trampeklapp Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Jeg har kjøpt to cat6 koblingsbokser (Clas ohlson var tom for cat5 bokser)og skal koble cat5 kabel (kjøpt ferdig terminert) mellom boksene. Er det forskjell på koblingen i cat5 og cat6 bokser? Jeg har lest at koblingsboks cat5 skal kobles slik: 1 hvit/blå, 2 blå, 3 hvit/orange, 4 orange, 5 hvit/grøn, 6 grøn, 7 hvit/brun, 8 brun. I min boks er pinmerkingen slik: 1 hvit/orange 2 Orange 3 Hvit/grøn 4 blå 5 hvit/blå 6 grøn 7 hvit/brun 8 brun Confused...!! Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Begge fargekodene skal være merket på begge kontaktene. En med A og en med B Slik som her Du skal forøvrig følge B koblingen Lenke til kommentar
trampeklapp Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Begge fargekodene skal være merket på begge kontaktene. En med A og en med B Slik som her Du skal forøvrig følge B koblingen Lenke til kommentar
trampeklapp Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Begge fargekodene skal være merket på begge kontaktene. En med A og en med B Slik som her Du skal forøvrig følge B koblingen Men fargene følger ikke standard B? Se bilde... Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Følger nok fint standaren. Den sier forøvrig kun noe om hvordan signalet skal komme ut av kontakten, ikke så mye om hvordan koblingene skal sorteres. Koble etter fargene på B og alt blir nok bra. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 1 hvit/blå, 2 blå, 3 hvit/orange, 4 orange, 5 hvit/grøn, 6 grøn, 7 hvit/brun, 8 brun. Denne rekkefølgen er pr definisjon feil, bare så du vet det Alternativ til B standarden som du har listet opp har du A standarden, som er som følger: 1 grønn 2 hvit/grønn 3 orange 4 hvit/blå 5 blå 6 hvit/orange 7 brun 8 hvit/brun Men bruk B standarden på flest mulig steder, så unngår du mange problemer. Bruker du A og B på samme kabel blir den krysset Lenke til kommentar
Nator Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Her er en grei guide: http://tommynation.com/how-to-make-a-cat-6-patch-cable/ Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg har kjøpt to cat6 koblingsbokser (Clas ohlson var tom for cat5 bokser)og skal koble cat5 kabel (kjøpt ferdig terminert) mellom boksene. Er det forskjell på koblingen i cat5 og cat6 bokser? Jeg har lest at koblingsboks cat5 skal kobles slik: 1 hvit/blå, 2 blå, 3 hvit/orange, 4 orange, 5 hvit/grøn, 6 grøn, 7 hvit/brun, 8 brun. I min boks er pinmerkingen slik: 1 hvit/orange 2 Orange 3 Hvit/grøn 4 blå 5 hvit/blå 6 grøn 7 hvit/brun 8 brun Confused...!! Den øverste er B kopling slik ELKO har det på sine cat 5 bokser, og enkle cat 6 bokser. Den nederste er fargekoden som er B kopling når man kopler direkte i en plugg. Følg koden som står på selve boksen. Det er da forskjellig hvordan kobber banene ligger på selve printkortet. Hvis du tar ut printkortet, noe som bør være meget lett, og følger banene fra blå, så havner den som den nederste av dine koder, sett med innenifra hullet, med pinnene oppover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå