twoeyes Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Bruker: twoeyes Objektiv: Minolta MC-Rokkor-PG 58mm f/1.2 konvertert til Canon fatning. Deltagernivå: Entusiast Utstyr: Canon 5DMkII med mattskive egnet for mauellfokus. Oktoberbokeh Oktobermørket senker seg i Tromsø, så da er det på tide å finnne fram lyssterkt glass. Min Rokkor 58mm f/1.2 er ca.1970 modell og objektivet er populært blant entusiaster som interesserer seg for gammel manuellfokusoptikk, kjent for flott bokeh, både på full åpning og noe nedblendet. Jeg har nå brukt det et års tid og lært å kjenne også dets svakere sider. På full åpning er det, selv når man treffer med fokus, ikke overdrevent skarpt og kontrastrikt, og det kan ha trøbbel med kontrastrikt lys og er utsatt for flare. Et utvalg av bilder jeg tidligere har tatt med objektivet kan ses her og gir en pekepinn på hva dere kan vente dere Tenkte å bruke Oktoberfesten til å bli enda bedre kjent med objektivet og utforske dets muligheter i forhold til bokeh i vid forstand. Wikipedia: "In photography, bokeh is the blur, or the aesthetic quality of the blur, in out-of-focus areas of an image, or "the way the lens renders out-of-focus points of light."" Mine oktoberfestbilder på Flicriver Endret 20. oktober 2011 av twoeyes Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Wow, de bildene var nydelige. Må nesten gjenta en av kommentarene du hadde fått: "Well, they've got some nice ducks there in Bokehistan". Genialt. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Blir spennende å følge med på. Fantastisk objektiv, har det samme selv konvertert til Sony. Regner med at det blir mye bokeh her Lenke til kommentar
Breni Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Veldig spennende optikk du har valgt. Gleder meg til å følge med, og bildene du linket til var jo aldeles nydelige! Hvor kjøpte du den hen? Var det vanskelig å konvertere den til Canon fatning? Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) En formiddagstur med LiveView i doggvått gras bak huset ga bl.a. dette resultatet. Full åpning, godt fornøyd med farger og bakgrunnsbokeh. (Fargebrytningsfeilene i den delen av strået som ligger foran fokusplanet er jeg mindre fornøyd med.) Hyggelig med respons og nysgjerrighet rundt objektivvalg, objektivet mitt er kjøpt brukt og ferdig konvertert i Norge. Man finner de på eBay, men de er ettertraktet og går der gjerne for rundt 5-600$. Konverteringen er forholdvis enkel, ihvertfall om man kjøper et konverteringskit, det finnes en del info på nett om dette bl.a. på forumet til Fredmiranda.com Det bør vel også nevnes at objektivet på Canon 5D/5DmkII ikke kan fokuseres til uendelig uten at speilet slår i bakre linseelement. I forhold til min bruk er dette sjelden noe problem fordi det alltid er uskarp bakgrunn jeg er ute etter når jeg tar fram dette objektivet. Jeg kan fokusere til ca. 10m, ved bruk av LiveView kan man fokusere til uendelig. Endret 1. oktober 2011 av twoeyes 1 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Svært interessant objektiv. Etter teaseren og dette første bildet å dømme, blir det også svært interessant å følge denne tråden. Myyyykt og nydelig, selv med fargebrytningsfeil og ikke overdreven skarphet som du nevnte. Men det er jo nettopp disse tingene som er en del av pakka man får her. En god start. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Dag 2 - Jordbær i oktober Regnværsdag, dagens motiv fra terrassen. Rokkoren denne gangen nedblendet til 2.8 tror jeg: (Bildet redigert på nytt med noe høyere kontrast 3.okt.) Endret 3. oktober 2011 av twoeyes 2 Lenke til kommentar
egilh Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Virkelig flott bokeh på begge bildene dine. Liker meget godt fargene på dagens, den grønne kanna i bakgrunnen gjør mye Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Flotte bilder! Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Ingen tilfeldighet at det første bildet var bra ser jeg. Nok et godt komponert bilde med fin fokusbruk. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Flotte farger og fokusvalg, meget severdig med speiling i de våte plankene. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Dag 3 Sleit litt med gråvær og flatt lys i dag. Ønsker meg enten sol, regn, dogg eller skumringslys med blanding av kunstlyskilder får å få til det jeg prøver på, blir nok å satse på skumringen i morgen. 1 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Ingen dårlig utgave av høstblader heller. Fokusbruken gir en svært sterk tredimensjonalitet i bildet. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Dag 4 Morgenlys på veg til jobb. Full åpning. Den observante kan ane en svært uskarp Tromsøbru i bakgrunnen. Endret 4. oktober 2011 av twoeyes Lenke til kommentar
Breni Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Morgenlyset er alltid fint Liker godt det tynne fokusplanet! Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Takk for det! Synes selv lyset ble bra her med balansert blanding av kaldt morgenlys og varmt gatelys. Liker også godt hvordan den uskarpe bakgrunnen tegnes i venstre del av bildet, mens bakerst til høyre blir bokehen kanskje litt vel "busy". Skulle prøvd et par alternative opptak med mindre blender også. Endret 4. oktober 2011 av twoeyes Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Trenger vi å kommentere når du gjør det best selv? :!: Frapperende hvordan det stråler utover fra bjørka, som jo er omtrent det eneste som er i fokus her. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Veldig bra 3D-virkning på løvbildet, fint lys og blendervirkning i det siste også. Litt enig med deg at det er litt urolig til høyre hvis man skal pirke på noe. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Dag 5 Sol! Endret 5. oktober 2011 av twoeyes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå