Gå til innhold

Diskusjon om tid, sorte hull - og elgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men vet jo selvfølgelig at "konseptet" tid ikke kan endres. Synes bare å ha et vagt minne av at det ble nevnt på en dokumentar jeg så om sorte hull. Skjønt det kan godt hende at det bare var sensasjonalismen til Nat.Geo som slo til igjen.

 

Det er godt mulig at jeg blandet inn noe fra bl.a. rødforskyvningen her.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men vet jo selvfølgelig at "konseptet" tid ikke kan endres. Synes bare å ha et vagt minne av at det ble nevnt på en dokumentar jeg så om sorte hull. Skjønt det kan godt hende at det bare var sensasjonalismen til Nat.Geo som slo til igjen.

 

Det er godt mulig at jeg blandet inn noe fra bl.a. rødforskyvningen her.

 

 

Det nærmeste jeg kommer på er noe som blir kalt for mark-hull.

Nå vet jeg ikke som man kan definere det som sorte hull , men der er det en del teorier som går ut på at man kan rise inn i et og komme ut i et annet i en annen tid.

 

jeg mener ( uten å være helt sikker ) at det var snakk om at sorte hull kan påvirke oppfattelsen av tid hvis man er nære nokk

Lenke til kommentar

Tid kan defineres som en gradvis økning endring i entropi. Tiden kan ikke måles i entropiendring; men foregår det en økning i entropi kan man si at tiden går.

 

Da svarte hull stråler (Hawking-radiation, noe som gjør at entropien synker) i tillegg til at partikler forsvinner inn i hendelseshorisonten (noe som gjør at entropien øker) vil jeg anta at foregår entropiendringer i et svart hull. Dermed ville du nok "oppfattet" tid inne i et svart hull.

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar

Det som er lit pussig har er at det virker som man overhode ikke tar hensyn til gravitasjonskreftene påvirkning av den enheten måler tiden.

 

mange teorier går jo ut på at hvis en person oppholder seg på jorda , en ute i verdensrommet og en rundt et sort hull og alle møtes etter like mange år ( målt fra hver enkelt sitt synsvinkel) så vil det i virkeligheten ha gått måg år mellom dem.

 

han fra jorda kan ha opplevd 100 år mens han som riste rundt det sorte hulle bare kna ha opplevd 5 år.

 

 

 

Det som ikke er avklart er om det virkelig er tiden som går forskjellig eller om det er klokkemekanismen som går banans.

 

jeg sier det fordi det visstnok skal gå ann å påvirke uret med gravitasjonskreftene

Lenke til kommentar

Det som er lit pussig har er at det virker som man overhode ikke tar hensyn til gravitasjonskreftene påvirkning av den enheten måler tiden.

 

mange teorier går jo ut på at hvis en person oppholder seg på jorda , en ute i verdensrommet og en rundt et sort hull og alle møtes etter like mange år ( målt fra hver enkelt sitt synsvinkel) så vil det i virkeligheten ha gått måg år mellom dem.

 

han fra jorda kan ha opplevd 100 år mens han som riste rundt det sorte hulle bare kna ha opplevd 5 år.

 

 

 

Det som ikke er avklart er om det virkelig er tiden som går forskjellig eller om det er klokkemekanismen som går banans.

 

jeg sier det fordi det visstnok skal gå ann å påvirke uret med gravitasjonskreftene

 

Så det er det som gjør at det er forskjellig? Klokkene går bare seinere.

 

Dægern!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som ikke er avklart er om det virkelig er tiden som går forskjellig eller om det er klokkemekanismen som går banans.

 

Hva slags klokkemekanisme? Prater du om mekanismen i mennesket, så er det ikke den som går bananas. Tiden går forskjellig. Eksempelet ditt er jo faktisk ikke noe man har observert med mennesker, bare en analogi for å lettere forklare det.

 

Hadde man ikke tatt hensyn til at tiden går ulikt i forskjellige gravitasjonsfelt hadde vi ikke hatt GPS.

Lenke til kommentar

Det som ikke er avklart er om det virkelig er tiden som går forskjellig eller om det er klokkemekanismen som går banans.

 

Hva slags klokkemekanisme? Prater du om mekanismen i mennesket, så er det ikke den som går bananas. Tiden går forskjellig. Eksempelet ditt er jo faktisk ikke noe man har observert med mennesker, bare en analogi for å lettere forklare det.

 

Hadde man ikke tatt hensyn til at tiden går ulikt i forskjellige gravitasjonsfelt hadde vi ikke hatt GPS.

 

jeg tenker på den innretningen som måler tiden.

 

om den viser tiden feil på grunn av ytre påvirkninger som gravitasjonskreftene eller om tiden den viser er reell

 

Hvilke beviser har man for at den reelle tiden er så forskjellig fra jorden og ute i verdensrommet ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...