Gjest Slettet+23asd4f Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Nettopp skrudd sammen en ny PC. Hovedkortet er GA Z68X-UD3H-B3 og har kjørt Prime95 (max 60C) og Intelburntest (max 65C) på en 2500k med 212 Hyper Evo. Så at viftene (alle ca) kjørte bare på 1400RPM.. SpeedFan fikk ikke kontrollert dem, hva gjør jeg? TouchBIOSen til gigabyte er elendig.. CPU vifta er koblet i CPU-fan kontakten, 3pin. (?) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Så at viftene (alle ca) kjørte bare på 1400RPM.. bare? Vanligvis har folk problem den motsatte veien (med støy) Men er ikke noe rart med den RPM, hvis det er 120mm eller 140mm vifter(?) så ligger ofte max speed på 1200-1400 (finnes selvsagt unntak). Er det enda større vifter, er max kanskje 800-1000 Men ville ikke stirret meg blind på RPM, for ei stor vifte (140 >) skuffer unna mer luft ved likt/eller lavere turtall enn illsinte 100 eller 120 vifter, osv. SpeedFan fikk ikke kontrollert dem, hva gjør jeg? TouchBIOSen til gigabyte er elendig.. Ikke vært borti Gigabyte, men andre bioser har vanligvis grei styring til vifter. Men skal du ned på behaglige 500 RPM eller deromkring, må man vel ty til ekstern viftekontroller (i allefall min erfaring) CPU vifta er koblet i CPU-fan kontakten, 3pin. (?) Da har du ikke lest manualen? Endret 22. januar 2012 av Mr.M Lenke til kommentar
Gjest Slettet+23asd4f Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Så at viftene (alle ca) kjørte bare på 1400RPM.. bare? Vanligvis har folk problem den motsatte veien (med støy) Men er ikke noe rart med den RPM, hvis det er 120mm eller 140mm vifter(?) så ligger ofte max speed på 1200-1400 (finnes selvsagt unntak). Er det enda større vifter, er max kanskje 800-1000 Men ville ikke stirret meg blind på RPM, for ei stor vifte (140 >) skuffer unna mer luft ved likt/eller lavere turtall enn illsinte 100 eller 120 vifter, osv. SpeedFan fikk ikke kontrollert dem, hva gjør jeg? TouchBIOSen til gigabyte er elendig.. Ikke vært borti Gigabyte, men andre bioser har vanligvis grei styring til vifter. Men skal du ned på behaglige 500 RPM eller deromkring, må man vel ty til ekstern viftekontroller (i allefall min erfaring) CPU vifta er koblet i CPU-fan kontakten, 3pin. (?) Da har du ikke lest manualen? Fant ut at det er faktisk sykt bråkete. Corene ligger på 35C idle, og 60C under prime95 er det normalt? Trodde det skulle være litt lavere med Hyper 212 Evo. Men R3 er et ganske tett kabinett og romtemp er 23C. Hvilke programmer anbefaler du? Speedfan kunne bare styre GPU vifta.. Min feil, det er 4pin. Og den er koblet riktig første gang jeg bygger, så husker ikke pinnene. Vedlagt er målinger av temp o.l.; 1time etter at PC har stått på idle. Endret 23. januar 2012 av Slettet+23asd4f Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Følger det ikke med en separat 3-pin viftekontroll-unit med dette kabinettet (Fractal R3)? Står i allefall det i diverese reviews. I såfall burde du bruke den, for du greier sjeldent få kabinettviftene til å svive med like lavt rpm, med bios innstillinger av chassis viftene. Men hvis du "insisterer" på å ha kabinettviftene koblet til hovedkortet (for å kunne lese av rpm) så får du kikke i manualen hvorvidt du kan justere noe der. Pleier dog ofte å være minimale justeringsmuligheter. (bortsett fra på CPU-vifta, der du har opptil flere valg-muligheter) Ikke brukt Speedfan før, men de som følger hovedkortet. Gigabyte har også et slikt viftestyringsprogram (ligger vel på cd'n) Aprpos cpu-vifte tilkoblinga det var litt usikkerhet om, så har du da funnet den 4-pin cpu-kontakten på hovedkortet som er lokalisert sånn ca. baksiden av audio/backpanel området? Da er det riktig. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Bare for å presisere, Speedfan er utdatert, og var utdatert kontroller messig når LGA 775 var på markedet. Nå er vi mange generasjoner senere, og Speedfan er ikke skikkelig kompatibel med moderne avlesning og turtallskontrollere, så du må ikke forvente skikkelig kontroll fra dette programmet. Styring av vifter fra hovedkortet har jeg aldri hatt 100% suksess historier med, virker å funke og ikke funke når det er snakk om 3 pins. Prøv istedet en ekstern kontroller evt den som følger med kassa som Mr.M nevner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+23asd4f Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Satt inn viftekontroll-unit dingsen nå, og viftene så ut til å kjøre på "minimum" fra før.. Men! Jeg har funnet ut hva som bråker! og det er PSU viften, den kjører som fytti pokkern. Kan man justere denne? og bør man i det hele tatt gjøre det? PSU: Corsair TX 650 Angående 4-pin CPU vifta: På dette kortet er kontakten plassert rett over den første PCI slotn. Det står avmerket med CPU_FAN eller noe sånt Skal sjekke gigabyte CDn nå. Jeg har egentlig bare installert W7 og lastet ned alt som er på gigabyte sin side (oppdaterte drivere). Trodde det skulle holde! PS. Jeg er ganske fersk på PC bygging så det er derfor jeg har dumme spørsmål. Endret 24. januar 2012 av Slettet+23asd4f Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 høres ut som PSU-feil, TX650 har temperaturstyrt kontroll. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+23asd4f Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 høres ut som PSU-feil, TX650 har temperaturstyrt kontroll. Hvordan kan jeg finne ut om det er det? Bør jeg kontakte dustinhome (kjøpte derfra) eller corsair? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 høres ut som PSU-feil, TX650 har temperaturstyrt kontroll. Hvordan kan jeg finne ut om det er det? Bør jeg kontakte dustinhome (kjøpte derfra) eller corsair? Kontakt dustinhome og si den er bråkete http://www.corsair.com/power-supply-units/enthusiast-series-power-supply-units/enthusiast-series-tx650-v2-80-plus-bronze-certified-650-watt-high-performance-power-supply.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+23asd4f Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) høres ut som PSU-feil, TX650 har temperaturstyrt kontroll. Hvordan kan jeg finne ut om det er det? Bør jeg kontakte dustinhome (kjøpte derfra) eller corsair? Kontakt dustinhome og si den er bråkete http://www.corsair.com/power-supply-units/enthusiast-series-power-supply-units/enthusiast-series-tx650-v2-80-plus-bronze-certified-650-watt-high-performance-power-supply.html Takk. Men er det mulig at utstyret i PCn bruker mye strøm da? Ser at den regulerer i forhold til hvor mye strøm den trenger. Men har jo bare en 2500k, HDD, 8GB Ram, HD 6870 og en Hyper Evo :/ Det er en 4pin blant en av molex kablene (female). Men den skal vel ikke inn i hovedkortet? Endret 25. januar 2012 av Slettet+23asd4f Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Selv på full last skal ikke det der trekke mer enn 350W fra veggen Endret 25. januar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+23asd4f Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 http://www.youtube.com/watch?v=sU-gAjIrr-k Vet ikke om du kan si noe ut i fra denne videoen. Men slik kjører den hele tiden.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Vet ikke om du kan si noe ut i fra denne videoen. Men slik kjører den hele tiden.. Kontakt dustinhome og si den er bråkete http://www.corsair.com/power-supply-units/enthusiast-series-power-supply-units/enthusiast-series-tx650-v2-80-plus-bronze-certified-650-watt-high-performance-power-supply.html Endret 26. januar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+23asd4f Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Sendte dem en mail. En eller annen sa at han ikke ville erstatte den. Så jeg tok en telefon og han i telefonen ville erstatte den så får vi se om det blir bedre. Hvis ikke så.. kan det kanskje være volt reguleringa til HK? Endret 27. januar 2012 av Slettet+23asd4f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå