Gå til innhold

02.10.11 - The North London Derby - 17:00


Solaar

Hvem tror du vinner?  

35 stemmer

  1. 1. Hvem tror du vinner?



Anbefalte innlegg

THE NORTH LONDON DERBY

 

post-133814-0-28241600-1317347821_thumb.jpg

 

SØNDAG 02.10.11 - AVSPARK KL. 17:00

 

Det eneste viktige lokaloppgjøret sør for Romsdalen sparkes igang kl 17 på søndag, lokal stolthet, ære og skryterettigheter i tillegg til 3 viktige PL-poeng står på spill. Arsenal ligger i skrivende stund på 13. plass og har et desperat behov for å klatre på tabellen og komme tilbake til toppen der de selv mener de hører hjemme. Det kan bli lettere sagt en gjort siden avstanden mellom lagene har blitt mindre de seneste årene, både plasseringsmessig og kvalitetsmessig. Man trenger ikke være nøytral for å se det; fakta er at det pr. dags dato bare er to Arsenalspillere som hadde fått plass i en startellever hvis man hadde kombinert de beste spillerne fra hvert lag. Det er vanskelig å tro med tanke på kvaliteten spillere som har satt sitt preg på Highbury og Emirates de siste tiårene har stått for. Spillere som Thierry Henry, Patrick Vieira, Dennis Bergkamp og Ian Wright, sammen med Tony Adams, er alle navn som frembringer vonde minner hos de fleste Tottenhamfans.

 

Men ser man på lagene idag er det lettere å være optimist som Spursfan:

 

Friedel har i en alder av 40 år forvist eks- og nåværende landslagskeepere fra Italia og Brasil til benken og det er vel neppe noen med vettet i behold som hevder at Szczesny, som riktignok har potensial men fortsatt er mer ustabil enn en Caipirinha-fyllt Gomes, er bedre.

 

I forsvar er det ganske jevnt, men ser man på egenskapene i stedet for skadehistorikk så har Spurs det klart beste paret i King og Gallas som begge antas å være friske på søndag. Et lite spørsmålstegn settes bak Gallas som idag skal ha strekt en leggmuskel på trening, men det hadde han jo gjort ifjor også og da spilte han så godt at han likegodt ble kåret til banens beste. King er den udiskutabelt beste midtstopperen i begge lagene men Gunnersfansen stiller seg nok mannsterke bak Vermaelen selv om hans svakheter i lufta fort kan bli et problem mot en luftsterk og ivrig Adebayor.

 

På venstreback er det enkelt og rett frem: Arsenals førstevalg er konstant skadet og nyervervelsen Andre Santos stilles det store spørsmålstegn ved defensivt. Mr Cool Ekotto leverer varene uke ut og uke inn og er i tillegg et viktig våpen fremover på banen, som backup har vi også Arsenaldødaren Rose. Spørsmålet er bare om disse klarer å stoppe Chamberlain som har begynt å få til sakene på høyrekanten til Arsenal, Mr Cool kan bli litt nonchalant av og til ...

 

Selv om Spurs har hatt 457 høyrebacker de siste årene har vi ennå ikke klart å finne den rette. Corluka hadde én god sesong det året Spurs tok 4. plassen men har tapt seg og blir ofte avslørt på farten. Unggutten Walker hadde en stor sesong for Villa ifjor men har vært lite overbevisende defensivt så langt i år. Dette er enkel match for en av ligaens beste høyrebacker Bacary Sagna.

 

På midtbanen, der Arsenal har rulet så enormt i hele Wengers periode, har det plutselig snudd helt. Nyervervelsen Scott Parker er hode og skuldre over Alex Song som holdende midtbaneanker. Ok, Jack Wilshere hadde nok kommet seg inn i elleveren med et nødskrik men han er nå ute til langt over nyttår og spørsmålet er om vi får se han andre steder enn på Twitter og FIFA12 denne sesongen. Det neste alternativet blir derfor Sandro, og da ser jeg bort ifra stortalentet Tom Huddlestone som i likhet med Wilshere måtte under kniven nok en gang denne uken. Brasilianeren minner om en ung Vieira, han er overalt på banen, takler kompromissløst og kan score flotte mål.

 

Fremfor disse to kommer det tre spillere som Arsenal ikke har noe som kan sammenlignes med. En angripende midtbanetrio bestående av VdV, Modric og Bale lukter det svidd av, her har du kløkt, bevegelse, fart, passningssikerhet, rutine, ung iver - you name it. Noen vil sikkert nevne Walcott her men det han har av fart hjelper lite når resten av fotballhodet mangler. Det skal sies at begge lagene har mengder av gode og spennende spillere å ta av her men den unge waliseren som ifjor ble stemt frem som ligaens beste av sine med- og motspillere sammen med hollenderen som for 8 mill pund var fjorårets kjøp stjeler plassene fra de kjappe one-trick-ponyene til Arsenal. Den viktigste forskjellen mellom lagene er likevel den lille kroaten som tok til fornuft, eller rettere sagt ble tvunget til å innse hvor han hørte hjemme og denne uken ble belønnet med et kontraktsforslag som vil gjøre han til Spurs best betalte spiller i jakten på et nytt CL-eventyr. Modric er en spiller som får ting gjort, til forskjell fra Arsenals tipp-tapp-ballerinaer som stort sett tripper rundt sekstenmeteren uten at noe skjer, men de spiller jo Englands mest underholdende fotball(™) da ...

 

Van Persie er Arsenals viktigste spiller. Med hans fart og kløkt kan det fort bli utrivelig for et skadeutsatt og noe tregt Tottenhamforsvar. Selv om Adebayor og Defoe har funnet scoringsformen er dette lett match og Arsenal får sin andre spiller på laget. Men det er klart, hans kontrakt er jo i ferd med å løpe ut og spørsmålet er om Mr. Bitter har viktigere ting å bry seg om enn resultatet på søndag. Det store bildet f.eks.

 

Desverre er begge lagene sterkt skadepreget for tiden og vi vil ikke få se toppede lag, men for oss fansen spiller det liten rolle. Det viktigste her er seier, til envher pris.

 

 

 

Antatte lagoppstillinger:

 

 

 

SPURS

 

Friedel

 

Walker - King - Kaboul - Ekotto

 

Parker - Sandro

 

Van der Vaart - Modric - Bale

 

Adebayor

 

 

 

ARSENAL

 

???

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra innlegg! Denne kampen er alltid gøy, så synd at Huddlestone måtte opereres, var stooor i sesongen dere tok 4. plass. Er ikke helt enig ang. Parker+Song, ihvertfall ikke måten du skrev det på, men det får gå. :p

 

Antatte lagoppstilling for Arsenal kan være:

Sczeczny

 

Sagna - Mertesacker - Koscielny* - Gibbs*

 

Ramsey - Song - Arteta

 

Walcott - RVP - Gervinho*

 

Stjerne på Koscielny - late fitness test og verst sjanse av Walcott, Gervinho og han selv til å rekke kampen. Ellers starter vel Song der og da må alt forandres.

Stjerne på Gibbs; Wenger kan finne på å starte med Santos plutselig, hadde sikkert vært et dumt valg men vi får se.

Stjerne på Gervinho - late fitness test. Og da blir det Arshavin som starter istedenfor. Wenger sier Walcott har størst sjanse av "trioen" som er usikker. Tviler sterkt på at Alex Oxlaide Chamberlain starter, spesielt siden Wenger sa at han ikke vil bruke ham for mye i PL.

 

Blir en spennende kamp som alltid, det vet vi allerede!

Endret av tc47
Lenke til kommentar

Veldig subjektiv åpningspost, ja! Mye tyder på at du ikke vet så mye om Arsenal.

 

Den viktigste forskjellen mellom lagene er likevel den lille kroaten som tok til fornuft, eller rettere sagt ble tvunget til å innse hvor han hørte hjemme og denne uken ble belønnet med et kontraktsforslag som vil gjøre han til Spurs best betalte spiller i jakten på et nytt CL-eventyr.

 

Slutten av den setningen oppsummerer vel det hele ganske greit? For Spurs er CL det mest fantastiske som kan skje, mens for Arsenal er dette en selvfølge.

Endret av Jørgn
Lenke til kommentar

Ren start11 av begge lagene, sånn seriøst?

Sczeczny

Sagna - King - Vermaelen - Ekotto*

Modric - Song - Wilshere*

Gervinho - RvP - Bale

 

Kan sette spørsmåls tegn angående keeper, Ekotto og midtbanen. Parker vs Song er interesang, men jeg mener Parker er hypa etter han spilte bra i West Ham, for all del en god spiller man langt ifra like god som mange vil ha det til. Wilshere pisser på Sandro, og Modric er bedre enn Arteta. Selv om jeg holdt på å glemme kroaten med tanke på at alt han gjor i sommer var å grine i media om at han ville vekk.

 

Denne tror jeg forøvrig at Tottenham vinner komfortabelt, vi starter sannsynligvis med Song i forsvar og urutinerte Frimpong på midten. Selv håper jeg heller på Coquelin da han virker som en mer komplett spiller sålangt og forstår sine defensive oppgaver mye bedre. Venstrebeck er sannsynligvis Gibbs, men man vet aldri. Tror uansett at han skal klare å ha kontroll på Lennon om han starter, så fremt han ikke har Shava forran seg, da tror jeg det kan bli tøft. Sagna virker enormt sliten om dagen, og han gir uttrykk for det selv også over twitter, så jeg er usikker på duellen mellom han og apemannen, men jeg tror kanskje at apemannen kan trekke lengste strå her på fitness. Adebayor blir nøkkelkortet deres her, med urutinerte Song i midtforsvaret og elendige Djourou burde det være en lett match for kuken.

Skal vi få noe ut av kampen er linken mellom Walcott og RVP livsviktig, er relativt sikker på at Ekotto kommer til å gi ifra seg mye rom i løpet av kampen og gi ifra seg mange sjangser som Walcott burde klare å utnytte, linker han bra opp med RVP kan hollenderen fort finne på å score 2-3 mål og bevise at han er den beste spilleren på banen.

 

Uavhengig av resultat så kommer vi fremdeles til å være den største klubben i nordlondon, så jeg vil uansett være litt fornøyd og ha det i bakhodet. Uansett hvilke smålige kommentarer 'arry lurer av seg.

 

Håper selvsagt at vi knuser de bitre jævlene og får de ned på jorda igjen, men tviler. Tipper en 3-1 til Tottenham.

Lenke til kommentar

Sagna har vore relativt svak hittil i sesongen etter hans standardar, ja. Trur han skal slite med farta til Bale. Det samme gjeld Defoe/Mertesacker i midten. Fryktar dette kan bli veldig stygt, er vel første gong eg går inn i eit NL-derby med nærast null tru på at Arsenal kan vinne. Vil heller sjå Coquelin enn Frimpong, då eg fryktar at Frimpong kjem til å vere overtent foran ein slik kamp. Coquelin er dessutan mykje sikrare i pasningsspelet sitt. Hadde vore fornøyelig med ein siger med det svakaste Arsenal-laget på lenge, men eg tvilar. 4-1.

 

Djourou er forresten ute med skade, så vi slepp å sjå han. (4 midtstopparar enten skada eller ikkje match fit; Koscielny, Djourou, Squillaci, Vermaelen - skulle tru vi var Tottenham.)

Endret av TomWhittaker
Lenke til kommentar

Hvordan har Tottenham gått fra å være en ubetydelig lillebror som med letthet ble knust et par-tre ganger i året til å bli en kamp der Arsenal-fans håper på en heldig U? Det er helt vanvittig hvor langt vi har falt. Gruer meg til kampen, selv med Cesc på laget i fjor rota vi bort en tomålsledelse. Hvis det er noen som trenger litt cash så sett sparekontoen på Adebayor-goal.

Lenke til kommentar

Nå må dere faen meg gi dere. Selv om vi virker svakere enn Tottenham for tiden kan disse kampene leve sitt eget liv. Jeg innser at mitt forhold til Arsenal ikke er rasjonelt (rasjonelt å støtte et lag i en sport uten sosial bakgrunn?), men jeg går inn mot hver eneste kamp og tror at vi kan vinne. Dette håper jeg gjelder spillerene som stiller for laget i morgen også, uten denne troen og glød kan vi pakke samme sakene.

 

Red.: Norwich var i perioder av kampen i dag bedre enn Man Utd og kunne fort dratt hjem med 3 poeng. Tenk på det.

Endret av Atald
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå må dere faen meg gi dere. Selv om vi virker svakere enn Tottenham for tiden kan disse kampene leve sitt eget liv. Jeg innser at mitt forhold til Arsenal ikke er rasjonelt (rasjonelt å støtte et lag i en sport uten sosial bakgrunn?), men jeg går inn mot hver eneste kamp og tror at vi kan vinne. Dette håper jeg gjelder spillerene som stiller for laget i morgen også, uten denne troen og glød kan vi pakke samme sakene.

 

Red.: Norwich var i perioder av kampen i dag bedre enn Man Utd og kunne fort dratt hjem med 3 poeng. Tenk på det.

Det at mange tipper de resultatene de gjør er på bakgrunn av presatsjoner hittil i sesongen, og ikke minst på bakgrunn av skadeproblematikken.

 

Tro meg, jeg drar ikke ned på pub'en hvis jeg ikke tror og håper på seier (ølprisen er for stiv til det), men hvis jeg var nødt å sette pengene mine på noe er det desverre Tottenham seier. Jeg tror Arsenal er preget av nerver og lav selvtillitt, noe som har gitt enorme utslag i f. eks United kampen.

 

Gløden er på ingen måte borte og jeg følger Arsenal enda tetter, om mulig, nå i tunge tider. Det tror jeg snakker for de aller fleste Arsenal-supporterne her på forumet. I tillegg, som du påpeker, kan disse kampene leve sitt eget liv og er dermed helt åpne. Jeg har uansett en litt ekkel følelse foran denne kampen, men det har ingen ting å gjøre med min tro på klubben. Man må være realistisk selv om man er lidenskapelig.

 

Men uansett, du har et poeng, jeg skal faen ikke grave meg ned i frykten for tap. Smaken av seier mot et egosentrisk lillebror lag, samt synet av det følelsesløse rosa smågrishode til Redknapp etter Arsenalseier er prisløst. Endrer bettet mitt til 1-4, nå i favør Arsenal.

Lenke til kommentar

Går rykter på Twitter om at Walcott er klar og at Gervinho ikke er klar.

 

Jævla kjipt å spille uten Gervinho, men når Scum skal gruses, skal de gruses!

 

61 Never Again!

Virker som om Gervinho-avgjørelsen vil bli tatt så sent som overhodet mulig. Håper han er klar for kamp, men jeg tviler på at han klarer førsteelleveren.

 

Håper Coquelin starter på midtbanen. Han har energien og arbeidskapasiteten som må til for å stoppe midtbanen til Tottenham. Frykter at Frimpong kommer til å slite om han starter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...