Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden

Anbefalte innlegg

Hei. Det har vært mye uenigheter om det finnes en gud og om det har vært en gud som har skapt universet. Her kan vi også diskutere guder og ulike teorier om gud og gudsbildet.

Finnes det en gud?

Var det en gud som skapte universet?

Hvor er han nå og når levde han?

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Og mye mye mer om gud og universets dannelse kan du diskutere om her! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra denne tråden:

Selvfølgelig er jeg kristen! :yes:

Like selvfølgelig som at du hadde vært muslim om du hadde vært født i Bagdad... :) Merkelig hvordan tilhengerne av de forskjellige gudene er en høyst geografisk greie... For hvorfor klarer ikke den kristne gud å formidle seg selv til ALLE mennesker men må støtte seg til en gammel idiotisk bok og div oppnevnte trollmenn for å få spredd ordet om seg selv? Er gud dum? Ser nesten slik ut, for hvem gud ville tillatt at tilbederne lagde 35 000 oppfattninger om den samme boken liksom, som kristendommen har gjort... Og felles for alle disse grenene er såklart at det er DE som tror på den rette utgaven av den samme guden... he he.

Nei, er selvfølgelig ikke kristen, men var det en gang før jeg så på påstandene med et ærlig blikk og ble født på ny som ateist... :)

Det er smart og være kristen. Hvordan ble da ett stort univers dannet. Det går ikke an uten en gud. Du vet hvordan det er men du er bare for arrogant til å innrømme at du tar feil :roll:

Siste jeg blir er kristen. Dummere religion kommer du ikke borti...

Svar:

Siste du kan bli? Ja siden du ikke har omvendt deg så er nok det det siste du kan bli. Men hvis det ikke blir det siste du kan bli så kommer du inn i dødsskyggens dal (helvetet). Og hvordan kan universet blitt dannet uten en gud. Ikke nevn noe tullete greier om Big bang og en masse viss vass om en del dritt som handler om tull. Livet ditt har liksom oppstått fra en asteroide som eksploderte osv.

Jeg mener hvor dum går det ann å bli :roll:

Mitt siste råd til deg og alle andre TENK!

Du er rimelig arrogant selv, som opphøyer deg selv og hevder de som ikke har ditt syn er dumme....

Det er det som er problemet med mange religiøse. De hevder å være åpne og inkluderende. Sannheten er at BirgerCaC og hans like er sneversynte, dømmende og, i egne øyne, moralsk overlegne. I tillegg truer du andre med "dødsskyggens dal". Hvem har opphøyd deg til dommer??

Det er trist å lese slikt og jeg dør litt innvendig hver gang.

Slik jeg ser det, er at det er vi som innrømmer å ikke vite den fulle sannheten om universets tilblivelse, som har et åpent sinn.

Det er ikke noen automatikk i at det er en helligdom av noe slag som står bak universet bare fordi vi enda ikke vet alt. Snakk om å være trangsynt!

Videre er det ingen som har hevdet at det er en ekspoderende asteroide som står bak universets tilblivelse!

Les litt om hva vitenskapen har kommet fram til så langt før du forsøker å uttale deg om dens teorier.

Vitenskapen lærer stadig mer om hvordan ting henger sammen. Vitenskapen bidro til at du kan sitte og kommunisere med mennesker over hele verden via internett. Vitenskapen er ikke "en masse viss vass om en del dritt som handler om tull"......

Slik du argumenterer nå, fremstår du som enkel, arrogant, hjelpesløs og uvitende.

Du er vel en av de som ville takket Gud dersom du overlevde en tenkt ulykke og ikke det medisinske hjelpeapparatet som i virkeligheten reddet livet ditt, kanskje?!?

Jeg har ikke sagt an vitenskapen bare er noe viss vass. Jeg sier at teorier om hvordan universet er dannet er noe viss vass. Og jo vitenskaps menn har sagt at jorden ble dannet av en eksplosjon mellom to asteroider. Og dermed så har bitene fra eksplosjonen samlet seg opp og dannet en jord. Ja jeg syntes at dette er idiotisk. Ett liv blir ikke dannet av en eksplosjon det er vesentlig. Og jeg er ikke arrogant for jeg vet at jeg har rett. Jeg er ganske sikker på at hvis dere tenker dere litt om så skjønner dere at jeg har rett. Det er dermed derfor jeg sier at dere er arrogante og ikke minst sta på holdningene deres. Jeg blir frustrert av de teoriene dere kommer med her. Disse teoriene er jo idiotiske sagt rett ut!

TENK vær så snill TENK!!

Finnes det en gud?

Nei, det skulle tatt seg ut!

Var det en gud som skapte universet?

Neeh

Hvor er han nå og når levde han?

Hvem?

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Den er omtrent like sann, og omtrent like mye redigert, som eventyrene Asbjørnsen og Moe skrev ned.

Har du noen seriøse kilder på dette?

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at hvis dere tenker dere litt om så skjønner dere at jeg har rett.

Det er dermed derfor jeg sier at dere er arrogante og ikke minst sta på holdningene deres.

TENK vær så snill TENK!!

Er du et skogstroll med fluorescerende rød kamuflasje?

Jeg gidder ikke å ta til meg useriøse innlegg som ikke forklarer noe. Vær så snill legg til noe seriøst. Jeg mener skogs troll er du 10 år eller. Skjerp deg:roll:!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt an vitenskapen bare er noe viss vass. Jeg sier at teorier om hvordan universet er dannet er noe viss vass. Og jo vitenskaps menn har sagt at jorden ble dannet av en eksplosjon mellom to asteroider. Og dermed så har bitene fra eksplosjonen samlet seg opp og dannet en jord. Ja jeg syntes at dette er idiotisk. Ett liv blir ikke dannet av en eksplosjon det er vesentlig. Og jeg er ikke arrogant for jeg vet at jeg har rett. Jeg er ganske sikker på at hvis dere tenker dere litt om så skjønner dere at jeg har rett. Det er dermed derfor jeg sier at dere er arrogante og ikke minst sta på holdningene deres. Jeg blir frustrert av de teoriene dere kommer med her. Disse teoriene er jo idiotiske sagt rett ut!

TENK vær så snill TENK!!

"jeg er ikke arrogant for jeg vet at jeg har rett." !!! Morsom, du! :)

Og nei, vitenskapen hevder ikke at jorden ble skapt av to asteroider som kolliderte. For en grei forklaring på hva man mener har skjedd, se her.

OK, kom med kilder, bevis for at du har rett i stedet for bare å hevde at teoriene er idiotiske.

Jeg forstår at du må leve et liv i frustrasjon når du lever i et land som stadig blir mer ateistisk.

Og du; TENK vær så snill TENK!!

You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep-seated need to believe.

-Carl Sagan :love:

I lys av sitatet over, samt tidligere erfaringer med troende, vet jeg det er nytteløst å diskutere med religiøse. Imidlertid gjør det en 12-timers arbeidsdag mer underholdende! :innocent:

Endret av insolvent
  • Liker 7
Lenke til kommentar

TENK vær så snill TENK!!

"jeg er ikke arrogant for jeg vet at jeg har rett." !!! Morsom, du! :)

Og nei, vitenskapen hevder ikke at jorden ble skapt av to asteroider som kolliderte. For en grei forklaring på hva man mener har skjedd, se her.

OK, kom med kilder, bevis for at du har rett i stedet for bare å hevde at teoriene er idiotiske.

Jeg forstår at du må leve et liv i frustrasjon når du lever i et land som stadig blir mer ateistisk.

Og du; TENK vær så snill TENK!!

You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep-seated need to believe.

-Carl Sagan :love:

I lys av sitatet over, samt tidligere erfaringer med troende, vet jeg det er nytteløst å diskutere med religiøse. Imidlertid gjør det en 12-timers arbeidsdag mer underholdende! :innocent:

Kan du tenke. Jeg sier at det er noen forskere som hevder det. Jeg sier ikke at vitenskapen har bekreftet det. Du må få med deg alle detaljene. Siden du ikke får med deg alle detaljene her så tviler jeg på at du får med deg alle detaljene i bibelen. Hvis du tenker på logikken i og bære kristen så finner du fort ut at det er visse her inne som er arrogante.

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Ikke noe gud eller allmektig skapning i hvertfall, mest på grunn av det er ingen logikk i det. Og det kommer fra en bok som har blitt redigert opp igjen om tidene.

Gud er ingen skapning. Gud er ubeskrivelig. Ingen ting er umulig for han. Gud har finnes evig han har aldri blitt lagd eller for den slags skyld blitt skapt.

Lenke til kommentar

Ikke noe gud eller allmektig skapning i hvertfall, mest på grunn av det er ingen logikk i det. Og det kommer fra en bok som har blitt redigert opp igjen om tidene.

Gud er ingen skapning. Gud er ubeskrivelig. Ingen ting er umulig for han. Gud har finnes evig han har aldri blitt lagd eller for den slags skyld blitt skapt.

Typisk kristne, kreve kilder på alt, men oppgi selv? Det klarer de ikke :roll:

• Liker 5
Lenke til kommentar

Vitenskapen er ikke en religion. Vitenskapsmenn er ikke guder.

Vitenskap er en metode for fremskaffelse av objektiv kunnskap, samt betegnelsen på kunnskap som er fremskaffet ved hjelp av vitenskapelig metode. For at kunnskap skal regnes som vitenskap, er det et krav at den er etterprøvbar. Det vil si at fagfeller skal ha muligheter for å tilbakevise tidligere forskningsfunn på grunnlag av observasjoner, resonnement eller eksperimenter. Forskning er aktivitet som har til hensikt å skape, etterprøve eller systematisere vitenskapelig kunnskap.

Kilde: wikipedia 13.11.2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskap

Vitenskapen beviser ting, mens religion gir et stoff som man er pent nødt til å tro på. Jeg sier på ingen måte at Gud ikke finnes, bare at bevisene ikke akkurat viser til det.

Det at du sier at teoriene for hvordan jorden er oppstått bare er viss vass viser bare at du ikke forstår fysikkens lover. Vitenskapsmenn tar forbehold i alle naturlover som finnes og danner teorier for det. De jobber også for å motbevise hverandres teorier om de ikke er enige. Disse teoriene bevises også om mulig.

Lenke til kommentar

Noas ark kjører jo på havet. Når det var flom så var hele verden oversvømt men det var denne oversvømmelsen som dannet havene. Vannet presset jord og annet smuss opp mot land. Båten drev dermed på havet og slapp av dyreslag på de ulike kontinentene for at dyrene skulle spre seg over hele verden. Hvis du leser i bibelen så finner du ut dette vet du ;)

Edit: Wikipdedia er skrevet av sånne som deg :roll:

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Noas ark kjører jo på havet. Når det var flom så var hele verden oversvømt men det var denne oversvømmelsen som dannet havene. Vannet presset jord og annet smuss opp mot land. Båten drev dermed på havet og slapp av dyreslag på de ulike kontinentene for at dyrene skulle spre seg over hele verden. Hvis du leser i bibelen så finner du ut dette vet du ;)

Edit: Wikipdedia er skrevet av sånne som deg :roll:

La meg spørre deg, hvordan kunne denne båten slippe av dyr på de forskjellige kontinentene mens de var oversvømt? For at hvis båten skulle kunne fare mellom de forskjellige kontinentene så måtte det jo være en såpass stor vannstand at verden er oversvømt.

Hvordan kan du bevis at vann presser jord og smuss opp mot land? for her i fjæra tar havet det med seg det og etterlater bare større steiner som er for tunge til å kunne bli bært av vannet.

Og Noas ark kan ikke kjøre på havet, den benytter seg av oppdrifts prinsippet slik at den flyter. Det vil si at oppdriften motvirker tyngdekraften slik at båten ikke synker slik som en stein.

Og wikipedia er nok desverre ikke skrevet av sånne som meg. Men det er nok mer faglærde personer som går inn og redigerer. De fleste holder seg unna wikipedia hvis man ikke er sikker på at det man skriver er rett. Men det finns alltid unntak der også, men der er nok i mindretall.

Bibelen har jeg prøvd å lese men fant den for kjedelig rett og slett.

Lenke til kommentar

Birger, hva ville overbevist deg om at Gud ikke eksisterer?

Nei si det :!:

Hvis det er noen som greier det og overbevise meg om at gud ikke eksisterer så har det skjedd ett mirakel med deg :tease: :tease:

Det er denne holdningen som i bunn og grunn gjør det umulig å diskutere med sånne som deg. Om jeg blir presentert med tilstrekkelig beviser mot f.eks. evolusjonsteorien (prekambriske kaniner), eller for astronomiske tekanner (fotografier) eller for telepati (dobbeltblinde forsøk), så forkaster jeg mitt nåværende virkelighetssyn og aksepterer det nye, revidert. Du derimot, har Bestemt Deg, og holder på ditt syn fullstendig uavhengig om det passer overens med virkeligheten. Sier seg selv at man da møter veggen før man i det hele tatt begynner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...