Gå til innhold

Ustabil KDE, X, skjermkort eller skjermkortinngang?

Occi

Anbefalte innlegg

Hei,

WM/DE: KDE 4.7

Skjermkort: 8800 GTS / 6800 GT - bruker for tiden 6800 GT

Har i det siste slitt mye med at PCen har vært ustabil. Begge skjermkortene listet opp har vært ustabile. Noen felles feil, noen unike. Har prøvd å søke hjelp i Skjermkort-seksjonen i denne tråden, men finner nå feil som kun finnes inne i OSet.

Begynner å bli litt usikker på om det faktisk er noe galt med begge skjermkortet (evt. skjermkortinngangen) eller om det kan være noe med installasjonen min.

Hva skjedde med 8800 GTS?

• Skjermflimmer (helt ned på BIOS-nivå)
  • Merkelige tegn i stedet for ordentlig tekst
  • Frysing
  • Skjerm svartner i et par sekunder, for å deretter komme tilbake

Hva skjer med 6800 GT?

• Skjermflimmer (kun inne i KDE)
  • Frysing
  • Skjerm svartner i et par sekunder, for å deretter komme tilbake
  • Mistet farge + lavere oppløsning på ene skjermen (VGA), hjalp ikke å ta kabel ut/inn, heller ikke kwin --replace, derimot å relogge fungerte (???)

Det at relogging fungerte for mistet farge/lavere oppløsning for meg i å tenke noe i baner som skjermkortdrivere eller kanskje problemer med X. Kan det være?

Uansett så famler jeg litt i blinde her, kan være så mye rart, særlig når jeg har prøvd forskjellige kabler og forskjellige kort. Neste jeg skal prøve nå er å prøve skjermkortet i en annen inngang, men er litt pesimistisk særlig når det skjer ting relatert til software også.

Er vel gjerne også fort flere problemer samtidig. Kanskje en kombinasjon av at 8800 GTS er ødelagt, 6800 GT er ustabilt (gammelt!) OG at KDE er ustabilt. Er så vanskelig å si.

- Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke stort annet å gjøre enn å fortsette feilsøkingen. Såvidt jeg kan se har du så langt testet med forskjellige kabler og skjermkort. Andre punkter verdt å teste:

-Sjekk fra Live USB-penn om problemene oppstår, hvis de gjør det vet du at det er et hardwareproblem.

-Dersom det er et hardwareproblem, sjekk med annen skjerm, hvis problemet fortsatt er der, flytt skjermkort over i et annet hovedkort og sjekk om problemet er borte.

-Dersom det er et software problem, kan du sjekke med andre drivere (andre versjoner av nvidia eller nouveau), eventuelt gi kubuntu en sjanse :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...