Gå til innhold

Er større arbeidsinnvandring en mulig løsning på framtidas eldrebølge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå operer man med to helt like tråd, dermed svarer jeg her det samme som jeg svarte i den andre tråden.

Det er nok en av muligheter. Men samtidig er dette noe som mange vil mener er risikabelt, spesielt hvis man tar i mot for store mengder i løpet av kort tid. Til tross for at majoriteten av arbeidsinnvandrere kommer fra land innenfor Schengen området, og dermed deler en del av det samme normative grunnlaget som resten av nordmenn, har også disse behov for integrering. Og integrering er ikke noe som skjer over natten.

Vi kommer til å få store problemer innenfor Helse- og Omsorgssektor allerede fra neste år, til tross for at toppen i eldrebølgen ikke er forutsatt før 2020. Grunnen til det er Samhandlingsreformen, der mange kommuner kommer til å slite med både manglende arbeidskraft, samt manglende kompetanse til å løse de oppgaver som Samhandlingsreformen innebærer. Jeg ser for meg en ganske stor bølge av kommunesammenslåing som følge av Samhandlingsreformen.

Lenke til kommentar

Hva har integrering med arbeidsinnvandring å gjøre statsviter?

Arbeidsinnvandrere ønskes til landet fordi at de har en kunnskap om noe vi trenger dem til, dette forutsetter i de fleste tilfeller kjennskap til vestlig kultur.

Hvorfra kommer kaklingen om "integrering"? er det bare noe du slenger ut av deg for å gi deg selv mere tyngde i innvandringdebatten lik de fleste sosialister?

Befolkninger er noe organisk noe, denne svindelen som tilsier at vi trenger innvandrere for å ta oss av en eldrebølge er ikke annet en løgnene fra de som ønsker å utrydde vårt folk og de som tror at dette har noe for seg.

Det vitner om et totalt fravær av kunnskap, en dumskap og villighet til å la seg bli utryddet, men så er det vel kanskje en skjebnens ironi at de som kjøper alle løgnene er også de som først vil forsvinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til behandlingen av eldre så er det veldig tvilsomt at de eldre selv setter pris på å bli behandlet av utlendinger som i alle tilfeller om statsviter og sosialistvennene hans skulle få viljen sin vil være kullsvarte mennesker. Er det noen som er kritisk til innvandrere så er det eldre mennesker som ikke har blit bombardert med dette hokuspokus hullabaloo pisset om at alle mennesker er like og at sameksistens med alskens folkeslag er en mulighet og noe å trakte etter.

Nei, våre "problemer" knyttet til dennne såkalte "eldrebølgen" er noe man bør og kan gire økonomien mot, pluss at man må promotere ordentlige holdninger til familieroller og ikke den særdeles destruktive politikken som nå føres hvor det tar sikt på å utrydde den norske familieenheten gjennom øknomiske og politiske virkemidler.

Ens barn bør ta seg av en på sin alderdom, ikke den norske stat.

Endret av Juviking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva har integrering med arbeidsinnvandring å gjøre statsviter?

Mange som kommer hit som arbeidsinnvandrere blir varende i landet. Til og med de som ikke gjør det må til en viss grad integreres. For det første er det vanskelig å forholde seg til norske arbeidsgivere, og andre arbeidstakere, hvis man ikke kan et ord norsk. En god del av polakker, litauere, osv. (dvs. de som danner den største gruppen av arbeidsinnvandrere i dag) kan heller ikke engelsk. Dermed er det en stor fordel om vedkommende delvis er kjent med både språket, normer og verdier, styresett, og andre variabler som danner grunnlag for norsk samfunn. Slik sett forebygger man korrupsjon, misforståelser, svartarbeid, skatteunndragelse, samt delvis vold og andre kriminelle handlinger. Integrering, på forskjellig nivå, er viktig uansett om vedkommende er bare her på jobboppdrag i en kort periode, eller lengre opphold. Disse, i motsetning til for eksempel turister, må forholde seg arbeidsmiljøloven, skattesystemet, og i mange tilfellet lokale valg (de har stemmerett til tross for at de ikke har norsk statsborgerskap, dvs. etter å ha bodd i en kommune i en periode). Integrering er ikke kun forbehold mennesker fra Somalia eller Afghanistan.

Arbeidsinnvandrere ønskes til landet fordi at de har en kunnskap om noe vi trenger dem til, dette forutsetter i de fleste tilfeller kjennskap til vestlig kultur.

Nupe. Mange av de som kommer hit som arbeidsinnvandrer kommer fra landene fra den tidligere Øst-Europa, og praktiserer en del grunnleggende verdier som ikke er i samsvar med de norske normer og verdier. I tillegg er det veldig få av dem som kan engelsk, for å ikke snakke om det norske språket. Korrupsjon er også utbredt i mange av disse landene, samt at man har et helt annet forhold til rettssystemet og legitimitet til styringsmaktene. Det siste er et klart problem.

Hvorfra kommer kaklingen om "integrering"? er det bare noe du slenger ut av deg for å gi deg selv mere tyngde i innvandringdebatten lik de fleste sosialister?

Ah, det gamle ”alt er sosialistenes feil” argumentet. Det tar man frem når man ikke har noen flere rasjonelle argumenter. Dette til tross for at jeg aldri har stemt på sosialistene, og kommer aldri til å gjøre det.

Befolkninger er noe organisk noe, denne svindelen som tilsier at vi trenger innvandrere for å ta oss av en eldrebølge er ikke annet en løgnene fra de som ønsker å utrydde vårt folk og de som tror at dette har noe for seg.

Som kommunerepresentant med tilgang til formannskapet er jeg meget kjent med situasjonen innad helse- og omsorgssektor, og den er allerede i dag prekær. Det er for så vidt ikke noe hocus-pocus å finne ut om det stemmer med realiteten. Det er bare å ta seg en tur til det nærmeste omsorgsenteret og se det med egne øyer. Det er nettopp her de fleste kommuner sliter med då finne løsningen, dette sier hver eneste kommunerepresentant jeg har pratet med – uavhengig om vedkommende tilhører Frp eller Rødt.

Vi mangler arbeidskraft i bøtter og spann innad helse og omsorg, og verre skal det bli når eldrebølgen når sitt peak rundt 2020. At du totalt avviser dette som et problem sier mye mer om deg enn om eldrebølgen. Med det standpunktet du har så håper jeg inderlig at det er en med flerkulturell bakgrunn som steller deg når du blir gammel og havner på omsorgssenter :thumbup:

Det vitner om et totalt fravær av kunnskap, en dumskap og villighet til å la seg bli utryddet, men så er det vel kanskje en skjebnens ironi at de som kjøper alle løgnene er også de som først vil forsvinne.

Gud hjelpe meg. Det må være tungt å leve på denne måten der man ser fanden mitt på lyse dagen hele tiden.

Når det kommer til behandlingen av eldre så er det veldig tvilsomt at de eldre selv setter pris på å bli behandlet av utlendinger som i alle tilfeller om statsviter og sosialistvennene hans skulle få viljen sin vil være kullsvarte mennesker.

Hadde vi fjernet alle de med innvandrerbakgrunn som allerede jobber innad helse og omsorg, så hadde hele opplegget stoppet opp. De fleste eldre jeg prater med, og jeg er ofte på det lokale omsorgssenteret, er faktisk mest fornøyd med de ansatte med innvandrerbakgrunn.

Jeg har ikke noe annet å tilføye i denne debatten enn å si at Samhandlingsreformen skal implementeres den 1.1.2012. Fra da av, og frem til 2020, kommer vi til å få store problemer innad helse- og omsorgssektor. Denne sektoren er den som bekymrer meg mest, og jeg er ikke sikker på hvordan vi skal løse den ved tanke på de tallene som er fremlag og som påpeker de utfordringer vi står fremfor. Jeg kan ikke poengtere godt nok hvor alvorlig dette kommer til å bli. Så får hver eneste en av oss tolke det på sin måte.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Hvor skal vi gjøre av alle disse akk så nødvendige innvandrerne i helsesektoren når eldrebølgen er over da statsviter? Hva når de en gang blir eldre. Har du tenkt så langt? Du tror på en naturlig blanding hvor alskens språk og folkeslag lever under samme banner? Hørt om Babylon før?

Samme hva slags parti man stemmer i Norge så er man en sosialist, ingen har noen alternativ vei eller metode enn den som dikteres av de økonomiske rammer og teorier som er fastsatt.

At alt hadde "stoppet opp" uten innvandring er en løgn, dette landet gikk rundt uten innvandring og mange andre land, vestlige og ikke-vestlige går rundt samme hvilke aldersgrupper befolkningen er sammensatt av.

Btw, du kan umulig vite om jeg havner på noe omsorgssenter akkurat som om det i seg selv skulle være et mål. At du ønsker at jeg skal bli behandlet av en innvandrer vitner også om din ekstremisme.

*edit* forbannet være muskelminnet

Endret av Juviking
Lenke til kommentar
Hvor skal vi gjøre av alle disse akk så nødvendige innvandrerne i helsesektoren når eldrebølgen er over da statsviter? Hva når de en gang blir eldre. Har du tenkt så langt?

Eldrebølgen blir aldri over. Eldrebølgen er resultat av at vi mennesker, og da i særlig grad i mennesker i den såkalte Vesten, blir bare eldre og eldre, dvs. vi lever lengre. Det er ikke slik at vi plutselig skal begynne å dø tidligere. Fremgang i medisin samt bedre arbeidsforhold og velferdstaten gjør at vi lever lengre. Dette skaper ikke bare problemer i forhold til den økende tallet av de eldre som trenger pleie, men også i forhold til den skeive fordelingen i forhold til hvor mange hever pensjon i dette landet, og hvor mange er sysselsatt. For at pensjonister skal kunne heve pensjon må det være folk som betaler skatt til staten. Frem til 2020 blir denne fordelingen, dvs. hvis vi ikke blir flere i dette landet og dermed flere sysselsatte, meget skeiv – noe som truer hele velferdstaten.

At alt hadde "stoppet opp" uten innvandring er en løgn, dette landet gikk rundt uten innvandring og mange andre land, vestlige og ikke-vestlige går rundt samme hvilke aldersgrupper befolkningen er sammensatt av.

Jo da, dette stemmer hvis man ignorerer samfunnsendringer som har funnet sted i de siste 30-40 år. For det første levde vi ikke like lenge som vi gjør i dag. For det andre er fødselsraten i Vesten helt annerledes nå enn det var tidligere, dvs. vi føder langt færre barn per person. I tillegg hadde vi ikke så utbredt velferdstat som vi har nå. Dermed, det å si at vi har klart oss til nå er det samme som å sammenligne epler og pærer. Fjerner du alle de flere tusen innvandrere som jobber innad helse og omsorgssektor, da kan jeg love deg at hele sektoren stopper opp. Vi klarer ikke å løse det med kun den norske arbeidskraften tatt til etterretning at vi har knappe 2% arbeidsledighet.

Btw, du kan umulig vite om jeg havner på noe omsorgssenter akkurat som om det i seg selv skulle være et mål. At du ønsker at jeg skal bli behandlet av en innvandrer vitner også om din ekstremisme.

Mine standpunkt er inkludering og realisme. Jeg anser at vi har et behov for flere hender, samtidig som jeg ikke skiller mennesker på bakgrunn av hudfargen, etnisitet, nasjonalitet eller religion. Eneste skille mellom mennesker som eksisterer hos meg er mellom gode og dårlige mennesker. Du derimot dømmer mennesker ut i fra deres tilhørighet, og utseende – og er det noe som kan defineres som ekstremt så er det nettopp det.

Lenke til kommentar

Du sier at vi ikke skal begynne å dø tidligere, men der tar du feil, en økning av ymse sykdommer som f.eks diabetes og fedme har ført til at den nåværende generasjonen har en mindre forventet levealder enn den forrige.

Noe annet betenkelig er at vi stjeler arbeidskraft fra nasjoner som ellers er fattig og dermed er vi medskyldig i å forverre de sosiale forhold i hvor de kommer fra, dette er selvsagt også det punktet hvor sosialistenes "omtanke for medmennesker" stopper.

Dessuten har vi et hav av unyttige gressere i det overadministrerte statsapparatet som med letthet kunne blitt omskolert til å gjøre mere nevenyttig arbeid.

Lenke til kommentar

Du sier at vi ikke skal begynne å dø tidligere, men der tar du feil, en økning av ymse sykdommer som f.eks diabetes og fedme har ført til at den nåværende generasjonen har en mindre forventet levealder enn den forrige.

Dette er feil. Levealderen i Norge har steget jevnt og trutt, og er i dag 4-5 år høyere enn for 25 år siden.
Lenke til kommentar

Det er bare en reel løsning på eldrebølgen: Vi må øke pensjonsalderen betraktelig! Økning av ressursene man bruker på forbrukstjenester, slik som eldreomsorg er ekstremt farlig da man minker mengden ressurser tilgjengelig for utvikling. Mister vi balansen mellom forbruk og utvikling mister vi også muligheten til å ha forbruk.

Lenke til kommentar

En løsning er jo hvis Norge kjøper opp et annet land og lar dems innbyggere jobbe for vår pensjon.

Vi trenger bare et litt fattig land der inbyggerne er vant til lite, og bygge moderne fabrikker der

som produserer varer til rike land. Og betale dem det de er vant til.

Vi lar dem beholde landet sitt med rejering og de sosiale systemene de har slik at de ansatte i våre firma ikke snylter av vår pensjon.

Vi kunne til og med brukt dem på båter o.l. til kjipe jobber som få av oss vil ha, gitt dem det de fortjener i lønn og tatt godt beltalt for tjenesten selv. Vi kune tjent en haug med penger på det.

Lenke til kommentar

Jo da, dette stemmer hvis man ignorerer samfunnsendringer som har funnet sted i de siste 30-40 år. For det første levde vi ikke like lenge som vi gjør i dag. For det andre er fødselsraten i Vesten helt annerledes nå enn det var tidligere, dvs. vi føder langt færre barn per person. I tillegg hadde vi ikke så utbredt velferdstat som vi har nå. Dermed, det å si at vi har klart oss til nå er det samme som å sammenligne epler og pærer. Fjerner du alle de flere tusen innvandrere som jobber innad helse og omsorgssektor, da kan jeg love deg at hele sektoren stopper opp. Vi klarer ikke å løse det med kun den norske arbeidskraften tatt til etterretning at vi har knappe 2% arbeidsledighet.

Her bommer du med statistikk.

vi føder langt færre barn per person nå en for 30 år siden?

1980: 1.72

2009: 1.98

Velferdstaten i 1980 var ikke veldig forskjellig fra i dag.

Du har rett i at vi lever lengre, men hvordan skal innvandring løse problemet om vi har ingen kriterier for hva slags innvandre vi ønsker. Innvandre vil bare bidra til landet om de har en høyere yrkesdeltagelse enn lokalbefolkningen. Det har ikke innvandrerene i Norge, og spesielt ikke-vestlige innvandre.

Jeg synes argumentet om at helsesektoren vil stoppe opp om vi kaster ut alle innvandre er ganske uærlig. Kaster vi ut hvilken som helst gruppe imorgen, så vil det føre til alvorlige problemer uansett. Det har ingentig med bidra å gjøre, men at det tar tid for markedet å tilpasse seg de nye forholdene. Slutt å prat om eldrebølgen, det finnes bare en grunn til at du er for dagens innvandringslover, og det er snilisme.

Mine standpunkt er inkludering og realisme. Jeg anser at vi har et behov for flere hender, samtidig som jeg ikke skiller mennesker på bakgrunn av hudfargen, etnisitet, nasjonalitet eller religion. Eneste skille mellom mennesker som eksisterer hos meg er mellom gode og dårlige mennesker. Du derimot dømmer mennesker ut i fra deres tilhørighet, og utseende – og er det noe som kan defineres som ekstremt så er det nettopp det.

Det vi trenger er ikke flere hender, men flere hender per capita.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...