Gå til innhold

tv: Den lille Apple tv-tråden (les første innlegg)


Anbefalte innlegg

Dette er en tråd der jeg tenkte vi kunne samle våre erfaringer med apple tv, både 1. og 2. generasjon og rykter om evt. fremtidige modeller.

 

om Apple TV på apple.com

 

Kjøpe Apple TV på apple.no

 

post-133814-0-74729000-1331146516_thumb.jpg

 

Oppdatert den 7. mars 2012: Apple lanserer 3. generasjon av tv, nå med støtte for full-hd 1080p.

 

Har tenkt en stund på å skaffe meg en mediasenterløsning og har vurdert mange alternativer, alt ifra å bygge selv til å gå for ferdigløsningene til boxee, wdtv og Apple. Etter å ha lest Dagbladets artikkel Slik får du verdens beste tv- og filmtilbud inn i stua bestemte jeg meg og gikk til innkjøp av en Apple TV 2 og en uke senere angrer jeg ikke et sekund. Det finnes sikkert andre tilsvarende løsninger som fungerer minst like bra og som gir deg flere muligheter enn denne lille boksen men hvis du er som meg og liker Apples tilnærming til brukervennlighet så er dette et trygt valg.

 

Rett ut av pakken gir tv deg tilgang til alt du måtte ha av media på din mac/pc som er kompatibelt med iTunes eller andre media-program fra Apple (som f.eks iphoto, apperture etc.). Menyene er veldig lette å forstå og oppsettet tar maks 5 min. I kjent Apple-stil er alt veldig lett å bruke og forstå. Fjernkontrollen som følger med har et grensesnitt som minner om en ipod.

 

Det eneste jeg savnet med boksen var muligheten til å kunne spille av mediafiler som ikke støttes av iTunes, f.eks filmfiler i mkv-kontainer. I tillegg kunne jeg tenkt meg tilgang til web-tv fra NRK og TV 2 og tilgang til Spotify og/eller Wimp. Andre tilleggsfunksjoner som å vise værmelding fra der jeg befinner meg og andre steder hadde også vært fint. Tilgang til youtube, vimeo, flickr osv. ligger allerede inne i de siste versjonene av tv sin software.

 

Etter å ha lest litt på forskjellige steder klarte jeg å få til det meste av dette og jeg har i tillegg programmert min Logitech Harmony slik at jeg styrer hele anlegget med bare en fjernkontroll. Har man en iphone eller ipad er mulighetene flere, f.eks i form av Logitech Harmony link (app). Jeg er imidlertid litt gammeldags, foreløpig ihvertfall, og sverger til en god gammeldags "trykker".

 

Så hvor begynte jeg? Vel det første jeg måtte gjøre var å jailbreake og her støtte jeg på mitt første problem. For å starte med det jeg ikke visste før jeg begynte: For hver gang Apple oppdaterer tv så tar det litt tid før det kommer en jailbreak som fungerer med den siste versjonen. Imidlertid bruker det å komme en versjon som fordrer en s.k tethered boot ganske kjapt, ofte bare en dag eller to senere. Greia med det er at du må ha pc/mac tilkoblet til tv hver gang du skal starte den. For noen er dette et problem, for andre er det helt greit.

 

Hvis du vil ha en jailbreaket tv som kan omstartes uten at du trenger å ha noe tilkoblet må du sørge for å kjøre riktig software på den. Du kan med andre ord sjelden oppdatere til nyeste versjon gjennom den automatiske oppdateringen eller gjennom iTunes, hvilken versjon som er den siste fungerende med untethered jailbreak må du google deg frem til da dette forandres fra tid til annen. Hvis dette ikke er et problem for deg så er det bare å oppdatere tv til siste software-versjon.

 

Jeg fant etterhvert ut at det ikke ville være et problem for meg å kjøre en tethered boot da jeg kunne programmere min fjernkontroll til å alltid la tv stå på. Etter litt prøving og feiling oppdaget jeg denne oppskriften og etter å ha fulgt den nøyaktig fikk jeg jailbreaket min lille boks. Det som er viktig å merke seg her er at du må holde nede option/alt når du skal opprette ipsw-fil og når du skal gjenoprette tv i iTunes etter å ha jailbreaket den. Når den er ferdig jailbreaket er det bare å følge oppskriften for tethered boot og nyte en ferdig jailbreaket tv.

 

Etter å ha jailbreaket boksen er det fritt frem å legge inn det du måtte ønske av mediasenterløsninger. Så vidt jeg har forstått det så står valget stort sett mellom XBMC og PLEX, begge disse er gratis og kommer med et nærmest ubegrenset antall utvidelser, spesielt xbmc. I tillegg finnes det ferdigløsninger som koster penger, f.eks aTV Flash.

 

Jeg har ikke prøvd Plex (men har kjørt det på vanlig pc tidligere) men jeg testet xbmc på min tv. Inntrykket jeg sitter igjen med er at dette er som all annen åpen software: masse funksjoner men lite brukervennlig. Jeg måtte ta hensyn til at mitt mediesenter skulle være lett å bruke selv for et barn og en samboer totalt blottet for teknisk forståelse (hehe). Ikke misforstå, jeg likte xbmc veldig godt men for meg passet det ikke (likte spesielt godt muligheten for direkte tilgang på nrk nett-tv). Derfor valgte jeg å teste ut aTV Flash og er veldig fornøyd. Det gir meg en enkel tilgang til filmer og tv-serier fra macen/pcen og grensesnittet sklir rett inn i miljøet apple tv bruker. Les mer i linken i avsnittet over.

 

Når jeg nå hadde løst utfordringen med å få min tv til å spille av mine video-filer gjensto det bare å få den til å spille av Wimp og Spotify. Løsningen på dette var enkel: Airfoil.

 

Som dere sikkert skjønner så har tv stort potensiale som mediasenter når man har jailbreaket den. Selv er jeg helt nybegynner på dette men er fornøyd slik det fungerer nå, jeg har stort sett fått det jeg ønsker ut av den. Det eneste som gjenstår er å evt opprette en amerikansk iTunes-konto for å få tilgang til nyere filmer og tv-serier, og evt. legge til en Netflix-konto med hjelp av Unbluck-us.

 

Så her sitter jeg nå, ca 850,- kr fattigere men 1 million rikere. Er så glad i denne lille dingsen og anbefaler alle andre som er i tvil til å gå til innkjøp med en eneste gang!

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mer stoff om Apple TV på forumene til macrumors.com, mac1.no,MacWorld.se og appletvhacks.net.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kort forklaring for jailbreaking av tv:

 

Hva er jailbreaking?

 

Jailbreaking lar deg installere tredjeparts programvare på din tv.

 

Er jailbreaking lovlig?

 

Ja. Garantien blir i utgangspunktet ikke gyldig lengre, men hvis du følger disse skrittene for å gjenopprette din tv så fjerner du alle spor og dermed bør garantien fortsatt være gyldig.

 

Vil alle normal apple-tv funksjoner fortsatt fungere som normalt?

 

Ja.

 

Hvordan jailbreaker jeg?

 

Følg denne oppskriften: Jailbreaking 101 - Seas0nPass NB! Hvis du har oppdatert til siste versjon av software (4.4.1 eller senere) må du følge denne opskriften: Seas0nPass Updated for AppleTV 4.4 og kjøre en s.k. "Tethered Boot.

 

Hv gjør jeg etter å ha jailbreaket?

 

Legg inn ønsket software, les mer her:

 

Plex Client for Apple TV (2G), Apple TV Plex Client Install

 

HOW-TO:Install XBMC on Apple TV 2 NB! Pass på at versjonen passer med din jailbreak. F.eks vil siste versjon av jailbreak (tv software 4.4.1 el senere kun fungere med nyere (og ustabile) versjoner av xbmc (s.k nightly builds)

 

aTV Flash

Endret av Solaar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske greit å poengtere at det går an og nedgradere softwaren på Epleboksen sin. Da jeg fikk min oppdaterte jeg den fra 4.3 til 4.4.1 uten å tenke på at det kom til og gå ut over den planlagte jailbreaken min. Søkte meg da frem til en 4.3 IPSW fil på nettet og brukte den til å gjenopprette til 4.3 i iTunes før jeg jailbreaket den som normalt- for å slippe og vente på en jailbreak til 4.4+

 

Mitt tips i XBMC er å sette opp alt som man vil ha det mtp hvor det skal hente filer fra, og så finne et skin man liker etterpå. Selv kjører jeg standard skin, men har sett flere på nett som er utrolig enkle og vakre. Har dog litt problemer med at XBMC ikke hele tiden finner NAS-harddiskene mine på nettverket. Kanskje jeg skal teste ut Plex og aTV Flash før jeg blir for forelsket i XBMC.

 

Utenom XBMC har jeg ikke gjort særlig annet enn å få meg en Netflix-konto og "lurt" AppleTV`en til å tro at den er amerikansk (guide her) så jeg kan bruke det i Norge.

 

 

 

i  this thread

Lenke til kommentar

Ja det var omtrent slik jeg gjorde det med xbmc igår også men for meg (les min samboer), ble det for komplisert mtp hvor mange trykk det ble på fjernkontrollen. Med atvflash så ligger filmer og tv-serier direkte under atv-menyen som om den hadde vært en del av den. Fungerer helt fint, ikke noe flashy men mer "apple".

 

Men er det så farlig med tethered boot egentlig? Hvorfor nedgraderte du? Hadde det med xbmc-versjonen å gjøre?

Lenke til kommentar

TV Serier -> Tittel -> Episode -> Play

Filmer -> Tittel -> Play

 

Det forteller deg hvilke episoder i en serie du har sett, informasjon om filmene osv. For ikke å snakke om at man slippe listevisningen for alt. Nå har ikke jeg sett noe mer enn den videoen av aTV Flash (black) som ligger på sidene deres, men jeg må si at det frister langt mer å beholde XBMC. Informasjon om alle episodene i en serie osv er kjekt å ha.

 

Men takk for tipset om Airfoil. John Olav NIlsen & Gjengen spiller nå på anlegget mitt. Litt synd at det ikke legger seg i menubaren på Mac´en, men skit au.

 

Men er det så farlig med tethered boot egentlig? Hvorfor nedgraderte du? Hadde det med xbmc-versjonen å gjøre?

Jeg har bare vanskeligheter med å anbefale sånt til noen. Spesielt om de er ute etter en "Apple-opplevelse". Om strømmen går, de drar ut ledningen for å støvsuge bak TV´en eller den av en eller annen grunn blir skrudd av er det frem med kabler og boote på nytt. Jeg vet iallefall at jeg ikke alltid kommer til å orke og gjøre det, og dermed blir boksen ikke så lettvindt og enkel som jeg vil at en skal være.

 

XBMC fungerte ikke i 4.4 da jeg ville jailbreake den og siden XBMC foreløpig er hele grunnen til at jeg kjøpte en TV så jeg ikke noen grunn til å vente på en 4.4 unthethered jailbreak.

Endret av Lakus waits for no-one
Lenke til kommentar

Ok, skjønner den. Men for meg ble det for mye stress med å få satt opp xbmc og det oppsettet du skriver om øverst i innlegget ditt er lik det fungerer med atv flash for meg, jeg fikk ikke det til å fungere med xbmc - har du en guide til det noe sted? Kunne tenkt meg å prøve igjen evt.

 

(informasjon om alle episodene i en serie kommer opp hos meg med atv flash for øvrig)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Plex på det varmeste. Det ser ut som aTV Flash mtp. at du finner alt fra standardmenyen til ATV, men den er samtidig mer elegant da den oppretter et bibliotek som xbmc så du slipper å bla rundt i mappestrukturen på mediaserveren din.

 

Før så brukte jeg xbmc. Det er absolutt et bra alternativ med mye funksjonalitet, men jeg synes det ble litt tungt å kjøre det på ATV'n siden det må startes opp som et eget program ol. aTV har jeg bare så vidt prøvd og det virka veldig brukervennlig, men jeg ønsker at det skal være litt mer fancy en bare mappestruktur.

 

Ulempen med plex er jo selvfølgelig at at du må ha plex media server gående på en server/pc. Og det kreves mer av denne serveren/pcen enn en enkel filserver da den må transcode videoene. Men fordelen med dette er at du har full kontroll på hva du har sett ol. uansett om du har sett det på ATV'en, pc'en, pad'en eller mobilen. Man kan tilogmed begynne å se noe på en enhet for så å stoppe avspillingen og starte fra samme stedet på en annen. Og med nye myPlex kan du på en enkel måte se filmene dine over internett også...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Artikkel om aTV Flash på mac1.no idag: Utvid din Apple TV med aTV Flash.

 

MacUpdate Promo har i dag (og kun i dag) et salg på aTV Flash. Du får programvare for $19.95 fremfor $29.95. Du kan lese mer om aTV Flash hos Firecore eller se videoen under.

 

aTV Flash 1.0 er for øvrig også nylig sluppet og jeg kan absolutt anbefale dette til de som ønsker en enkel løsning som ligner mest mulig på grensesnittet i en vanlig u-jailbreaket apple-tv.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Da har jeg planer om å oppgradere hjemmenettverket og ønsker en løsning som lar meg lagre mine bibliotek fra iTunes og Aperture i tillegg til å ta jevnlig backup. Jeg har også planer om å lagre tv-serier og filmer på den. Alt dette skal være tilgjengelig trådløst slik at min apple tv og de maskiner jeg måte ønske får tilgang til det. Er det noen som kan anbefale en god løsning?

 

Har vurdert Time Machine men synes den er litt dyr og så vidt jeg har forstått kan den ikke deles opp i partisjoner slik at jeg kan skille mellom backup og lagring, noen som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar

NAS harddisker er jo én løsning. Selv har jeg en NAS fra Synology med fire 2TB disker som jeg bruker til backup for den bærbare, bilder, tvserier, musikk og film. Fungerer dritbra med alt i huset gjennom en AirPoet Extreme.

 

Dog kanskje en litt dyr løsning. Spesielt nå som harddiskprisene har steget.

Lenke til kommentar

Jeg har en slik selv, og har naturligvis jailbreaket den, siden den er i praksis er en brevvekt uten.

 

Jeg har både Plex og XBMC inne på den, og må si at jeg hittil foretrekker Plex. Nå kan det være jeg som har gjort noe galt, men XBMC kjører tregt og har generelt veldig dårlig flyt hos meg. Jeg kjører Plex Media Server på en annen maskin og bruker den til å transkode media over til AppleTVen.

 

Flott liten boks, men skulle ønske den kjørte 1080p og kanskje ikke var så treg. Jeg tror jeg fremdeles foretrekker XBMC over Plex feature-messig.

Lenke til kommentar

Savner egentlig ikke 1080p - selv ikke fra Blu-Ray samlingen. Er så mye mer behagelig å velge film fra skjermen enn fra butikken/hylla.

 

Men jeg tror nok jeg kjøper en Apple TV3 når den har blitt jailbreaket. Ganske sannsynlig at den vil kjøre A5 prosessoren og da blir det mange fler muligheter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

sliter litt med streaming av større 720 filer(2GB 44min). noen andre som har dette problemet? i de værste tilfellene loader den hver 30 sec. bruker da xbmc. mulig nettverket som er dårligt. har altibox trådløs router. trådløst kort i stasjonære. men laster lett ned på 7 MB/s på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...