Gå til innhold

Mulig svindlerforsøk?

Lyspaere

Anbefalte innlegg

Hei

Fant ikke noen katerogi å sette denne posten i, så derfor ble det OT.

Jeg kommer nå til å klippe og lime en dialog mellom meg og potensiell kjøper for en finn.no annonse. I annonsen har jeg skrevet bl.a dette:

Bud starter bare på 3 500 men om noen byr 4500 selges den med engang. Kjøpet inkluderer ikke frakt.

Smith John:

I will like to know if your items still available for sell..and what is your asking price???

Meg:

Hello

The TV is still on sale, I've gotten two bids on it, and theirfore my new asking price is 4200. Remember that this is the price without delivery, and that you must come and get the TV on my homeadress.

Smith John:

Yes am okay with the price but i want the items ship out to my son abroad and i will add another 1300kr to the payment to cover shipping cost okay...and payment will be made through online secure paypal..because payment through paypal secure and safe both seller and buyer..if you don't have account with paypal yo an just set up account with paypal at www.paypal.com and get back to me with your paypal email address so that payment can be made right away.....kindly get back to me with your paypal email address so that payment can be made right away

Meg:

Hi,

Im sorry, but I'm not able to ship the TV since the TV is in Tromsø and Im currently living in Lillestrøm. So if someone would like to buy the TV they have to come and get it for themself in Harstad, since I dont have someone to ship it for me.

Im sorry.

Smith John:

Just want you to know that i can make arrangement for the pick up after payment made okay..kindly get back to me with your paypal email address so that payment can be made right away...hope to hear back from you soon

Jeg vet ikke hvorfor, men det er noe som ikke stemmer helt her. Jeg føler dette kan være ett svindlerforsøk.

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ikke bare høres ut som et svindelforsøk, men det ER et svindelforsøk.

Ingen, og eg mener INGEN, ved sine fulle fem er interessert i å kjøpe BRUKT elektronikk i fra Norge, for så å få det sendt utenlands. Bare fraktprisen ALENE overgår sannsynligvis nyprisen på tilsvarende elektronikk i det landet som ofte blir brukt i dialogen.

Så våkne opp og lukt på rosene folkens. Selg til noen som kan komme og se på varen før den selges, og sørg for kontant betaling.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvor svindelen faktisk er. Paypal går jo ikke an å jukse med, og han sier jo du skal gi ham paypal-emailen din.

Han sier han skal "plukke opp tv'n" etter at betalingen er gjennomført. Alle sanser sier oss at det er svindel, men hvor er svindelen? Hva er det som kommer til å foregå?

Man kan jo ikke sende sjekker via paypal som ikke har dekning. Det er enten penger eller ikke penger. Hvordan skal trådstarter tape pengene igjen?

Jeg ser at det er en generisk svindelmetode å bare snakke om "items", det er slik de spammer ut til masse annonser og venter på å få svar, såklart. Men hvordan svindles man i etterkant?

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe Bytex, det tenkte jeg også. Det er ingen måte dette skal gå an å svindle på, men regner med at når han har skapt ett mer troverdig forhold til svindlerobjekt (i dette tilfelle meg) så begynner han med unnskyldninger om hvorfor hans PC eller bank ikke godtar PayPal eller noe.

Hadde vært moro å tullet litt med ham og skrevet noe som det her:

Hva om jeg bare gir deg kontonr mitt også overfører du pengene dit? Dersom utenlandske banker trenger noe mer kortinformasjon så bare si ifra, kortnavnet mitt er forresten XXXXXXXXXXX, så vet du at du sender pengene til riktig person.

Ville vært kult å gi den mulige svindleren en booner uten grunn:p

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvor svindelen faktisk er. Paypal går jo ikke an å jukse med, og han sier jo du skal gi ham paypal-emailen din.

Han sier han skal "plukke opp tv'n" etter at betalingen er gjennomført. Alle sanser sier oss at det er svindel, men hvor er svindelen? Hva er det som kommer til å foregå?

Man kan jo ikke sende sjekker via paypal som ikke har dekning. Det er enten penger eller ikke penger. Hvordan skal trådstarter tape pengene igjen?

Jeg ser at det er en generisk svindelmetode å bare snakke om "items", det er slik de spammer ut til masse annonser og venter på å få svar, såklart. Men hvordan svindles man i etterkant?

PayPal konton som blir brukt er garantert hacket, så pengene går tilbake til eieren etter en stund.

Da sitter man igjen uten tv, uten penger og en postkasse i sjegget...

Lenke til kommentar

Fordi PayPal kontoen det betales fra er stjålet, kredittkortet er stjålet eller PayPal får en melding fra kjøper om at kontoen/betalingsinformasjonen er stjålet. Da kan PayPal reversere overføringen, og du, som selger, står der uten penger.

Dette skjer ikke før ETTER at du har sendt varen, så du står der uten vare og uten penger.

Lenke til kommentar

Akkurat. Da er det bare en ting å gjøre. Slette korrespondansen med svindleren og late som han ikke finnes lengre.

Ut fra den første mailen ser man at han bare nevner "your items", ikke spesifikt det som er i annonsen. Dvs at det er en generell mail de bare spammer ut til flest mulig annonser for å få gratis ting de kan selge selv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...