Lawman Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Nok et dumt spørsmål: I gamle dager brukte vi polafilter for å få visse effekter, særlig blå himmel, og filteret er ganske fint å bruke under visse lysforhold. Men er det ikke nå sånn at slike "pola-effekter" kan legges på under etterbehandlingen i f.eks. Photoshop? Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Polafilter er like aktuelt til digital fotografi som til film - det kontrollerer reflektert lys. For eksempel: - Fjerne uønskede refleksjoner i bakgrunnen. - Fjerne lett "tåke" i lufta. - Endre farge på blå himmel. - Doble styrken av regnbuer. - Endre alle mulige reflekser - vann, hustak, vinduer, panser m.m. Nei - polafilter kan du generelt ikke fake. Edit: Reflektert lys, ikke "lyst". Endret 3. januar 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Polafilter er like aktuelt til digital fotografi som til film - det kontrollerer reflektert lyst. For eksempel: - Fjerne uønskede refleksjoner i bakgrunnen. - Fjerne lett "tåke" i lufta. - Endre farge på blå himmel. - Doble styrken av regnbuer. - Endre alle mulige reflekser - vann, hustak, vinduer, panser m.m. Nei - polafilter kan du generelt ikke fake. I see... Da man en vel anskaffe det også ... :-) Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 I see... Da man en vel anskaffe det også ... :-) Du må ikke. Polarisasjonsfilter er helt klart nyttig for en del bilder, men hvor mye det brukes er veldig individuelt (og det store flertallet har det ikke). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) I see... Da man en vel anskaffe det også ... :-) Bare husk at det må være et sirkulært polariseringsfilter, og det er mer lønnsomt å kjøpe fra utlandet, opptil 70% billigere. Jeg handler filter fra Maxsaver, er seriøs og har relativ gode priser, når det gjelder PL-filter ligger de gode på ca 500.-, personlig liker jeg Hoya HD filtrene. Endret 3. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 I see... Da man en vel anskaffe det også ... :-) Bare husk at det må være et sirkulært polariseringsfilter, og det er mer lønnsomt å kjøpe fra utlandet, opptil 70% billigere. Jeg handler filter fra Maxsaver, er seriøs og har relativ gode priser, når det gjelder PL-filter ligger de gode på ca 500.-, personlig liker jeg Hoya HD filtrene. Ville heller bestilt her: http://foto.pixfiler.com//Hoya-hd-cpl.html Fantastisk privat selgar som sel til grei pris, og leverer ekstremt kjapt. Kan virke som det er litt å spare på filtera på maxsaver, men det er snakk om lite (du må jo betale mva på 25%), og har vel ingen reklamasjonsrett heller. Polafilter kan vere veldig greitt å ha. Trur eg må bestille meg sjølv til 17-40mm-en. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Kan virke som det er litt å spare på filtera på maxsaver, men det er snakk om lite (du må jo betale mva på 25%), og har vel ingen reklamasjonsrett heller. Jeg har aldri betalt moms, noe av grunnen er nok at Maxsaver setter en relativ lav verdi i fraktpapirene som praksis, men man skal aldri basere seg på det, og man må ta høyde for at man må betale moms. Pakkene jeg har fått har vært godt pakket og ingen filter har vært ødelagt. Men er man ikke komfortabel med og kjøpe fra utlandet virker din link som et greit sted å handle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå