Gå til innhold

Finner ikke skjermkortet.. GTX 570 , p8z68-v pro

Smestad

Anbefalte innlegg

Satt sammen en pc idag. Alt ser ut til å funke bra bortsett fra at jeg ikke finner skjermkortet.

Hovedkortet mitt er Asus p8z68-v pro og skjermkort er MSI GTX 570 Twin Frozr III. Ser ut til at den bruker det interegrerte skjermkortet på hovedkortet. Kan jeg deaktivere det, i Bios'en noe sted? Eller kan det hende at jeg mangler drivere til hovedkortet?

Prøvde å instalere drivere til skjermkortet, men det kom melding om den ikke fant noen nvidia skjermkort i...

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du koblet skjermen til skjermkortet og IKKE hovedkortet?

Ja dette er godt spørsmål.

Z68 kort har egen skjermutgang - men denne kan KUN brukes dersom du skal bruke IGPen og ikke det diskrete kortet. Skla du bruke det diskret kortet kan du IKKE bruke IGPen. Du må velge enten eller.

Det finnes noen software-løsning som gjør at du kan bruke begge samtidig og bytte mellom dem dynamisk vel og merke - men det medfører en 10-15% ytelsestap fremfor å bruke det diskret kortet direkte. Denne softwaren medfølger mange Z68 kort.

-Stigma

Lenke til kommentar

BIOS > Advanced Menu > System Agent Configuration > Initiate Graphic Adapter så står det PCIE/PCI er det riktig? kan velge i mellom PCIE/PCI

PCI/PCIE, PCI/iGPU og IGPU

Riktig valg der bør være PCIE/PCI dersom du skal bruke 570 kortet som din primære videoadapter.

Jeg er litt usikker på hvordan dette påvrker IGP på hovedkortet dog og om det kan være noen andre instillinger I BIOS i forhold til dette - da jeg ikke har fått tid til å teste IGPen på mitt eget kort enda.

-Stigma

Lenke til kommentar

Når jeg ser på den ene siden av skjermkortet ser det nesten ut som noen har sølt på det, eller tatt på det med veldig møkkete fingre..

Kanskje jeg har fått et defekt kort? Alle programmer jeg har prøvd å laste ned finner ikke noe skjermkort, akkurat som gpu er ødelagt eller ikke går..

Endret av Tigergutt92
Lenke til kommentar

Er ikke så rart at det har blitt slik og at den ikke finner GPUen din.

Du må huske at det er MAX 16x PCI-E lanes ut ifra CPUen din, alle disse 16 brukes ENTEN av GPUen på CPUen eller skjermkortet ditt.

Derfor når du plugget inn kabelen i HKet, så antok den at du ville bruke det integrerte og aktiverte det, og mest sannsynlig forandret litt innstillinger for fremtiden.

Så du må sjekke i BIOSen.

Lenke til kommentar

Svaret ditt gir mening, men hva som gjør at det har blitt slik gir ikke noe mening

har du sett i hovedkortmanualen? Der står det helt sikkert hva du skal gjøre for å bruke enten IGP eller diskret kort. Hvis det er noe settings eller jumpers eller noe sånt så står det nok nevnt.

Ellers - vet om du kortet fungerer? Du kan jo teste det i en annen maskin raskt om du har den muligheten. Det er jo alltid en mulighet for at det kan være defekt. Sånt skjer. Anntar at du har koblet riktig strøm på kortet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvis du monterer nvidia kortet. Får du bilde fra det overhode? Når du er i windows og skal installere drivere, har du koblet skjermen til hk eller gfx da?

Bygde et opsett med samme hk på tordag og det fungerte rett ut av esken. Koblet dog ikke til noe til gfx på hk.

Men som de over sier, koblet til hk, gå inn i bios og sett primary gfx til pcie.

Lenke til kommentar

MiRaCL: Regner med du mener GTX* og ikke GFX? Har det koblet til HK siden når jeg kobler det til gtx så kommer det ikke noe bilde, får ikke noe signal ut av det.

Prøvde å koble det på en kompis sitt hk, samme skjedde der. Fikk ikke noe bilde, men viftene gikk... Vet ikke hva som er feil, men tenker det er defekt. Skal prøve litt til før jeg kontaker komplett.

Den har hele tiden stått på PCIE/PCI, prøvd alle andre muligheter jeg har lest om.

Lenke til kommentar

MiRaCL: Regner med du mener GTX* og ikke GFX? Har det koblet til HK siden når jeg kobler det til gtx så kommer det ikke noe bilde, får ikke noe signal ut av det.

Prøvde å koble det på en kompis sitt hk, samme skjedde der. Fikk ikke noe bilde, men viftene gikk... Vet ikke hva som er feil, men tenker det er defekt. Skal prøve litt til før jeg kontaker komplett.

Den har hele tiden stått på PCIE/PCI, prøvd alle andre muligheter jeg har lest om.

GFX = Graphics eller Graphics card som i ditt tilfelle er GTX skjermkortet.

Ett vanlig ord som benyttes akkurat som CPU, så vet du det for fremtiden i allefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...