Gå til innhold

Tips til innstillinger av fotballbilder tatt i flomlys


Anbefalte innlegg

Har Canon EOS 450 D og skal i løpet av noen dager prøve å ta bilder fra en fotballkamp på en kunstgressbane med flomlys. Dekket og lysene er nye da de kun er et par år gamle og tilhører en tidligere eliteserieklubb. Jeg har tenkt å bruke det nyinnkjøpte, men brukte Sigma 50-150mm f2,8ll APO EX DC objektivet.

 

Jeg bruker til vanlig Canon 70-200 f4 og da funker helt bra med sport på innstillingen til kamper som spilles stor

t sett på lørdager kl 16.

 

1. Hvis sportinnstillingen på 50-150mm objektivet ikke funker bra under de vanskelige forholdene som flomlys er. Er det noen da som har tips på hvilke innstillinger jeg bør prøve. Tar gjerne i mot tips med teskje

 

Det er mulig jeg også prøver 1,4 konverteren også, men er veldig usikker da det trolig er nok problemer fra før av med å få til ok bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde selv ikke satt kameraet i "sport" hadde heller satt innstillingene selv:

Følgefokus for det meste ("AI Servo"), evt vanlig ("One shot") hvis jeg skal rekomponere.

Ettersom lukkertid som regel er det viktigste i sportfotografi hadde jeg satt kameraet i Tv-modus så det er deg som velger lukkertid.

Så ville jeg valgt passe lukkertid, f.eks 1/500s, og satt ISO så lysmåleren sier at f/4-f/2.8 er passe.

Lenke til kommentar

Ai servo, et punkt fokus evnt 3D fokus, 450D har ikke det.

 

Hvor høyt du kan presse iso vet du sikkert selv, veldig lite erfaring med det så ikke sikker.

Fotballbaner er ofte mørkere en du kan tro, her er det nok f2.8 og så prøv deg frem med lukkeren til du får rask nok lukker, og ikke for undereksponert bilde.

 

Selv var jeg ved den lokale banen for noen dager siden. Helt ny med noe som ser ut som bra lys, men ble overasket da jeg så hvor dårlig det var etter et bilde. Iso 64oo, f2.8 og 1/500 var ikke lyst nok.

Prøv deg frem og lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi også anbefale deg og skyte i raw, helst ikke bruk jpg formatet, fordelen med raw er at du har større sjanger i etterkant til å reparere bildene samt hvitbalansen.

 

Tok bilder fra flomlys kampen i Raw. Gikk så innpå photoshop elements 8 og redigerte litt på bilde. Spørsmål :Holder det i de fleste tilfeller med auto, eller bør det gjøres manuelt?

 

Så begynte det å skjære seg. Jeg klarte ikke å få opp bildet, og endte med å laste det opp i Picasa for å få det ut i JFG-fil.

 

Spørsmålet er hva skulle jeg gjort får få best mulig kvalitet ut av bildet og samtidig kunne laste det opp slik at jeg kunne legge det ut på en nettside.

Lenke til kommentar

Vi også anbefale deg og skyte i raw, helst ikke bruk jpg formatet, fordelen med raw er at du har større sjanger i etterkant til å reparere bildene samt hvitbalansen.

Raw er smart, hvitbalanse, ISO, lukkertid og blender settes vanligvis fullstendig manuelt. Ellers ender man opp med at kamera tar valg som ikke nødvendigvis er i henhold til dine ønsker. Er det skarpt skille mellom skygge og sol (stadion), hender det at man kan sette blender f/2.8 og la kamera velge lukkertid selv; klin opp ISO til lukkertid blir akseptabel. Auto hvitbalanse kan til nød brukes ute, i flombelysning ville jeg valgt absolutt alt manuelt (med unntak av fokus).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vi også anbefale deg og skyte i raw, helst ikke bruk jpg formatet, fordelen med raw er at du har større sjanger i etterkant til å reparere bildene samt hvitbalansen.

 

Tok bilder fra flomlys kampen i Raw. Gikk så innpå photoshop elements 8 og redigerte litt på bilde. Spørsmål :Holder det i de fleste tilfeller med auto, eller bør det gjøres manuelt?

 

Så begynte det å skjære seg. Jeg klarte ikke å få opp bildet, og endte med å laste det opp i Picasa for å få det ut i JFG-fil.

 

Spørsmålet er hva skulle jeg gjort får få best mulig kvalitet ut av bildet og samtidig kunne laste det opp slik at jeg kunne legge det ut på en nettside.

 

Jeg ville begynt med og bruke raw-konverteren i DPP og justert enkelte parametere der, så som farger,hvitbalanse og eksponering.

 

DPP "digital professional photograph" ligger på CD-plata som følger med 450D, du burde også oppgradere programmet til nyeste utgave.

Lenke til kommentar

Ai servo, et punkt fokus evnt 3D fokus, 450D har ikke det.

....

 

 

Hva mener du her?

Det er klart 450D har AI-servo.

 

Alle canons speilrefleks har AI-servo. Til og med 1000D har dette.

 

 

Til actionfotografering i flomlys ville jeg brukt noe ala dette:

-AV (eller eventuelt TV)

-RAW (stille hvitebalanse senere)

-AI-servo

-Største blender (minste F/ tall)

-ISO 800-1600 avhengig av den tilgjenlige lysmengden

-Serieopptak

 

Pass også på å få raks nok lukkertid. Kan også bruke TV for å være på den sikre siden.

ISO verdien bør også stilles så lavt som mulig sett at lukkertiden er tilstrekkelig.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

3D fokus har ikke 450D. Du velger et stratpunkt. Det objektet som er på startpunktet vil kamera følge helt til det er utenfor bildesensoren.

 

Nei og det har jeg ikke påstått heller.

Forstår ikke helt hvorfor du bringer opp "3D tracking" når du veit at kameraet til TS ikke har det i utgangspunktet.

Men han har AI-servo.

 

Du må vel opp på 7D(og videre) for å finne noe liknende ala "3D tracking"?

Lenke til kommentar

Du må vel opp på 7D(og videre) for å finne noe liknende ala "3D tracking"?

Mye marketing og branding der ute, lite håndfaste tester som viser de faktiske fordelene.

 

Jeg kan hevde at bilen min har super-rally-gt-ventilløftere. Men har det egentlig så mye å si dersom bilen din går kjappere?

 

-k

Lenke til kommentar

Du må vel opp på 7D(og videre) for å finne noe liknende ala "3D tracking"?

Mye marketing og branding der ute, lite håndfaste tester som viser de faktiske fordelene.

 

Jeg kan hevde at bilen min har super-rally-gt-ventilløftere. Men har det egentlig så mye å si dersom bilen din går kjappere?

 

-k

3D tracking er ikke bare fordelaktig; enkelte ganger kan fokus-systemet spore helt av i forhold til fotografs intensjoner ;) Men skal sies at det fungerer overraskende bra på Nikon D3-serien i det minste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...