeg holdt på med Drupal.

Det kan ikke jeg si noe mer presit om enn det jeg allerede har antydet. Søker du på

(drupal object oriented) OR (drupal 8 object oriented)

finner du treff som disse:

2012: http://groups.drupal.org/node/199963

There has been great ground work in this area mostly outside of the Drupal 8 Multilingual Initiative. Entities are now managed by entity.module and entities are getting object oriented interfaces. There are still lots of work ahead of us in this area, but the OOP conversions of entities would highly conflict with any langauge work, so right now helping with the conversions would be of great support for D8MI.

2011: http://drupal.org/node/608152

2011: http://2011.tcdrupal.org/node/89

After years of being a strictly-procedural framework, Drupal is starting to embrace object-oriented programming in a big way. Views is now mostly object-oriented. The Drupal 7 database layer is entirely object-oriented, with a thin procedural veneer. Unit testing is object-oriented. Many of the initiatives for Drupal 8 are planning to build object-oriented APIs.

2010: http://technosophos.com/content/why-object-oriented-programming-bad-drupal

2009: http://drupal.org/node/547518

Jeg sier dermed at drupal er "kvasi objekt orientert" og går mer i ekte objekt orientert retning, særlig for "interfaces" eller grensesnitt på norsk (Se lenke ovenfor).

http://php.net/manual/en/language.oop5.interfaces.php

Grensesnitt minner om en klasse (se lenken ovenfor). Grensesnitt kan bare definere funksjonalitet. De kan ikke implementere den. Grensesnitt har mulighet for multippel arv som noen kanskje kjenner fra Simula og C++:

http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/comphelp/v8v101/index.jsp?topic=%2Fcom.ibm.xlcpp8a.doc%2Flanguage%2Fref%2Fcplr134.htm

Program to an interface not to an implementation
Kilde: GOF

Dere vet vel hvem GOF er? :roll:

Det er ikke noe galt med at Drupal ikke er objektorientert. Det er bare annerledes, det er strukturering og modulering på Drupal-vis. Og muligens vanskeligere å teste, noe jeg har lurt på hvordan det gjøres..

Strukturert med moduler og et avansert filsystem, der man lett går seg vill i php includes. Det er hevdet at ingen enkeltperson i dag har oversikt over Drupal. Kan hende kunne det som mange andre slike systemer vært mer oversiktlig og ikke minst kompakt med gode klasser, objekt relasjons avbildninger (Object relational mapping) etc. Det er når klasser kommuniserer med hverandre fordelen med objekt orientering kommer til sin rett.

Men kan hende ville populariteten til plattformer som Drupal og WordPress vært langt mindre med utstrakt bruk av objekt orientering.

If it is not broken, don't fix it.

Refaktor til bedre kode ved neste milepel og veien blir til mens man går.

Lenke til kommentar

Jeg har lest om / har bok fra GOF.

Var ikke så bevandret i OOP i Drupal, men Dries snakker litt om mobil og OOP, som du er innom, i en YouTube video jeg kom over.

Så lenge hook systemet er så viktig for Drupal klarer jeg ikke å se for meg at Drupal blir objektorientert i tradisjonell forstand. Men det er ikke viktig hva man kaller det, så lenge det funker, så kan man fint leve med ett godt kompromiss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...