paithlezz Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Har da i denne tråden spurt etter hvilken laptop jeg skal kjøpe. Etter mye om og men står nå valget mellom disse to Dell xps 14z - Intel® Core™ i7-2640M 2,8GHz - 1 GB NVIDIA® GeForce® GT 520M - 500 GB SATA-harddisk (7200 rpm) - 6144 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [1 x 2048 + 1 x 4096] - 14,0" HD WLED-skjerm (1366 x 768) kr 8500 konfigurert fra nettbutikken til dell Link Sony Vaio s series (VAIO SA 15 (VPCSE1C5E) -Intel® CoreTM i7-2640M 2,8GHz -AMD Radeon HD 6470M 512MB (evt velge HD 6630M 1GB for 700kr ekstra hvis d trengs) -500 GB 7200rpm -4GB 1333MHz DDR3 SDRAM (1x4GB) -15,5" FULL-HD 1920x1080 16:9 kr 7800kr, mye takket være HALV PRIS på oppgradering av cpu hos nettbutikken til Sony (husk å velg SE 15-serien hvis dere skal sjekke ut mulighetene) Hvordan er radeon HD 6470M mot nvidia GT 520M? er GT 520M bedre enn 420M? Isåfall er 520m nok for meg tror jeg. Hvor merkbart er forskjellen mellom en 14" og en 15,5"? Kan begge maskinene fjerne cd-drevet og erstatte det med en ssd eller evt enda en hdd? Hvem burde jeg velge? Pc'en skal brukes til det vanlige, multitasking, mange program samtidig, skolearbeid, og litt spilling av lite krevende spill (derfor jeg ikke vil ha intel integrert graphics) Vil ha best mulig ytelse, derfor jeg valgte i7 fremfor i5, men er det nødvendig? Tenkte det var greit med i7 og 4 kjerner slik at jeg ikke får noe problemer med ytelsen. EDIT::: Fant ut at jeg får rabatt på dell sine pcer' får pcn for 7200kr. Hva tror dere? Faen synd at man ikke kan oppgradere skjermkortet også, får bare håpe det er bedre enn 420m siden det er det jeg har nå og jeg vil ikke ha noe dårligere liksom. edit 2: Er det mye vanskeligere å skifte skjermkort, enn det er å skifte ram/hardisk i laptoper? Endret 17. november 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
edonis Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Siden ingen andre har svart prøver jeg meg.. I følge notebookcheck.net sine benchmark tester (http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html) så virker HD6470 og GT520 relativt like, men GT420M kommer bedre ut enn begge. HD6630 er imidlertid overlegen den igjen. Jeg kan ikke svare for XPS, men på Vaio så kan man bestille en caddy og sette inn en harddisk. i7-2640M er forresten bare dual-core, og ikke quadcore. Ut ifra hva jeg har lest virker det som at i5 holder til det meste, og i og med at du ikke ser ut til å kjøre veldig prosessortunge oppgaver ville det kanskje vært lurere å velge et bedre grafikkort fremfor prosessoren. Å skifte ram og harddisk er ikke spesielt vanskelig, men grafikkort er det verre med. Jeg er ikke sikker på om det kan byttes overhodet egentlig, men jeg er ikke helt sikker. Begge maskinene veier 2kg, men 14z er jo vesentlig mindre. Hvorvidt dette er viktig for deg vet ikke jeg. Skjermen på SE'n er imidlertid mye bedre enn Dell'en. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Takker for svar. Har oppgradert til HD 6630 på vaioen, og fra 5400 til 7200rpm harddisk. Da kommer den på 8600. dvs det samme som dell, men med rabatt får jeg delln for 7200. Jeg har forresten funnet caddy til begge på ebay. Er ikke i7en å foretrekke kontra i5, mtp multitasking? Jeg sliter veldig med valget, også mtp skjerm og størrelse. Hadde jo sikkert vært endel lettere å bære rundt på delln siden den har 13" kropp med 14" skjerm, men sony sin skjerm er jo helt nydelig. Og jeg merker vel ikke så stor forskjell fra 14-15,5" uansett? Men bare oppløsningen gjør at jeg får lyst på sony. Men byggekvalitet, tastatur osv er det vanskelig å svare på føler jeg. Har lyst på litt kraft når jeg først kjøper ny laptop, slik at jeg kan spille cod4, gta san andreas, css, hl2 etc flytende. Hvis 700kr i sonyen står mellom å kunne kjøre slike spill flytende er jo det verdt det helt klart. Huff, ender vel sikkert opp med å kaste mynt eller krone:D Endret 18. november 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 bump, må bestemme meg i løpet av helgen før tilbudet går ut Lenke til kommentar
edonis Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Selv om skjermen i SE'n er veldig god, så kan den høye oppløsningen få teksten til å bli litt liten. Å sette oppløsningen på 1600x900 gjør ting stort og fint, men man mister en del klarhet. Å beholde fhd-oppløsningen og sette opp dpi hjelper men det blir ikke perfekt. Hvis batteritid er viktig for deg, så er ikke Sonyen den beste med mindre du velger slice-batteriet, men da øker jo også tykkelsen og prisen. Jeg driver ikke med spilling og har ikke peiling på om spillene du nevner er nye eller gamle, men verken av maskinene er utpregede spill-pcer. http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-XPS-14z-Notebook.64964.0.html http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-VPC-SE1Z9E-B-Notebook.65741.0.html Du kan jo ta å lese gjennom de to anmeldelsene og sammenlikne de og se om det hjelper på valget Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Sonyen takler de nok fleste spill, og de eldre spillene på maks grafikk. Etter mye om og men, tror jeg nok jeg går for sony ja:) Batteritid er ikke like viktig som ytelse, og det med oppløsningen er ikke noe problem. Sony har en egen løsning på det med at tekst ikke skal bli for smått, etter det jeg har fått med meg. Sony har også 2 års garanti, kontra 1 års på dell. Og etter testene du linket å dømme, er sonyen litt bedre på varme og støy også. Blir nesten 2000 mer enn dell, men vil si det er verdt det, in the end:) Skal montere en SSD og etter hvert, sammen med 4gb ram:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå