Gå til innhold

2 stk. "Porgramfiler" mapper

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk. "programfiler" mapper på maskinen av en eller annen merkelig grunn. Jeg tror dette er etter at jeg oppgraderte til Win7. Problemet er at den ene (jeg har kommet til er den eldre mappen som ikke er i bruk) mappen er på 21GB.

Det jeg lurte på, var om jeg bare kunne slette denne mappen for å frigjøre plass? Eller må det andre metoder til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, begge mappene heter "Programfiler". Ingen har x86 i seg.

Jeg er ikke helt sikker på under hvilke forhold dette vil kunne oppstå - men i alle tilfeller så er nok den ene mappen bare full av "døde" filer. Dvs. filer som ikke er linket til OSet eller installerte programmer (akkurat som om du bare tok en kopi av filene i programfiler mappen).

Det betyr nok at du trygt kan slette denne.

Om du er usikkert på hvilken av de to som er den aktive programfiler mappen så bare installer et program du ikke har i en av mappene fra før - f.eks. en nettleser som du valigvis ikke bruker. Så bare sjekker du hvilken mappe den installerer filer til. Dette er den aktive. Den andre kan du nok trygt slette, da den bare vil inneholde programfiler fra gammelt av som i praksis ikke brukes lengre av systemet.

For 64 bit windows er det normalt med 2 programfiler mapper - men en av dem vil ha x86 etter navnet. Bare pass på at dette ikke er tilfellet - for i 64 bit systemer brukes begge mappene (en inneholder 64bit programmer mens den andre holder på 32bit programmene).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker for svaret :)

Jeg kjører 32-bits versjonen av Win. 7.

Jeg ser den ene mappen har "dato endret 20.05.2011" og den andre "18.10.2011". Og den eldste mappen inneholder noen programmer som jeg ikke har i dag.

Så da er det trygt å slette denne?

Lenke til kommentar

Takker for svaret :)

Jeg kjører 32-bits versjonen av Win. 7.

Jeg ser den ene mappen har "dato endret 20.05.2011" og den andre "18.10.2011". Og den eldste mappen inneholder noen programmer som jeg ikke har i dag.

Så da er det trygt å slette denne?

99% sikkert trygt ja.

Skulle du være i tvil så er det jo ikke værre en å flytte hele mappen til skrivebordet og beholde den der i en uke eller så - slik at du kunne flytte alt tilbake dersom noe gikk galt mot formodning. Etter det så er det bare å slette. Jeg er nesten hundre prosent sikkert på at dette bare er en rest fra en tidligere OS installasjon som du ikke lenger bruker.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nå ser det faktisk ut at nyere programmer har innstallert seg både her og der, og jeg er usikker. Jeg begynte å slette fra den mappen jeg trodde det var, og da forsvant både det ene og andre ikonet fra skrivebordet...

...hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

om du installerer filezilla, så ser du hva mappene virkelig heter. De presenteres til deg på ditt GUI språk.

Mappen for programfiler heter c:\Program Files, men de presenteres til deg som c:\programfiler.

Den gamle mappen Documents and Settings er der enda, men den vises som Brukere om du har norsk og som users om du har engelsk OS.

For mer info:

http://www.gdgsoft.com/pb/pbhelp/varlist.html

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/ntcmds_shelloverview.mspx?mfr=true

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...