IpOoOnU Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hei, Har kommet frem til et rart problem. Har internett gjennom kabel fra Canal Digital. Til nå har dette fungert greit. Tidligere brukte jeg en vanlig ruter med fire uttak. Alle disse ble brukt. Men siden jeg gikk over til trådløst begynner internett å dette ut minst en til to ganger om dagen. Jeg har kontakt med andre pc-er men får ikke komme inn på nett. Snakket med Canal Digital og de sier at dette er pga at jeg bruker for mange enheter hjemme og at de kun gir maks 4 ip adresser. Da spurte jeg dem ok, men det må da være noe jeg kan gjøre med ruteren slik at jeg kan finne en vei ut av dette. De svarte pent med at de ikke hadde support på dette. Greit nok. Problemet er da følgene. Jeg har mange enheter hjemme som kobler seg til denne trådløse ruteren med fire innebygde utganger. Fra veggen går det en kabel i et modem (Thomson TCM 470). Fra modemet går det en internett kabel i WAN porten i den trådløse ruteren som er av typen Gigabyte GN-BRG01G http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=978 Følgende enheter er koblet til Ruteren. 1. Stasjonær pc gjennom kabel 2. Stasjonær pc gjennom kabel 3. IP-TV gjennom kabel 4. IP-telefon gjennom kabel 5. Bærbar pc gjennom trådløs 6. Bærbar mac gjennom trådlø 7. Android mobil gjennom trådløs (av og til) 8. Android mobil gjennom trådløs (av og til) Alt dette står jo ikke på samtidig. Ip-telefon er det som står på konstant. alt annet etter behov. maks to til fire enheter samtidig. Nå vil jeg veldig gjerne bruke alle disse enhetene uten at nettet krasjer pga ip-adresser og sånt. Her vil jeg først prøve å løse dette med den trådløse ruteren jeg allerede har. Går ikke dette vil jeg kanskje kjøpe en ruter med 8 porter. men dette hjelper heller ikke da grensen på maks fire ip-adresser blir opprettholdt av Canal Digital. Noen løsninger? Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Gir bare ut fire IP-adresser samtidig? Det er jo routeren du har med DHCP som bestemmer antall IP-adresser den trenger å dele ut. Er det 10 klienter tilkoblet til routeren deler den jo ut 10 interne ip-adresser, en til hver klient. Oo Eller det ikke noe jeg fått med meg? Har nemlig aldri hatt noe problem med Canal Digital og IP-adreser, har 1x WAN ipadresse og mange interne (192.168.1.***) Lenke til kommentar
IpOoOnU Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Gir bare ut fire IP-adresser samtidig? Det er jo routeren du har med DHCP som bestemmer antall IP-adresser den trenger å dele ut. Er det 10 klienter tilkoblet til routeren deler den jo ut 10 interne ip-adresser, en til hver klient. Oo Eller det ikke noe jeg fått med meg? Har nemlig aldri hatt noe problem med Canal Digital og IP-adreser, har 1x WAN ipadresse og mange interne (192.168.1.***) Hei det var det jeg også trodde, men det er nok flere som sliter litt med dette. Fant en blogg om dette da jeg googlet om problemet. Canal Digital sin hovedserver tildeler ip-adresser ute hos kundene, maksimum fire adresser. Thomson-modemet som de sender til deg i posten utfører ingen tildeling av ip-adresser. Dersom du har en ruter, en printer og to maskiner, har du alt brukt opp fire. Det er ikke lurt å la systemet stå slik. Det åpner for konsistensproblematikk i det du skrur enhetene dine av og på. Det vil ofte se ut som om du har mistet nettet! Kilde: http://oyvteig.blogspot.com/2009/01/002-hjemmeruter-og-canaldigital-in.html Løsningen hans var for Mac brukere. Det må jo da finnes noe for vi som ikke bruker apple utstyr? Support fra Canal Digital anbefalte meg å bruke Switch istedet for router? Hun kunne ikke redegjøre for hvorfor, siden de ikke hadde support på dette. Men jeg kan ikke helt se logikken bak dette? Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det kan virke som om du har satt opp den Gigabyte GN-BRG01G-boksen din som et aksesspunkt og ikke som en router. Det vil si at alle enhetene i nettverket ditt får public IP-er (som altså du får maks 4 stk av) Logg deg inn på den og kontroller at DHCP-server står påslått. Når dette er korrekt satt opp vil Gigabyte-boksen din få en stk public IP (som du har maks 4 av) og resten av nettverket ditt bli tildelt interne IP-adresser fra Gigabyte-boksen (som du i praksis har ubegrenset mengde av). Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Support fra Canal Digital anbefalte meg å bruke Switch istedet for router? Hun kunne ikke redegjøre for hvorfor, siden de ikke hadde support på dette. Men jeg kan ikke helt se logikken bak dette? De tuller. Når du har en router og du er koblet til WAN port (viktig at det ER wan), så er alt innenfor den ikke relevant (så lenge den er router og ikke i bridge/repeater funksjon) Den teller som en (1) enhet for CD modem - altså 1 IP. Å koble på switch innenfor ditt LAN er greit hvis du trenger flere porter - ikke for noe annet. Du bør uansett ikke bruke den mellom modem og router, for du kan bare utnytte 3 av portene (ettersom Router har 1) - Ulempen er også at disse enhetene da er utenfor ditt LAN. Lenke til kommentar
IpOoOnU Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Det kan virke som om du har satt opp den Gigabyte GN-BRG01G-boksen din som et aksesspunkt og ikke som en router. Det vil si at alle enhetene i nettverket ditt får public IP-er (som altså du får maks 4 stk av) Logg deg inn på den og kontroller at DHCP-server står påslått. Når dette er korrekt satt opp vil Gigabyte-boksen din få en stk public IP (som du har maks 4 av) og resten av nettverket ditt bli tildelt interne IP-adresser fra Gigabyte-boksen (som du i praksis har ubegrenset mengde av). DHCP står på som "enabled". videre står den inn på noe som heter dynamic ip. Der er det andre valg også som f.eks static ip adress og ppoe. Lenke til kommentar
IpOoOnU Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Support fra Canal Digital anbefalte meg å bruke Switch istedet for router? Hun kunne ikke redegjøre for hvorfor, siden de ikke hadde support på dette. Men jeg kan ikke helt se logikken bak dette? De tuller. Når du har en router og du er koblet til WAN port (viktig at det ER wan), så er alt innenfor den ikke relevant (så lenge den er router og ikke i bridge/repeater funksjon) Den teller som en (1) enhet for CD modem - altså 1 IP. Å koble på switch innenfor ditt LAN er greit hvis du trenger flere porter - ikke for noe annet. Du bør uansett ikke bruke den mellom modem og router, for du kan bare utnytte 3 av portene (ettersom Router har 1) - Ulempen er også at disse enhetene da er utenfor ditt LAN. Er det mulig å koble en ruter til en annen ruter? kan bruke min gamle ruter og koble til alt som er kablet. den siste porten som er ledig kan jeg hekte på den trådløse ruteren. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Hvilken IP har du på maskinen nå? (regner med du er innenfor router på den?) Har du 192.168.... eller 10.0..., så er du innenfor routerens eget nett og kan koble på det du vil uten at det påvirker CD sin løsning. Er det mulig å koble en ruter til en annen ruter? Ja, men ikke så ideelt å gjøre. Da hadde det vært bedre å bruke den som switch og ikke router hvis du trenger flere porter Endret 15. desember 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Faller Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 De IP-adressene er det som kalles offentlige adreeser. Derimot er det Gigabyte-routeren som skal ta seg av de trådløse enhetene du bruker. Litt avhenging av hvordan den er satt opp, så man minimum 100 enheter som kan være tilkoblet (avhengig av subnettmasken). Det virker som at det er selve routeren som tuller litt. For å være sikker kan du prøve å fabrikgjenopprette den, og sette opp alt på nytt evt la noen fra forumet hjelpe deg med det hvis du ikke er sikker på hvordan det gjøres. Mvh Faller Lenke til kommentar
IpOoOnU Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Hvilken IP har du på maskinen nå? (regner med du er innenfor router på den?) Har du 192.168.... eller 10.0..., så er du innenfor routerens eget nett og kan koble på det du vil uten at det påvirker CD sin løsning. Er det mulig å koble en ruter til en annen ruter? Ja, men ikke så ideelt å gjøre. Da hadde det vært bedre å bruke den som switch og ikke router hvis du trenger flere porter 192.168.1.101 så jeg er nok innenfor routeren. hvordan gjør jeg den om til switch? kan den kun brukes som trådløs? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 At internett faller ut, har normalt med stabilitet på routeren å gjøre. Jeg tipper du overbelaster routeren pga av mange samtlige forbindelser (ikke antall maskiner) i forhold til hardware og firmware i router. Anbefaler å skaffe en stabil router. Feks: Asus RT-N56U som tåler 300.000 forbindelser. Sjekk linken i signaturen min med test av routere. Du bør koble alt til routeren og ikke modemet ditt. Da vil du få felles nettverk bak brannmur. Lenke til kommentar
IpOoOnU Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 De IP-adressene er det som kalles offentlige adreeser. Derimot er det Gigabyte-routeren som skal ta seg av de trådløse enhetene du bruker. Litt avhenging av hvordan den er satt opp, så man minimum 100 enheter som kan være tilkoblet (avhengig av subnettmasken). Det virker som at det er selve routeren som tuller litt. For å være sikker kan du prøve å fabrikgjenopprette den, og sette opp alt på nytt evt la noen fra forumet hjelpe deg med det hvis du ikke er sikker på hvordan det gjøres. Mvh Faller Har tatt å resetta den flere ganger. Gjennom reset knappen på undersiden. Internett fungerer fint i par timer også detter den ut. ja, regner med at det er routeren som tuller litt. Kan laste opp skjermbilder av menyen på ruteren litt senere. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 hvordan gjør jeg den om til switch? kan den kun brukes som trådløs? Slå av DHCP på den du skal bruke som switch og fikse trådløst slik du vil ha det (kryptering osv for sikkerhet). Når du har gjort det, så glemmer du WAN porten på den. Koble ledning fra andre router (lan port) inn i LAN port på den du nettopp satte opp trådløst på. Nå fungerer den som switch. Porter og trådløs virker på den. (det er mulig å sette dette opp i endel routere også hvis de støtter det, men dette er løsningen hvis de ikke gjør det eller du ikke gidder å sjekke Lenke til kommentar
IpOoOnU Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 hvordan gjør jeg den om til switch? kan den kun brukes som trådløs? Slå av DHCP på den du skal bruke som switch og fikse trådløst slik du vil ha det (kryptering osv for sikkerhet). Når du har gjort det, så glemmer du WAN porten på den. Koble ledning fra andre router (lan port) inn i LAN port på den du nettopp satte opp trådløst på. Nå fungerer den som switch. Porter og trådløs virker på den. (det er mulig å sette dette opp i endel routere også hvis de støtter det, men dette er løsningen hvis de ikke gjør det eller du ikke gidder å sjekke Jeg prøvde fram med dette og det ser ut til å fungere ganske greit. På denne måten virker det som om responstiden til begge routene (den ene nå en switch) har økt. kanskje pga belastningen blir fordelt. men i allefall det fungerer. jeg skal la det gå rundt 48 timer for å se om internett ikke detter ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå