тurbonєℓℓo Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Jeg kom over denne ekstremt interessante videoen. Noen kommentarer? Videoen er delt inn i 8 deler, og begynner med denne: Archeological findings of Israelites and the documentary hypothesis. fortsetter med denne: When was the bible written, and the Exodus story. denne: Origins of Israelites and YHWH (Yahweh) denne: The kingdom of David and Solomon and dating in archeology denne: Carbon dating and the kingdom of Israel (David and Solomon). denne: Solomon's temple, YWHW's wife and Babylonian captivity denne: Formation of modern Judaism and earliest bible findings og denne: Birth of monotheism, modern Judaism and finalizing the Torah. Sitat: Part one of the NOVA's "Bible's Buried Secrets" which I've edited so it'll be as short as possible without leaving out any important stuff. The film itself presents the latest archeological scholarship from the Holy Land to explore the beginnings of modern religion and the origins of the Hebrew Bible, also known as the Old Testament. This archeological detective story tackles some of the biggest questions in biblical studies: Where did the ancient Israelites come from? Who wrote the Bible, when, and why? How did the worship of one God - the foundation of modern Judaism, Christianity, and Islam - emerge? Dere kan også forsøke å svare på disse spørsmålene i tråden. Eventuelt kan dere ta ut ting fra dokumentaren dere syntes er interessant, eller diskutabelt, og lufte dem. TurboEdit: Gjerne kom med flere videoer som tar opp disse temaene! =) Endret 10. november 2011 av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Var disse jeg tenkte på: Endret 10. november 2011 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Var disse jeg tenkte på: Aha, ja.. =) Disse bare understreker det som blir sagt i video-klippene jeg lenket til over. De er utfyllende, og det er jo bra Alle disse klippene anbefales på det sterkeste til alle her inne! Jeg så på disse for noen år siden, men skal se dem om igjen nå tenkte jeg. Faktisk den mest interessante dokumentaren jeg noensinne har sett! Utrolig lærerik, og får med utrolig mye viktig informasjon som gir oss en stor innsikt i hvordan bibelen ble til. Hvorfor de skrev det de skrev. Hva man har funnet ut av senere... Og så videre... Håper virkelig det kommer en slik dokumentar på norsk TV en gang! Denne er uansett en gullgruve for oss skeptikere! =) Endret 10. november 2011 av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Fant forresten hele dokumentaren her: http://video.pbs.org/video/1051895565/# (Jeg er usikker på hvor mye som er utelatt i YouTube-versjonen.) Her er dessuten litt fakta om syndefloden: http://www.pbs.org/wgbh/nova/bible/flood.html Endret 10. november 2011 av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°. Lenke til kommentar
KR9RR Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Tydelig att du er opptatt av Jesus iallefall, viss ikkje hadde du ikkje vert så engasjert Flott att du er søkende 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 (endret) Tydelig att du er opptatt av Jesus iallefall, viss ikkje hadde du ikkje vert så engasjert Flott att du er søkende Søkende... Er du søkende når du finner frem til fakta om at jesus meg stor sannsynlighet er en fiktiv figur også eller gjelder ordet "søkende" KUN når du søker for å tro blindt på jesus? Tenk om den jevne kristenmannen var like søkende som Turbonello er, da hadde de nok ikke vært troende lenge, for å si det slik... Men det er vel ikke søkende etter sannheten de kristne mener når de sier at de er søkende, det er vel snarere bare en måte å forherlige at de tror blindt på påstander og på den måten høres ut som om de faktisk er intressert i sannheten bak blekka de tror er guds ord... Hadde de lest litegrann om historien bak bibelen og hvordan den er satt sammen ville det fort gått opp for dem at den historien ikke var serlig mye å søke etter... Men skal se videoene og informasjonen din Torbonello når jeg kommer hjem i kveld... Da skal jeg "søke" etter sannheten om jesus mytene jeg også... he he Endret 11. november 2011 av RWS 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Men skal se videoene og informasjonen din Torbonello når jeg kommer hjem i kveld... Da skal jeg "søke" etter sannheten om jesus mytene jeg også... he he Hele filmen ligger i piratbukta:) 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Så igjennom dokumentaren i går, og den var forsåvid lærerik. Må vell se den et par ganger til før jeg får med meg alt. Uansett er det nok til å debunke hele bibelsuppa så mye at en kristen/jøde/muslim står naken og avkledd eller ignorant igjen etter diskusjonen. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Tydelig att du er opptatt av Jesus iallefall, viss ikkje hadde du ikkje vert så engasjert Flott att du er søkende Søkende... Er du søkende når du finner frem til fakta om at jesus meg stor sannsynlighet er en fiktiv figur også eller gjelder ordet "søkende" KUN når du søker for å tro blindt på jesus? Tenk om den jevne kristenmannen var like søkende som Turbonello er, da hadde de nok ikke vært troende lenge, for å si det slik... Men det er vel ikke søkende etter sannheten de kristne mener når de sier at de er søkende, det er vel snarere bare en måte å forherlige at de tror blindt på påstander og på den måten høres ut som om de faktisk er intressert i sannheten bak blekka de tror er guds ord... Hadde de lest litegrann om historien bak bibelen og hvordan den er satt sammen ville det fort gått opp for dem at den historien ikke var serlig mye å søke etter... Men skal se videoene og informasjonen din Torbonello når jeg kommer hjem i kveld... Da skal jeg "søke" etter sannheten om jesus mytene jeg også... he he Hehe. Takk for mange gode ord om meg i den teksten din! Hehe, setter pris på å høre sånt =P Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Tydelig att du er opptatt av Jesus iallefall, viss ikkje hadde du ikkje vert så engasjert Flott att du er søkende Ja, jeg er opptatt av Jesus, og jeg er opptatt av å finne ut av sannheten om ham, den virkelige sannheten, uansett hva den måtte være... Jeg tror ikke at Jesus var noen historisk person, men jeg utelukker det ikke.. Jeg benekter ikke at den mytologiske Jesus (det er slik jeg oppfatter Jesus) er Guds sønn (fordi jeg ikke benekter at det er en mytisk fortelling, og at Jesus for all del er Guds sønn i denne mytiske fortellingen)... Jeg setter pris på om dere kristne også kunne ha satt dere ned å studert Jesus litt, også, og ikke bare de kildene som støtter oppom deres syn, men også de kildene som ikke er partiske, og skrevet utelukkende av kristne apologetikk. Gjør du det, så gjør du det jeg har gjort... Sett ting fra begge sider.. Jeg har som skrevet tidligere her inne, selv vært kristen tidligere, i barndom og ungdom, men oppgav troen i seksten, sytten atten års alderen, husker ikke nøyaktig... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Sorry for sene svar.. Tror denne måtte ha havnet langt ned på listen eller noe slik at jeg ikke så den neste dag eller noe sånt... Har dessuten hatt ting å gjøre som har hindret meg i å delta på diskusjon en liten stund nå.. =P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå