Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk 1T eksamen høst 2011

Anbefalte innlegg

EDIT: Udir har besluttet at denne eksamenen blir annullert, les mer her.

Hei!

Det er sikkert flere på forumet her som skal ta opp 1T som privatist i høst. I denne tråden kan vi diskutere foreberedelsesmetoder, pensum og i ettertid av eksamen. Eksamen blir avholdt 23.11.2011.

Tidligere eksamener:

Eksamen vår 2010 || Løsningsforslag

Eksamen høst 2010 || Løsningsforslag

Eksamen vår 2011 || Løsningsforslag

Eksempeloppgave || Løsningsforslag

Tidligere 1T eksamenstråder:

Tråden for vår 2010

Tråden for høst 2010

Tråden for vår 2011

Andre linker:

NDLA

Pensum på Youtube

Eksamen har nå blitt gjennomført.

Her er oppgavene: Eksamen 1T høst 2011

Takk til Nebuchadnezzar som har laget en fasit til oppgavene HER

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hvordan forbereder folk seg?

Det er bare under to måneder til. Jeg har andre fag på skolen ellers, så tenkte å gjøre litt matte i høstferien. Selv går jeg gjennom alle kapitlene nå og gjør kontrolloppgavene på sinus sin hjemmeside. Den siste uka tenker jeg å gjøre de tidligere eksamenene på samme betingelser som den ordentlige eksamen gjennomføres, altså 5 timer, del 1 uten hjelpemidler og del 2 med hjelpemidler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen av dere andre som har hatt både eksamen i S1 og eksamen i 1T før? Hadde eksamen i S1 nå rett før sommeren, og har brukt tiden frem til nå fra sommerferien til å øve på pensum i 1T. Hadde 1T i 1. klasse og har nå S2. Merker at mye er likt, men at mye også er svært forskjellig. Noen som har gjort Eksamen 25.05 2011 oppgave 5d) del 2?

Jeg skjønner ikke hvordan de har klart å finne høyden til treet med bare en vinkel. Anyone?

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Fellesfag_vgs/V11/MAT1013_Matematikk_1T_V11.pdf

Endret av annekstensland
Lenke til kommentar

annekstensland: Først finn vinklene hvor solstrålen krysser horisontalplanet. Du vet at vinkelen er 36.9. Vinkelen er den samme på oversiden som på undersiden. Tegn en sirkel (360 grader) og tenk litt på det. Dette vil gi deg til slutt vinkelen helt nede i skråningen. Tenk på alt som er gitt implisitt i oppgaven.

Vinkelen treet i skråningen danner er 25 (som u gitt i oppgaven) + 90 = 115 grader.

Rembrandt: lese oppgaven 10 ganger før du rører kulepennen. Det er utrolig viktig å lese de oppgavene nøye. Og kan du tegne et venndiagram eller tabell så må du gjøre dette! Se også nøye på hvordan du regner med binomisk sannsynlighet for minst og høyst antall suksess.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med sansynlighetsdelen og håper noen kan gi tips på om hvordan jeg kan bli bedre på det området?

Er bare til å øve, øve og øve litt mer. Øv på kontrolloppgavene til Sinus sine nettsider. Tegn venndiagram og andre illustrasjoner. Det eneste som hjelper er å prøve å se det for seg;) Binomisk sannsynlighet er jo bare å pugge formel. Men ellers prøv å tenk at når det er addisjon av sannsynlighet står det ofte. "Finn sannsynligheten for at hun tar opp en gul ELLER en rød kule" Når det er ELLER er det fote addisjon ;) Når det derimot står "Finn sannsynligheten for at hun tar opp en gul og så en rød kule" er det gange, altså produkt av sannsynlighet;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Har endelig giddet å åpne boken i dag, og så langt går det ganske greit å jobbe seg gjennom stoffet, uten å så langt ha møtt på noen større problemer. Spørsmålet er da hva som er viktigst å kunne til del 1?

Standardform, vekstfaktor, likninger for rette linjer, alt av regler for potenser, kvadrat- og konjugatsetningene, abc formelen, logaritmer, Gjennomsnittlig veksthastighet, momentan veksthastighet, definisjonen av den deriverte, derivasjonsregel for polynomfunksjoner, trig i rettvinklede trekanter (sin,cos,tan), og Areal =1/2 bc sinA.

Dette står i eksamensheftet til Tor Andersen for 1T, det kjøpes i bokhandleren og er vel verdt å ha med seg på eksamen til del 2 hvor alle hjelpmidler er tillatt. Kjøp det, du angrer ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skrev dette i en annen tråd, sikkert andre som også vil ha nytte av dette.

TL;DR. Øv også chill, husk det finnes mye værre ting enn T1 eksamen. Justin Bieber, og å glemme dama`s bursdag fks.

matematikk.net en ganske god nettressurs tilgjengelig for T1.

http://per.matematikk.net/index.php?title=1T_Hovedside

Det er flere ting som spiller inn for hvor godt du gjør det på en eksamen. Selv fikk jeg en ganske svak firer i T1, og tok senere opp faget som privatist, da med toppkarakter.

Uansett hvor mye du øver hjelper det lite om du "driter" deg ut på eksamen, eller har øvd på feil pensum.

Måten jeg anbefaler deg å lese på er faktisk å slappe litt av, eksamen er faktisk ikke så ille som folk skal ha det til.

Prøv å løs tidligereeksamener mest mulig likt forholdene på den faktiske eksamen.

Let frem en stoppeklokke

Sett deg ned et rolig sted

Regn hele eksamenen uten stopp

Du skal regne denne eksamenen som om detvar en faktisk eksamen. Ingen pauser, eller jeg skal bare slappe litt av og sjekk FAISBOKA.

Etter endt resultat sjekker du løsningsforslag, eller regner oppgavene på maskin eller med kalkulator (da første halvdel er uten hjelpemidler.)

--------------------------------------

1. STORE TEGNINGER!!!! T1 er mye tegning, skal du lage figur, bruk minst en halv side, helst en side.

Skriv på alle relevante opplsyninger.

2. Tegn, Tegn tegn. Er det geometri tegn, er det funksjoner tegn, er det sannsynlighet tegn.

Dette hjelper mye på den visuelle forståelsen, og gir bonuspoeng selv om du ikke helt klarer oppgaven.

3. Regn over det du var usikker på, slet du med sannsynlighet leser du deg opp på sannsynlighet.

Både Khan academy, matematikk.net og også andre steder på nett har oppgaver en kan øve på.

4. Dagen før eksamen prøv å slapp mest mulig av, dette er ikke alltid mulig. Men prøv. På selve eksamensdatoen må du slappe av.

Totalt forbudt å øve. Kanskje du husker en ekstra formel, men dette gjør deg nervøs og usikker. SLAPP AV. Tenk på pupper, biler og kebabfett. Ikke fokuser på matte.

5. Når du tar eksamen les raskt igjennom opppgavene, pass på tiden. Ta deg gjerne litt god tid på hver oppgave, ha fin flyt. Sliter du med en oppgave, bare hopp over den. Gjør alt det enkle først. Store fine tegninger.

Ikke kjør full kladd, kladd litt ved siden av men i all hovedsak før rett inn.

6. Regn så over de vanskelige oppgavene, kladd litt ved siden av.

Konkrete tips.

Sliter du med likninger og forenklinger av algebra. Sett inn tall for hver overgang, da ser du raskt hvor ting ikke stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

snip

Takk for gode råd! :)

Får man enkle A4 ark på eksamen eller er det sånne doble ark? Er vant med enkle ark fra uni, også bare et ark per deloppgave. Veldig greit egentlig. Jeg blir nok å føre rett inn, får vondt i armen av å skrive for mye. Kladde alt er ikke aktuelt for meg.

Sannsynlighet skremmer meg litt fordi de er de eneste oppgavene jeg ikke kan teste at jeg har fått riktig på. Om det er mye tekst kan man også misforstå oppgaven. Del 1 går bra, verre med Del 2 om man får en vegg med tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...