Gå til innhold

Vil fjerne ungdomsspriten fra Vinmonopolet!

Anbefalte innlegg

Oslo-politiet refser Vinmonopolet for å selge spritvarianter som er myntet på ungdom over 18 år. Politiet vil ha ungdomsspriten vekk fra hyllene.

Hva mener dere om dette ?

Jeg mener det at kanskje det er det beste, men hvor mange drikker 22% når de kan heller skaffe seg noe som har 40% eller mere. Blir de fjernet så kommer de jo aldri til å fjerne problemet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10014778

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uansett ikkje vinmonoplet sin feil.

Feilen ligger på udugelige politikere som i staden for å spesifisere 18 års aldersgrense for sterkvin, berre sa at det skulle bli 18 års aldersgrense for alkohol på under 22%.

Det er vell heilt innlysande at produsentane av brennevin ville utnytte denne muligheta til å lage nye produkt på under 22% styrke.

Eg er også svært usikker på om politiet her har rett i sin anntagelse, blir du virkelig fullare på ferdigblanda drink enn du blir på øl og vin?

Og er det eigentleg så mange 18 og 19 åringer som kjøper og drikker desse produkta? Eg husker at det var ein liknande diskusjon rundt salg rusbrus på dagligvarebutikker til ungdom, og det som kom fram der var at ungdom i svært liten grad kjøpte rusbrus, dei fleste kjøperane var voksne kvinner i alderen 40+. Grunnen til dette var visstnok at det kun var voksne kvinner som hadde råd til å kjøpe rusbrus, ungdom kjøpte heller øl sidan dei då fekk meir enn dobbelt så mykje alkohol for pengane enn dersom dei hadde kjøpt rusbrus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Setter pris på at staten vil passe på meg, men forbud er aldri løsningen på noe som helst.

I dette tilfelle, er det holdningene til alkohol, og drikkevanene til oss unge som må endres. Jeg er bare glad for at sprit kan kjøpes på et kontrollert vinmonopol, det er så utrolig mye bedre enn alternativet. Allerede tidlig på ungdomsskolen, så fikk vi tak i de drikkevarene vi ville ha, gjennom at enkelte eldre kjøpte/skaffa for oss - uten at vi kunne være trygg på kvaliteten (eller opphavet) til drikkevarene vi fikk.

I Danmark kan 16-åringer kjøpe opp til 16,5% drikke, og voksne har lov til å kjøpe alkohol til yngre. De blir jo mennesker danskene og, uten kommunisttendenser...

Begynn gjerne allerede i barnehagen med å fortelle de små hvor farlig "voksen-brus/saft" er, og fortsett gjennom hele barne- og ungdomskolen.

Jeg skulle gjerne hørt på en tørrlagt alkoholiker snakke foran klassen som 15 åring, og han kunne fortalt hvordan alkoholen ødela livet hans. Det hadde kanskje gjort inntrykk på flere.

Lenke til kommentar

us/saft" er, og fortsett gjennom hele barne- og ungdomskolen.

Jeg skulle gjerne hørt på en tørrlagt alkoholiker snakke foran klassen som 15 åring, og han kunne fortalt hvordan alkoholen ødela livet hans. Det hadde kanskje gjort inntrykk på flere.

Og hva med de 67 andre som ikke fikk livet sitt ødelagt av sin egen fri vilje?

Lenke til kommentar

Ungdomsspriten blir gjerne blandet ut med energidrikker, brus, juice og omtrent alt annet som smaker rimelig greit, det vil jeg anta gjør den gjennomsnittlige drinken med 22% sprit mindre alkoholsinnholdig enn vin? Da gir for min del liten/ingen mening og forby denne "lett" spriten, det er et alternativ for de som ikke liker vin, rusbrus eller øl, slik at de slipper og oppfordre til lovbrudd ved å få andre til å kjøpe 40% eller slipper og selv begå lovbrudd ved å drikke (og eventuelt produsere) hjemmebrent sprit.

Ønsker også (etter å ha bodd i England) at matbutikker skal kunne begynne og selge produkter som vin, men skjønner hvorfor det ikke konkurransevennlig for vinmonopolet.

Endret av Kjetil..
Lenke til kommentar

18-åringer har også et eget ansvar. De bør selv vurdere hva (innen prosentgrensen) de kan drikke og når de skal stoppe for å unngå å gå hodestups i bakken. Det er denne ansvarsfølelsen, mener jeg, at er det viktigste her, ikke hvorvidt man drikker lettsprit, vin eller øl. Forbud vil ikke øke ansvarsfølelsen til folk, tvert om, men nå er det jo slik at myndighetene våre syr puter under armene til alle og enhver. Et av argumentene her er at mange unge jenter blir voldtatt i beruset tilstand. Selv om fylla skulle være årsaken til voldtekter og selv om de i hovedsak drikker lettsprit i dag (noe vi slett ikke vet er tilfelle), vil det ikke løse problemet, for unge jenter kan fortsatt potensielt drikke seg fulle på øl og vin. Ansvarsfølelsen er fortsatt fraværende, og mange unge jenter (og gutter) vet ikke når de skal stoppe, men drikker til de spyr eller verre. For å hindre fyllevoldtekter er det viktigere å arbeide for å bevisstgjøre ungdom, øke ressursene til politiet og muligens øke de latterlig lave straffene voldtekt kan føre til.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...