Gå til innhold

Kva synast DU om TES V?


Anbefalte innlegg

So, då er det nye TES-spelet ute, og ikkje uventa blir det rosa opp i skyene på alle dei store spellnettsidene. Dessverre har eg lært meg at dette ikkje alltid tyder at eg vil synast det er so veldig bra. Oblivion vart òg hylla som det ultimate rollespelet, sjølv om eg sjølv fann ganske mykje å utsette på det, og totalt sett synast det var litt svakt som rollespel.

 

Eg er likevel svært interessert i TES V. Åpen verd-rollespel er ein av favorittsjangrane mine, og eg likte både TES 3 og Fallout 3. Sidan eg ikkje stolar på spelpressa, spør eg dykk, forumbrukarane på Gamer.no, kva de synest om TES V so langt. Eg er særleg interessert i å høyre kva andre Gothic-fans synest om det.

 

Er spelverda spennande å utforske? Verkar ting handlaga eller autogenerert? Er karakterane de møter i spelet truverdige og minneverdige? Er karakterutviklinga tilfredsstillande? Ber spelet preg av å ha blitt dumma ned for massene, eller av konsollifisering?

 

Eg kryssar fingrane, og håpar på det beste. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dice6.gif

 

Jeg likte Morrowind ganske bra, men ikke noe stor fan av Oblivion. Allerede når jeg spilte Oblivion ønsket jeg å reise til Skyrim, og lurte på hvordan det ville være der. Endelig får jeg muligheten, og Skyrim er over all forventning. Så for meg er det den perfekte settingen; litt viking-aktig, litt Conan/Cimmeria-aktig, og veldig pent (er Conan-fan).

 

Hovedgrunnen til at jeg liker spillet, er at så og si alt er forbedret betraktelig fra Oblivion. Interaksjonen med karakterene er bedre, verden er fylt med ting å gjøre, spennende politisk situasjon, du kan ta med deg en kompanjong, magisystemet er mer interessant, ingen dølle Oblivion-portaler, betraktelig forbedret level-skaleringssystem, og en mye bedre stemning, både i byene og ute i villmarken.

 

Det eneste negative jeg har er menysystemet/quickslot/UI'en, noen bugs, start-skillene (skulle fått velge våpenskills/spells etc.) og at det mangler spyd (fy!). Dette er mer irritasjonsmomenter som går over (pluss at det blir fikset med patcher/modder), og forandrer ikke det faktum at spillet får terningkast 6.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Jeg er svært, svært fornøyd med spillet. Jeg hadde skyhøye forventninger, og de har så absolutt blitt innfridd. Jeg er en av dem som liker Oblivion best i TES-serien, men dette spillet er faktisk mye bedre på alle plan.

 

Kritikken jeg har er små ting som ikke betyr så mye - at man ikke kan velge klasse lenger, at ridning er i tvungen tredje-person modus, samt at jeg synes questloggen er noe dårlig. Det er f.eks ingen forklaring (som jeg har funnet) som utdyper quests mer enn èn setning. Det gjør at hvis man har en quest man ikke har fulgt opp på en stund, så husker man kanskje ikke hvem "Alida" var, som man skulle prate med. Joda, man kan finne det på kartet, men jeg kunne gjerne tenke meg litt mer utdypende tekst på quests.

 

Men det er vel egentlig alt. Resten synes jeg er bare helt genialt, og jeg storkoser meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg synes personlig er den største forbedringen er at det faktisk er en spillverden å utforske, fremfor gigantiske flater med trær, steiner og generiske huler. Mye mer som Fallout 3 på det området (altså, gå i en retning et par minutter og du vil definitivt støte på noe).

 

Ellers fungerer det meste annet veldig bra. Menyene er noe knotete, men det går seg til.

 

Karakterene man møter (i alle fall de jeg har møtt så langt) er ikke så fryktelig spennende. De har gjerne ett veldig tydelig personlighetstrekk som definerer rollen de spiller, hvordan de oppfører seg og hva de gjør. Det er likevel tonnevis av karakterer, så jeg forventer ikke så mye annet. Det skal sies at jeg nesten ikke har spilt main quest i det hele tatt, så vet ikke om det er annerledes der.

 

Spillet er generelt mer likt Oblivion enn Morrowind, men det er ikke nødvendigvis negativt. De har forbedret de fleste aspekter fra Oblivion, men man merker likevel til stor grad at man spiller The Elder Scrolls.

 

Personlig tror nok at jeg hadde gitt det 9/10, og hvis du ikke blir fornøyd med skyrim så tror jeg at du har oppbygget deg så høye krav at du sjeldent kommer til å få glede av spill igjen.

Lenke til kommentar

Har spilt spillet 5.5 timer så langt.

 

Vil starte med å si, fallout 3 var oblivion med guns som mange sa, men Skyrim er fallout 3 med sverd :p . Jeg sier dette, fordi selv om grafikkmotoren er så forbedret at de har valgt å gi den nytt navn, så ser man veldig godt at det er en direkte videreføring av fallout 3. Dødsanimasjoner, fysikk, grafikk effekter osv.

 

 

Jeg ble først svært skuffet over grafikken. Jeg spiller med alt på High, ingen ting høyere, ingen ting lavere. Hadde lest en eller annen review som sa noe om dette, at noen tekstures og flater kunne se stygge ut, men at det var den grafisken helheten som teller eller noe. Men jeg håpet dette stort sett skulle gjelde på konsoll, ikke pc. Men det viste seg at det var slik på pc også. Så som jeg sa, jeg ble først ganske skuffet. Men dette har gitt seg nå :) , Det er noen helt fantastiske effekter i dette spillet. Lys, natt, sol opp og nedgang, nordlys, fjell med tåke og snø i horisonten som ser helt fantastiske ut. Nydelige små landsbyer osv. Så helheten av grafikken er svært svært bra :) .

 

tredje persons synsvinkel er forbedret en del. Det ser helt greit ut og se i tredjeperson når man løper rundt og utforsker, men ikke noe særlig å spille i når man er i kamp.

 

Hvordan mennesker ser ut, er også forbedret fra tidligere spill i serien (inkludert fallout 3). For første gang kan man lage karakterer som nesten kan bli "pene".

 

Oppdragene man får, har mer kjøtt på bena enn både oblivion og fallout 3.

 

Stemmeskuespillet har også blitt noen hakk bedre. Ikke dramatisk mye bedre, men likefult bedre.

 

Kjedelig at de har fjerna mange stats og forenklet hele systemet. Forstår de virkelig ikke, at i det minste vi som liker å spille på pc, også liker å fikle med slike ting?

 

 

 

Men som helhet, vil jeg si. Spillet er bedre enn både Oblivion og Fallout 3. Så likte du en av disse, så vil du like dette. Syntes man Oblivion og/eller fallout 3 var dårlige spill, bør man teste spillet før man bestemer seg.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg vært noen fan av Oblivion da, eller, jeg hatet det :) En av årsakene var "tvungen" first person view. Joda, du kunne ta det bakfra, men karakteren spant jo blårøk på gulvet så det ødela hele inntrykket mitt av spillet så jeg gadd aldri å sette meg inn i det på den tiden jeg forsøkte. I ettertid har jeg lest mange inntrykk og flere av dem har telt svært negativt ift. hvordan jeg foretrekker mitt rollespill. (Gothic type) At ett fotsteg skal matche med gulvet og ha friksjon er ihvertfall ett minimum synes jeg, og det setter standarden for resten av spillet. Gleden var derfor svært stor når jeg så at Skyrim har dette på plass. :thumbup:

 

Ikke bare er ett steg = ett faktisk steg, men spillet har også grantrær, snø, spisse tinder, høytliggende tåke i fjellene og regn. Føler meg rett og slett hjemme i dette landet. Har bare èn ting å si om det:

 

YES! :dribble: :dribble:

 

Jeg er møkkalei spill som foregår i ørken,jungler etc. og som inneholder terrorister. :whistle:

 

Har bare spilt forbi tutorial så jeg skal ikke synse om resten av spillet, men kan røpe at combat så langt var "gothic 3" style. (uinspirerende og dørgende kjedelig hack`n slash). Jeg håper det forbedrer seg etterhvert som jeg lærer systemet :innocent:

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

TES V er kanskje det dårligste rollespillet (siden det bare har et rollespillelement ved seg) jeg noensinne har spilt, men allikevel er det et ganske brukbart spill.

 

For å ta det dårlige først.

 

- UIet er det dårligste jeg har sett noensinne. En helt forferdelig konsollport, som gjør alt totalt uoversiktlig.

- Animasjoner er like dårlige som de alltid har vært. Minner meg om Might & Magic IX.

- Ingen klasser lenger, så alle skills starter på 15, bortsett fra de som rasen du velger har innvirkning på.

- Ingen abilities

- Stemmeskuespillet er mildt sagt variabelt.

- Dialogene er latterlige.

- Ingen valg/konsekvens (c&c)

- Historien er under middels

- Så godt som alle quests er hent den/drep den.

- Alle dungeons er lineære.

- Melee combat er bedre enn Oblivion, men føles fremdeles litt snodig.

- NPCene er totalt uinteressante.

- En del bugs, veldig mye AI pathfinding-problemer.

 

 

Allikevel er det et par ting som gjør dette spillet fornøyelig.

 

- Verdenen er stor, variabel, og gøy å utforske.

- Ikke like mye level scaling som sist. Har faktisk truffet et par monstre som klarte å drepe meg.

- Ikke sett noen autogenererte dungeons enda heller.

- Selv om dungeons er lineære er de fremdeles morsomme å spille igjennom, spesielt om man går for stealth.

- Perks må med, siden det er det eneste rollespillelementet i hele spillet.....

- Line of sight ser nesten ut til å fungere. Morsomt å snike seg rundt.

 

Veldig glad jeg valgte stealth og archery, siden jeg synes dette funker mye bedre i spillet enn melee.

 

Om man liker en stor og åpen verden satt til en fantasysetting hvor du kan banke opp ting, så er spillet absolutt å anbefale, men ikke forvent en dyp rollespillopplevels.

 

Om jeg skal sette en karakter akkurat nå så blir det enten 6/10 eller 7/10.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

TES V er kanskje det dårligste rollespillet (siden det bare har et rollespillelement ved seg) jeg noensinne har spilt, men allikevel er det et ganske brukbart spill.

 

For å ta det dårlige først.

 

- UIet er det dårligste jeg har sett noensinne. En helt forferdelig konsollport, som gjør alt totalt uoversiktlig.

- Animasjoner er like dårlige som de alltid har vært. Minner meg om Might & Magic IX.

- Ingen klasser lenger, så alle skills starter på 15, bortsett fra de som rasen du velger har innvirkning på.

- Ingen abilities

- Stemmeskuespillet er mildt sagt variabelt.

- Dialogene er latterlige.

- Ingen valg/konsekvens (c&c)

- Historien er under middels

- Så godt som alle quests er hent den/drep den.

- Alle dungeons er lineære.

- Melee combat er bedre enn Oblivion, men føles fremdeles litt snodig.

- NPCene er totalt uinteressante.

- En del bugs, veldig mye AI pathfinding-problemer.

 

 

Allikevel er det et par ting som gjør dette spillet fornøyelig.

 

- Verdenen er stor, variabel, og gøy å utforske.

- Ikke like mye level scaling som sist. Har faktisk truffet et par monstre som klarte å drepe meg.

- Ikke sett noen autogenererte dungeons enda heller.

- Selv om dungeons er lineære er de fremdeles morsomme å spille igjennom, spesielt om man går for stealth.

- Perks må med, siden det er det eneste rollespillelementet i hele spillet.....

- Line of sight ser nesten ut til å fungere. Morsomt å snike seg rundt.

 

Veldig glad jeg valgte stealth og archery, siden jeg synes dette funker mye bedre i spillet enn melee.

 

Om man liker en stor og åpen verden satt til en fantasysetting hvor du kan banke opp ting, så er spillet absolutt å anbefale, men ikke forvent en dyp rollespillopplevels.

 

Om jeg skal sette en karakter akkurat nå så blir det enten 6/10 eller 7/10.

 

Strengt, men er egentlig ikke uenig i noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, det høyrast eigentleg ut som det ein kunne håpe på: ei inkrementell forbetring over Oblivion, kanskje over Fallout 3 òg. Eg hadde beskjedne forventningar til interaksjon med NPCar, sidan dette ikkje var so bra hverken i Oblivion eller Morrowind (i sistnemnde var NPCane var reine hypertekst-terminalar). At grensesnittet er tilpassa konsoll er ikkje uventa, og eg reknar med eg på eit vis vil klare å venne meg til det. Eg spelte nyleg igjennom Nehrim, som har Oblivion sitt håplause grensesnitt. Eg skal ikkje påstå at det ikkje plaga meg, men eg er i stand til å leve med eit dårleg grensesnitt dersom det underliggande spelet fortsatt er bra.

 

Det eg ser på som svært positivt, og som alle ser ut til å vere einige om, er at utforsking er gøy igjen. For eit åpen-verd rollespel er dette ganske essensielt, og i Oblivion opplevde eg denne biten som temmeleg øydelagd, takka vere keisamt autogenerert innhald, og diverse skaleringsmekanismer. Du kunne gå kor som helst, men det spelte inga rolle kor du var. Dersom denne biten fungerar igjen, er det truleg nok til at eg vil ha glede av spelet. :)

 

Takk for alle svar, det høyrast ut som om TES V skal spelast. :) Det høyrast ikkje so bra ut at eg må ha det med ein gong, men kanskje det blir kjøpt etter at eg har spelt igjennom Fallout: New Vegas.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spiller på PS3, så noen modding blir vel neppe aktuelt for min del.

 

Jeg har vel spilt bare fem-seks timer selv (og minst én av dem kastet jeg bort på å prøve å komme meg opp på toppen av et fjell, jaja). Bakgrunnen min i The Elder Scrolls-universet er et halvkvedet forsøk på å spille TES: Oblivion, der jeg ikke kom så veldig langt før jeg var dritlei av demoner og portaler.

 

Det aller mest negative for min del med Skyrim, som også var det mest negative med Oblivion, er combat-systemet. Jeg klarer ikke å bli venn med måten man melee-fighter på. Greit, man kan blokke, og man har lett slag og tungt slag, og man kan modifisere litt med å veive på stikka for å slå sidelengs og diverse, men det blir liksom bare klønete. Derfor har jeg nå droppet alt som heter våpen og kjører på med ren magi (og sniking), og det fungerer forsåvidt ganske fint! En miks av destruction og litt "necromancy".

 

Det jeg synes er verst med magien er at jeg har en hel haug med kule spells, men det er bare to spells som er aktive til enhver tid. En i hver hånd. Hver gang jeg skal bytte så må jeg reassigne spells, og når jeg liker å gå rundt og dualwielde spells så blir det mye bytting. Hver gang jeg bytter så stopper hele spillet opp, jeg knoter og styrer, og så er det tilbake i aksjon. Og så pause igjen, etc. Greit, jeg har to favorittslots på left/right-knappene, men det hjelper ikke så mye.

 

Ellers er spillet pent, og verdenen er ganske interessant. Jeg sliter litt med motivasjonen for å gjøre ting ... hovedquestlinen er ganske kult, men om jeg for eksempel finner en hule et sted så gidder jeg sjelden å gå inn i den. Har gjort den "golden claw"-questen i starten, og det å tømme den hula var litt tråkig etterhvert, med noen Uncharted-style puzzles og mye løping.

 

Løping løping løping. Hoveddelen av spillet består av løping :-p

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt skuffet.

 

Grafikken på PC er kun marginalt bedre enn på konsoll (litt skarpere teksturer etc.), men fremdeles skuffende.

 

Alle menyer og slikt er et rent helvete å navigere med datamus, og jeg må som regel ty til piltastene for å få trykket på flere av knappene. I tillegg er tastene til bruk i menyen BUNDET, så jeg som venstrehendt må flytte høyrehånda på tastaturet hver gang jeg looter eller skal inn i menyen overhodet. (For eksempel må neven min helt opp til R og TAB for å loote.)

 

Jeg finner ingen oversikt over guilder jeg er medlem av, og nå som jeg har fullført thieves guild, hadde vært greit å ha en slik skjerm for å holde oversikten (og å skryte). Equipskjermen er håpløs, siden jeg ikke har karakteren min on-screen når jeg equipper ting er det umulig å se om jeg mangler armor eller om karaktern min ser helt ræva ut (må jo gå an å være litt estetisk rettet). For å sjekke om man har equippet alt, må man manuelt lete gjennom hele armor-inventoryen (som til tider kan bli stor).

 

Quest-skjermen mangler funksjonalitet. I miscellaneous-skjermen er gråtonen som brukes når man har markøren over en oppføring så svak at jeg lenge trodde den var ikke-eksisterende. Hele konseptet med EN miscellaneous-quest til alt småtteri er også knotete og tullete.

 

Annet enn det, er gameplayen milevis over oblivion (som jeg elsket), sidequestene er interresante(!), og monstrene er level-låst så vidt jeg ser. Er ikke helt sikker enda, da jeg bare er i level 20, men regner med at levelscaling er borte?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, det høyrast eigentleg ut som det ein kunne håpe på: ei inkrementell forbetring over Oblivion, kanskje over Fallout 3 òg. Eg hadde beskjedne forventningar til interaksjon med NPCar, sidan dette ikkje var so bra hverken i Oblivion eller Morrowind (i sistnemnde var NPCane var reine hypertekst-terminalar). At grensesnittet er tilpassa konsoll er ikkje uventa, og eg reknar med eg på eit vis vil klare å venne meg til det. Eg spelte nyleg igjennom Nehrim, som har Oblivion sitt håplause grensesnitt. Eg skal ikkje påstå at det ikkje plaga meg, men eg er i stand til å leve med eit dårleg grensesnitt dersom det underliggande spelet fortsatt er bra.

 

Det eg ser på som svært positivt, og som alle ser ut til å vere einige om, er at utforsking er gøy igjen. For eit åpen-verd rollespel er dette ganske essensielt, og i Oblivion opplevde eg denne biten som temmeleg øydelagd, takka vere keisamt autogenerert innhald, og diverse skaleringsmekanismer. Du kunne gå kor som helst, men det spelte inga rolle kor du var. Dersom denne biten fungerar igjen, er det truleg nok til at eg vil ha glede av spelet. :)

 

Takk for alle svar, det høyrast ut som om TES V skal spelast. :) Det høyrast ikkje so bra ut at eg må ha det med ein gong, men kanskje det blir kjøpt etter at eg har spelt igjennom Fallout: New Vegas.

 

Kay

Det er betydelig bedre enn oblivion. Vanilla oblivion likte jeg overhodet ikke. Men skyrim er jo faktisk morsomt. det har sine feil som andre har påpekt, men de er til å leve med.

Ikke helt på Gothic, men verdt å spille.

Lenke til kommentar

Ser mange klager på det konsoll-lignende UI'et. For min del ble det hele løst ved å spille med xbox-kontroller og i tredjepersons-vinkel. Trodde aldri jeg skulle si det, men det fungerer mye bedre enn tastatur/mus. All grafikk maksa og med ini tweaks og sharpness mod pluss xbox kontroller = det beste fra begge verdener :)

Lenke til kommentar

Ser mange klager på det konsoll-lignende UI'et. For min del ble det hele løst ved å spille med xbox-kontroller og i tredjepersons-vinkel. Trodde aldri jeg skulle si det, men det fungerer mye bedre enn tastatur/mus. All grafikk maksa og med ini tweaks og sharpness mod pluss xbox kontroller = det beste fra begge verdener :)

Menyene blir jo ikke noe raskere å navigere med kontroller, bare at du slipper å irritere deg over at du har en mus du ikke kan bruke i menyene. Om du blar gjennom alt mulig med knappene på et tastatur eller en kontroller spiller jo liten rolle. Du må jo bla gjennom alt mulig okke som.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Jeg synes spillet er for dårlig og at det ikke fortjener noen pris for noe annet enn å være litt artig, med de store områdene og alle stedene man kan gå. Er litt overrasket over at spillet ikke er bedre enn det det er, selvfølgelig det blir naturlig å si at Skyrim er ikke i nærheten av å være så dårlig som Silent Hunter 5.

Lenke til kommentar

Jeg synes spillet er for dårlig og at det ikke fortjener noen pris for noe annet enn å være litt artig, med de store områdene og alle stedene man kan gå. Er litt overrasket over at spillet ikke er bedre enn det det er, selvfølgelig det blir naturlig å si at Skyrim er ikke i nærheten av å være så dårlig som Silent Hunter 5.

Hva med å si hva som er dårlig (uten fra å nevne menyer/UI etc.), ikke bare si at det er dårlig?

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

For det første er brukergrensesnittet med menyene viktig, det er tross alt det som inngår i spillopplevelsen. Her er det flere ting som irriterer meg uten å gå videre inn på akkurat dette her.

 

Det at jeg i det hele tatt får ser en svevende mammut gjør nok mer for å forringe spillegleden enn hva man umiddelbart kunne tro. NPC'en som kan følge deg har utvilsomt store vansker med å følge deg i et terreng hvor du selv lett kan komme deg fram ved å hoppe over en lav stein. Det er for dårlig skuespill i dialogene og tror faktisk at jeg kunne lett ha gjort en mye bedre jobb selv. En forutsetning burde være at npc'ene snakket med en intonasjon og tyngde som måtte oppleves som om at det var rettet mot deg og ikke forbli lik noe middelmådig med en opplesing av dialog. Forresten, en andre av de to dragene jeg har møtt til nå, så ut til å være selvlysende, noe jeg ikke likte overhodet. Synes det er for få trær i Skyrim, men skjønner at et konsept om en tregrense muligens vil kunne forklare de få trærne. Det er tydelig at teksturene i spillet er for grove og at dette kan være noe som ikke fungerer som det skal. En annen uting er at visualiseringen av ringene synes å være en visning av en ti sidet polygon modell, noe som ser kjempeteit ut.

 

Når det gjelder positive ting, så synes jeg at låsdirkingen var artig. Har greid å få opp to låser med "master" vanskelighetsgrad, men lurer på om det er for lett å skaffe dirker. Jeg likte snøværet oppe i fjellet et sted. Regn var noe jeg så et annet sted i fjellet, men det varte kun i noen få sekunder.

 

Edit: Det er sikkert flere ting jeg liker med Skyrim, men det er ikke noe jeg kom på i farta. Forresten, jeg kom over en liten "broken quest". En smed ba meg lage en "iron dagger" så jeg gjorde det, men valgte også å slipe den like etter at jeg laget den. Da jeg ga den til smeden klaget han over at den var litt sløv eller noe, og med det så hørte jeg ikke noe mer fra ham om denne daggeren.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...