Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Går kviser bort med alderen?

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Hei,

Jeg fikk kviser rundt 16 alderen. Er nå 18 år.

Jeg har ikke VELDIG mye kviser, men jeg har en del - og uren hud (bl.a røde arr)

Går dette bort med alderen? Er lei av dette, og håper på at de røde arrene osv går bort etterhvert.

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

De fleste blir kvitt dette når hormonnivåene i kroppen stabiliserer seg. Arr etter mye kviser kan nok desverre bli et resultat man beholder resten av livet.

Mener du da sånn arr som går innover i huden?

Lenke til kommentar

Det gir seg en del i hvert fall.

Men du kan gjøre litt sjøl også for å holde dem unna.

Kviser liker ikke sunn mat, renslighet og morsjon spesielt godt.

Jeg trur denne personen vet det, desverre må du bare vente,

Jeg gjorde mye i 16 års alderen for og bli kvitt, fikk mye på grunn av at puten min var skitten men meste parten kommer uansett,

Noe som jeg ikke kan forklare men etter at jeg bynte og gi opp disse varmt vann også kaldt vann triksene, så tok jeg tilslutt kaldt vann i hendene og bare skyldte det over fjeset hver morgen uten klut og etter det forsvant det, da var jeg 16- 17 år.

Og husk jo mere du klemmer og tar på kvisene jo verre blir de, la alt vere der, visst det synes veldig mye ta en skarp gjenstand og stikk lite hull og skyld med kaldt vann det er mitt tips, men uren hud er desverre vanlig ungoms ting

Lenke til kommentar

De fleste blir kvitt dette når hormonnivåene i kroppen stabiliserer seg. Arr etter mye kviser kan nok desverre bli et resultat man beholder resten av livet.

Mener du da sånn arr som går innover i huden?

Arrvev blir noe mindre synlig over årene men aldri helt borte. Hvis du er mann så kan du jo bare anlegge skjegg. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Takker for svar!

Vel, jeg har ingen "innoverarr" bortsett fra kanskje 1.

Jeg har bare veldig uren hud, altså røde merker.

Jeg går på tetralysal nå (tetracyclin) og er spent på resultater.

Har hørt at det kan hjelpe litt på arr og?

Skal gå på denne kuren i 2-3 mnd og om det ikke blir resultater, vurderer jeg roaccutan,

selv om jeg ikke er alvorlig rammet. er bare sykt lei, og brukt flere tusen kroner på kremer o.l

Lenke til kommentar

Pleier du å barbere deg? En jeg kjenner slet med mye kviser, legen anbefalte aloe vera etter hver barbering for å dempe irritasjonen over kvisene. Etter to uker så han fullstendig annerledes ut! Når huden hadde fått hvilt litt noen måneder skulle han begynne med krem mot uren hud.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Vidarki: Det er kjipt! Jeg har da hørt at roaccutan kan på en måte "skape" ny hud, og defor blir arr borte. vet ikke helt om dette er sant da.

Heidi: Ja, jeg gjør det. Kan du anbefale noen bra kremer?

Anskar: Angående det med kosthold, renslighet og trening, så gjør jeg alt.

Jeg prøver å lese litt på nettet og prøve ut ting. Det jeg gjør for å hindre kviser:

-Vaske ansiktet morgen og kveld

-Bytte putetrekk ofte

-Bruke rensekremer

-Bruke kremer som tørker ut kvisene

-Drikke masse vann

-Trene aktivt

-Sunt kosthold

-Holder meg unna ALT av godteri

osvosv

Før så spiste jeg så mye godteri av det var helt sykt. Nå som jeg har begynt å trene,

i tillegg til at jeg har fått kremer o.l har jeg stoppet helt med godteri,

får å se om det ble resultater. Merker noen ganger at om jeg spiser sjokolade, så

popper det fram neste dagen. Jaja, får håpe det blir noe bra ut av Tetralysal.

Endret av Slettet-Irb8P5GEaM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Det er ingen ting som hjelper mot kviser da. Bare demper/lindrer.

Men plagsomt! :O

Hmm. Medisiner skal visst hjelpe. Har hørt at roacuttan skal fjerne ALT.

Er rundt 5% som ikke får resultater av roaccutan som jeg har hørt ihvertfall.

MEN, det har en risiko for alvorlige bivirkninger. Så derfor jeg venter litt med den,

og ser om antibiotika fungerer først ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Arrvev er umulig å reversere. Som sagt så er skrumplever arrvev og har levera først gått over i denne tilstanden så er det ikke mulig å gjøre noe ved. Hvis noen påstår noe annet så enten juger de, eller de har gjort årtusenets oppdagelse.

True that! men jeg mener røde merker etter kviser, ikke arr som går inn i huden. Kan jo egentlig bli sett på som arr det og, håper det forsvinner etterhvert! Jeg har 1 hull faktisk, på kinnet. men det er jo ingenting forhold til hva visse folk har.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Man skal egentlig ikke høre på hva phamasøiter forteller deg. Jobben deres er engetlig å selge produkter/middler som hjelper deg, ikke å anbefale deg ting. Denne trenden har dog forandret seg over årene. De pepprer deg med dyre og unødvendige proukter som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Man skal egentlig ikke høre på hva phamasøiter forteller deg. Jobben deres er engetlig å selge produkter/middler som hjelper deg, ikke å anbefale deg ting. Denne trenden har dog forandret seg over årene. De pepprer deg med dyre og unødvendige proukter som ikke fungerer.

Enig egentlig! Jeg har brukt flere tusen kroner på alt av behandlinger til kremer.

Selvfølgelig, det var en periode hvor det hjalp. Så måtte jeg slutte,

siden det ble for dyrt i lengden. Og da kom det tilbake.

Blir å gå på Tetralysal i 2-3 måneder nå. Hvis det ikke blir noe resultater,

starter jeg på roaccutan.

Lenke til kommentar

Jeg startet å få kviser rundt 13-årsalderen. De kom sakte, men sikkert i ansiktet. Plaget over alt, bortsett fra nesa.. Det verste var kanskje ryggen, hvor det så svært stygt ut.. Kviser i ansiktet kunne jeg faktisk leve med, da disse ikke var spesielt store, bare av og til.

På ryggen derimot, der var det kun store, vonde og røde kviser. Dette gjorde at jeg mislikte å være i basseng osv.

I 1. og 2. klassen på videregående var kanskje tiden hvor kvisene var verst i ansiktet. Da kom det en del store, vonde og røde rundt kjeven.. dette gjorde at jeg prøvde forskjellige kremer, som egentlig ikke hjalp spesielt mye..

Nå er jeg 23 år og har så vidt kviser i ansiktet. Det kommer en i ny og ne, men ingen store.. så jeg klarer meg.

Ryggen har sett svært ille ut i alle år, men de 2-3 siste årene har den blitt "penere". Kvisene på ryggen forekommer sjeldent, men det er en del arr der. I ansiktet har jeg ingen arr.. og jeg poppet hver eneste kvise. Det hjelper med litt solarium.. kvisene vises ikke ikke like godt.

Så ja, kvisene forsvinner av seg selv, men det tar tid.. med meg tok det veldig lang tid. Jeg vurderte Roaccutan i 16-17-årsalderen, da jeg var plaget som verst.. men fant ut at jeg bare måtte leve med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...