Ueland Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Hepp, På spillmaskinen min har jeg 3X1TB disker i RAID5 som Windows7 sitter på (spill-rigg). På samme maskin har jeg en SSD med Ubuntu på (for jobb-relaterte ting) Når jeg valgte RAID5 var det for: 1) SSDer er ikke så optimale mtp diskplassen mange av spillene trenger 2) Vil ha en viss redudans mtp disker som dør 3) Vil ha en viss ytelse mtp loading in-game etc Spec: Disker: 3xSAMSUNG HD103SJ Kontroller: AMD SB850 chipset Men ytelsen jeg får er mildt sagt elendig, og jeg trenger vel ikke en gang nevne hvor tregt alt føles da http://h3x.no/dump/sucky-performance.png Til sammenligning gir SSDen meg fint 200MB/s les Så da er spørsmålet, hva kan problemet være? Hva jeg har prøvd hittil: 1) Sjekket ut en kjent firmware bug med disse diskene og nevnt kontroller, jeg har ikke den aktuelle firmwaren 2) Oppgradert alt av chipset-drivere 3) Deaktivert SATA3 på HKet da diskene er SATA2, for å utelate hikke pga det 4) Skrudd av "Windows write-cache buffer flushing on the device Andre tips? Jeg vurderer å skrote RAID5 og gå for RAID 1 med 1 hot-spare i tillegg (Siden jeg har diskene til det), men om ikke ytelsen blir bedre er det ikke veldig fristende å bruke tid på å teste det. Endret 20. november 2011 av Ueland Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Installer AMD sitt RAID Expert verktøy og slå på NCQ. Det er hvisst disabled som default med RAID på AMD chipset. Hvor mye det hjelper gjenstår å se. For Raid-5 har du også minimalt med antall disks... så ytelsen vil uansett ikke gå igjennom taket Oppdatert: Ekstra service Endret 19. november 2011 av Buzz76 Lenke til kommentar
formann Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Bruker du AHCI driveren til MS eller AMD? Det kan være at AMD sin RAID-driver ikke liker MS sin AHCI-driver. Finnes det noe sted der du kan justere forholdet CPU-bruk <> RAID-ytelse/prioritet? Du burde kunne forvente 120-150MB/s les og 30-50MB/s i det minste. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Bruker du AHCI driveren til MS eller AMD? Det kan være at AMD sin RAID-driver ikke liker MS sin AHCI-driver. Finnes det noe sted der du kan justere forholdet CPU-bruk <> RAID-ytelse/prioritet? Du burde kunne forvente 120-150MB/s les og 30-50MB/s i det minste. Kjørt siste AMD-drivere all the way, desverre er GUIet (RAID Expert) lettere mongo og lar en ikke redigere noen slike innstillinger. Det jeg nå har gjort er å lagde et nytt RAID 0, det fungerer som en drøm. (Bruker Reflect for å lage et image av maskinen, så slapp unna alt av reinstallasjon, hurra!) Ytelsen endret seg også "litt", fra 0,9 -> 70MB/s til 110 -> 220 MB/s, "litt" bedre og absoutt godt nok til å være en HK-kontroller Så får jeg heller ha disk #3 liggende som backup til den dagen RAIDet dør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå