Gå til innhold

Salting av veiene/bruk av piggdekk


settings

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg pendler til jobb, ca 75 km hver vei, og på vinterstid kommer eg aldri til å kjøre på noe annet en gode piggdekk. Men da kjører eg heller ikke på slitte piggdekk.

 

Og årsaken til dette er at snø, slaps og mye vann er ting eg ser, og kan derfor sette ned farten etter forholdene. Is kan ligge skjult under snøen/slapsen og være vanskelig å se på mørke vinterveier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iriterer meg sykt over at istednfor og sette opp vrakpanten bestemte staten deg for og salte bort alle bilene :no:

 

skjønner ikke hvorfor man abselutt skal salte hele tiden, kan ikke folk skaffe seg dekk og pigger?

 

Fordi salting har vist seg å være effektivt med tanke på å sette ned ulykkesrisikoen (om det brukes riktig)

 

AtW

Lenke til kommentar

iriterer meg sykt over at istednfor og sette opp vrakpanten bestemte staten deg for og salte bort alle bilene :no:

 

skjønner ikke hvorfor man abselutt skal salte hele tiden, kan ikke folk skaffe seg dekk og pigger?

 

Fordi salting har vist seg å være effektivt med tanke på å sette ned ulykkesrisikoen (om det brukes riktig)

 

AtW

 

I de områdene det saltes ja.

 

Men store deler av de som bor på plasser hvor det saltes mister jo verdifull kjøreerfaring på snø og holkeføre som fører til at når disse skal utenfor saltede områder så økes statistikken igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

iriterer meg sykt over at istednfor og sette opp vrakpanten bestemte staten deg for og salte bort alle bilene :no:

 

skjønner ikke hvorfor man abselutt skal salte hele tiden, kan ikke folk skaffe seg dekk og pigger?

 

Fordi salting har vist seg å være effektivt med tanke på å sette ned ulykkesrisikoen (om det brukes riktig)

 

AtW

 

I de områdene det saltes ja.

 

Men store deler av de som bor på plasser hvor det saltes mister jo verdifull kjøreerfaring på snø og holkeføre som fører til at når disse skal utenfor saltede områder så økes statistikken igjen.

 

Gjør det? Har du kilder på det? Mener du folk bør kjøre med dårlige dekk også, for å få verdifull erfaring på å kjøre under dårlige forhold?

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjør det? Har du kilder på det? Mener du folk bør kjøre med dårlige dekk også, for å få verdifull erfaring på å kjøre under dårlige forhold?

 

AtW

Kildene mine er basert på livslang erfaring hos foreldre, med venner og kolegaer, som har drevet med bilberging. I tillegg har jeg et par år og opplevd en del idiotiske spørsmål og meninger fra folk som bor i disse områdene. Fleste jeg har snakket med innen det yrket som har drevet med dette noen år har fortalt at etter salting kom inn for fult ble det enda flere turer om vinteråret og da selv for idiotiske ting.

 

Du skulle bare vist hvor ofte man må ut for å kjøre bilen til byfolk opp en bratt bakke siden disse ikke kom opp selv. Og disse har gjerne biler med 4x4 eller muligheten til å koble dette inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør det? Har du kilder på det? Mener du folk bør kjøre med dårlige dekk også, for å få verdifull erfaring på å kjøre under dårlige forhold?

 

AtW

Kildene mine er basert på livslang erfaring hos foreldre, med venner og kolegaer, som har drevet med bilberging. I tillegg har jeg et par år og opplevd en del idiotiske spørsmål og meninger fra folk som bor i disse områdene. Fleste jeg har snakket med innen det yrket som har drevet med dette noen år har fortalt at etter salting kom inn for fult ble det enda flere turer om vinteråret og da selv for idiotiske ting.

 

Du skulle bare vist hvor ofte man må ut for å kjøre bilen til byfolk opp en bratt bakke siden disse ikke kom opp selv. Og disse har gjerne biler med 4x4 eller muligheten til å koble dette inn.

 

Ok, så svaret er mao nei, du har ingen kilder på det, utenom anekdoter, som er nærmest verdiløse i en slik sammenheng.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, så svaret er mao nei, du har ingen kilder på det, utenom anekdoter, som er nærmest verdiløse i en slik sammenheng.

 

AtW

 

Så du mener at den informasjonen, og ikke minst erfaringen, jeg sitter med er verdiløs?

Det er jo dette et statistikkbyrå ville ha spurt etter.

 

Men det er vel ikke vits å diskutere videre da jeg har mine tvil på at det er noen som har villet ført en sånn statistikk som taler kraftig imot saltinga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, så svaret er mao nei, du har ingen kilder på det, utenom anekdoter, som er nærmest verdiløse i en slik sammenheng.

 

AtW

 

Så du mener at den informasjonen, og ikke minst erfaringen, jeg sitter med er verdiløs?

Det er jo dette et statistikkbyrå ville ha spurt etter.

 

Men det er vel ikke vits å diskutere videre da jeg har mine tvil på at det er noen som har villet ført en sånn statistikk som taler kraftig imot saltinga.

 

I denne sammenhengen, så er informasjonen nærmest veriløs ja. Slike anekdoter sier uhyre lite. Skal man forske på det, så ser man jo gjerne på den faktiske ulykkesraten, kompensert for andre faktorer.

 

AtW

 

AtW

Lenke til kommentar

skjønner ikke hvorfor man abselutt skal salte hele tiden, kan ikke folk skaffe seg dekk og pigger?

 

 

Jeg kan forsåvidt være enig i at man kunne med fordel redusere saltbrukt på en del veistrekninger. Men salt er et nødvendig onde på de mest trafikkerte veiene, uten saltet stopper trafikken opp på overfylte veier med masse tungtrafikk. Så fjerner man saltet så skåner man kanskje bilene, men får køer og redusert fremkommelighet.

Lenke til kommentar

Det er en reel grunn for at det saltes og det er for at folk ikke skall kunne bruke piggdekk.

( man tror at det fjerner isen snøen for enhver pris)

 

Det er ingen ( les få) som har i tanken at piggfri dekk gjør det glattere når man ikke fjerne snø og is .

Piggdekk og kjettinger fjerner snøen og isen hvis den ikke er for hard og hvis det ikke er for mye .Da blir det logende igjen i løse flak.

Som på nytt blir valset ned når neste bil passerer

 

Dessverre så tar de også asfalten når det saltes

 

[Moderatornotis: Fjerna innhald som hamna i feil tråd ved flytting]

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ok, så svaret er mao nei, du har ingen kilder på det, utenom anekdoter, som er nærmest verdiløse i en slik sammenheng.

 

AtW

 

Så du mener at den informasjonen, og ikke minst erfaringen, jeg sitter med er verdiløs?

Det er jo dette et statistikkbyrå ville ha spurt etter.

 

Men det er vel ikke vits å diskutere videre da jeg har mine tvil på at det er noen som har villet ført en sånn statistikk som taler kraftig imot saltinga.

 

I denne sammenhengen, så er informasjonen nærmest veriløs ja. Slike anekdoter sier uhyre lite. Skal man forske på det, så ser man jo gjerne på den faktiske ulykkesraten, kompensert for andre faktorer.

 

AtW

 

AtW

Jeg kan ikke stilltiende sitte å se på denne saltforherligelsen og frelsen denne teknikken skal sikre oss trafikanter.

Litt kjedelige og ugunstige fakta fra http://www.stoppveisaltingen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=235:underskriftskampanje-i-nord-vil-ha-stopp-pa-veisaltingen&catid=1:siste-nytt&Itemid=169

Flere dødsulykker etter salting

Som kjent startet man “forholdsvis” forsiktig med veisalting her nordpå vinteren 2008 / 2009. Vinteren 2009 / 2010 tok veisalting skikkelig av. Resultatet lot ikke vente på seg, fasiten for år 2010 ble 22 døde i Nordland, 9 døde i Troms samt 3 døde i Finnmark. Økningen i antall trafikkdrepte i forhold til år 2009 ble en fordobling (det vil si 100%) i Nordland, for Troms fikk man en økning på 50% i år 2010. Snittet for trafikkdrepte i Nord-Norge har ligget på 25 - 26 personer pr. år mens totalen for år 2010 ble hele 34 trafikkdrepte, noe som tilsvarer en økning på hele 36%. Statens Vegvesen hevder at forskning viser at veisalting reduserer antall trafikkdrepte med 20%. Hvor de får disse tallene fra er ikke godt å si.

Her har vi rykende ferske tall fra før og etter visalting har tatt til.

Vil påstå at dette er god dokumentasjon på at saltet ikke hjelper.

Videre:

Dødsulykker langs E8

Når det gjelder år 2011 viser statistikken 33 trafikkdrepte i Nord-Norge. Dette er omtrent samme antall døde som år 2010. For Troms fylke's del fikk vi desverre 15 trafikkdrepet i år 2011, noe som er en økning på 150% sammenliknet med år 2009, dvs. siste år før veisalting tok skikkelig av her i Troms. Videre er det verdt å merke seg at dødsulykkene i Troms var svært konsentrert om E8 mellom Lavangsdalen og Tromsø. Til sammen mistet 10 personer livet i fem dødsulykker på denne veistrekningen i år 2011. Det oppsiktsvekkende her er imidlertid at dette er den veistrekningen i Troms Fylke som uten sammenlikning saltes mest. Dette i ett forsøk på å redusere ulykkestallet. Kan det være at man bruker feil medisin ?

 

Også kronargumentet da.

Farten øker vinterstid

Man kan spekulere på hvorfor dette skjer. En forklaring kan være sammenhengen mellom fart og trafikkulykker. Studier som har vært foretatt (bla. annet av forsker Rune Elvik ved TØI) viser at det er en nær sammenheng mellom fart og trafikksikkerhet. En reduksjon av gjennomsnittsfarten med 10 prosent kan forventes å redusere antall drepte med 37,8 prosent. Øker man derimot farten med 10% skjer det stikk motsatte. Det er dette som skjer når man velger å salte veiene, farten øker betydelig. Er det glatt eller snødekke på veiene reduseres automatisk farten, sikkerheten ivaretas og konsekvensene av ulykker blir mindre pga. lavere hastighet og mindre energi ved sammenstøt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stopp veisaltingen er en useriøs organisasjon, jeg har gått igjennom mye av deres fortolkninger av data før, og det gjør at de har mistet totalt troverdigheten hos meg når det gjelder slike analyser. Hvorfor skal jeg stole på en organisasjon som tidligere bevisst mistolker data, eller er ekstremt inkompetente til å lese data for å fremme sin egen sak? Se på den seriøse forskningen som er gjort på salting, å si gjerne hva som er galt med den. Og spar meg for tull som "forherligelse" og "frelse".

 

AtW

Lenke til kommentar

Og hvorfor skal jeg stole på en forskningsraport fra en institusjon som tar seg betalt av kundene for å utføre raporten.

Kan den være vridd for at faktaene skal passe?

 

Blir samme problemstillingen og like verdiløs.

Statistikk og fakta er fortsatt fakta selv om det kommer fra en organisasjon du ikke liker, og at du ikke liker hvordan de fremfører disse får være ditt problem som setter dine argumenter i et pussig lys.

 

Nå har Stockholm redusert saltbruken sterkt hvor resultatene av dette kan bli spennede lesning.

Ski kommune gjør også det samme så fersk statistikk derfra blir også spennende og den kommer neppe fra offentlig hold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvorfor skal jeg stole på en forskningsraport fra en institusjon som tar seg betalt av kundene for å utføre raporten.

Kan den være vridd for at faktaene skal passe?

 

Blir samme problemstillingen og like verdiløs.

Statistikk og fakta er fortsatt fakta selv om det kommer fra en organisasjon du ikke liker, og at du ikke liker hvordan de fremfører disse får være ditt problem som setter dine argumenter i et pussig lys.

 

Nå har Stockholm redusert saltbruken sterkt hvor resultatene av dette kan bli spennede lesning.

Ski kommune gjør også det samme så fersk statistikk derfra blir også spennende og den kommer neppe fra offentlig hold.

 

Problemet er at de ikke forholder seg til statistikk og fakta, de misforstår det som er skrevet, enten det eller så lyver de om det. Antakelig det første, de er rett og slett ikke kompetente nok til å forstå analysene som er gjort. Lenken du viser til er dill sånn som den står i dag. Det er tildels store variasjoner fra år til år når det bare er snakk om noen titalls (man ser det samme på grupper der det dør noen titalls i året). I tillegg er det ingen dekning for sammenhengen mellom dette og salting, det er bare en løs påstand de kommer med. Men det blekner i forhold til det pisset de har kommet med tidligere. Hvorfor skal jeg stole på kompetansen til noen som har vist seg uduglige?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...