Gå til innhold

En introduksjon til bonuspoeng


robertaas

  

43 stemmer

  1. 1. Hva er din høyeste status i en bonusordning?

    • Er ikke med på noen bonusordnnger
      10
    • Basis medlem
      22
    • Sølvstatus (eller tilsvarende)
      8
    • Gullstatus (eller tilsvarende)
      3
    • Pandion (eller tilsvarende)
      0


Anbefalte innlegg

Bonuspoeng er en måte man kan få meget billige tjenester og produkter med på kjøpet om man har et visst forbruk. Det er 3 hovedmåter å tjene poeng og er man flink klarer man samtidig å få poeng gjennom alle 3:

 

1) Poeng fra portal eller byrå man bestiller gjennom:

 

Flere portaler og byråer har en ordning hvor man kan tjene poeng ved å bestille gjennom dem. Det er gjerne egne ordninger for at du skal fortsette å bruke dem. Et eksempel er Welcom Awards hos Hotels.com Hvor du for 10 overnattinger som er med i ordningen får en overnatting til snitten av prisen hvor du kun betaler skatter og avgifter.

 

Noen, slik som hotels.com, tjener foruten kommisjon også på å belaste kredittkortet ditt ved bestilling, men betaler ikke hotellet før du har bodd der.

 

2) Betalingskort

 

Hver gang du betaler med debit- eller kredittkort må de du betaler til betale kortselskapet for transaksjonen. De tjener godt og konkurransen er stor så de fleste tilbyr oss ikke bare gebyrfri betaling, men kan også gi deg poeng for hver transaksjon. Eksempler er de kombinerte kortene for Eurobonus hvor du kan tjene fra 10 til 20 poeng for hver 100-lapp du handler for, verden rundt. Årsavgift blir ofte lavere om man har brukt mye hos selskapet. Diners-kortet gir også aksess til mange lounger verden rundt, men ingen i Norge.

 

Det finnes mange slike kort og mange kjeder tilbyr sine egne varianter.

 

Om du ikke tjener noen poeng hver gang du du shopper, men til og med betaler gebyr hver

gang du bruker kortet så lurer banken deg trill rundt.

 

3) Poeng fra de som du får tjenesten eller varer hos

 

Nesten alle flyselskaper er med i en ordning for bonuspoeng eller har sin egen separate. Om man tjener nok poeng på å fly (her regnes altså ikke alle andre poeng med) i løpet av ett år kan man få en høyere status hos selskapet. De fleste har 4 eller 5 nivåer på brukerne hvor det øverste ofte er hemmelig. Flyr man lite ett år går man ned i status. Høyere status kan gi fordeler som at du tjener poeng raskere, får egen skranke, "fast track" for sikkerhetssjekk, tilgang til lounger, ekstra bagasje og andre tjenester.

 

SAS har programmet Eurobonus som betyr at du kan tjene poeng der for flighter med SAS eller andre medlemmer i Star Alliance Og med endel begrensninger kan man også bruke poengene til bonusturer innen alliansen. De andre i Star Alliance har sine egne delvis kompatible ordninger.

 

KLM og Air France har sin ordning Flying Blue i alliansen SkyTeam

 

British Airways med Executive Club og Finnair med Finnair Plus er blandt de som er i alliansen OneWorld

 

Mange hotelkjeder har også egne bonusordninger eller kan gi deg bonuspoeng rett til en eller flere av fly-alliansene, som er det enkleste om du ikke bruker den hotellkjeden mye. Husk å spørre i resepsjonen.

 

Trumf er en annen ordning for butikkene i Norges-gruppen hvor man kan huske på å vise Trumf-kostet hver gang man betaler i en butikk i gruppen eller registrere bankkortet hos Trumf slik at man automatisk får poeng når man betaler. Trumf har også egne betalingskort hvor man får enda mere poeng. Og da er det en kombinasjon av denne kategorien og kategorien med betalingskort ovenfor. Saldo hos Trumf kan gebyrfritt overføres til Eurobonus.

 

I de fleste ordninger kan man også kjøpe poeng.

 

 

Tidsbegrensede tilbud:

 

Her begynner moroa.

 

De fleste kortordningene har kampanjer flere ganger i året hvor man får redusert årsavgift (for kredittkort som gir enda raskere opptjening, selve bonusordningene er gratis å bruke) eller får et antall bonsupoeng for å bli med eller for å verve noen.

 

Det er en rekke kampanjer hvor man raskere kan tjene poeng. Det er både flyselskaper som gir flere poeng på enkelte strekninger i en begrenset periode, kort som gir doble eller triple poeng om man bruker dem i en periode. Eller butikker som gir flere poeng for at man er innom flere ganger. Trumf har for eksempel på noen butikker TrippTrappTrumf hvor man kan få opptil 125 Eurobonuspoeng for hver 100-lapp man bruker.

 

Flyselskapene har også tilbud på bonus-reiser hvor man kan reise for mindre poeng enn normalt. Det er vanligvis 15-50 prosent reduksjon. Har selv opplevd 75% rabatt som ga en tur til Tokyo for 20.000 poeng pluss 446 kr i skatter og gebyr.

 

Det er også kampanjer for salg av bonuspoeng hvor man kan få opptil dobbelt så mange poeng for pengene. US Airways som er med i Star Alliance bruker ha slike kampanjer og kombinert med at man får reist mye for poengene i deres ordning blir dette veldig interessant. Spesielt bonusreiser på første klasse blir billige gjennom dem. Uten å ha tjent inn poeng hos dem kan man for eksempel for ca. 9000 kr få seg en rundtur i Asia på første klasse som egnetlig skulle kostet minst 70-80.000 kr. Dette krever imidlertid litt innsikt og arbeid for å få til. Se info på et annet forum.

 

 

Fallgruver:

 

-At man kjøper noe for dyrt eller noe man egentlig ikke trenger fordi man kun ser på hvor mange poeng man tjener.

 

-At man ved lavt forbruk betaler mer i årsavgift for et kredittkort enn hva men tjener med de spesielle fordelene.

 

-Du kan ikke tjene bonuspoeng på flyturer innen Norge.

 

-Poeng som går ut på dato og forsvinner.

 

-Kjøp eller produkter som ikke gir poeng, vær våken når du bestiller.

 

-Overføring av poeng mellom forskjellige ordninger er som oftest ikke mulig eller det koster så mye at man heller kunne kjøpt poengene i den andre ordningen.

 

-Gebyrer og avgifter på bruk av poeng. De "gratis" tjeneste man får for poeng må man ofte betale skatter og avgifter for. Regn alltid hva man faktisk må betale og om det faktisk blir billigere enn alternativene. Hørte om noen som reiste til Italia og de som reiste med bonusreiser med SAS betalte mere i gebyrer og avgifter enn den totale billettprisen for vennene som reiste med Ryanair. For andre turer igjen kan det være meget lønnsomt å reise for poeng.

 

-Pass på at bestillingen faktisk er gjort slik at men får de med alle bonusordningene man ønkser. Man må ofte passe på å klikke av og logg inn en gang til for å få med med de ordningene man vil bruke.

 

-Det er begrensninger på hvor mange bonusseter som er tilgjengelig og når de er tilgjengelige.

Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

US Airways tilbudet er meget bra, dessverre har det nå gått ut for denne gang, men tar vel neppe mer enn noen måender før det dukker opp på nytt. De kjørte tilbud i juni før det kom tilbake i begynnelsen av august. Jeg benyttet meg av US Airways til å leke konge t/r Asia.

 

Tror jeg sparte noe i forhold til monkey faktisk når man ser på at jeg bestilte en reise i begynnelsen av august som er høysesong og ikke bestilte lang tid i forveien noe man ofte må for å finne de billigste reisene i høysesong.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar tusen prosent feil så har jeg snappet opp at Robertaas skal på en fjong first-tur sponset av US Airways?

 

Hvilken routing?

 

 

Jeg mente å huske at robertaas mente det var altfor mye penger. :p Men herregud med alle de segmentene man kan gjøre kan man spare mye penger. Multicity booking er ofte dyrt.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Det fine med tilbudet fra US Airways er at man også kan finne billetter i perioder man vanligvis ikke har tilbud på økonomi. Har enda ikke fått bekreftelse, men har søkt på samme routing på de samme datoene og det var over dobbelt så dyrt om jeg skulle kjøpe billetten på vanlig måte i økonomiklasse. Tid er viktig for meg så jeg ønsket meg så segmenter som mulig. De som ønsker å fly på kryss og tvers får selvsagt enda mere for pengere med tilbudet.

 

Blir routingen godkjent og jeg ikke endrer den vil den høre hjemme i en annen tråd, denne er om bonusordninger.

Lenke til kommentar

SAS har programmet Eurobonus som betyr at du kan tjene poeng der for flighter med SAS eller andre medlemmer i Star Alliance Og med endel begrensninger kan man også bruke poengene til bonusturer innen alliansen. De andre i Star Alliance har sine egne delvis kompatible ordninger.

Jeg har over flere år hatt blant annet EuroBonus Gold.

 

En av tingene jeg bruker mest poeng til er faktisk oppgraderinger, både bekreftede oppgraderinger og stand-by oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Hos SAS må man vel i utgangspunktet ha billett i Economy Extra for å få lov vil å bruke poeng for oppgradering.

 

Hos SAS har man oppgradering via Optiontown. Etter hva jeg har skjønt er det bingo om den slår til, men man bør reise i perioder med mye feriefolk osv og tommere businessklasse.

Lenke til kommentar

Det fine med tilbudet fra US Airways er at man også kan finne billetter i perioder man vanligvis ikke har tilbud på økonomi. Har enda ikke fått bekreftelse, men har søkt på samme routing på de samme datoene og det var over dobbelt så dyrt om jeg skulle kjøpe billetten på vanlig måte i økonomiklasse. Tid er viktig for meg så jeg ønsket meg så segmenter som mulig. De som ønsker å fly på kryss og tvers får selvsagt enda mere for pengere med tilbudet.

 

Blir routingen godkjent og jeg ikke endrer den vil den høre hjemme i en annen tråd, denne er om bonusordninger.

 

 

US Airways bruker litt tid på å sende ut billeten på epost, men har du referansenummer til US Airways og de ulike selskapene du faktisk flyr med så skal det dukke opp der. Dukker det et eticketnummer opp på US Airways sine sider så er hele greia i boks selv om de ikke har sendt ut bekreftelsen på epost.

Lenke til kommentar

Jeg er basismedlem hos Eurobonus, samt Skymiles. Bruker begge alliansene nesten like mye, derfor greit å ha kontoer hos begge. Er forøvrig sølvmedlem hos Icelandair men det har jeg ikke store bruken for. Varierer litt med reisemønsteret mitt om det blir KLM eller SAS, for å si det slik.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Finnes det noe estimat på hvor mye det er på spare på disse ordningene? Anslagsvis prosent? Det er formodentlig ikke helt lineært; tipper jeg har rundt 250k i året som kunne vært belastet på «bonustjenende» kort, men mye av dette er innenlandsreiser (rundt halvparten er SAS-billetter innenlands). Er det verdt å bry seg med bytte av kort?

 

(Sparer jeg mindre enn en tusenlapp eller to kan det være det samme; kortet jeg har nå sparer meg for en del tid.)

Lenke til kommentar
Finnes det noe estimat på hvor mye det er på spare på disse ordningene? Anslagsvis prosent? Det er formodentlig ikke helt lineært; tipper jeg har rundt 250k i året som kunne vært belastet på «bonustjenende» kort, men mye av dette er innenlandsreiser (rundt halvparten er SAS-billetter innenlands). Er det verdt å bry seg med bytte av kort?
Det kan du lett regne ut selv. Belaster du 125k i året på et kort kan dette gi et tillegg på 12500 til 25000 poeng avhengig av korttype. SAS tilbyr bonusreiser t/r fra 6000 poeng + skatter. Skattene avhenger av destinasjon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har man en særdeles latterlig lav gullkortgrense for å få *G.

http://en.aegeanair.com/milesandbonus/

16000 miles holder. Om man flyr mye langdistanse burde det gå greit å få gullkort hos dem. Ellers har man Asiana hvor man kan fly 40k miles over to år for å oppnå status. Må da være noe for hr Aas som flyr på de billigste billettene for å oppnå gullstatus hos Star Alliance. :)

 

Fordelene med gullkort er ofte fasttrack, loungeaksess, mer innsjekket bagasje, man kan sjekke inn i businessklasseskrankene, man får prioritetstagg osv. Selv om man har domestic flights i USA kan man få loungeaksess med gullkort fra Europa i de fleste tilfeller.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...