bjugen Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Hei, kom en Kingston HyperX 120GB i posten her om dagen og har nå installert Windows 7 med alle oppdateringer på den(aktiverte AHCI først). Men, kjørte en test med CrystalDiskMark på den... Noen som har peiling ? btw, skal egentlig være 500/500 Lenke til kommentar
Slesko Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Vet ikke hva slags kompentanse du har, men vet du om du har koblet den i Sata 3 eller sata 6? sata 3 maxer ved denne farten så det er det som virker mest sannsynelig. Endret 16. oktober 2011 av You 1 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Det kan se ut som du har deaktivert write-cache på SSDen. Dette synes fra en veldig lav random write QD 32. Du finner dette på min datamaskin, egenskaper på enheten, fanen maskinvare, egenskaper på enheten, "policies". Den første skal være huket av, den andre skal ikke være huket av. Kjør en test med "ATTO disk bench" og post screenshot her for å se om du får den ytelsen du ble lovet. De oppgir nemlig tallene for SandForce SSDer for veldig komprimerbare data, mens CDM tester med data som ikke er komprimerbare, og gir derfor lavere hastigheter. Det kan også se ut som du har koblet til SSDen i en SATA 3Gbps port. Det er også mulig dette er en annen port enn southbridge, og at det er grunnen til den lave random write du ser. Det finnes nemlig noen billige og dårlige JMicron kontrollere som følger med på en del hovedkort. Lenke til kommentar
bjugen Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Takker for svar Sjekka det med policyen og bare den øverste boksen var avkrysset - "Aktiver skrivehurtigbuffer på disken" Her er hovedkortet mitt forresten: ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3 EDIT: Undersøktre litt mer her nå, og det viste seg at jeg har 3GB porter likevel, var litt seint forrige gang jeg så på det så trudde jeg hadde SATA 3... Er det noe annet jeg kan gjøre med dette enn å kjøpe et nytt hovedkort ? Evt. anbefalinger ? Endret 18. oktober 2011 av bjugen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2011 Sjekk om porten den står i tilhører "southbridge" (SB7xx/8xx) eller Jmicron/Marvel. Den burde stå koblet i southbridge for mest stabil ytelse. Lenke til kommentar
bjugen Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2011 Tror alle er SB710... Sett at jeg kjøpte meg et hovedkort som hadde 6GB SATA, hadde jeg merka en veldig stor forskjell? Og som sagt, må gjerne komme med forslag til et brukbart kort. Leste en plass her at de billigste kortene med 6GB bare er brask, så vil være sikker på at det funker om det blir kjøp Lenke til kommentar
Slesko Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Hvilken socket har du ? Har du ddr3 ram? Ja du vil merke forskjell opp til 100% mer read speed aka nesten dobbelt så kort boot time Yöu Endret 19. oktober 2011 av You Lenke til kommentar
bjugen Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Hei, ja er kanskje litt vanskelig å anbefale når dere ikke veit hva jeg har xD CPU: AMD Phenom II X2 560 AM3 men tenkte å kjøpe meg ett AM3+ kort Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Skjermkort om det har noe å si: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Kan betale opptil 1000kr for det. Lenke til kommentar
bjugen Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Endte opp med dette kortet: ASUS M5A99X EVO Innså etterhvert at hele tråden var unødvendig(leste feil spec på hovedkort ), finner ut utrolig mye igjennom google og søkefunskjonen på sia også Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Hva skjedde her? Ble det bedre med nytt hovedkort? Jeg har kjøpt identisk harddisk men har samme problem med hastigheten. Jeg har: MSI 890FXA-GD70 AMD Phenom II X4 965 3,4GHz 4GB 1600MHz DDR3 RAM Radeon HD5870 Får ca samme resultater med samme program. Mitt hovedkort har 6gbps på alle de 6 hovedportene, hvor min harddisk er koblet til. Sjekket også at writecachen er aktivert som foreslått lengre oppe. Hva gjør jeg videre nå? Helt nyformattert med Windows 7 og alle de siste driverne foruten siste BIOS men den skal jeg installere nå og se om det hjelper EDIT: hjalp ikke å flashe bios til siste versjon Endret 13. november 2011 av IceBlitz Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 Hmm dette var enda merkeligere... Prøvde ATTO 2.47 nå og der fikk jeg merkelige resultater. Skriv: 457mb sek Les: 389mb sek Altså skriver den raskere enn den leser. Er dette normalt? Og er dette normale hastigheter for denne disken? Står på pakken at den skal klare å lese 555mb sek og skrive 510mb sek og det står også at målingen er basert på ATTO disk benchmark 2.41 Er veldig forvirret akkurat nå Lenke til kommentar
BAT Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 Last ned ASU og kjør den. Legg ut en skjermdump her så skal vi prøve å hjelpe deg. Lenke til kommentar
diosyris Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 Kaster meg inn i problematikken jeg også. Jeg ha en OCZ Vertex3 og får omtrent samme resultater i Crystaldisc. Kjørte Asu og fikk dette resultatet: Ligger dette innenfor normalen? Svein Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 Har det same problemet som dei over. Eg har eit P8Z68-Vpro hovudkort og ein Kingston HyperX 120 gb SSD. Maks write speed i Atto Benchmark blir 244 MB/s, medan maks read er på 375 MB/s. Nokon som veit kva som er problemet mitt? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 Kaster meg inn i problematikken jeg også. Jeg ha en OCZ Vertex3 og får omtrent samme resultater i Crystaldisc. Kjørte Asu og fikk dette resultatet: Ligger dette innenfor normalen? Svein Av en eller annen grunn så skalerer ikke hastighetene med økt QD. Står bios i AHCI? Har det same problemet som dei over. Eg har eit P8Z68-Vpro hovudkort og ein Kingston HyperX 120 gb SSD. Maks write speed i Atto Benchmark blir 244 MB/s, medan maks read er på 375 MB/s. Nokon som veit kva som er problemet mitt? Gjør som @diosyris over. Last ned ASU og legg ut en skjermdump. Lenke til kommentar
diosyris Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Av en eller annen grunn så skalerer ikke hastighetene med økt QD. Står bios i AHCI? Ja bios er satt til AHCI Mitt hovedkort er et ASUS Rampage II Extreme.... Update: Endret 13. november 2011 av diosyris Lenke til kommentar
BAT Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 Gjorde du noe mellom første og andre skjermdump? Den siste du la ved ser mer riktig ut. Pga at du har et brikkesett som kun støtter SATA 3 Gb/s så vil du ikke få hastighetene som specen på ssden har. Jeg ville også installert Intel sine RST drivere da du kun har MS sine pr nå. Lenke til kommentar
diosyris Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 Gjorde du noe mellom første og andre skjermdump? Den siste du la ved ser mer riktig ut. Pga at du har et brikkesett som kun støtter SATA 3 Gb/s så vil du ikke få hastighetene som specen på ssden har. Jeg ville også installert Intel sine RST drivere da du kun har MS sine pr nå. Ja AHCI var ikke aktivert på første skjermdump. Lukter nytt hovedkort på mannen skjønner jeg.... Lenke til kommentar
BAT Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Du får utnyttet ssden mer en godt nok med hovedkortet du har nå. Det er på 4K med lav QD du merker ytelsen til en ssd mest. Å bytte til et hovedkort med en ekstra SATA 6.0 Gb/s kontroller bare for å kunne sette ssden på er en dårlig idé. De ekstra kontrollerene fra Marvel er endel dårligere enn ICH10R. Eneste måten å få native SATA 6.0 Gb/s er å bytte til socket 1155 med i7 2600K eller bytte mot socket 2011 som kommer i løpet av vinteren. Endret 13. november 2011 av BAT 1 Lenke til kommentar
diosyris Skrevet 13. november 2011 Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 Du får utnyttet ssden mer en godt nok med hovedkortet du har nå. Det er på 4K med lav QD du merker ytelsen til en ssd mest. Å bytte til et hovedkort med en ekstra SATA 6.0 Gb/s kontroller bare for å kunne sette ssden på er en dårlig idé. De ekstra kontrollerene fra Marvel er endel dårligere enn ICH10R. Eneste måten å få native SATA 6.0 Gb/s er å bytte til socket 1155 med i7 2600K eller bytte mot socket 2011 som kommer i løpet av vinteren. Håkei Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå