nomore Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Til tross for muligheten for anonym posting, velger eg å gjøre dette åpent. Omtrent klokka 18:30 i kveld, lørdag 12 november, ble resten av helgen min ødelagt. Eg har i de siste jobbet mye, vært utslitt og trøtt, og så dermed frem til ei rolig helg med film, god mat og avslapning. Maten er spist, oppvasken står igjen og filmen er over. Etter en varm dusj oppdager eg det. En klump på venstre testikkel. Eg sitter nå her, tankene raser, hjerte slår og usikkerheten rår. Kanskje eg alltid har hatt den? Har eg ikke sjekket meg grundig tidligere? Eg har ikke vært flink med denne typen egenkontroll, til tross for at eg er midt i målgruppen for de jævla kreftcellene. Eg sjekket en gang til. Og enda en gang. Som en relativt aktiv forumbruker sjekker eg av alle ting ut forumet først. Søker i forumet etter testikkelkreft. Mange treff. Eg søker på google.no. Treff fra lommelegen, kreftforeningen og wikipedia dukker opp. Eg leser de alle. Og mange fler. Symptomlisten gir meg en ekkel følelse. Ryggsmerter, tørrhoste uten å være forkjølt og slapphet. Hypokonderen i meg våkner. Eller kanskje det var han som fikk meg til å søke. En drittsekk. Det stemmer. Det er flere mulige symptomer på testikkelkreft, men eg henger meg opp i de eg tror eg har hatt. Eg vet det kan være tilfeldig, uten sammenheng og mest sannsynlig på grunn av et snev av hypokonderi, men eg klarer ikke å la tre av de ligge. Eg tenker mye. Familien min vet ingenting enda. Eg vil ikke bekymre dem før eg vet noe. Det er sikkert ingenting. Eg føler meg rar. Urolig. Eg er ikke redd for å dø(ja, tanken slo meg). 95% overlever. Mandag ringer eg legen min. Mandag har aldri vært lenger unna. Hvorfor skriver eg her? Et forsøk på å få ut noen tanker, få ryddet litt og ikke minst, få tiden til å gå. Eg trenger luft. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg føler med deg! Kanskje du skal prøve å spare litt på urolighetene til du får undersøkt problemet hos legen! Prøv å få tankene på andre ting! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Du har sikkert lest dette allerede, men er kulen myk eller hard? Gjør det vondt å klemme på den? Om det skulle være kreft er det slett ikke game over. Testikkelkreft reagerer veldig godt på behandling selv ved en eventuell spredning, dette har du jo lest allerede, men det er kanskje greit å høre det fra andre likevel.. Men uansett, prøv i den grad det er mulig å tenke på noe annet i kveld og i morgen, så får du uansett ha lykke til! Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Lykke til! Håper det går deg godt Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 det må være helt forferdelig og få dette, mannens mest verdifulle kroppsdel, jeg ønsker deg at alt er vell og bra! Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Forstår at dette er skremmende, og at helgen din ikke blir bra. Ta med deg dette: Du har statestikken på din side av to grunner: 1) De fleste som oppdager en kul på testikkelen har ikke kreft (>90%). 2) De fleste som har testikkelkreft blir friske (>90%). Mvh Jultomten 4 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Det trenger jo aldeles ikke være kreft, så ikke vær så rask med å tenke verst tenkelige scenario. Det kan f.eks være en fullstendig ufarlig og 100% normal bi-testikkel. Ta det opp med legen og få det undersøkt. I forhold til TCM så er det levermeridianen som går der, og ofte er denne forstyrret. Du er faktisk den tredje personen jeg har lagt merke til som har akkurat de samme symptomene. Det kan være verdt å sjekke for problemer i lever. En av de jeg jeg snakker om hadde leverbetennelse og antistoffer mot Hepatitt B. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Takk. Eg vet eg tenker worst case, og eg vet at statistikken er på min side. Allikevel klarer eg ikke å stoppe. Testiklene kjennes ellers helt normale ut. Eg har tidligere hatt en utenpåliggende cyste som ble skjært bort(med lokalbedøvelse) for ca tre år siden. Eg føler at eg (burde) kjenne testiklene godt, men er nå veldig usikker. Klumpen er hard. Hvordan er evnt køen for slike ting? Eg regner med å måtte vente noen dager til fastlegen min har tid, så eg evnt blir henvist videre til urolog. Men er kreft-bekymringer noe som gjør at ventetiden er kort, eller er det vanlig ventetid? Sist gang, med cysten, tok det ca tre måneder før eg fikk slippe til hos urolog. Eg ser ikke frem til tre måneder uten å vite. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Takk. Eg vet eg tenker worst case, og eg vet at statistikken er på min side. Allikevel klarer eg ikke å stoppe. Testiklene kjennes ellers helt normale ut. Eg har tidligere hatt en utenpåliggende cyste som ble skjært bort(med lokalbedøvelse) for ca tre år siden. Eg føler at eg (burde) kjenne testiklene godt, men er nå veldig usikker. Klumpen er hard. Hvordan er evnt køen for slike ting? Eg regner med å måtte vente noen dager til fastlegen min har tid, så eg evnt blir henvist videre til urolog. Men er kreft-bekymringer noe som gjør at ventetiden er kort, eller er det vanlig ventetid? Sist gang, med cysten, tok det ca tre måneder før eg fikk slippe til hos urolog. Eg ser ikke frem til tre måneder uten å vite. kreft er vell første prioritet`? når det gjelder køer etc.. Endret 12. november 2011 av Dore123m Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Eg ser ikke frem til tre måneder uten å vite. Husk at du har fritt sykehusvalg. Om ikke du får time raskt hos ditt lokale sykehus så sjekk om det er noen andre steder du kan ta det.http://www.sykehusvalg.no/Rettigheter/ 1 Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Takk. Eg vet eg tenker worst case, og eg vet at statistikken er på min side. Allikevel klarer eg ikke å stoppe. Testiklene kjennes ellers helt normale ut. Eg har tidligere hatt en utenpåliggende cyste som ble skjært bort(med lokalbedøvelse) for ca tre år siden. Eg føler at eg (burde) kjenne testiklene godt, men er nå veldig usikker. Klumpen er hard. Hvordan er evnt køen for slike ting? Eg regner med å måtte vente noen dager til fastlegen min har tid, så eg evnt blir henvist videre til urolog. Men er kreft-bekymringer noe som gjør at ventetiden er kort, eller er det vanlig ventetid? Sist gang, med cysten, tok det ca tre måneder før eg fikk slippe til hos urolog. Eg ser ikke frem til tre måneder uten å vite. Har du en god fastlege, og forteller hvor bekymret du er, regner jeg med at han kan se på deg på dagen eller innen få dager. Fastlegen vil kunne si noe mer om hvor stor risiko det er for at dette er alvorlig. Hvis det er grunn til å undersøke nærmere, vil ultralyd og evt time hos urolog være neste steg. Avhengig av fastlegens vurdering av alvorlighetsgrad kan dette ta fra noen dager til noen uker. Mvh Jultomten 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Takk for informasjon. Kom på for litt siden at vi har en personalforsikring på jobb som skal dekke det meste rundt konsultasjon, henvisning videre og behandling/inngrep hos private leger, spesialister og sykehus. I tillegg skal det være en behandlingsforsikring inkludert som garanterer undersøkelse og påbegynt operasjon innen fjorten dager fra saken blir meldt inn. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Eg ser ikke frem til tre måneder uten å vite. No var eg ikkje hos urolog, men då eg hadde ein tilsvarande scare for eit par år sidan, så sendte fastlegen min meg vidare til ein ultralyd-undersøking (ja, faktisk ), som eg fekk inkalling til etter berre to veker. Han hadde fått ordna det raskare òg, om han ikkje på førehand var ganske sikker på at det ikkje var ein svulst, men ein utposing (noko ultralyden til slutt viste at det var). Om det no skulle vere kreft, så er testikkelkreft - tross alt - eit av dei betre alternativa. Så får me berre vone at det går bra for deg, uansett kva det vert til. Endret 12. november 2011 av Zealuu Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 det må være helt forferdelig og få dette, mannens mest verdifulle kroppsdel, jeg ønsker deg at alt er vell og bra! Takk. Tanken har kvernet i hodet minst en gang i kveld, men det er faktisk ikke noe som bekymrer meg. Eg har ei datter, og har egentlig slått meg til ro med at det ikke blir flere. I tillegg er eg bifil, og har allerede på den måten tenkt over og vurdert muligheten for å finne meg en partner som eg ikke kan få flere barn med på en naturlig måte. Når det gjelder inngrep og smerte derimot knyter det seg litt i magen hver gang eg tenker på at det skal skjæres der nede. Nå har eg allerede gjort et lite inngrep, og vet litt hvordan forventningene overgår virkeligheten. Så om det er kreft og en testikkel skal bort, så er ikke det en stor bekymring. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 I forhold til TCM så er det levermeridianen som går der, og ofte er denne forstyrret. Du er faktisk den tredje personen jeg har lagt merke til som har akkurat de samme symptomene.Det kan være verdt å sjekke for problemer i lever. En av de jeg jeg snakker om hadde leverbetennelse og antistoffer mot Hepatitt B. Eg måtte jo selvfølgelig sjekke, og sammenligne symptomer. :/ Eg har i noen uker vært uvanlig trøtt og sliten. Men eg har også jobbet mye, så eg tror nok det er årsaken. Men samtidig, for ca to ukers tid siden ble eg "syk". Eg var svimmel i korte perioder, feber på morgenen(som forsvant etter noen timer), matt om kvelden og umotivert på jobb. Eg følte meg akkurat frisk nok til at eg følte det var dumt å sykemelde meg, men akkurat syk nok til å ikke følge meg i form. Smittefarlig følte eg ikke at eg var, så eg gikk på jobb. Så nå prøver eg å unngå å knytte alt av "unormaliteter" de siste ukene opp til symptomer på sykdommer. Ikke enkelt med Google. Etter tre glass vin sitter eg nå og er mest bekymret for om eg overdriver. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Etter tre glass vin sitter eg nå og er mest bekymret for om eg overdriver. En legestudent jeg snakka med sa det at de fikk beskjed på begynnelsen av det ene året at i løpet av det året ville de fleste av dem oppdage at de hadde en eller annen sjelden sykdom. Ikke fordi de nødvendigvis er syke, men når man begynner å leite finner man ofte symptomer på det meste. Så det er ikke sikkert det er noe som helst. Men når det gjelder slike ting som kreft så kan det hvertfall ikke skade å sjekke det opp. Heller en gang for mye enn en gang for lite spør du meg. Så i korte trekk: Slapp av. Det er ikke noe. Men snakk med legen din likevel og få det avklart. Endret 12. november 2011 av L4r5 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Har sett deg aktivt rundt på flere deler av Forumet nomore, så det her, det får du min respekt for. No er eg på ingen måte noke lege, men hadde samme "problemet" for en stund siden, det var en "klump, dro til legen dagen etterpå, det viste seg og være ingenting, det var visst noke som kunne oppstå av og til, heilt ufarlig, veldig vanlig, ingenting og bekymre seg for. At du får sympotomene etter du har lest om dem er hjernen din som leiter etter dem. Leste engang en bok om virkninger som omhandlet det der, hadde eg fått 5 minutt med han idioten som skreiv boka så skulle eg ha knebla han, spesielt når det kom til det med psykologiskframstilling av symptomer, der blant annent det og lese det underståande kunne føre til irreterande kløande under høgre foten, kapittelet kunne også føre til uregelmessig behov for urinering. JAGJETT om eg blei plaga med ditta, min kjære vennine som satt og leste i samme boken rett vesiden av meg på lesesalen begynte noen få minutter etterpå og ta av seg skoen for og klø seg under foten også Ikkje google for masse, ikkje plag deg for masse med det. Det vil bare gjøre så at kroppen din leiter etter symptomer. Konktakt fastlegen din på Mandag, synd at noko sånt skal ødlegge helga di og eg føler med deg, men håper på det beste. Lykke til. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Eg kommer nok til å "logge av" for kvelden og prøve å få tankene over på andre ting. Valget med å skrive her var for å "rydde opp" i egne tanker. Skriver eg de ned føler eg det er enklere å gjennomskue egne tanker og fokusere på det som er viktig. Hadde eg ikke gjort dette, og fått så mange gode tilbakemeldinger her som eg har fått, så hadde eg sannsynligvis fortsatt tenkt det værste, og bekymret meg. Og eg valgte å poste som meg selv for å spille med åpne kort. Å poste anonymt har absolutt sin funksjon, men å signere med "mitt navn" gjør at eg må være mer personlig og ærlig. Eg føler heller ikke at dette er flaut, og ønsker ikke å bygge opp om at det skulle(eller burde) være flaut. Eg går til legen, naturligvis. I værste fall får eg bekreftet at det er testikkelkreft(eller noe annet, Google gir jo uante muligheter ). Da løser vi det når det er klart, eg overlever og kan nå 10k innlegg, samtidig som tråden kan kanskje få flere til å sjekke seg. I beste fall, og det mest sannsynlige utfallet, er at det ikke er noe. Eg må stå frem som en hypokonder, og forhåpentligvis kommer flere til å sjekke seg. Nå tar eg kvelden. Ha en god kveld folkens! Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Ha en fortreffelig kveld. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Vær glad at du ihvertfall oppdaget det! Jeg sjekker meg jevnlig, nettopp fordi det kan redde meg om jeg oppdager det så tidlig som overhode mulig! Hva enn det er, så kommer det nok ikke til å ta livet av deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå