Gå til innhold

Server / stuePC for xbmc og hjemmelagring

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å se etter en løsning som kunne både kjøre xbmc og lagre bilder / filmer / serier og musikk. Det er også greit om jeg kan ha automatisk back-up via Wi-fi på denne enheten.

Jeg vil gjerne at den skal kobles rett i tven med hdmi, og at jeg kan fjernstyre xbmc på den til å vise filmer direkte der. Jeg ønsker å ha den koblet til wi-fi, og jeg vil gjerne at alle enheter, windows, mac, ipad og iphone har tilgang på filene der via Wi-Fi.

6-8 TB lagringsplass hadde vært ideelt.

Er det noen som har noen idéer til hva slags enhet som gir mest for pengene? Bør jeg bygge en M-ITX PC med 40gb ssd og 4 harddisker f.eks.? Er Linux eller Windows smartest til en slik løsning? Jeg har ikke prøvd Linux i den situasjonen.. Holder Intel HD 3000 for å spille av 1080p via xbmc? Det er ikke ferdiglagde systemer som gir mer for pengene og ser bedre ut?

Er dette en smart løsning?

i5-2500

8gb ram

z68 - M-ITX kort?

Blue-Ray optisk drev

40 / 60gb ssd

4x 2TB HDD

Silver Power 500w

Tips til kabinett og spesifike komponenter? Jo mindre og finere, desto bedre! Har aldri bygd M-ITX før og vet ikke helt hva en PC med disse formålene trenger .. :)

Hadde vært fint med et awesome lydkort i tillegg.. Tips der? Usikker på om jeg trenger til 5.1 eller stereo (2.1)

Takk for svar!

Endret av wholmen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den så veldig fin ut, men det var bare plass til 1hdd hvis jeg forsto det rett. Jeg trenger plass til minst 3 i tillegg til 1evt ssd.

Hvordan vil et h62-kort gjøre det i denne oppgaven? Vil det bli for snevert?

Er i5-2500 overkill? Hvis Intel hd3000 er bra nok for xbmc, vil jeg helt klart ha en SB prosessor, men kjenner ikke så godt til budsjettmodellene. Jeg skal ikke overklokke, så jeg trenger ikke ulåst multiplukator.

En ting til: jeg vil få dette så billig som mulig, men betaler det som trengs for å få det bra nok. Det betyr: pris er ikke et problem, men jeg vil ikke betale for noe jeg ikke kommer til å bruke

Betyr det at dette er det beste løsningen til mitt bruk?

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne bygge selv :) Billigere og kulere!

Jeg har lagd meg et lite oppsett. Hva syns dere om det? :) Dette er med Intel, fordi jeg ikke er så godt kjent med de forskjellige AMD-prosessorene. Jeg tar veldig gjerne i mot tips om en AMD-verson hvis det er bedre. De har mye bedre integrert GPU, så kanskje det er et klokere valg?

Uansett:

Harddisker:

2 x Western Digital Green 3TB - 2864

1 x Crucial SSD m4 64GB - 899

Hovedkort:

1 x Asus P8H67-I - 799

Prosessor:

1 x i3 - 2120T - 1059

Minne:

1 x Corsair 8GB XMS3 - 399

Kabinett:

1 x Fractal Design Array R2 - 1239

1 x Windows 7 Home Premium - 899

Totalpris: 8207

Endret av wholmen
Lenke til kommentar

Windows tar 15-20 GB og SSDen er ikke like stor som den sier den er. Min Crucial er på 128 GB, men egentlig er den bare på 119 GB.

Da kan du tenke deg at Window tar maks 20 GB og at SSDen på 40 egentig er 31 GB.

Da har du igjen CA 11 GB... Det er ikke veldig nøyaktig, men du må tenkte på det.

Ville gått får får 64GB minimum.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

takk for tips :) jeg skal sjekke det ut litt nøyere senere.. Jeg tok egentlig utgangspunkt i HW's tester jeg :p men de har jo ikke akkurat testet mange forskjellige. Jeg ser det er en drøss av knapper og brytere på noen av dem. Hvordan virker det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...