Gå til innhold

Dumt å kjøpe D90 nå?

Anbefalte innlegg

Jeg har D40 fra før, men ønsker meg et kamera med motor i huset sånn at jeg kan få benyttet meg av mitt 50 mm portrettlinse.

Med D40 må jeg fokusere manuelt noe så gjør at jeg ikke får så mange skarpe bilder. Etter det jeg har forstått er D7000 arvtageren til D90, men jeg syns prisen blir litt høy.

Jeg har sett en plass de har et nytt D90 til 4000 kr, er dette en god pris? Siden jeg har Nikon objektiver så ønsker jeg å holde meg til Nikon.

Er det noen andre alternativer jeg bør se nærmere på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4000,- for en ny ubrukt D90 er ingen upris, men jeg tror jeg heller ville forsøkt å få fatt i en brukt en for mellom 2500,- og 3000,- og heller brukt mellomlegget på optikk.

Dumt å kjøpe D90 nå? Tja, ikke slik du beskriver ditt eget behov og budsjett, men det er ikke akkurat det beste på markedet lengre.

Lenke til kommentar

Et bra kamerahus fra noen år siden er fremdeles et bra hus...

Bare man holder seg til ISO max 400-800 har man stort sett samme bildene som dagens nye DSLR. Minus liveview, video, el.vater,nyere menyer etc... Om man ikke behøver dette ser jeg ingen som helst grunn til å kjøpe litt eldre hus :)

Men kjøp brukt med relativt få shutter clicks og du sparer nok mye penger :) Kjør på og bruk heller penger på kvalitetsoptikk,det er så jævlig verdt det! :)

Lenke til kommentar

Bare man holder seg til ISO max 400-800 har man stort sett samme bildene som dagens nye DSLR. Minus liveview, video, el.vater,nyere menyer etc... Om man ikke behøver dette ser jeg ingen som helst grunn til å kjøpe litt eldre hus :)

Men kjøp brukt med relativt få shutter clicks og du sparer nok mye penger :) Kjør på og bruk heller penger på kvalitetsoptikk,det er så jævlig verdt det! :)

D90 har både live view og video, og klarer seg flott på høyere ISO enn 800.

Lenke til kommentar

Har D90 og er veldig fornøyd med bildene jeg får, har skutt bilder på 1600 ISO uten problem. D90 fikk MYE skryt da det kom på markedet og selvom det kommer nye kameraer på markedet betyr det ikke at den testen som ble skrevet om D90 for 3 år siden ikke gjelder. Finner du et D90 med lite eksponeringer og som er blitt tatt godt vare på, go for it!

• Liker 1
Lenke til kommentar

D90 har både live view og video, og klarer seg flott på høyere ISO enn 800.

Så flott da. Jeg pratet bare generelt om cropkameraer fra 3-4 år siden kontra dagens. Jeg tenkte nok mer på D80 enn D90... Ikke så inne på Nikonkameraer :)

Lenke til kommentar

Støtter Cerwell. Jeg har eid begge og må si for mitt bruk at D90 fylte hele behovet. D7000 er litt bedre på papiret på noen områder, men for normale hobbybrukere har ikke dette mye å si. Om det du leter etter er en rimelig variant av "semiproff"-hus, så kan nok D90 være et godt valg ja. Jeg var i alle fall veldig fornøyd med huset den tiden jeg eide det.

Lenke til kommentar

Det er mange gode svar her, og Kristallo har et meget godt poeng som fortjener understreking (Og som forsvarer D90):

Siden du i dag er vant med D40 vil D90 gi deg en glede og kvalitetsfølelse du kan surfe på i lang tid.

Sannsynligvis såpass lenge at samvittigheten din sier Ok til videre oppgraderinger :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar :)

Da har jeg gått til anskaffelse av D90 og ut i fra det lille jeg fikk tid til å bruke det i går så lover det veldig bra. Enig i at steget opp fra D40 er stort.

Jeg tenkte jeg ville prøve å selge D40 på finn, men er veldig usikker på hvilken pris jeg skal sette. Det er 4-5 år gammelt, uten skader og fint brukt. Er det lurest/lettest å selge med eller uten 18-55 mm objektiv? Noen froslag til hva fornuftig pris vil være?

Og en siste ting, hvordan ser jeg hvor mange eksponeringer kamera har hatt?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg ville prøve å selge D40 på finn, men er veldig usikker på hvilken pris jeg skal sette. Det er 4-5 år gammelt, uten skader og fint brukt. Er det lurest/lettest å selge med eller uten 18-55 mm objektiv? Noen froslag til hva fornuftig pris vil være?

Og en siste ting, hvordan ser jeg hvor mange eksponeringer kamera har hatt?

Team Biathlon finner du bruktpriser, og ja det beste er å selge samlet.

Antall eksponeringer finner du i Metadata/exif i siste bilde du har tatt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror D90 vil gjøre en god jobb for deg. Var det i en nettbutikk du har sett D90 til 4000? I så fall er det en veeldig god pris! Fortell gjerne hvor du har sett dette tilbudet, ville være interessert i et selv til den prisen.

Det var på Elite Foto, de hadde ti kamerahus på lager til salgs. Jeg kjøpte det i butikk, og fikk med meg et kamera de hadde på lager mens de bestilte inn et av de ti.

Det lille jeg har fått brukt D90 til nå lover veldg bra ;)

Lenke til kommentar

Nok en gang takk for hjelpen :)

Jeg fikk solgt D40 med 18-50mm objekt for 1250,- på Finn, forøyd med det :thumbup:

Da fikk du jo en grei pris, som du kan bruke på blitz eller en 35mm eller 50mm f1.8, det gir fantastiske bilder og muligheter, med styring av dybdeskarphet.

Ellers hadde D40'en vært et fint og lett backupkamera, det er ikke alltid det er så praktisk å bytte objektiver, men bedre å ha to hus med hvert sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...