Gå til innhold

pakketips til førstegangstjenesten

thelugerman

Anbefalte innlegg

jeg vet at det er en del tråder om dette tema allerede, men de inneholder mer tull enn svar etter min mening.

prøv å svar på spørsmålet istedenfor å prate piss om andres innlegg, vær så snill.

jeg skal inn om 14 dager i HMKG, så det haster litt.

hadde vært greit å få vite hva dere som har vært inne allerede ville tatt med dere, eller hva dere ikke ville tatt med.

takk for alle nyttige svar og tips.

Endret av thelugerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Robus klokke (billigklokke er fint)

-Et sivilt skift (max, for meg holdt det med det jeg stod og gikk i, mer sivilt kan du hente hjemme på perm)

-Sivile boxere (Forsvarets grå boxere er noe dritt, bruk sivile i stedet)

-Toalettsaker (barbering er viktig)

-Egne innløpte joggesko (Forsvarets suger)

-Nødvendige papirer

-Penger og førerkort/ID

Lenke til kommentar

-Robus klokke (billigklokke er fint)

-Et sivilt skift (max, for meg holdt det med det jeg stod og gikk i, mer sivilt kan du hente hjemme på perm)

-Sivile boxere (Forsvarets grå boxere er noe dritt, bruk sivile i stedet)

-Toalettsaker (barbering er viktig)

-Egne innløpte joggesko (Forsvarets suger)

-Nødvendige papirer

-Penger og førerkort/ID

boxere havner nok i sekken for sikkerhets skyld :)

jeg tenkte nok mer på ting forsvaret ikke har skrevet i diverse brosjyrer.

anbefaler du høvel eller maskin til barbering?

Lenke til kommentar

Når det gjeld barbering så er dette eit spørsmål om preferanse. Barberinga skal være tett, så spørsmålet er kva du får best resultat med. Dersom du er fornøyd med barbermaskin så fungerer det greit. Fordelen med maskin er du ikkje er avhengig av tid foran speil/vask. Ulempen er at det tar lengre tid og at enkelte ikkje har hud som toler maskinbarbering.

Eit anna viktig tips er å pakke lett. Bag/koffert skal få plass oppe på skapet bak feltsekk og underlag, så denne bør være så liten som mulig. Dersom du pakker i for stor bag så kan det lett bli stress fordi det er vanskelig å få baggen opp på skapet eller at du i verstefall må oppbevare baggen i vaskekjelleren.

Du har ikkje så store behov for sivile klær, dei første vekene skal du gå i uniform heile tida så det tar ei stund før du får gå i sivil. Det smartaste er nok å reise i klær som er fine nok til å evntuellt gå på byen i. Då kjem du langt med dei sivile plagga som du reiser i, slik at alt du treng i tillegg er undertøy og kanskje ei ekstra skjorte.

Elektroniske dupeditter bør du unngå, du må i alle fall passe på at det er snakk om små gjenstander som får plass i skapet. Du har tilgang på datamaskiner på velferden for internett surfing (dersom du i det heile tatt får tid til dette). Eventuell PC og liknande kan du hente seinare dersom du finner behov for det. På denne måten vil du også ungå å få fråstjelt verdier.

Og som nemt, ta med klokke. Punktligheit er viktig så det er viktig å ha armbandsur (du får ikkje bruke mobilen).

• Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har bestemt meg for å pakke i en liten sekk, og har tenkt til å bruke det jeg står å går i til sivilt.

litt ekstra undertøy blir nok med :)

barbering blir nok med maskin. takk for lista med fordeler og ulemper.

er ganske lat av meg når det gjelder barbering til vanlig, så jeg går som regel for det enkleste.

Lenke til kommentar

takk for tips, og det har dukket opp et par ting jeg har tenkt til å skaffe meg :)

hansker kjøpte jeg i dag faktisk på xxl.

er det lurt å ta med egen kniv? jeg har sett TS-kniven, som minner meg om de dårlige spikkeknivene fra barneskolen. jeg har en litt moderne Ka-Bar som jeg fikk i gave en gang, er dette noe å puttte i sekken?, eller blir jeg sett på som en rambo-wannabe?

Lenke til kommentar

Ikkje ta med egen kniv, det ser passe teit ut. Behovet for kniv er også svært begrensa. Sjølv brukte eg kniven kun til heilt banale ting som å åpne poser med mat og til å spikke ein og anna pinne som improvisert teltplugg.

Dette er også ein slik ting som det er betre at du skaffer deg seinare dersom du får bruk for det. I tillegg kan det hende at du ikkje får gå med "sivil" kniv på uniformen.

Lenke til kommentar

Ikkje ta med egen kniv, det ser passe teit ut. Behovet for kniv er også svært begrensa. Sjølv brukte eg kniven kun til heilt banale ting som å åpne poser med mat og til å spikke ein og anna pinne som improvisert teltplugg.

Dette er også ein slik ting som det er betre at du skaffer deg seinare dersom du får bruk for det. I tillegg kan det hende at du ikkje får gå med "sivil" kniv på uniformen.

ser ut som kniven blir liggende i skuffen, det holder vel kanskje med den som er på leatherman-en.

Lenke til kommentar

skal selv inn snart og har 2 spørsmål så stjeler tråden litt :p

Er det lurt å ta med seg tykke sokker eller får en det ?

Er det greit å ta med seg kosttilskudd som multivitamin,kreatin,proteinpulver og glutamin o.l.?

hvis du har fått soldathåndboken, kan du slå opp på sidene om bekledning og se om de ser tykke nok ut ;)

Lenke til kommentar

skal selv inn snart og har 2 spørsmål så stjeler tråden litt :p

Er det lurt å ta med seg tykke sokker eller får en det ?

Er det greit å ta med seg kosttilskudd som multivitamin,kreatin,proteinpulver og glutamin o.l.?

Nei, tykke sokker/ullsokker får du nok av.

Du kan ta med diverse vitaminer, pulver osv osv, men det må være i original forpakning, og muligens forseglet/uåpnet

Lenke til kommentar

Du kan ta med diverse vitaminer, pulver osv osv, men det må være i original forpakning, og muligens forseglet/uåpnet

Ja sørg for at alt er i uåpna pakker. Dersom pakken er åpna så vil den mest sannsynlig bli inndratt for å vertifisere at det ikkje er snakk om narkotika. Dette gjer at det kan ta ei stund til du får igjen produktet.

Det kan også være verdt å nemne at måten forsvaret driver treninga på og ordener med maten så vil du nok ikkje ha behov for så mykje kosttilskudd.

Lenke til kommentar

Alt Kongen ikke gir deg, er ikke nødvendig.

Liste med dildoutstyr.

Lenke til kommentar

Liste med dildoutstyr.

dildoutstyr har jeg nok av tror jeg? :grin2:

er ikke helt sikker på om det var seriøst eller sarkastisk, men tar den som litt av begge deler! :)

hva skal jeg med tenn-stål? bare lurer...

Lenke til kommentar

dette er det jeg har, men er ikke sikkert at alt blir tatt med.

-leatherman/lommekniv

-hodelykt

-karabinkroker

-vanntette hansker

-liner-hansker

-kniv

-sportstape(for gnagsår)

-liten lommelykt

-diamant bryne

-klokke

-boxere

-t-skjorte

-billig kompaktkamera

-ipod

-batterier for et par måneder

-Q-tips(kan brukes til mangt)

-våtservietter

vurderer å slenge med en mikrofiberklut til romvask, eller er dette helt bortkasta?

Lenke til kommentar

Ganske safe liste det der ja. Tjenestegjorde ikke selv i HMKG, så vet ikke hvordan løpet legges opp der, men jeg vil si at det aller viktigste du har uavhengig av hvor du skal er kamera og ipod ;-)

Kan jo ikke skade å ta med kluten, men du får egentlig det du trenger der. Det blir omvask uansett, for å si det slik... ;-)

Kos deg i tjenesten, blir dritfett om du er innstilt på at det skal være det!

Lenke til kommentar

Tips fra meg som nettopp er ferdig med rekrutten i Sjøforsvaret.

Våtservietter, utrolig bra å ta en kattevask ute i felten, særlig under arma og mellom beina. Også for å få bort den klissete kamomalingen.

q-tips til både puss av våpen og øra dine.

Liten hodelykt til å bruke inne i teltet, ikke noe vits med noen stor og kraftig da hvit belysning ikke skal brukes ute i felt av taktiske årsaker.

Gnagsårplaster, åja om du velger litt feil størrelse på støvlene....

et par t-skjorter

en del boxere

Klokke, med gummireim og visningslys!

Det av vaskeutstyr du trenger finnes fra før!

Vi fikk ikke ut uniformer før 4 dager etter innrykksdagen, så beregn en del skift. Lite kult å måtte gå i de samme, svette klæra så lenge. Jeg tok også med ei skjorte og litt fint i tilfelle vi skulle dra ut en tur på byen, noe vi gjorde hver helg.

Digg å ha egen pc forresten. Da kan du bare stikke bort på velferden å få tilgang på nett så kan du slappe av med egen pc på fritiden. Jeg og gutta på rommet og på troppen forøvrig så også mye film på pc-en min under rekrutten.

Lenke til kommentar

Liste med dildoutstyr.

dildoutstyr har jeg nok av tror jeg? :grin2:

er ikke helt sikker på om det var seriøst eller sarkastisk, men tar den som litt av begge deler! :)

hva skal jeg med tenn-stål? bare lurer...

En eller anna gang har en kuk på laget ikke oppbevart fyrstikkene korrekt, når den dagen kommer vil du være glad du investerte en hundrelapp i det tennstålet.

For å repetere meg selv; Alt Kongen ikke gir deg, er ikke nødvendig. Der av Dildoutstyr.

Endret av Norgesmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...