Populært innlegg Geirern Skrevet 8. desember 2011 Populært innlegg Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) TEST: Samsung 700G7A Innledning I løpet av livet har jeg etter hvert hatt mange laptoper, alltid av nytt merke og forskjellig kvalitet. Den naturlige konklusjonen her blir fort at jeg aldri har vært fornøyd, og det har jeg heller ikke vært. Denne gangen skulle man fleske til, legge faktiske penger i en laptop. Høyeste krav var å kunne makse Elder Scrolls V: Skyrim. Jeg har brukt PCen fra 20. november. Samsung er relativt nye i laptop-verden, og enda nyere i det prestisjefulle gamerlaptop-sjiktet. 700G7A er faktisk den første gamerlaptopen Samsung har laget. Monsteret kommer med følgende spesifikasjoner: Skjerm: 17.3” 1920x1080, Samsung 173HT02-C01, SuperBright Plus, LED backlight, 120 Hz, Prosessor: Intel Core i7 2670QM @ 2,2 ghz Grafikk: AMD Radeon HD 6970M - 2048 MB, Core: 680 MHz, Memory: 900 MHz, GDDR5-VRAM, Catalyst 11.11 Minne: 8 GB @ 1333 MHz Lagring: 1,5 TB @ 7200 RPM + 8 GB iSSD Vekt: 4 kg + 0,9 kgs strømforsyning Medfølgende utstyr: 3D-briller, installasjons-CD Pris: Ca 15.000. Jeg kjøpte den for 14.100 på Euronics (takk til supporteamet der!) Det viktigste å merke seg er GPUen. 6970-kortet er AMDs nest-kraftigste mobile grafikkort, og ligger mellom GTX 570-kortet til Nvidia og 6990-koret til AMD. Kortet gjør 700G7A til den billigste 17” som kan kjøre Skyrim på Ultra High i full oppløsning. Takk til AgentSpoon, hvis test-oppsett jeg stjal uten hverken tillatelse eller skam! Design Samsung har valgt materialer som i stor grad minner om Galaxy-mobilene sine. Det betyr at caset stort sett er plast i en kombinasjon av blank og matt. Caset gir med en gang inntrykk av kvalitet, det er ingen knirkelyder i caset og selv under press bikker ikke noen av delene – dog er det jo slik at metall selvfølgelig hadde vært flottere. Hengslene til skjermen er bunnsolide. To store vifteuttak blåser ut luft bak. Apropos baksiden, bak skjermen lyser Samsung-logoen elegant ut, og når PCen lukkes eller skrus av, blir logoen usynlig, toppen står igjen som en stor, svart og blank overflate. Her kommer også det største aberet med designet inn. Caset ELSKER fingermerker som Tommy Steine elsker smør. Jeg har ikke vært bort i liknende, hverken på mobil eller PC-fronten - pusseklut bør medbringes hvis du vil vise frem PCen i dagslys! Quick-dial er kjekt! Samsung har utstyrt 700G7A med en dial-button som sitter over NUM-paden. Denne gjør at laptopen raskt kan skifte mellom forskjellige konfigurasjoner. Du har: - I eco mode setter PCen seg i størmsparingsmodus, baklyset på tastaturet skrus av, kjølingen går over til passiv kjøling og både CPU og GPU sin ytelse blir begrenset. - I library mode skal PCen brukes som en eBook, så baklyset skrur seg av, wifi skrus av og lyden blir muta. Fortsatt samme battertiltak som i ecomode. Den minst nyttige innstillingen, bruker den aldri. - Balanced mode er den innstillingen du bruker mest. Da står CPU og GPU på klar til bruk, men viftene er tonet ned i forhold til i gamermode. Grafikkortet er heller ikke overklokket, slik som det blir i Gamer mode - Straks PCen settes i gamer mode overklokkes AMD Radeon HD 6970M-kortet. Det spilles av en fancy animasjon (kan skrus av) og tastaturet skifter farge fra hvit til blått, med unntak av knappene WASD, som lyser rødt. Utseende på PCen går med en gang fra å likne på en office-PC til en fullblods gamer-PC. Skjermen endrer fargeinnstillinger til “Game Mode” og du kan skru på smarte funksjoner som å disable windowsknappen og mousepaden ved skifte. Skjerm og 3D Skjermen opplever jeg som særdeles god og lyssterk. Til tross for at det er en glossy skjerm kan 700G7A brukes utendørs uten problem. Dette kan gjøres takket være den fenomenale lysstyrken skjermen oppnår. Skjermen minner meg om AMOLED-skjermene som Samsung utstyrer mobilen sine med - svartfargene er dype, fargene sprakende. For noen kan det kanskje bli litt mye farger, dette kan i så fall justeres i Catalyst Center eller i Samsungs preinstalled software. Skjermen støtter 3D, men her er ikke AMD er ikke like elegante som Nvidia. All 3D-content må spilles gjennom AMD’s program Tridef 3D. Dette betyr filmer, spill og bilder. Spilleren fungerer for så vidt bra, og demovideoene for 3D-skjermen er imponerende. Jeg har ikke lastet ned og sett noen dedikerte 3D-filmer eller prøvd å emulere. Hvis noen lurer veldig kan jeg godt gjøre det Spill i 3D kjøres også via Tridef, her trykker man på “Scan” og Tridef legger inn alle spill du har. De settes opp med de mest populære innstillinger andre Tridef - brukere har publisert, og biblioteket til AMD virker enormt. Straks dette er satt opp launcher du spillet og vips så er det i 3D. Spilt Stracraft 2 i 3D en liten stund og det fungerer overraskende godt, men det er også utrolig utmattende. Når sant skal sies er Starcraft et spill som er slitsomt nok fra før, om du ikke skal drepe øynene dine også! Det er viktig å merke at 3D reduserer FPSen med mellom 45-50%, så noen spill må nok nedjusteres en del for å ha optimal frame rate. Høytalere Lyden til laptopen er absolutt god, og med unntak av min kamerats XPS de beste jeg har hørt på en laptop. Samsung har utstyrt PCen med et 2.1-system fra Dolby, og Dolby-softwaren har merkbar effekt. Det beste med høytalerene er dog ikke nødvendigvis kvaliteten, men det høye volumet. Man kan lett sitte flere meter unna med støy rundt seg og fint høre PCen. Så på stream mens jeg tok meg et bad, og selv om krana sto på fult kunne 700G7A lett overdøve krana. I gamermode skrus det på LED-lys som pulserer i takt med bassen til spillet. Ganske gimmicky, og kan ikke skrus av. Man skulle tro det var irriterende, men jeg legger ikke merke til det når jeg faktisk spiller. Jeg vil likevel gi dette negativ karakter da det rett og slerr er gimmicky, ubrukelig og harry. Tastatur Tastaturet er utrolig behagelig å skrive på, og PCen kjennes aldri varm ut på hendene mine, selv etter 8 timer med Skyrim i full fres. Jeg kan ikke understreke dette nok, men tastaturet er virkelig en drøm. Det gir god respons, knappene er vide og ikke for høylytte. Likevel gir tastaturet fra seg en slags tilfredsstillende lyd. Tastaturet er godt bakbelyst, fargen på belysningen bestemmes av hvorvidt Pcen står i “Gamer mode” eller ikke, det er hvitt og streit til vanlig, men switcher man til Gamer Mode blir det blått med rødt på WASD-knappene. Tastaturet er nesten det jeg er mest fornøyd med på hele laptopen, jeg koser meg når jeg skriver! Ytelse Jeg kommer ikke til å publisere benchmarks, vil du ha det får du lese notebookcheck sin review. Jeg vil legge vekt på opplevelsen. Av spill har jeg kun spilt Starcraft 2 og Skyrim. Starcraft fungerer strålende på beste grafikk. Etter å ha spilt SC2 på low i over et halvt år tenker jeg nå til en hver tid hvor utrolig pent SC2 egentlig er! AMD Radeon 6970M er utrolig kraftig! Jeg har oppgradert grafikken til Skyrim en del ved hjelp av mods (anbefales!) disse går ut over ytelsen, men en lett nedjustering i anti-aliasing (fra X8 til X4) gjør at Skyrim kjører som en klokke. For å være ærlig ser jeg ikke forskjell ift aliasing i det hele tatt mellom disse innstillingene. Samsung utstyrer begge 7-serie-maskinene sine med ExpressCache. Dette fungerer på samme måte som Intels cache-teknologi og skal være et bedre alternativ til hybrid-HDDer. Det jeg opplever er at maskinen booter Windows svært raskt. Jeg målte den nå i skrivende stund, og kald boot skjer på 40,8 sekunder, dette etter å ha brukt maskinen i to uker og installert diverse software. Varm boot skjer via en slags hybrid-dvalemodus Samsung har lagt inn, og man er fra svært skjerm til full action på under 2 sekunder. Temperatur og støynivå: Støynivået er ikke problem, når jeg surfer og gjør lette ting skrur jeg dialeren til Eco-mode, og pcen går over til passiv kjøling. Da hører jeg ingenting med mindre jeg bevisst hører etter. I balanced mode skrur viftene seg på, men går i relativt lavt tempo. Jeg hadde ikke lagt merke til forskjellen på Eco-mode og Balanced Mode før jeg i forbindelse med anmeldelsen begynte å høre etter. I Gamermode skrus viftene til full fres, og jeg kan lett høre de. Lyden er ikke plagsomt høy, men du legger merke til den for å si det slik. Dette kan være et problem for noen, men ærlig talt; når man har den i gamer mode spiller man jo - lyden fra spillet overdøver enhver viftestøy 700g7a presterer å generere. Dette gjelder både hvis du bruker høytalerne til PCen eller om du har på deg headsett. Min samboer som sitter 5 meter unna blir ikke plaget, og da kan viftene støye alt de vil for min del - det viktigste er at de er stille når jeg ikke spiller av lyd som f.eks hvis en sjekker Facebook! Skyrim på fult skal makser som sagt ut ut 6970M kortet ganske bra, men selv etter 8 timers Skyrim er ikke temperaturen dårlig, alle komponenter holder seg innenfor parameterne (i følge Speedfan ihvertfall). Temperatur er ikke være et problem så langt på denne PCen. Jeg ser på notebookcheck at de har et mindre positivt inntrykk, men stresstesten til notebookcheck.net er veldig hardcore - temperaturene de skriver oppnår man heller sjeldent reelt sett. Merk at 6970-kortet ikke støtter graphics switching, så ikke forvent mer enn 2, maks 3 timer batteritid på laptopen. Annet Det følger lite bloatware med i PCen. Av ting jeg uninstalla var et par trial-spill og Norton. Samsung har inkludert et kjekt lite miniprogram som heter easy settings, og dette ligger hotkeyet på fn+F1. Herifra kan man sette på funksjoner som “Battery life extender” (batteriet lades kun til 80%) “Stillemodus”, konfigurere ExpressCache, stille på bluetooth, wifi, baklys og alle slike finurligheter. Veldig kjekt! Ellers følger Cyber Link 10 med, som støtter avspilling av blu-ray i 3D. Alle drivere (namely nye AMD-drivere) kan oppdateres direkte fra produsenten, eller en kan vente til Samsung inkluderer de i driver-oppdateringsprogrammet sitt. Samsung kjører også Windows-oppdateringer via her, noe jeg setter veldig pris på fordi Samsung plager deg ikke hvert kvarter om at det er på tide å reboote. Skulle man ønske å oppgradere hardware har PCen enkel tilgang til både hard disc og RAM, men alt annet er satt bak lås og slå. Det skal etter sigende være enkelt å installere SSD, men jeg har ikke prøvd dette. Endret 12. desember 2011 av Geirern 12 Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Hvordan går Skyrim? Det kom ny AMD-driver (11.11c) som rettet opp et problem med 6970M-kortet og Skyrim. I tillegg leste jeg en guide vedr. ini-filen til Skyrim og gjorde det som ble anbefalt her. Jeg kjører Skyrim 4 GB for å få dobbel bruk av RAM (vanilla Skyrim bruker kun 2 GB RAM) Jeg har satt alt på fult, inkludert anti-aliasing og draw distance. Jeg har i tillegg installert følgende modifikasjoner: - Skyrim HD (X2 til X4 større textures) - FXAA-post processing - Better smoke and ember (X2 textures) - More realistic water - Longer view distance - Beautiful clutter - Better faces - Cleaner interface Jeg målte framerate med fraps og falt aldri under 30, med unntak av første 5 sekundende spillet har loadet et game. Gjennomsnitlig lå jeg på rundt 35 i åpent landskap, og det falt til ca 32 når jeg slåss mot to mammuter, en giant og en drage samtidig. I lukkede landskap som inni hus og i mindre huler holdt PCen stabilt 60 frames, som er maksgrensen i Skyrim (ettersom vsync er enabled). Anbefales til: - Kjøpere som ønsker en stor kraftig laptop de ikke flytter for ofte på. - Kjøpere som ønsker en gamerlaptop som ser mer voksen ut. - Kjøpere som ønsker en 17 tommers gamerlaptop under 15.000. - Som vektlegger en god skjerm Ikke kjøp denne laptopen hvis: - De som skal ha det aller kraftigste innenfor gamerlaptops (Da ser du enten på Alienware eller en Clevo-build med GTX 580- eller 6990M-GPU). - Som trenger mer enn 3 timer batteritid på laptopen. - Som er ektremt sensitiv til lyd fra vifter, da er Asus G74SX det beste (eneste?) alternativet. - Som ikke har behov for dette nivået innenfor ytelse. Endret 13. desember 2011 av Geirern Lenke til kommentar
muttok Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) God anmeldelse! Har hatt nesten samme pcen i snart 2 uker og er stort sett fornøyd. OBS: Mine erfaringer nedenfor gjelder 15" versjonen og er ikke helt identisk med den som er testet ovenfor. Byttet ut harddisken med en Crucial m4 SSD 2,5" 256GB. Foretok da en reinstallasjon (slipper bloatware også) og kjørte inn nyeste driverer av alt. Ytelsen er det ikke noe å si på: Dette er i utgangspunktet en skikkelig Macbook Pro kliler bortsett fra; 1) Synes det er vanskelig å stille inn riktig sensitivihet på mousepadden og sliter litt med at den ikke registrerer alle klikke jeg gjør. 2) Innsynsvinkelen på skjermen er i bestefall Ok. 3) Synes også viftene kjører i gang litt for ofte Prismessig er den jo dog en tilsvarende Macbook Pro dobbelt så dyr. Endret 9. desember 2011 av muttok Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Alle drivere (namely nye AMD-drivere) kan oppdateres direkte fra produsenten, eller en kan vente til Samsung inkluderer de i driver-oppdateringsprogrammet sitt. Samsung kjører også Windows-oppdateringer via her, noe jeg setter veldig pris på fordi Samsung plager deg ikke hvert kvarter om at det er på tide å reboote. Er dette noe man kan endre på? Synes ikke det å la samsung ta seg av Windows-oppdateringene høres ut som en god ide, det klarer windows selv. Forøvrig positivt at man kan bruke drivere fra amd.com, en god del laptoper kan man dessverre ikke det på. Lenke til kommentar
entername Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Berre eit generelt spørsmål til dei som kjøper denne typen pc-ar (ettersom det samme budsjettet ville gjitt deg ein sinnsjuk stasjonær maskin som hadde kjørt alle spel som måtte komme dei neste 1-2 åra på ultra high uten problem). Sitte dåke mykje i sofaen og spelar med touchpad, eventuelt sitte dåke mykje i sofaen og speler i det heile tatt? Med ein gang ein koplar til ei mus og setter seg med eit sjikkeleg bord eller ein skrivepult kunne ein jo like godt kjøpt seg ein stasjonær maskin og fått samme ytelsen til 15000kr. PC-en er jo uansett jevla lite bærbar når den veger fem kilo og har ein 17" widescreen skjerm. Håper ingen blir støta av det her asso. Eg lurer berre på når ein faktisk bærer desse maskinene her? Ein betaler jo egentlig 5000kr for å bære sin eigen stasjonære pc på ein litt meir behageleg måte. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 PC-en er jo uansett jevla lite bærbar når den veger fem kilo og har ein 17" widescreen skjerm. Denne veier 3.5kg Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Føler jeg har inspirert layouten på denne brukertesten. Tar jeg feil? Kjempekjekt å se at det er folk på forumet som tar initiativ og tester produkter som er potensielle markedsvinnere i tiden som kommer. Å lese en positiv test, nærmest en anbefalelse, gir så utrolig mye tilbake. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Berre eit generelt spørsmål til dei som kjøper denne typen pc-ar (ettersom det samme budsjettet ville gjitt deg ein sinnsjuk stasjonær maskin som hadde kjørt alle spel som måtte komme dei neste 1-2 åra på ultra high uten problem). Sitte dåke mykje i sofaen og spelar med touchpad, eventuelt sitte dåke mykje i sofaen og speler i det heile tatt? Med ein gang ein koplar til ei mus og setter seg med eit sjikkeleg bord eller ein skrivepult kunne ein jo like godt kjøpt seg ein stasjonær maskin og fått samme ytelsen til 15000kr. PC-en er jo uansett jevla lite bærbar når den veger fem kilo og har ein 17" widescreen skjerm. Håper ingen blir støta av det her asso. Eg lurer berre på når ein faktisk bærer desse maskinene her? Ein betaler jo egentlig 5000kr for å bære sin eigen stasjonære pc på ein litt meir behageleg måte. Jeg har en 3 år gammel stasjonær pc (som klarer de fleste spill på max, utenom bfbc2 og bf3, og har akkurat kjøpt en laptop. Til 7k Fordelen med laptoppen er at den ikke er så j*** tung å ta med seg, ikke alle som er like glad for masse ekstra skjermer tastaturer og 10 kg for et gigantisk tastatur. Noe som gjør en bærbar til en portabel spillmaskin, dog blir den fort dårlig. Foretrekker den stasjonære på lan da jeg har en 19 " og 27 ". På den bærbare så får jeg bare brukte 2 skjermer (pga grafikkort støtter bare 2 om jeg husker riktig) og da blir det en stor størrelses forskjell, det ser latterlig ut med laptop skjermen og 27 ". Det tar også mer plass... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Skrev du hvor du kjøpte den og til hvilken pris? Dessuten må jeg korrigere deg litt men samsung er ikke en ny pc produsent, tror de har holdt i minst 15år nå. Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Skrev du hvor du kjøpte den og til hvilken pris? Dessuten må jeg korrigere deg litt men samsung er ikke en ny pc produsent, tror de har holdt i minst 15år nå. Det har du rett i, men de er nye på gamer markedet. Vi kommer nok til å se mer til Samsung på gamer fronten etterhvert så store de er. Å ikke minst med den kvaliteten de har på sine produkter generelt mener jeg dette er kjærkomment, og et friskt pust noe som også vil få de andre gamer konkurenntene til å skjerpe seg enda mer. Konkurannse er bra Geirern Takk for en flott å lettfattelig test Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Er ikke numpaden på feil side? Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Er ikke numpaden på feil side? Ikke ifølge bildet over Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Pris? Fin test. Grafikkortet er vel det samme som et stasjonært 6770 eller 6870, men underklokket? Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Berre eit generelt spørsmål til dei som kjøper denne typen pc-ar (ettersom det samme budsjettet ville gjitt deg ein sinnsjuk stasjonær maskin som hadde kjørt alle spel som måtte komme dei neste 1-2 åra på ultra high uten problem). Sitte dåke mykje i sofaen og spelar med touchpad, eventuelt sitte dåke mykje i sofaen og speler i det heile tatt? Med ein gang ein koplar til ei mus og setter seg med eit sjikkeleg bord eller ein skrivepult kunne ein jo like godt kjøpt seg ein stasjonær maskin og fått samme ytelsen til 15000kr. PC-en er jo uansett jevla lite bærbar når den veger fem kilo og har ein 17" widescreen skjerm. Håper ingen blir støta av det her asso. Eg lurer berre på når ein faktisk bærer desse maskinene her? Ein betaler jo egentlig 5000kr for å bære sin eigen stasjonære pc på ein litt meir behageleg måte. Ofte så står laptopen på et sted, jeg var lenge inne på tanken å kjøpe en kraftig stasjonær og heller kjøpe en lett laptop med høy batteritid. Jeg er dog ofte hos venner og har da med PC, så er vi sosiale gamere sammen. Jeg var mye på LAN i mine ungdomsdager og da var det standard å dra med skjerm, tastatur, maxi-tower og hele røkla, men jeg ønsker egentlig aldri å gjenta denne opplevelsen. Jeg synes dessuten ikke at det er mer behagelig å spille på en stasjonær enn det er på en laptop - opplevelsen blir relativt lik uansett. Har delvis et ønske om å bruke to skjermer, men det er ikke umulig med en bærbar, og er heller ikke noe jeg kommer til å gjøre med det første. Føler jeg har inspirert layouten på denne brukertesten. Tar jeg feil? Kjempekjekt å se at det er folk på forumet som tar initiativ og tester produkter som er potensielle markedsvinnere i tiden som kommer. Å lese en positiv test, nærmest en anbefalelse, gir så utrolig mye tilbake. Yes! Snatchet den rett fra edeg. Skulle egentlig kredittere deg for layouten også, men det glemte jeg visst bort! *edit* Skrev du hvor du kjøpte den og til hvilken pris? Dessuten må jeg korrigere deg litt men samsung er ikke en ny pc produsent, tror de har holdt i minst 15år nå. Som en annen påpekte, dette er Samsungs første gamer-laptop, ikke deres første laptop. Jeg betalte 14.100,- først på Dustinhome, men Dustinhome kunne ikke levere PCen likevel. Jeg sendte da mail til Euronics, som tilbøy å sette ned prisen til 14.100, satt opp egen lenke til meg på hjemmesiden og var generelt veldig behjelpelige på e-post. Er ikke numpaden på feil side? Første bildet er faktisk speilvendt ser jeg nå! Den dialeren er også på høyresiden! Endret 12. desember 2011 av Geirern Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Yes! Snatchet den rett fra edeg. Skulle egentlig kredittere deg for layouten også, men det glemte jeg visst bort! *edit* Hehe, det går helt fint. Likte testen jeg. Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 Alle drivere (namely nye AMD-drivere) kan oppdateres direkte fra produsenten, eller en kan vente til Samsung inkluderer de i driver-oppdateringsprogrammet sitt. Samsung kjører også Windows-oppdateringer via her, noe jeg setter veldig pris på fordi Samsung plager deg ikke hvert kvarter om at det er på tide å reboote. Er dette noe man kan endre på? Synes ikke det å la samsung ta seg av Windows-oppdateringene høres ut som en god ide, det klarer windows selv. Forøvrig positivt at man kan bruke drivere fra amd.com, en god del laptoper kan man dessverre ikke det på. Jeg tror ikke det går, er usikker. Noe må disables i Samsungs programvare for å få det til, jeg prøvde å bare sette det opp direkte med Windows og da overstyrte Samsung det tilbake fra auto-update til "don't update and don't notify me" Forøvrig, jeg havnet på forsiden til hw! :-) Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 Vil bare komme med en liten oppdatering i forhold til ytelse. Det kom ny AMD-driver (11.11c) som rettet opp et problem med 6970M-kortet og Skyrim. I tillegg leste jeg en guide vedr. ini-filen til Skyrim og gjorde det som ble anbefalt her. Jeg kjører Skyrim 4 GB for å få dobbel bruk av RAM (vanilla Skyrim bruker kun 2 GB RAM) Jeg har satt alt på fult, inkludert anti-aliasing og draw distance. Jeg har i tillegg installert følgende modifikasjoner: - Skyrim HD (X2 til X4 større textures) - FXAA-post processing - Better smoke and ember (X2 textures) - More realistic water - Longer view distance - Beautiful clutter - Better faces - Cleaner interface Jeg målte framerate med fraps og falt aldri under 30, med unntak av første 5 sekundende spillet har loadet et game. Gjennomsnitlig lå jeg på rundt 35 i åpent landskap, og det falt til ca 32 når jeg slåss mot to mammuter, en giant og en drage samtidig. I lukkede landskap som inni hus og i mindre huler holdt PCen stabilt 60 frames, som er maksgrensen i Skyrim (ettersom vsync er enabled). Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Geirern Har du målt fps i Skyrim før og etter alle moddene?. Hadde vært greit å sett hvordan fps du hadde før modds. Også lurer jeg på om du har FSX eller IL sturmovik cliffs of dover? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 Har dessverre ingen av spillene Jeg har ikke målt FPS før mods og tweaks, men når jeg hadde en fresh install, ikke hadde oppdatert GPUen og ikke hadde tweaket på ini-fila kjørte det fortsatt relativt smooth på alle settings. Jeg vil dog med hele mitt hjerte anbefale Skyrim HD Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Takker for kjapt svar Geirern Jeg har Skyrim, men ikke noen mods, og det ser jeg heller ingen grunn til så lenge jeg bare har et GTX460m kort. Det får heller komme når jeg får en kraftigere maskin. Alienware m18x frister fælt nå , men den koster jo like mye som en bruktbil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå