Gå til innhold

Harddiskgiganter kutter garantitider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er uvitende her, men har ikke vi i Norge en kjøpslov som gjør at vi har meget sterke rettigheter ift. privatkjøp uansett? Vil ikke slike harddisker sortere under produkter som skal kunne forventes å virke i 5 år (det kan jo ikke være 2 år som er det eneste alternativet) og dermed har vi uansett være godt dekket om noe skulle skje?

 

En annen ting er det at du uansett ikke får erstattet tap av innhold, eller evt. økonomisk kompensasjon for tap hvis innhold skulle forsvinne. Men det er jo greit. Backup må man passe på selv...

Endret av TheChef
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Garantien er grei å ha for de som selger diskene, slik som f.eks. Netshop, slik at de ikke taper så mye penger på å måtte legge ut selv når feil skjer. Det er de fort lite interessert i, og vi som kunder får da "gleden" av å oppleve problemet i form av manglende svar, forsøk på lureri som f.eks. at butikken sier at "dessverre, men garantien er gått ut" når man vil reklamere, og den slags...

Endret av Nator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med førsteposter. Ingen grunn tll å stresse opp folk. Reklamasjonsretten er mer enn bra nok her i Norge, og gir oss 5 år på harddisker.

Reklamasjonsretten er 5 år men ikke garanti tiden, den er 2 år. Dermed betyr det at for forbrukeren så blir det litt dårligere vilkår selv om jeg ikke regner med dette vill bety spesielt mye.
Lenke til kommentar

Problemet når de kutter slikt er at nå vil butikkene krangle mer med kunden.

Kan vi ikke slenge på ett "kranglegebyr" som butikkene må betale kunden når reklamasjonen gjelder? Burde få ned den biten i allefall.

 

Sender også ett signal om at disk produsentene ikke har tro på kvaliteten på sine disker :p

Og faller garantien, så faller den konstant, den klatrer ikke når perioden er over heller.

Lenke til kommentar

Garantien er grei å ha for de som selger diskene, slik som f.eks. Netshop, slik at de ikke taper så mye penger på å måtte legge ut selv når feil skjer. Det er de fort lite interessert i, og vi som kunder får da "gleden" av å oppleve problemet i form av manglende svar, forsøk på lureri som f.eks. at butikken sier at "dessverre, men garantien er gått ut" når man vil reklamere, og den slags...

Jeg har jobbet i en elektronikkbutikk, og kan fortelle at produsentene må punge ut i reklamasjonssaker. Dersom kundene ønsker det, så kan de rette kravet direkte til produsenten i stedet for å gå til butikken. Resultatet blir det samme.

 

Med mindre det haster veldig, så ville jeg absolutt valgt å vente til prisene igjen når et normalt nivå. Garantien bryr jeg meg ikke om med mindre den gir betydelige fordeler utover forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Er du ute etter en ny harddisk er det dermed ingen bedre tid å kjøpe enn nå. Prisene er selvfølgelig høyere enn de var før flomkatastrofen, men det er i hvert fall greit å få med seg den forlengende garantitiden mens du fortsatt kan.

 

Jeg håper Niklas kan begrunne dette. Hvilke fordeler får norske forbrukere av et år lengre garanti på harddisker? Hva dekkes av garantien som ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven?

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Garantien er grei å ha for de som selger diskene, slik som f.eks. Netshop, slik at de ikke taper så mye penger på å måtte legge ut selv når feil skjer. Det er de fort lite interessert i, og vi som kunder får da "gleden" av å oppleve problemet i form av manglende svar, forsøk på lureri som f.eks. at butikken sier at "dessverre, men garantien er gått ut" når man vil reklamere, og den slags...

Jeg har jobbet i en elektronikkbutikk, og kan fortelle at produsentene må punge ut i reklamasjonssaker. Dersom kundene ønsker det, så kan de rette kravet direkte til produsenten i stedet for å gå til butikken. Resultatet blir det samme.

Det er ikke riktig at man alltid kan rette krav til produsenten når man reklamerer på et produkt. De færreste produsenter tar på seg forpliktelser i like stor utstrekning som norske forhandlere, som må forholde seg til norsk kjøpslov. Hvis du kjøper et produkt med 2 års garanti og det tar kvelden etter 3 år, har ikke produsenten nødvendigvis noen forpliktelser i det hele tatt overfor kjøperen. Det har imidlertid selgeren dersom det er snakk om et produkt som kan forventes å virke i mer enn 2 år. Da er det 5 års reklamasjonsrett og selgeren er forpliktet til å enten rette opp feilen eller erstatte produktet.
Lenke til kommentar

Dette går litt på avtaler, men min erfaring er at man stort sett kan henvende seg til produsenten eller importøren - ofte i form av et verksted de har avtale med. Veldig mange velger likevel (forståelig nok) å ta det gjennom forhandler, og det har de all rett til. Det er forhandler som står direkte ansvarlig ovenfor kunden.

Lenke til kommentar

Det som er dumt er at produsentene sannsynligvis også har satt ned "forventet levetid" med 1 år, dvs. produktet er dermed tilsvarende dårligere satt sammen med simplere komponenter for å ikke ha en lengere levetid en produsenten vil at produktet skal ha.

Hovedgrunnen for at de gjør dette er nok at inntjeningene ikke er gode nok ved dagens produksjonsmønster.

Lenke til kommentar

Noe taler for at produsenten skyter seg selv og sitt renomè i føttene når de tyr til dette tiltaket.

 

Det første som slår meg når jeg leser sånt noe er at de gjør dette fordi de produserer på bekostning av produktets kvalitet. For eksempel kan man tenke seg at flomkatastrofen har fått så sykt stor knekk på harddiskprodusenten, at de må øke volumet for å hente inn penger og for å mette etterspørselen. Går de da på bekostning av kvaliteten for å pøse ut litt ekstra mange enheter (mot normalt)!?

 

Jeg tviler på at de tør å gjøre det, men senking av garantitiden taler også for litt ugler i mosen. Kanskje de har bestemt seg for å gjøre det i vill desperasjon? :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg har litt vanskelig for å se for meg hvordan det skal foregå G. Kanskje jeg tar helt feil her, men det er da ikke bare til å skru opp hastigheten på samlebåndet og vips har du større produksjon. Det fleste slike produkter settes vel sammen av automatiserte maskiner som er designet for å produsere i en viss hastighet?

Lenke til kommentar

Med reklamasjonsretten man har i Norge, så kan jeg ikke akkurat se den store grunnen til å stresse for dette ...

Jeg vil si dette er et viktig nok poeng til at artikkelen bør redigeres og at dette settes som en notis nederst. Slik artikkelen står nå er det mer sensasjonalisme og skremselspropaganda enn reell journalisme.

 

Jeg vil i samme slengen også anbefale HW.no å ta en artikkel (eller kommentar som dere har blitt ganske gode på) på hvilke datadeler som har 2 års reklamasjonsrett og hvilke som har 5 år. Dette er noe mange ikke er klar over, og som er skikkelig journalisme og folkeopplysning. Om det gjøres ordentlig og man legger ved referanser til forbrukerkjøpsloven vil jeg tro det kan være blandt de bedre artiklene fra norske nettaviser i år.

 

Edit: Er forresten "Western Digitalo" den spanske grenen av WD? :p

Endret av GullLars
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mulig jeg er uvitende her, men har ikke vi i Norge en kjøpslov som gjør at vi har meget sterke rettigheter ift. privatkjøp uansett?

 

Jo, men iom. at forhandlerene må regne med å erstatte mer av feilene selv, vil det kunne føre til at prisene blir høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...