Gå til innhold

Oppgradering av gamer-PC, GTX 570 + i5 + P8P67

Anbefalte innlegg

Da var det på tide med en oppgradering. Har vurdert litt på om det blir en totalrenovasjon, eller en oppgradering hvor jeg beholder flest mulig komponenter. Formål med denne PC'n er hovedsakelig gaming (Battlefield 3, Skyrim, samt tidligere og fremtidige spill. Noe 3D-modellering og fotoredigering, men det går som regel i hobby-basis og trenger ikke overkill på dette området).

Her er mitt nåværende oppsett:

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz

Gigabyte GA-G33-DS3R, G33

Gainward GeForce 8800GT 1GB GDDR3

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA216MB

Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE

Silver Power PSU, 600W, 120mm fan, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin2

2x Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB

Antec Nine Hundred sort miditower

*Alternativt beholde

**Byttes ut

(Hvis dere trenger produktlink så kan det ordnes.)

(Oppsett bygd i midten av februar 2008.)

Mitt forslag er at jeg kan beholde kabinett, PSU, harddisk og DVD-brenner. Siden disse komponentene har ikke så mye å si på ytelsen. Innvendiger i om jeg bør kjøpe alt nytt eller delvis nytt er hjertelig velkommen.

(P.S. Skal skaffe SSD som OS-harddisk)

Skjermen jeg kjøpte samtidig som jeg bygde PC var mest et hastekjøp. Kjapp tur på Lefdal for å kjøpe den billigste og siste de hadde av PC skjerm. Har ikke peiling på hva slags merke det er. Tror jeg betalte 1500-2000 kr for det for nesten fire år siden. Så tenkter å skaffe ny skjerm.

----------------------------

----------------------------

Over til i dag :)

Det står mellom Komplett og Dustinhome. Sistnevnte er billigere, men Komplett har noen fine tilbud denne uken (uke 41), som jeg tenker å dra nytte av. Vil linke til begge sidene uansett, for å sammenligne. Det spiller ingen rolle hvem av de jeg velger. Det er prisen vs ytelse som gjelder.

Komplett:

Oppgraderingspakke Intel - Core i5 2500K

3 295 kr

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

2 095 kr

Crucial m4 SSD 2,5" 128GB

1 395 kr

BenQ 24" LCD G2420HD

1 395 kr

Totalt: 8 180 kr

(uten frakt)

Dustinhome:

ASUS P8P67 PRO B3.1

1 189 kr

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ

1 599 kr

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE

499 kr

ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB

2 699 kr

OCZ VERTEX 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC

1 599 kr

BENQ G2420HDBE 24"

1 290 kr

Totalt: 8 875 kr

(uten frakt)

(Frakt er jeg usikker på hva er, men vil tro Komplett er dyrere enn Dustinhome)

Dustinhome sitt oppsett her er litt dyrere, men vil tro det er også litt bedre. Skjermkortet, RAM og kanskje SSD er litt bedre i det sistnevnte oppsett. Men jeg kan ta feil ;)

Hvis jeg går for et Asus GTX 570 vil jeg tro at jeg nesten må kjøpe et nytt kabinett. Siden det jeg har nå blir for trangt. Hvis jeg skulle kjøpe nytt kabinett ville jeg nok gått for Fractal Design Define R3 (Miditower).

Men trenger hjelp fra dere som har virkelig greie på dette. Hva bør jeg gjøre? Oppgradere hele monsteret? Delvis oppgradering er bra nok? Hvilke komponenter bør jeg kjøpe, og fra hvilken leverandør?

Takker for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet er litt bedre.

RAM har ikke en fjert å si på ytelse.

Vertex 3 120GB har fortsatt stabilitetsproblemer som BSODs og systemkræsj helt tilfeldig, alle SF2281-baserte SSDer har dette. M4 128GB er 100% stabil og yter like bra eller bedre i den virkelige verden.

Ellers har du satt opp en flott oppgradering, jeg vil absolutt anbefale å gå for det du har satt opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermkortet er litt bedre.

RAM har ikke en fjert å si på ytelse.

Vertex 3 120GB har fortsatt stabilitetsproblemer som BSODs og systemkræsj helt tilfeldig, alle SF2281-baserte SSDer har dette. M4 128GB er 100% stabil og yter like bra eller bedre i den virkelige verden.

Ellers har du satt opp en flott oppgradering, jeg vil absolutt anbefale å gå for det du har satt opp.

Hvis jeg går for et Asus GTX 570 og et Fractal Design R3, kjøper det fra Dustinhome, og resten fra Komplett. Så vil det koste meg totalt (med frakt) 9713 kr.

Har hørt at Asus sitt kort kan man klokke mye høyere. Vet ikke hvordan Gainward sitt presterer sånn sett.

Blir i så fall cirka 1 400 kr dyrere for Asus sitt. Men i gjengjeld får jeg et stilig kabinett som kan gå inn i resten av stua :p

Er et 4 år gammelt 600 W PSU bra nok til å overklokke de andre komponentene?

Styr unna OCZ SSD-disker. Eg hadde en slik, og maskina krasjet, fikk bluescreen og mye anna rart.

Okay. Da vil jeg styre unna den. Har vært litt i tvil om SSD grunnet høy fail-rate. Har ikke lyst til å bygge meg et nytt system, og så finne ut at jeg må sende komponenter i retur og bruke mye unødvendig tid på det.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

ASUS-kortet vil være mer stille i drift, men hvor godt det vil klokke kommer an på ca 70% flaks, 20% kjøling, og 10% erfaring og ferdigheter.

PSU skal holde, og kabinett kan du kjøpe uansett hvilket skjermkort du velger. Define R3 har fokus på lav støy, som du sikkert vil merke stor forskjell på med ditt nåværende Nine Hundred.

Lenke til kommentar

Ser nå at på Crucial m4 SSD så følger det ikke med 2.5" til 3.5". (Etter å ha sett på unboxing).

Må jeg kjøpe dette? Eller er det plass i min Nine Hundred til dette?

Er det for risky å gå for en Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB istedenfor? Ser det er mye trøbbel med det produktet.

Lenke til kommentar

Bestilte på søndags kveld. Fikk delene på tirsdag. Fikk koblet opp så og si alt. Hadde bare igjen å koble til strømkablene og tilkoblingen til DVD-brenneren. Først da skjønner jeg at jeg har en IDE-kontakt på den, og ikke en SATA. Problemet er at det ikke er noe IDE-kobling på hovedkortet xD

Så bestilte ny DVD-brenner som hadde SATA-kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...