Lycantrophe Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Tenkte jeg fikk ta inititativet etter de siste dagers snakk i Den frie kaféen. Dette er en samleplass for guider, tips & triks for hjemmeservere. Grunnen til at den ikke havner i serverkategorien er at det stort sett er snakk om software og det er her de fleste bruker mye tid uansett. Ingen spørsmål er for dumme etc. Jeg kan jo begynne. Min kjører et nokså enkelt debian squeeze-oppsett i utgangspunktet tiltenkt for å dele filer på nettverk. Disker i raid(1) med mdadm. Vurderer å sette opp skikkelig mailvarsling, men jeg trenger isåfall en MTA, så har tar jeg imot forslag. Andre ting som kan og bør overvåkes tas også imot. Kjør prat, løst og fast. Endret 30. november 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Siste server jeg bygde er en mini-itx maskin. 4x 3TB disker, 8gb minne, CentOS6. Tjenester: hostapd (WLAN AP) KVM (virtualisering) samba (fildeling) nfs (fildeling) BackupPC (backup) FreeNX (terminal server) xrdp (terminal server) apache (web server) Det var vel det grøvste. Serveren har alle disker satt opp med GPT labels, og partisjonert opp slik at jeg har 4x 1024mB til /boot og resten til mdadm raid5 m/LVM. I tillegg er grub innstallert på alle 4 diskene, slik at det i teorien bør være mulig å boote fra hvilken som helst disk. MTA står ikke på, da levering av mail ikke forutsetter at man har sendmail / postfix kjørende til enhver tid. Eneste som må settes opp i den forbindelse er relay. Og gjerne endre på alias i forbindelse med cron script for root. Mail varsling på mdadm / smart feil er selvfølgelig aktivert. Serveren kjører bridging av alle 3 interfacene(eth0,eth1 og wlan0), og selve routeren kjører oppå kvm(pfsense). Endel andre ting er også satt opp, men det er vel i hovedsak selve oppsettet. Kan legge ut fremgangsmåte hvis noen skulle ønske det. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 MTA står ikke på, da levering av mail ikke forutsetter at man har sendmail / postfix kjørende til enhver tid. Eneste som må settes opp i den forbindelse er relay. Og gjerne endre på alias i forbindelse med cron script for root. Mail varsling på mdadm / smart feil er selvfølgelig aktivert. Noen tips til hvordan? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hvilken del? Selve sendmail oppsettet mitt er ikke noe man egentlig trenger å bry seg om hvis man står bak en firewall. Så for enkelhets skyld er det nok enklere å bare sette opp postfix til å kjøre relay mot din isp sin mailserver og starte postfix daemonen. Utover dette er det bare å endre /etc/aliases til å sende all mail ment for root til din mail addresse. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Sette opp relay, aldri gjort det. Tenkte jeg skulle google litt senere i dag. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 I postfix er ikke det verre enn at du setter relayhost = [din isp sin smtp server] i /etc/postfix/main.cf Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Da gjør jeg det, takk. Lenke til kommentar
reds Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hei! Jeg kjører en hjemmeserver med litt forskjellige tjenester på. Operativsystemet er Ubuntu Server 10.04 LTS, og maskinen kjører hodeløst. All administrasjon går gjennom SSH fra en MacBook Pro. Hardware: AMD Phenom 955 II x4 16gb minne 3x2TB Samsung HD204UI i raid-5 gjennom mdadm 250gb systemdisk Tjenester: Plex server Time Machine Transmission FTP Fildeling Minecraft-servere Mengden ram er der for å kjøre programmer fra ramdisk, spesiellt Minecraft som er veldig diskintensivt. Makser stort sett ut gigabitnettet med raidet, kommer litt an på filer. Ingen problemer med opp til 10 spillere på serveren mens jeg bruker den til andre ting. Stille er den også! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 De fleste ISP-er krever vel autentisering for SMTP nå selv fra eget nett. Tror ellers førsteposten burde inneholde en mal for hvordan man kan liste oppsett, så kan du evt. kopiere inn ulike bruksområder og fremgangsmåter etter hvert. Mitt serverdill: Hardware: En Exxx-prosessor på 2,5Ghz, (socket775) 4GB RAM, MiniATX-kort, Fractal Design R2, 1 liten OSdisk og 3x1.5TB i RAIDZ1. Primært formål: Lagring, streaming til htpc, torrentklient. Ønskede tilleggsformål: Streaming av musikk til forsterker, streaming av musikk og film til "alle mulige enheter". Så langt ikke funnet noen optimal løsning, og on-the-fly-transkoding av video kan være vanskelig med prosessoren den har nå. Hadde og tenkt den som printerserver, men brotherprinteren min var ikke så keen på det. Kjører: Samba til fildeling, ssh for innlogging og filtilgang over sshfs, transmission-daemon til torrents, webmin og usermin fordi jeg ville teste det, og også ha en mulighet til å la samboer velge passord selv (hun har og noen backup-filer på boksen), Ampache for musikk på mobilen, Apache, fordi andre ting trenger det, phpmyadmin fordi jeg må ha en mysql-GUI, og sikkert mange ting jeg ikke kommer på i farten. Mangler: SMART-varsel satt opp på mail, og mye annet jeg ikke kommer på i farten. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 bruker en gammel laptop til veldig enkle server oppgaver. f.eks irc bnc, et par irc boter, ssh, dele media med ps3 og et par andre maskiner, git og et par andre ting. En av hovegrunnene til at jeg har den oppe er at jeg bruker den til å kryptere all trafikken via ssh når jeg bruker åpne offentlige nett. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 De fleste ISP-er krever vel autentisering for SMTP nå selv fra eget nett. Mail kom ikke gjennom grunnet ukjent domain, men da jeg satte inn dyndns-domenet gikk ting som smurt mot Telenor/CD hvertfall. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Hva slags hastigheter får du ved filkopiering over nett, og hva slags maskinvare har du? Hadde også vært fint med slik info fra andre med filservere her. Lurer litt på å bygge en server som skal være så støysvak som mulig, men med nok hastighet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Hardware: * 8gb ddr3 minne * 4x 3TB Hitachi 7200 rpm hdd * Intel Core i5 2500K * Zotac Z68 WIFI Hovedkort * Chenbro ES34069 Les NFS ytelse mot en tilsvarende mini-itx boks med MSI IM-Q35 HK,Core 2 Quad Q9550 ,4gb minne og 4x 2TB disker(rett til /dev/null). 4697879016 bytes (4.7 GB) copied, 44.7243 seconds, 105 MB/s Kunne kanskje ha oppnådd litt høyere hastigheter ved å sette opp LACP bonding på begge maskinene, men det bryter litt med filosofien om å holde konfigurasjonen så enkel som mulig. Legger ved en bonnie++ disk test. Version 1.96 ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random- Concurrency 1 -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks-- Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP ln-gbr 15824M 234682 12 94845 6 340322 10 366.5 8 Latency 2036ms 426ms 156ms 164ms Version 1.96 ------Sequential Create------ --------Random Create-------- ln-gbr -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 16 257 0 +++++ +++ 300 1 258 0 +++++ +++ 286 1 Latency 240ms 73us 222ms 227ms 11us 223ms 1.96,1.96,ln-gbr,1,1323052012,15824M,,,,234682,12,94845,6,,,340322,10,366.5,8,16,,,,,257,0,+++++,+++,300,1,258,0,+++++,+++,286,1,,2036ms,426ms,,156ms,164ms,240ms,73us,222ms,227ms,11us,223ms Sånn i forhold til fart på nettverket, ser en at jeg har mer enn nok å gå på(over 200mB/s skriv/les), eneste som ikke går like fort er overskriv. Uten at jeg har sett noe nærmere på hvorfor det er slik. Ikke at jeg noen gang har sett på det som ett problem heller. Endret 5. desember 2011 av kpolberg Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg har en desktop/server som kjører X64 Oneiric. Jeg ser at flere kjører raid med mdadm og/eller LVM. Dette har jeg prøvd på selv flere ganger uten hell. Det vil si, å sette det opp er ikke noe problem, men diskene ryker etter en viss periode. Nå kjører jeg tre eksterne disker som separate volumer for å holde meg på den trygge siden. Det er mildt sagt frustrerende å ha et genialt konsept, som tilsynelatende "spiser" disker. Nå burde jeg selvsagt sagt noe om hardware, men det husker jeg rett og slett ikke :-P Uansett, poster ikke dette for feilsøking, ville bare få det ut. Forøvrig brukes NFS for streaming av video til HTPC'ene, uShare samt SabNZBd med mulighet for fjernadministrering (genialt med MyNZB på iPhone). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Diskene som ryker - som i at de rapporterer "dårlig helse" i SMART-status etc, eller bare at du får feil på selve raidet? Sistnevnte kan skyldes dårlig kontroller, kabler som ikke er festet skikkelig, etc. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) S.M.A.R.T rapporterer feil, vanligvis dårlige sektorer. Har prøvd litt med fsck, men på et større array tar det jo evigheter. Mener at jeg klarte å fikse array én gang hvor dårlige superblokker eller noe sånt ble oppdatert, men det fungerte bare for en liten periode. Som sagt, ikke sløs tråden med feilsøking på mine problemer, men for dere som kjører raid/lvm, legg gjerne ut innstillinger slik at vi som utforsker på egenhånd og ikke har fått det med morsmelka kan lære litt mer :-) Edit: Og jeg har mistenkt at det kan være SATA-kontrolleren som ikke har takla presset. Har prøvd forskjellige disker og kabler uten hell. Men, nå funker 3x2TB eksterne disker bra, selv om det ikke er optimalt :-) Endret 11. desember 2011 av WonderStivi Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Har brukt mdadm / lvm i raid5 oppsett siden 2005 og aldri mistet noe data. Har forøvrig ikke opplevd at flere eller færre disker dør. Går en å annen disk. Man da er det jo bare å bytte den ut, og synce opp raidet igjen. Når det gjelder raid tuning, så pleier jeg bare å tune stripe_cache_size og readahead til jeg har best ytelse(avveier mellom rå lese hastighet og antall operasjoner). Endret 12. desember 2011 av kpolberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå