Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kingston HyperX 120GB - TREG

bjugen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan se ut som du har deaktivert write-cache på SSDen. Dette synes fra en veldig lav random write QD 32.

Du finner dette på min datamaskin, egenskaper på enheten, fanen maskinvare, egenskaper på enheten, "policies". Den første skal være huket av, den andre skal ikke være huket av.

Kjør en test med "ATTO disk bench" og post screenshot her for å se om du får den ytelsen du ble lovet. De oppgir nemlig tallene for SandForce SSDer for veldig komprimerbare data, mens CDM tester med data som ikke er komprimerbare, og gir derfor lavere hastigheter.

Det kan også se ut som du har koblet til SSDen i en SATA 3Gbps port. Det er også mulig dette er en annen port enn southbridge, og at det er grunnen til den lave random write du ser. Det finnes nemlig noen billige og dårlige JMicron kontrollere som følger med på en del hovedkort.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Sjekka det med policyen og bare den øverste boksen var avkrysset -

"Aktiver skrivehurtigbuffer på disken"

attobench.png

Her er hovedkortet mitt forresten: ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3

EDIT: Undersøktre litt mer her nå, og det viste seg at jeg har 3GB porter likevel, var litt seint forrige gang jeg så på det så trudde jeg hadde SATA 3... Er det noe annet jeg kan gjøre med dette enn å kjøpe et nytt hovedkort ? Evt. anbefalinger ?

Endret av bjugen
Lenke til kommentar

Tror alle er SB710...

Sett at jeg kjøpte meg et hovedkort som hadde 6GB SATA, hadde jeg merka en veldig stor forskjell?

Og som sagt, må gjerne komme med forslag til et brukbart kort. Leste en plass her at de billigste kortene med 6GB bare er brask, så vil være sikker på at det funker om det blir kjøp :D

Lenke til kommentar

Hei, ja er kanskje litt vanskelig å anbefale når dere ikke veit hva jeg har xD

CPU: AMD Phenom II X2 560 AM3 men tenkte å kjøpe meg ett AM3+ kort

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Skjermkort om det har noe å si: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Kan betale opptil 1000kr for det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva skjedde her? Ble det bedre med nytt hovedkort?

Jeg har kjøpt identisk harddisk men har samme problem med hastigheten.

Jeg har:

MSI 890FXA-GD70

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz

4GB 1600MHz DDR3 RAM

Radeon HD5870

Får ca samme resultater med samme program.

Mitt hovedkort har 6gbps på alle de 6 hovedportene, hvor min harddisk er koblet til.

Sjekket også at writecachen er aktivert som foreslått lengre oppe.

Hva gjør jeg videre nå?

Helt nyformattert med Windows 7 og alle de siste driverne foruten siste BIOS men den skal jeg installere nå og se om det hjelper

EDIT: hjalp ikke å flashe bios til siste versjon :(

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hmm dette var enda merkeligere...

Prøvde ATTO 2.47 nå og der fikk jeg merkelige resultater.

Skriv: 457mb sek

Les: 389mb sek

Altså skriver den raskere enn den leser.

Er dette normalt?

Og er dette normale hastigheter for denne disken?

Står på pakken at den skal klare å lese 555mb sek og skrive 510mb sek og det står også at målingen er basert på ATTO disk benchmark 2.41

Er veldig forvirret akkurat nå :(

Lenke til kommentar

Kaster meg inn i problematikken jeg også.

Jeg ha en OCZ Vertex3 og får omtrent samme resultater i Crystaldisc.

Kjørte Asu og fikk dette resultatet:

Ligger dette innenfor normalen?

1025099.jpeg

Svein

Av en eller annen grunn så skalerer ikke hastighetene med økt QD. Står bios i AHCI?

Har det same problemet som dei over. Eg har eit P8Z68-Vpro hovudkort og ein Kingston HyperX 120 gb SSD. Maks write speed i Atto Benchmark blir 244 MB/s, medan maks read er på 375 MB/s. Nokon som veit kva som er problemet mitt?

Gjør som @diosyris over. Last ned ASU og legg ut en skjermdump.

Lenke til kommentar

Gjorde du noe mellom første og andre skjermdump? Den siste du la ved ser mer riktig ut. Pga at du har et brikkesett som kun støtter SATA 3 Gb/s så vil du ikke få hastighetene som specen på ssden har. Jeg ville også installert Intel sine RST drivere da du kun har MS sine pr nå.

Lenke til kommentar

Gjorde du noe mellom første og andre skjermdump? Den siste du la ved ser mer riktig ut. Pga at du har et brikkesett som kun støtter SATA 3 Gb/s så vil du ikke få hastighetene som specen på ssden har. Jeg ville også installert Intel sine RST drivere da du kun har MS sine pr nå.

Ja AHCI var ikke aktivert på første skjermdump.

Lukter nytt hovedkort på mannen skjønner jeg....

Lenke til kommentar

Du får utnyttet ssden mer en godt nok med hovedkortet du har nå. Det er på 4K med lav QD du merker ytelsen til en ssd mest. Å bytte til et hovedkort med en ekstra SATA 6.0 Gb/s kontroller bare for å kunne sette ssden på er en dårlig idé. De ekstra kontrollerene fra Marvel er endel dårligere enn ICH10R. Eneste måten å få native SATA 6.0 Gb/s er å bytte til socket 1155 med i7 2600K eller bytte mot socket 2011 som kommer i løpet av vinteren.

Endret av BAT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får utnyttet ssden mer en godt nok med hovedkortet du har nå. Det er på 4K med lav QD du merker ytelsen til en ssd mest. Å bytte til et hovedkort med en ekstra SATA 6.0 Gb/s kontroller bare for å kunne sette ssden på er en dårlig idé. De ekstra kontrollerene fra Marvel er endel dårligere enn ICH10R. Eneste måten å få native SATA 6.0 Gb/s er å bytte til socket 1155 med i7 2600K eller bytte mot socket 2011 som kommer i løpet av vinteren.

Håkei :) Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...