Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig døgnrytme - farlig?

Anonym259235

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Gjorde det samme på din alder, og jeg fikk redusert matlyst, langt dårligere konsentrasjonsevne, en svekket "virkelighetsoppfatning" (tro meg, det gir mening om du har søvnproblemer) og mye dårligere treningsresultater.

Det ordner seg om du bare legger deg tidligere noen dager eller i en ukes tid. :)

Noen med peiling på helserisikoen kan redegjøre for det, uten at jeg tør å si noe om det.

Om du ikke merker noe av det jeg skrev over, kudos til deg! Om du gjør det, JA - det er søvnmangelen som har skylden.

Lenke til kommentar

Ja. Gjorde det samme på din alder, og jeg fikk redusert matlyst, langt dårligere konsentrasjonsevne, en svekket "virkelighetsoppfatning" (tro meg, det gir mening om du har søvnproblemer) og mye dårligere treningsresultater.

Det ordner seg om du bare legger deg tidligere noen dager eller i en ukes tid. :)

Noen med peiling på helserisikoen kan redegjøre for det, uten at jeg tør å si noe om det.

Om du ikke merker noe av det jeg skrev over, kudos til deg! Om du gjør det, JA - det er søvnmangelen som har skylden.

Når du sier redusert matlyst: Jeg føler noen ganger at jeg ikke har matlyst selv om jeg er sulten?

Lenke til kommentar

Ja, nettopp det. Det har noe å gjøre med at du sitter veldig mye på data (eller lignende aktiviteter) der du nedprioriterer det å spise over lengre tid. Dette fører nærmest til at du "fortrenger" lysten på mat, og heller fokuserer på det du driver med. Ikke så mye med søvnmangel å gjøre, mer med grunnen til at du legger deg så sent, som jeg vil tippe er data. Skyt meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Ja, nettopp det. Det har noe å gjøre med at du sitter veldig mye på data (eller lignende aktiviteter) der du nedprioriterer det å spise over lengre tid. Dette fører nærmest til at du "fortrenger" lysten på mat, og heller fokuserer på det du driver med. Ikke så mye med søvnmangel å gjøre, mer med grunnen til at du legger deg så sent, som jeg vil tippe er data. Skyt meg om jeg tar feil.

Da blir det ikke noe skyting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg er ikke lege, men jeg hadde en samtale med min egen lege om det samme da jeg var i den alderen. Det er visstnok nokså normalt å ha dårlig døgnrytme i tenårene grunnet hormonelle endringer. Annet enn at du ikke er opplagt på skolen og dermed vil ha litt nedsatt læringsevne tidlig på dagen, er det ikke farlig, siden kroppen har en evne til å regulere søvnbehov og mengde selv.

Ellers er det hjelp i (selv om man hører det til det kjedsommelige) å røyke mindre, drikke mindre kaffi/cola og alkohol, spise riktig og evt trene.

Personlige tips: drikk en kopp kamille-te om kvelden om du orker det. Og ikke sitt foran en dataskjerm til sent på natt, siden lyset fra skjermen faktisk er med på å holde deg våken.

Lenke til kommentar

Legg deg tidligere å unngå flere timer på data i strekk rett før du legger deg en stund, og aller problemene forsvinner. Tipper dette er noe du er interessert i siden du oppretter emnet? :)

Ellers gjorde jeg det samme svært lenge, og utenom en latterlig dårlig konsentrasjon til tider har jeg ikke merket andre helseeffekter akkurat.. konsentrasjonen kan og skyldes andre ting, så det er nok langt fra livstruende det du gjør.

Uansett er det ikke alle som har en så enkel løsning på søvnproblemene sine, så det her burde ikke være noe problem om du går inn for det!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke lege, men jeg hadde en samtale med min egen lege om det samme da jeg var i den alderen. Det er visstnok nokså normalt å ha dårlig døgnrytme i tenårene grunnet hormonelle endringer. Annet enn at du ikke er opplagt på skolen og dermed vil ha litt nedsatt læringsevne tidlig på dagen, er det ikke farlig, siden kroppen har en evne til å regulere søvnbehov og mengde selv.

Ellers er det hjelp i (selv om man hører det til det kjedsommelige) å røyke mindre, drikke mindre kaffi/cola og alkohol, spise riktig og evt trene.

Personlige tips: drikk en kopp kamille-te om kvelden om du orker det. Og ikke sitt foran en dataskjerm til sent på natt, siden lyset fra skjermen faktisk er med på å holde deg våken.

Det jeg først å fremst må gjøre er jo å kutte ned databruk.

Jeg drikker ikke alkohol, bruker ikke noe form for rus og drikker ikke engang kullsyre :blush:

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig, man kan være oppe i ganske mange døgn før det gjør noe.

Men selvsagt vil man pristere dårligere både teoretisk og fysisk med lite søvn.

Søvn er mye viktigere en f.eks mat.

Hvis du med "ikke farlig" mener at det ikke gir varige skader, har du rett. Imidlertid er det en god del mennesker som hallusinerer allerede etter 48 timers våkenhet. Vrangforestillinger og paranoiditet, hører også med. Etter 72 timer er det stor fare for psykose som trenger umiddelbar akutt behandling på psyk.

Med det sagt har 7rich rett, hormonelle endringer og det faktum at hjernen er under ombygging bidrar til et ujevnt søvnmønster. Noen 15 åringer sover 12-14 timer/døgn ene måneden og den neste klarer de å døgne hver helg og fremdeles følge med i skolen.

Det viktige er allikevel å innarbeide et naturlig sovemønster på 7-9 timers søvn mellom kl 22-08 5 dager/uke. Hvis man utsetter hjernen for stimuli i form av musikk, tv, pc, etc, vil det være vanskeligere å få hjernen å slappe av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...