Gå til innhold

Skjermkort kræsjet / rare streker og tegn på skjermen

Occi

Anbefalte innlegg

Hei

Satt bare helt vanlig i min Arch Linux-installasjon kombinert med KDE, hvor plutselig skjermen frøs helt og det kom blå/gule streker over hele skjermen (avhengig av bakgrunnsfargen). Kunne bevege musa, men bildet var helt fryst.

Tok en update via pacman rett før, men tror det bare var chromium, noe på pan... og et library, ingenting spesielt tror jeg.

Så jeg rebooted, og kom tilbake til PCen når jeg forventet at den skulle ha bootet ferdig, og da var den stuck på loginskjermen (så ingenting, bare grålig bakgrunn). Reboot igjen, og jammen er ikke streken på POST-skjermen osv. også.. I tillegg til det er forskjellige bokstaver erstattet med kryptiske tegn.

Startet opp i PartedMagic, og akkurat samme feil. Helt lav oppløsning, og rare streker overalt.

Har prøvd å bytte skjerm, skjermkabel og inngang på skjermkortet uten endring.

edit: testet alle mulige kombinasjoner med skjerm/kabel/inngang

Det var strømbrudd i natt, men PCen var av og har både overspenningsvern i sikringsskapet og ved stikkontakten før splittern foran PCen, så tviler sterkt på at det skal ha noe å si..

Bilder:

Xwla0.jpg

YfZqb.jpg

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, skulle selvfølgelig ha oppgitt hardwaren, var i litt rush.

- Nvidia Geforce 8800 GTS 320 MB stock-OC

- Gigabyte P55

- Intel i5 760

- Random Crucial 4gb ddr3 ram

Oppdatering:

Lot PCen stå av en stund (30min), og når jeg startet den så var problemet borte igjen. Lot den stå på i noen timer (helt til nå), og det har ikke skjedd igjen. Aner ikke enda hva det kan ha vært med andre ord, men er nok hardwarefault, fordi temp pleier ikke å være så høy, vifte gikk fint og var ikke høy last.

Har nyeste linux-driverne, men har neppe noe å si når det til og med var i POST. Det som jeg ikke helt forstår er hvorfor bokstavene ble endret, trodde skjermkortet bare tegnet pixler, ikke genererte teksten også.

Lenke til kommentar

Problemet kan komme på nytt når du skrur av maskinen og den får kjølt seg ned til romtemp igjen.

I 8xxx, 9xxx og GT200 serien til Nvidia er det en feil med loddingene aka Bumps, disse ødelegges etter ett vissat antall oppvarminger og nedkjølinger / sykluser.

Oftest skjer dette etter ca 2 år, men kan komme senere og tidligere avhengig av hvor ofte maskinen skrus av og hvor lenge den er avskrudd.

Funker på samme prinsipp som Aloha 243 sin cabriolet konvertering av 737 (Metalltretthet over mange sykluser fram og tilbake.)

Endret av 007CD
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oi, såpass ja, det har jeg ikke hørt om. Kortet er vel hvertfall så gammelt så kan passe til beskrivelsen din. Jeg setter PCen i sleep hver natt, så virker passende. Om det kræsjer så har jeg et backupkort, nemlig 6800 GT som fortsatt funker fint :p

Lenke til kommentar

Begge de kortene jeg (min fetter sitt og mitt) hadde problemer med var MSI 8800 GTS 512MB OC. Han sitt tok kvelden etter ca 2 år, mitt holdt opp i mot tre år. Mitt døde helt, hans sitt skrev ut dollar tegn rundt om på skjermen under oppstart, og driveren ville ikke lastes i Vista, men 2D fungerte delvis greit etter hva jeg husker.

Lenke til kommentar

Da skjedde det igjen i dag.

Fant ut at jeg hadde kjøpt det hos PCUtstyr i 2007, og den nettbutikken ble lagt ned i 09 så tror det blir vanskelig med noen garanti da :) Hadde vel kanskje vært for lang tid uansett.

Så tenker jeg like godt kan kanskje prøve ovntrikset om ikke annet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt 6800 GT et par dager etter at jeg byttet og opplever det som litt ustabilt (kan ikke skjønne at det kan være noe annet). Noen ganger blir skjermen svart i et sekund og så kommer det tilbake, og det er noe jeg opplevde når jeg brukte samme kortet på en annen PC så tenkte ikke noe spesielt over det siden det var så sjeldent. Derimot nå hender det at det flimrer over hele skjermen inni mellom også, á det man ser på en TV med antenne. Også ganske sjeldent, og går bort igjen etter et sekund ca.

Skal ikke se bort i fra at det er skjermkortet pga. det så gammelt, men kan det være noe annet? Klarer ikke å se for meg at det kan være noe annet enn skjermkortet denne gangen heller.

Lenke til kommentar

Fortsatt det samme greiene, hender at PCen kræsjer pga. skjermkortet eller noe tilknyttet til det, skjermen svartner i et par sekunder for å komme tilbake og innimellom kommer det flimmer som i et dårlig analogt TV-signal. Kan det være noe annet enn skjermkortet? PCI-slot? Har ikke lyst å kjøpe et nytt skjermkort for å finne ut at det er noe annet, når jeg ikke trenger et bedre skjermkort, så er bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...