Gå til innhold

Moskus tester Windows Phone 7 og HTC Titan


Moskus

Anbefalte innlegg

Jeg var glad i gamle Windows Mobile. Det fungerte ypperlig til sitt formål, nemlig kommunikasjon. Så kom iPhone, og alt handlet plutselig om å bli så glossy som mulig fordi en samlet verdenspresse har tenkt at om det er shiny så er det brukervennlig.

 

Så Microsoft måtte oppdatere seg. Det gjorde de med Windows Phone. Da detaljene begynte å dryppe inn, begynte jeg å bli skeptisk. Microsoft ville ta innpå Apple ved å gjøre akkurat det samme! Det er jo ikke spennende, det holder med et middelmådig mobil-OS.

 

Men så fikk jeg endelig prøvd det...

 

 

GUI = Great User Interface!

Det tar deg ca. 3 sekunder å finne ut hvordan man bruker en Windows Phone. Microsoft skal ha at når de vil lage gode og raske systemer så får de det til.

 

Der konkurrentene har brukt flere år på blankpusse alle overflater og runde av alle hjørner slik at det ligner mest på bling-bling man finner i ørene på gutter i tenårene, har Microsoft valgt en mer firkantet og enklere tilnærming. Resultatet er enkelt og informativt. I hovedsak har man to menyer: Startskjermen med store og oppdaterbare fliser (eller "Tiles"), og listen over alle programmer installert. Sistnevnte finnes ved å trykke på på pilen oppe til høyre på Startskjermen.

 

De fleste Hub'er eller apper har et startskjermbilde, med undermenyer til høyre og venstre. Du blar gjennom menyene ved å dra fingeren fra venstre til høyre eller motsatt. Nederst på skjermen finner man flere valg for menyen som vises. Tre punktum "..." gir deg et hint om at menyen kan dras opp for å vise deg enda flere valg.

 

 

Alt fungerer ut av esken

Noe av det første telefonen spør etter er hvilke kontoer du vil benytte. Det i seg selv er ikke akkurat unikt, så jeg puttet inn Live, Exchange, Twitter og Facebook. I tillegg støttes også Google Mail og LinkedIn. Alle kontoer ble satt opp riktig og fungerte uten videre interaksjon (ryktenene skal ha det til at Gmail fungerer like bra). I tillegg er Personer- og Meg- HUB'ene intuitive, og gir kjappe oppsummeringer over hva som skjer der ute i den sosiale verden.

 

Chatting, SMS og MMS fungerer glimrende, og gjøres fra det samme vinduet! Det er utrolig praktisk å se alle samtaler man har med en person uavhengig av hva slags protokoll som brukes.

 

Man kunne ønske seg Google+ integrasjon. Og "Mentions" fra Twitter og meldinger fra Facebook kunne gitt fra seg en lyd/vibrasjons-varsel (nå blir bare Meg-Tile'n oppdatert). Men det finnes jo apper for sånt også.

 

Det kan se ut som om det er god grunn til å glede seg til Skype for WP7 kommer. Forhåpentligvis blir det like vel utført og godt integrert som Live Messenger, Facebook og Twitter er nå.

 

 

Outlook og Office

Windows Phone skal som Windows Mobile rette seg mer mot proffbrukerne, og gode Office-løsninger er dermed nødvendig.

 

Outlook fungerer så bra at det er lite å sette fingeren på. Det eneste man kunne ønske seg var en "samle-HUB" for alle kontoer man ønsker å synkronisere, samt at totalt antall uleste epost ble vist på låseskjermen. Men nå får man i det minste mulighet til å feste undermapper på startskjermen, og man får da varsler via lyd og vibrasjon når ny e-post ankommer, samt at Tile'n blir oppdatert (men undermapper vises dessverre ikke på låseskjermen foreløpig).

 

Word og Excel er blant de bedre mobil-versjonene og fungerer likt eller bedre andre klienter jeg har prøvd, som f.eks. Documents-To-Go. Litt snadder er muligheten til å enkelt legge inn kommentarer, og hvor enkelt det er å formatere tekst. Støttede formler er kanskje noe begrenset i forhold til fullversjonen, men er fantastisk til å være en mobilklient (og igjen i hovedsak bedre enn andre mobil-klienter).

 

Office-pakken kan jobbe direkte mot Office365 og SharePoint-servere, og for de av oss som ikke har noen av delene kan bruke SkyDrive på samme måte. Alle mapper og dokumenter blir listet opp, og man kan se og redigere (filer i 2007/2010-format) på en enkel måte. Det eneste som mangler nå er enten 1) en klient fra Dropbox som integreres på samme måte, eller 2) at Microsoft kombinerer SkydDrive og Mesh slik at man kan synkronisere alle dokumenter overalt.

 

 

Internet Explorer er glimrende!

Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle si. Det er den beste mobile nettleseren jeg har prøvd, og det kom overraskende på meg. Den er like lynkjapp som resten av OSet, og har til gode å se sider som den ikke behandler bedre enn Safari, Android stock browser eller til og med Opera Mobile.

 

Et par småting å påpeke:

• Hvor er frem og tilbake-knappene?

• Hvorfor tilbyr ikke IE seg å lagre passordene mine? IE holder deg logget inn på sider, f.eks. Mobizmag-forumet, men husker ikke passordet om nettjenesten ikke tilbyr deg å holde deg innlogget

• Hvorfor i all verden fjernet Microsoft knappen for tab'er på menyen? Det hevdes at "denne ikke ble brukt" men det har jeg vondt for å forstå.

• Det hadde vært greit å ha en måte å synkronisere bokmerker på (til det kan man f.eks. bruke "Opera Link for WP7" eller mobilsiden av Xmarks, og det jobbes med en WP7-versjon), men det kan se ut som om vi må vente på Windows 8 for direkte støtte via Skydrive.

 

Notifikasjoner

Man får beskjeder om nye SMSer/MMSer, og Outlook-mapper du har festet på Start-skjermen. SMS/MMS og epost i Innboksen vises også på låseskjermen. Spiller du av musikk, vises også kontrollene for musikk på låseskjermen. En app som har oppdateringer til deg viser dette på sin Live Tile. Joda, alt fungerer greit. Men Android sitt system er kanskje mer intuitivt i bruk, jeg tar meg i å savne et felles sted der alle notifikasjoner vises slik at jeg raskt kan skaffe meg oversikt. Å bla gjennom hele Startsiden for å se om noen Tile's har oppdateringer er litt tungvindt, men muligens en vane.

 

 

Multimedia, apps og Zune

Alle mobile operativsystemer med respekt for seg selv må nå kunne erstatte MP3-spilleren din. Og Zune på Windows Phone gjør akkurat det. UIet er likt resten av telefonen, og den gjør jobben på en tilfredsstillende måte. Video (etter konvertering) spilles av raskt og flytende.

 

Zune... For å få musikken inn på telefonen må man bruke Zune. Noe av grunnen til at jeg aldri ble venn med iOS er at man på en eller annen måte må bruke iTunes. I mine øyne er det et direkte grusomt program som alltid finner på å gjøre noen valg jeg ikke er enig i. Og nå har Microsoft gjort nesten det samme med Zune. Joda, programmet finner alle mediafiler jeg har, musikk, video og bilder, og omorganiserer ikke biblioteket mitt, noe som fremdeles er bedre enn iTunes, men jeg har jo allerede gjort den jobben for WMP eller Squeezebox. Kunne Microsoft ikke heller laget en plugin for WMP? Jeg kommer ikke til å spille av musikk på PCen med Zune, og video-biblioteket er en katastrofe. Der er alle videoer dumpet inn i et vindu, uten mulighet til å sortere på mapper. Merkelig nok er mappestrukturen tilgjengelig for bilder...

 

"There is an app for that" er blitt en stående vits, og Microsoft må følge etter også her. Marketplace fungerer stort sett slik som App Store for iOS og Market for Android. Søk etter funksjonalitet og apper dukker opp hvis de finnes. Evernote er et eksempel på en WP7 app som fungerer glimrende, det er pent, enkelt og funksjonelt. Men her i Norge har jeg ikke fått tilgang til å installere Kindle fra Amazon, noe som er merkelig for den er for lengst blitt tilgjengelig i Norge for iOS og Android. Heldigvis har Spotify kommet. Men LogMeIn glimrer dessverre med sitt fravær. Hvis Microsoft vil være med i konkurransen, må applikasjoner komme raskt. Og det gjør de jo forsåvidt også. :)

 

En av fordelene med Windows Phone er at delvis bygger på .NET, XAML og Silverlight. Det gjør det så enkelt å programmere for WP7 at til og med en amatør som meg klarer det uten problemer. Synes du at du mangler en app, så er det enkelt å spe på. Forhåpentligvis vil dette øke antall programmer i Marketplace også. Med ChevronWP7 kan enhver får "developer unlock" til telefonen sin for $9 istedenfor å abonnere på App Hub ($99 pr år). Sistnevnte kreves imidlertid for å publisere app'en(e) din(e) på MarketPlace.

 

Det er så enkelt å programmere for WP7 at undertegnede kun brukte 5-6 timer på å lage en app for kommunikasjon med HomeSeer.

 

 

 

Tastatur

Tastaturet fortjener å bli nevnt for seg selv. Jeg digger hardware-tastaturer. Man kan skrive med tomlene uten å se på skjermen og følgelig skriver man mye raskere. Men Windows Phone 7 er ikke langt unna hardware-tastaturer i hastighet. I motsetning til iOS og Android (jeg har prøvd flere tastaturer, bl.a. Swype og Swiftkey) er det som om tastaturet vet hva jeg skal skrive, selv om jeg skriver ord som ikke er i ordboka. Det er mulig å skrive (nesten) like raskt som med et hardware-tastatur, og det er imponerende.

 

Dessverre er ordboka på norsk nesten ubrukelig. Microsoft, den må forbedres! Men så er den heldigvis heller ikke så ekstremt nødvendig. :)

 

 

Litt annet småplukk...

Jeg, som synes Windows Mobile egentlig var et utmerket system, oppdager etter et par dagers bruk at noe mangler. Og det verste av alt er at det som mangler er teknologi som Microsoft allerede har!

 

Hvor er muligheten til å velge "Peak times" for synkronisering av Exchange? Jeg ønsker ikke å bli vekket av e-post om natta, hvis det er så viktig så ring meg! Men Windows Phone gir deg ikke mulighet til å stille dette inn.

 

Noe av det store som kom med Exchange 2010 var muligheten til å synkronisere SMS med telefonen din. Når det er gjort kunne man sende og motta SMS via telefonen i Outlook 2010 og Outlook Web App, og det fungerte fint! Men denne muligheten har Microsoft av en eller annen merkelig grunn utelatt fra Windows Phone. Hvis noen kan gi en fornuftig forklaring på det, så ta gjerne kontakt.

 

Og hvor er muligheten til å overføre filer direkte utenom Zune? Dette er noe jeg personlig sterkt misliker med iOS og nå er det altså også kommet fra Microsoft. Det lar seg gjøre med med en register-hack, men Microsoft ber folk ikke gjøre dette siden "det ikke er intensjonen med Windows Phone". Jada, SkyDrive og iCloud er fine tjenester, men kan neppe sees på som en erstatning for enkel filkopiering.

 

 

Oppsummering

Microsoft har gjort alt de kan for å lage et intuitivt operativsystem, og de har i veldig stor grad lykkes med det. Det er et OS som virkelig kan måle seg med iOS og Android. Det har noen svakheter, men er også langt bedre enn konkurrentene på mange områder.

 

 

 

HTC Titan

... er en diger telefon som likevel passer overraskende godt ned i bukselommen. Skjermen på 4.7 tommer gjør at WP7 er oversiktlig, og er en drøm til å surfe med. Den store skjermen gjør også at tastaturet er om mulig enda enklere å betjene. Prosessoren på 1.5 GHz gjør at alt flyter raskt. Batteritiden er upåklagelig; etter en lang dag med mye surfing, snakking og generell trykking var det fremdeles 40% igjen ved leggetid.

 

Kameraet er på 8 MP og er meget bra. Man får ikke lyst til å kaste vekk speilreflekskameraet, men i situasjoner med nok lys kan det erstatte et kompaktkamera. Kameraet gjør en forholdsvis god jobb i mørkere omgivelser til å være et mobilkamera.

 

Alt i alt er HTC Titan en av de absolutt beste telefonene jeg har hatt i hånden. :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Andre ting vi WM-brukere savner med WP:

- Muligheten til å sette autosvar etter <et valgfritt antall> sekunder på handsfree (kjekt i bilen)

- Muligheten til å endre navn på BT-enheter som er parret med enheten

- Muligheten til å skjule BT

- Schedulering av epost er nevnt

- Å enkelt kunne bytte mellom ring+vibrer og helt stille

- Å enkelt kunne organisere/sortere/gruppere app-listen, legge apps i mapper

Lenke til kommentar

Andre ting vi WM-brukere savner med WP:

- Muligheten til å sette autosvar etter <et valgfritt antall> sekunder på handsfree (kjekt i bilen)

- Muligheten til å endre navn på BT-enheter som er parret med enheten

- Muligheten til å skjule BT

- Schedulering av epost er nevnt

- Å enkelt kunne bytte mellom ring+vibrer og helt stille

- Å enkelt kunne organisere/sortere/gruppere app-listen, legge apps i mapper

Iallfall noen WM-brukere. Jeg kan ikke si jeg savner alt der... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Iallfall noen WM-brukere. Jeg kan ikke si jeg savner alt der... ;)

Har forståelse for det, siden det er de typiske "nerde"-funksjonene som har blitt borte. En av grunnen til at WM ble oppfattet som lite brukervennlig var alle mulighetene man hadde.

Lenke til kommentar

Har forståelse for det, siden det er de typiske "nerde"-funksjonene som har blitt borte. En av grunnen til at WM ble oppfattet som lite brukervennlig var alle mulighetene man hadde.

Der er vi helt enige. Windows Mobile var fantastisk for oss som klarte å håndtere det.

 

Egentlig skulle jeg ønske meg at Windows Phone hadde de samme mulighetene som Windows Mobile. Gjerne skjult "under panseret" slik at de "vanlige, dødelig" ikke fikk fatt i dem. Men jeg innser at det kan by på problemer å prøve å lage et system som både er kjempeenkelt å bruke, og har lassevis med konfigurasjonsmuligheter. Jeg tenker det er det Android prøver å få til, men jeg vet ikke om jeg er like begeistret for resultatet.

 

Men én ting Microsoft burde gjøre er å få "integrert" ChevronWP med en gang. Chevron-prosjektet har jo absolutt vist at det er et marked og behov for det.

Lenke til kommentar

Noen andre med denne tlf som merket at det er svikt mellom innmaten og chassiset? Var ikke slik i starten, men har kommet etterhvert. Telefonen knirker også en del nå...

 

Ladepluggen sitter heller ikke 100% i forhold til chassiset... Er det reklamasjonsgrunnlag dette?

Neppe. Men du kan prøve.

Lenke til kommentar

En oppdatering er ute nå som fikser endel ting:

 

On-screen keyboard. Fixes an issue to prevent the keyboard from disappearing during typing.

 

Email. Fixes a Google mail syncing issue.

 

Location. Fixes a location access issue. With this fix, the Me feature in the People Hub sends anonymous information about nearby Wi-Fi access points and cell towers to Microsoft only if you agree to allow the Check In function to access and use location information.

 

Security. Revokes digital certificates from DigiCert Sdn Bhd to address an encryption issue.

 

Email threads. Fixes an email issue related to Microsoft Exchange Server 2003. With this fix, when you reply to or forward a message, the original message is now included in your response.

 

Voicemail. Fixes a voicemail notification display issue that occurs on some European and Asian networks under certain conditions.

 

Men savner vel at de fikser den jævvla høye lyden som kommer i øret mitt når jeg ringer til spesielt Telenor-kunder. Høy lyd som et dobbeltring. Lest om flere som har det.

 

Ellers savner jeg noe så enkelt som at explorer ikke går tilbake nøyaktig der man var på en side om man trykker på tilbaketasten. Den starter ofte helt øverst igjen. Scrobble til last.fm burde burde vært på plass. En del ting som Apple og Android har fikset for lenge siden burde ikke være noe man skulle ventet på i WP7

 

Men batteriet er fantastisk. Jeg går tilbake til denne fra SG hele tiden. Det er noe her som fenger meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...