Gå til innhold

[GUIDE] Debranding + skifting av språk på eldre Sony Ericsson

olavrb

Anbefalte innlegg

Jeg har lest rundt på diverse utenlandske telefonforumer og funnet ut av spørsmål ingen her i Norge kunne svare meg på.

Derfor vil jeg lage en guide på hvordan man debrander en Sony Ericsson mobil, samt skifter språk på den om den fks. er kjøpt fra utlandet. Man vil da samtidig få installert seneste firmware på telefonen som igjen kan gjøre telefonen bedre i form av stabilitet, batteritid etc.

ADVARSEL

OM NOE GJØRES FEIL KAN TELEFONEN BLI ØDELAGT! Siden du har tuklet med CDA vil ikke garanti eller lignende dekke dette. Dere er herved advart.

Jeg har gjort dette på haugevis telefoner og det går bra hver gang. Bare vær sikker på at du ikke kobler ut telefonen uten at operasjonen som blir utført er ferdig!

Hva går dette ut på?

Debranding
Debranding, går ut på å gjøre telefonen fri fra operatørers programvare, og dermed gjøre den lik som en mobil solgt uten abonnement. En operatør vil for eksempel legge til egne logoer, egne apper og ringetoner, inn i sin versjon av en telefons firmware. Telefonen blir da branded, merket.

Prosedyren går ut på å forandre regions-identifikasjonsnummeret som ligger på telefonen. Dette nummeret forteller hvilket språk som skal ligge på telefonen, og evt. hvilken operatør som får "æren" av å "brande"/merke firmwaren.

Etter at dette nummeret er skiftet vil "Sony Ericsson Update Service" (SEUS) gjøre resten av jobben. Den bruker det modifiserte nummeret og installerer firmwaret som tilsvarer det. Så dette er på sett og vis en måte å lure SEUS på.

En viktig grunn til å debrande er at operatørmerket firmware ofte ligger flere versjonsnummer bak generic, "ren" firmware, rett fra Sony Ericsson. Dermed har man ofte ikke den seneste programvaren, med nyeste sikkerhetsfikser og andre forbedringer.

Hva oppnås med debranding?

- Få bort operatørers programvare, lenker, ringetoner, bokmerker etc
- Nyeste firmware. Operatører oppdaterer sjelden firmware på sine "merkede" mobiler
- Man får muligheten til å bruke flashmenyer (se denne linken for eksempel på en flash-meny)
- Man kan evt. få skiftet språk (Dette gjelder også mobiler som ikke er branded i utganspunktet.

Hvilke telefoner virker det på?

Dette skal virke på alle a2 telefonen til Sony Ericsson, på db3150 og db3210. Bla. disse.

DB3150:
- C702, C902
- G502
- K630, K660, K850
- T700, TM506
- V640
- W595, W595s, W760, W890, W902, W902 plus, W908, W910, W980
- Z750, Z770, Z780

DB3210:
- C510, C901, C903, C905, CS5, CS8
- G705
- T715
- W705, W715, W995

Hva trengs av program

Følgende program er også tilgjengelig her: mega.nz | onedrive.com

MyPhoneExplorer
Backup. Minnekortet vil forbli uforandret, men ALT innhold på telefonminnet slettes!
Om du har annen programvare for backup av din telefon er det selvsagt bare å bruke det.

Sony PC Companion  Sony Ericsson Update Service
For å installere/ oppdatere firmware. Sony Ericsson Update Service (SEUS) ble brukt før, nå heter programmet Sony PC Companion. Der det i guiden skrives SEUS referrerer jeg nå til Sony PC Companion.

A2uploader (Onedrive.com | Mega.nz)
For å lese og laste opp filer til filsystemet på telefonen. Disse er vanligvis skjulte, men med disse programmene kan du få sett dem.
NB: A2uploader flagges av noen antivirus som skadevare, men slapp av; det er helt trygt! Et program laget for å patche og modifisere kan av natur være "farlig", dersom det brukes feil. Jeg har brukt det mye, så lenge du får tak i det fra en trygg kilde skal det være helt risikofritt å bruke.
A2uploader må bare pakkes ut, så virker det uten installasjon.

Ultimate CDA Generator 6.0 (Onedrive.com | Mega.nz)
For å lage riktig "regions-identifikasjons-nummer"(Heretter kalt CDA) for din mobil.
For å få telefonen debrandet må dere velge et "Generic" CDA.
For å få norsk må dere velge "NORDIC", evt (kommer an på telefon) "europe_4".
Slenger også med noen ferdiglagde.
Om du vil ha andre språk enn Norsk, sjekk navnet på hvilken region du må velge her:
http://wrox.wordpress.com/fs-language-list/. I tilfelle siden er nede har jeg tatt backup her.

Slik gjøres det

Først og fremst: Pass på at batteri er fulladet (>80%)
Så:

1. Last ned nødvendig programvare. Installer SEUS og MyPhoneExplorer, og ta backup av telefonen.

2. Lag en fil med CDA generatoren, denne skal du laste opp til telefonen. (Viktig å installere SEUS før du bruker A2Uploader, SEUS installerer samtidig driverne du trenger)

3. Slå av telefon. Ta ut og inn batteri, IKKE SLÅ PÅ!

4. Start A2uploader og trykk "FileSystem Tool"

5. Koble til telefonen (fortsatt slått av) mens du holder tastene 2 og 5 inne, SAMTIDIG! Hold disse helt til programmet oppdager telefonen.

6. Dobbeltklikk på "TPA"->"PRESET"->"CUSTOM". Dra "customize_upgrade.xml" filen inn dit.

7. Før du kobler ut telefonen, MÅ du trykke "shutdown FS manager", ellers ØDELEGGER du kanskje telefonen. Etter det er gjort, koble fra telefonen.

8. Slå på telefonen, du vil få opp meldingen "vent litt". Skriv pin og kom inn på telefonen. Slå den av igjen, ta ut og inn batteri og la den være avslått.

9. Start SEUS, velg telefonen din og koble til telefonen samtidig som du holder C-knappen inne. (Andre instrukser kan gjelde din mobil, bare følg det som blir oppgitt inne i SEUS-programmet)

10. Oppdater telefonen og la SEUS gjøre seg ferdig. Når SEUS sier seg ferdig kobler du ut telefonen og slår den på. Den vil da bruke lang tid å gjøre seg klar til sin første start.

11. Hent inn backup og du er ferdig.

ADVARSEL

OM NOE GJØRES FEIL KAN TELEFONEN BLI ØDELAGT! Siden du har tuklet med CDA vil ikke garanti eller lignende dekke dette. Dere er herved advart.

Jeg har gjort dette på haugevis telefoner og det går bra hver gang. Bare vær sikker på at du ikke kobler ut telefonen uten at operasjonen som blir utført er ferdig!

Annet

- Vil du ha flash-menyer? Guide
- Spørsmål? olavbirkeland at hotmail dot com

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...