coyoteulf Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Politihelikopteret må visst holde seg på bakken under terrorangrep, men når politifolk er involvert i nabokrangler rykker det ut. http://www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/ 6 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Står vel ikke når dette har skjedd, men mange slike episoder er vel kanskje grunnen til at man skar ned på helikopterbudsjettet. Politifolks nabokrangler med helikopterinnrykk av kolleger gjorde et stort innhogg i budsjettet, og man bestemte seg for å sette helikoptrene på bakken inntil videre... Fantastisk sak som ikke får konsekvenser for politiet. Flott. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Nabokrangel er ikke så skummelt, vet dere. En gærning med skytevåpen derimot...det er fali, det. :!: 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Vel, eg er sikker på at kritikken ville haglet dersom politiet fikk inn en melding om "nabo med våpen i hagen" og ikke foretatt seg noe. Politiet har ingen enkel oppgave. Men, det er jo flere forhold som er kritikkverdige: - manglende dømmekraft til tipser(som jobber i politiet) - dårlig kommunikasjon med lensmann i området(som har lokalkunnskap) - maktmissbruk etter at det var klart at det var et plastikkvåpen - henleggelse av en klagesak på maktmissbruk 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Står vel ikke når dette har skjedd, ... To år siden, står det vel: Den vakre høstkvelden for to år tilbake, er i ettertid blitt «skrekkens døgn» for 34 år gamle Svein Gunnar Mæland. Han hadde en stund ligget i konflikt med en politikvinne i nabolaget. Geir Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jaja, der har du forklaringen på hvorfor helikopteret stort sett står på bakken. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Litt av problemet er vel at etter politi hadde storma karen, sett at det var plastikkgæver for småtroll, så måtte man selvsagt ned på stasjon for litt trusler og stripping slik at det norske politi kunne leke at de var Guantanomo Bay. Men, om en går inn på spesialenheten for politisaker så er ikke dette noe ukjent fenomen. Politifolk som bruker sitt politiID for å få personlig vinning, true, snoke etter personer i arkiv for å personlig vinning sov. Og slik har det alltid vært. 2 Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Angiversamfunnet i full svingom. So what at noen har blitt observert med våpen på sin egen eiendom? 1 Lenke til kommentar
wickedragon Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Nå tar jeg i utgangspunktet alt som Dagbladet sier med en massiv klype salt; men dette høres jo direkte ufint ut. Noe som så absolutt ikke hører hjemme i Norge i det heletatt. Det jeg lurer på da er hvor jeg som privatperson kan finne informasjon om dette for å kunne ta et saklig standpunkt, og hvem kan jeg eventuelt sende epost/ringe for å legge politisk press på noen slik at en faktisk kriminell handling blir straffet. Nå er det jo ikke slik at politiet er untatt norsk lov i privatlivet sitt (de er vel ikke unntatt den på jobb heller ), og å rive noen i bakken for at de rydder etter ungene sine, etterfulgt av kidnapping og mild psykisk tortur må jo nesten sees på som kriminelt. Syns nå jeg da. Uavhengig av om personen har en uniform på seg eller ikke. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 helt klart at disse bondeknølene ute i distriktene daller rundt med for mye makt. jeg synes det er alt for dårlig redegjørelse og protokoll rundt politiets rutiner. det er som en stor barnehage, og vi så jo hva det førte til av beredskap den 22.juli. selv etterpå har det vært lite selvkritikk fra den siden, og det sier jo litt. alvoret setter seg aldri riktig inn, føler jeg. jeg synes det er på høy tide med en effektivisering av politiet og dets embetsmenn. noen må ta ansvar! 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Nå tar jeg i utgangspunktet alt som Dagbladet sier med en massiv klype salt; men dette høres jo direkte ufint ut. Noe som så absolutt ikke hører hjemme i Norge i det heletatt. Det jeg lurer på da er hvor jeg som privatperson kan finne informasjon om dette for å kunne ta et saklig standpunkt, og hvem kan jeg eventuelt sende epost/ringe for å legge politisk press på noen slik at en faktisk kriminell handling blir straffet. Nå er det jo ikke slik at politiet er untatt norsk lov i privatlivet sitt (de er vel ikke unntatt den på jobb heller ), og å rive noen i bakken for at de rydder etter ungene sine, etterfulgt av kidnapping og mild psykisk tortur må jo nesten sees på som kriminelt. Syns nå jeg da. Uavhengig av om personen har en uniform på seg eller ikke. Her er avgjørelsen fra spesialenheten; Del 1 Del 2 Del 3 Endret 27. september 2011 av norskgoy Lenke til kommentar
debattant1 Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg ser dere har limt inn et utrag fra sakene Spesialenheten for politisaker har sendt til administrativ vurdering 1. halvår 2011. Dersom dette er samme saken vi her diskuterer, så virker det ganske åpenbart, både basert på Riksadvokatens kritikk i del 3, samt det faktum at en administrativ vurdering i seg selv er en form for kritikk, at politiet ikke har gjort alt etter boka. At ikke politiet, eller ansvarlige enkeltindivider i politiet, på noen måte blir ansvarliggjort er vanskelig å forstå for meg som menigmann. Dersom tilhørighet til etaten alene i slike saker medfører immunitet mot straff, omplassering/oppsigelse, erstatnings- eller oppreisningsansvar, så stinker det ubehagelig av "kollegialitet og kameraderi", for å løst sitere noen av våre mer kjente og profilerte forsvarsadvokater i liknende saker. Uansett, så blir det spennende å følge etterspillet i denne saken! 4 Lenke til kommentar
wickedragon Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ting jeg sa Her er avgjørelsen fra spesialenheten; Del 1,2 & 3(se over) Takk Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Her er avgjørelsen fra spesialenheten;Del 1 Del 2 Del 3 Det skulle ha stått: A fikk bot og fengsel for å gi poltiet falsk informasjon, og leder av poltigruppen fikk halvt års suspandering for å ha brutt interne rettningslinjer, Inter mer og intetn mindre. Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Den som meldte inn saken var politikvinne&nabo som tidligere hadde vitnet mot fyren i en barnefordelingsak. Fristende å trekke konklusjon om at naboen kun var ute etter å ta fyren. Det er ikke helt unaturlig at det finnes lekevåpen der det er barn. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Det er ikke helt unaturlig at det finnes lekevåpen der det er barn. Men samtidig enda mer alvorlig om det finnes virkelige våpen der det er barn. Saken fremstår som om kvinnen er ute etter å ta mannen, og om så er tilfelle er det høyst kritikkverdig og hun burde absolutt fått en smekk på pungen for dette. Spesielt i lys av sitt yrke. Selve utrykningen derimot synes eg er på sin plass. Det er langt i fra en selvfølge at det er lett å skille mellom virkelige våpen og lekevåpen på avstand, og eg synes det er bra at Politiet tar enhver melding om mulig våpen på alvor. Men at den "mistenkte" deretter blir tatt inn til avhør etter at det slås fast at det er et lekevåpen, hører ingenstedshjemme. 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Men samtidig enda mer alvorlig om det finnes virkelige våpen der det er barn. Dette er, etter min mening, fullstendig pisspreik. Å eie våpen og å ha barn er ikke noe som ikke kan kombineres. 7 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Selve utrykningen derimot synes eg er på sin plass. Det er langt i fra en selvfølge at det er lett å skille mellom virkelige våpen og lekevåpen på avstand, og eg synes det er bra at Politiet tar enhver melding om mulig våpen på alvor. Også her er jeg fullstendig uenig. Det er ingen som har hevdet at han på noen som helst måte opptrådde truende med lekevåpenet eller noe. Kun det at man har våpen bør ikke være nok til en utrykkning. Hele saken stinker av kameraderi, rolleblanding og snuskete maktutøvelse spør du meg. 9 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Det som har skjedd, slik jeg tolker det, er følgende: 1. Politikvinnen har ringt og presentert seg som politi og gitt en eller annen hysterisk falsk forklaring. Loggen er blitt slettet i etterkant, sannsynligvis av samme kvinne. 2. Politiet har reagert ekstra kraftig i og med at de sannsynligvis tar et anrop fra en politiansatt ekstra alvorlig. 3. De har i kjent politi-stil vist en total mangel på skjønn, og i stedet fulgt en eller annen idiotisk protokoll selv om de tidlig må ha skjønt at dette var en misforståelse/løgn. Den som bør straffes her er i første rekke politikvinnen. Endret 28. september 2011 av 2xjohn 7 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Den som bør straffes her er i første rekke politikvinnen. I tillegg trenger vi en gjennomgang av rutinene til Spesialenheten for politisaker. De har gang på gang latt politifolk slippe unna med ting som hadde gitt "vanlige folk" tiltale. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå