Simen1 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg liker å fotografere og vil gjerne ha et fjernstyrt fly for å få litt uvante perspektiver. Problemet er at jeg har null peiling på slike fly og vil ha litt veiledning til å finne ut hvilken type jeg bør satse på. Kameraet med alt utstyr veier rundt 1,5 kg og har innebygget intervallfotografering. Den biten har jeg full kontroll på. Jeg ønsker et fly med god stabilitet. Jeg antar at stabilitet sammen med vekten på kameraet betyr et forholdsvis stort fly. Det bør være mulighet for to plasseringer av kameraet: - i nesen, pekende fremover (her trengs vel en motvekt lengre bak i flyet) - i lasterommet midt i flyet, pekende nedover Jeg ser for meg å feste kameraet på et roterende rør med tohjullager for å redusere roll-ustabilitet. Flyet bør helst være formet for lave hastigheter, ha stor avstand mellom hjulene for å gjøre det mulig å ta vidvinkelbilder uten at hjulene kommer med. Kan dere hjelpe meg i gang med å finne noen aktuelle fly, eller byggesett å komme i gang med? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Ville fordypet meg i trådene som man finner bl.a. her: http://www.rcgroups.com/aerial-photography-128/ Fra "where do I start" tråden: Planes: GWS Slowstick, SoarStar, and Wingo are the most commonly used planes for AP. Lykke til! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Alle de der ser ut til å ha alt for liten lastekapasitet. De demonstrerer kameraer i størrelseorden 50-200 gram, jeg trenger noe som kan takle 1,5 kg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 OM fotografering er målet ville jeg ha satset på multicopter. Quadcopter er da det mest vanlige men de kommer i alle variasjoner fra 3 til 8 propeller. Fordelen med f.eks. octocopter er at det tåles å miste 2 motorer mens en motor som feiler på en quad fører til crash. Driver ikke med dette selv men litt lesestoff finner du her http://www.rcgroups.com/multi-rotor-helis-659/ og her http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=70 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 du bør enten gå for et oktokopter e.l. eventuelt så kan det kanskje være en ide å kjøpe et glidefly for å så motorisere det, du kan nok klare ganske lave hastigheter med de og du får også store fly med stort vingespenn Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg tviler på at dette er lovlig. Det må du få sjekket først. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Har du vært inne på fpv.no? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg tviler på at dette er lovlig. Det må du få sjekket først. Hva er ulovlig? fotografere`? Fly modellfly? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hva er ulovlig? fotografere`? Fly modellfly? Fotografere fra fly. Det er f eks ulovlig å fotografere fra sk mikrofly, og til annen flyfotografering trenger du driftstillatelse. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg med modellfly, men kan lønne seg å undersøke. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg tviler på at dette er lovlig. Det må du få sjekket først. Lovlig er det nok.Se f.eks. denne bedriften: http://www.luftfoto-as.no/index.php Tror man må ha tillatelse til å bedrive vanlig flyfoto, men med modellfly vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 (endret) du bør enten gå for et oktokopter e.l. eventuelt så kan det kanskje være en ide å kjøpe et glidefly for å så motorisere det, du kan nok klare ganske lave hastigheter med de og du får også store fly med stort vingespenn Helikopter er jeg lite innstilt på fordi jeg vil ha muligheten for å filme glideflyging. (Pink floyd - Learning to fly ) Angående lovlighet, jeg skal sjekke det ut. Regner med det ikke er noe problem. Angående flyhøyde vet jeg at området 0-150 meter over bakken er lovlig å fly modellfly i uten noen spesiell tillatelse, med unntak av nært flyplasser der det gjelder andre regler. Kommersielle motorfly har ikke lov til å fly lavere enn 300 meter over bakken med mindre det er i forbindelse med landing/letting. Seilfly har lov til å fly så lavt som 150 meter over bakken. Det er under denne høyden det er generelt lov å fly modellfly. Endret 17. november 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg er klar over at det finnes regler for luftfotografering. Jeg har lest ett eller annet sted at Storbritannia fikk for ikke så lenge siden nye regler angående dette som tok hensyn til hobbyister eller modellflyflygere. Luftfotogragering i Norge uten tillatelse har tatt av for modellflygere. Dessuten har vi jo flere internettjenester som legger ut kart med flyfoto (google earth, norgeskart). Derfor tror jeg ikke det vil være noe stort problem! Ta en titt her. 1.5 kg payload i et fly er veldig mye, du vil trenge et fly som har mye løft. Han mener han har lagt til 1,4kg vekt, men det er inkludert batterier/motor/esc osv...Han bruker dette flyet! Men for all del, ikke sende kamera opp i flyet før du kan fly det og du vet at flyet klarer vekten!!! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Lovligheten er pr i dag veldig omdiskutert. Her er det forskjellige hensyn som skal tas. For det første har du fotografering i fra luften. Det er ikke lov å fotografere i fra luften(uansett farkost) til kommersielt bruk og/eller distribusjon uten tillatelse fra NSM(Norsk Sikkerhets Myndighet). Så om man tar bilde av en skog eller filmer en bekk, fra luften, så må man ha tillatelse til det om man skal distribuere eller/og selge dette. Dette er lovregulert. Normalt sett er det derimot stort sett ikke noe problem å få tillatelse i en begrenset periode, og ofte heller ikke i en lengre periode om man oppgir område og årsak. Søknad sendes til NSM. For det andre er det farkosten som brukes. Bemannede fly er pr i dag regulert av luftfartsloven, og eg går derfor ikke nærmere inn på disse. Ubemannede fly derimot er vanskeligere. Alt går ikke under modellfly. For at et ubemannet fly skal anses som modellfly så skal flyet være kontrollert av en operatør som har fri sikt til flyet, og kontrollen må være hos operatøren til enhver tid. Dersom operatøren ikke har fri sikt eller flyet innehar systemer som flyr automatisk(waypoints eller position hold) så er det såkalt UAV/UAS. Pr i dag er disse uregulert i seg selv, men luftfartstilsynet jobber med å lage eget lovverk for disse. Sannsynligvis vil vi se at UAS/UAV vil ha langt høyere krav til både pilot og utstyr enn for modellfly. http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic-n/article3620.ece Samtidig er man nødt til å respektere luftrom og eiendomsgrenser. Skal man bruke et område til å lande og ta av fra må man ha grunneiers tillatelse. Flyr man over privat bebygd eiendom så skal man også ha grunneiers tillatelse. Flyr man over utmark må man respektere dyreliv, spesielt fredet dyreliv. Og over alt annet så skal man respektere luftromsreguleringer. Normalt sett med modellfly er ikke dette et problem, men i de siste årene med fremtreden av FPV/UAV så blir grensene krysset regelmessig. Eg husker ikke de spesifike grensene, men flyr man under 100-150 meter og holder seg borte i fra innflyvingskorridorer mot flyplasser er man på den sikre siden. Skal man over 100-150 meter over bakken så sjekker man luftområdet for reguleringer. Så kommer regler rundt trådløs kommunikasjon inn i bildet. ALT av radioutstyr som brukes i Norge skal være CE-merket. Det du får kjøpt i Norge av profesjonelle skal være CE-merket, og dermed trygt å bruke. Mye av det du kjøper i utlandet(spesielt FPV) er ikke det, og er dermed pr definisjon ulovlig å bruke. For å ha det klart er det CE som i Communauté Européenne eg sikter til, ikke China Export. Det vanligste å bruke til styring er i dag 2.4GHz. Her er et maks med en senderstyrke på 10mW, eller 100mW dersom man bruker en senderteknologi som bytter frekvens regelmessig(FHSS). Dette gjelder uansett hva man sender på 2.4GHz, enten det er video, audio eller kontroll av farkost. Kjøper man 2.4GHz sender for styring i Norge er de både CE-merket og innenfor regelverket. Kjøper man de i Europa er de stort sett CE-merket, og innenfor reglene vi bruker i Norge. Kjøper du i fra USA eller Asia er de som regel ikke CE-merket(eller så er det China Export merket) og de overholder ikke Norske krav. Kjøper man videosendere så er 97% av disse ikke lovlige i Norge pga av de sender med høyere styrke enn lovlig(200, 400, 500, 800 og 1000mW er vanlig). Så, for å oppsummere litt. Om du skal fly et modellfly manuelt mens kamera filmer og lagrer lokalt i flyet, så trenger du kun tillatelse fra NSM, samt at du må overholde eiendomsgrenser og luftromsreguleringer. Skal du overføre video til en opptaker på bakken må du kjøpe utstyr som er lovlig å bruke i Norge. Skal du fly via en videolink(FPV) så må du også sørge for at kontrollsender og videosender ikke bruker samme frekvens, og at begge to overholder Norsk regelverk. Samt må du være obs på at det ikke lenger er modellfly du flyr, men UAV/UAS. Skal flyet fly av seg selv må du trå veldig varsomt... Lykke til 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Video og foto skal kun lagres lokalt i flyet og flyet skal kun styres av meg innen synsrekkevidde, utenfor flykorridorer og under 100 meters høyde. 1.5 kg payload i et fly er veldig mye, du vil trenge et fly som har mye løft.Han mener han har lagt til 1,4kg vekt, men det er inkludert batterier/motor/esc osv...Han bruker dette flyet! Ja, det det begynner å ligne på noe. Men for all del, ikke sende kamera opp i flyet før du kan fly det og du vet at flyet klarer vekten!!! Ingen fare, jeg kaster ikke fotoapparetet utenfor en skrent og håper det kan fly.. Endret 18. november 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Innlegget mitt var ikke for å si at det ikke er mulig, men at det bør vurderes nøye om man vil bruke tid på det, og gjør man det bør man vite hva man gjør og at man sannsynligvis tråkker en del på tærne De fleste som driver med flyfotografering beveger seg over på multikopter-platformer(trikopter, quadrokopter, hexakopter, oktokopter osv). Dette har flere årsaker: - mulighet for å løfte mer vekt(dog med redusert flytid) - mer stabil platform(minimalt med flimring og vibrasjoner i bilde) - mer fleksibel platform(du kan fly som et fly, eller i hvilken som helst ønsket retning) Personlig har eg kun erfaring med kamera i fly, og da med trådløs overføring til bakken med minikamera i flyet. Vekten på dette er betraktelig mindre enn profesjonelle kamera, og dermed billigere når uhellet er ute(noe det vil være før eller siden). fpv.no har veldig mange erfarne brukere som også har dette som en inntektskilde. Lenke til kommentar
different Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Er noe du har i tankene? Nå vet jeg at disse gutta bruker dedikert kamera til flyging og et separat til filming (GoPro Hero HD), så du vil trenge en større vinge til 1,5kg. Jeg ser ikke for meg hvordan vekt/størrelse i det kaliberet blir aerodynamisk forsvarlig. Kan du gjøre et kompromiss mtp kamera? Jeg vil anbefale deg å ta en tur til Ritewing og snakke med karen som driver siden der om en skreddersydd vinge. Det er godt mulig han kan lage noe som takler kameraet ditt. Hans vinger går forøvrig for å være de beste innen R/C fotografering. Jeg har noen multirotor-helikopter med kamera på, og disse er absolutt suverene til mitt bruk (drive dank), men jeg ser for meg at det kan være nyttig for deg òg, så hvis det ikke skulle være helt uaktuelt kan du ta en titt på denne filmen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Ikke umulig at jeg kjøper et mindre kamera dedikert til formålet, men innen foto så henger størrelse og vekt sammen med kvalitet. Jeg tok en liten stikkprøve nå på et alternativ og det kom ned på rett under halvkiloen, uten oppheng. (Olympus E-PM1 + Samyang 7,5mm f/3,5) Dette kommer på ca 6000 kr og vil gi merkbart dårligere bildekvalitet enn jeg har på mitt Pentax K-5 + en eller annen vidvinkel. Vekta på 1,5 kg var å ta litt i. Antagelig havner jeg på rundt 1,2-1,3 kg med oppheng, men jeg tenkte det var bra å ha litt å gå på. Kameraet skal selvsagt monteres inni flykroppen for lav luftmotstand, men akkurat i synsretningen vil jeg helst at det skal være fri sikt. F.eks med et hull i skroget a la åpne lasteluker på bombefly. Et eventuelt frontkamera er jeg litt mer usikker på plasseringa i forhold til aerodynamikk. Mulig jeg monterer det også inni flykroppen med åpen åpning litt nedenfor rett frem. Endret 19. november 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Husk at når du flyr er det ikke sikkert at du får full utnyttelse av kvaliteten på dyre kamera. Lysfølsomhet, avstand, autofokus og dybdeskarphet er ikke alltid optimalt for flymontering, og dette er ofte ting som er lett påvirkelig at selv de minste vibrasjoner/støy fra mekaniske deler, motor, luftmotstand osv. Med andre ord, det kan være verdt å redusere kravet til kameraet noe for å få ned vekta, da det ikke er sikkert at det tunge kameraet klarer å ta noe bedre bilder montert på et fly/multikopter. Av fly kan eg tipse om Skywalker. Eg er usikker på vekt i forhold til payload, men der er det i det minste mye plass til utstyr, dog ikke stort nok til inboard montering av speilrefleks. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Er noe du har i tankene? Nå vet jeg at disse gutta bruker dedikert kamera til flyging og et separat til filming (GoPro Hero HD), så du vil trenge en større vinge til 1,5kg. Jeg ser ikke for meg hvordan vekt/størrelse i det kaliberet blir aerodynamisk forsvarlig. Kan du gjøre et kompromiss mtp kamera? Jeg vil anbefale deg å ta en tur til Ritewing og snakke med karen som driver siden der om en skreddersydd vinge. Det er godt mulig han kan lage noe som takler kameraet ditt. Hans vinger går forøvrig for å være de beste innen R/C fotografering. Jeg har noen multirotor-helikopter med kamera på, og disse er absolutt suverene til mitt bruk (drive dank), men jeg ser for meg at det kan være nyttig for deg òg, så hvis det ikke skulle være helt uaktuelt kan du ta en titt på denne filmen. En vinge er ikke anbefalt som nybegynnerfly. Dessuten kan de være svært vanskelige å balansere riktig når du skal ha med deg noe som veier litt og de blir fort (mer) ustabile hvis man skal montere et tungt kamera høyt! Det er ingen steder å gjemme kameraet i flyet. Jeg ville tenke mere på hva som skjer dersom du krasjer enn aerodynamikk. Så lange du ikke skal fly fort (?) trenger du bare å finne ut hvor du skal montere kameraet og balansere det slik at center of gravity (CG) blir riktig! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Er jo og litt greit at vingen tåler belastningen da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå