Gå til innhold

Nostalgitråd - min første SLR

Anbefalte innlegg

La ut link til min første speilrefleks i ein annan tråd og så kom ideen om å lage ein eigen tråd om dette.

Eg startar med mitt første speilreflekskamera og håpar på at fleire kan gjere det same. Årstal, pris, litt om valget osv.

Året var 1971, eg var 16 år og hadde fotodilla. Etter mykje fram og tilbake, haugar av brosjyrer og tallause turar innom fotobutikken enda det opp med mamiya/sekor 1000 DTL

Valget stod til slutt mellom dette og Pentax Spotmatic. Nikkormat FTn hadde eg også veldig lyst på, men den var litt dyrare.

Mamiyaen oppførte seg ikkje heil som den burde. Etter ei viss til begynte lysmålaren å jukse og seinar også lukkaren. Så veit ikkje om det var det luraste kjøpet. Fekk seinare høyre at importøren sette veldig stor pris på "flinke" selgarar så er nok litt i tvil om eg fekk dei beste råda.

I 1975 kom derfor overgangen til Nikon og Nikkormat EL med lukkarstyrt automatikk. Veldig bra kamera som eg enno har, men bruken er no så som så. Men fin antikvitet :-)

Edit: Og prisen på Mamiyaen var kr 1490 :-)

Endret av KnutW
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Kjøpte Canon 300 i 2001 i Florø, tror jeg betalte 3990 som inkluderte en liten fotobag. Hadde sommerjobb på en båt som gikk i cruisetrafikk tur/retur Stavanger - Honningsvåg tre ganger. På den andre turen kjøpte jeg 75-300mm i Tromsø.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Det blei ikkje den store responsen p¨å denne tråden.

Er det berre Tomsi og eg som har levd i pre-digital tid? :-)

Noen av oss trenger litt tid!! Fin tråd. Startet med Flexaret og Minolta 16mm EE2. Regula Sprinty C ble nestekjøp for en formue av kr. 105,-. Kjøpte i 1970 for 165 USD(1 usd var nok 8,15) en SRT100 (1sek til 1/500)med 55mm/1,9 og avstans innstilling i fot, ikke metrisk. Den neste ble min favoritt i alle årene etter og frem til i dag, nemlig en Minolta XE1 med 300mm/4,5 ( og en SL2). Har i ettertid skaffet meg det meste i Minolta og Leica R/M. Nå koser jeg meg for det meste med storformat og lysbilder i 6X6. Novoflex vesten min er redningen når jeg skal med fly.

Johannes

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Er det berre Tomsi og eg som har levd i pre-digital tid? :-)

Neida, startet med et kompaktkamera på begynnelsen av 70-tallet, billig sak uten avstandmåler og lysmåler. Første speilrefleksen var Canon FTb i 1974, ca 2000 kroner med 50mm F1.8 og veske. Leste også masse før jeg bestemte meg og vurderte tilsvarende modeller fra Nikon og Minolta, men synes jeg fikk mest igjen for pengene hos Canon. Meget vellykket kjøp og fylte på med TC, 200mm og 400mm etter hvert. FTb'en hadde jeg (som backuphus) til jeg byttet til Eos på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Kjøpte Nikon FG til konfirmasjon i 1984. Var en pakke med hus, objektiv, veske og tror det var Cokin fargefilter sett som fulgte med (holder som tok både runde ala polarisasjon og firkantet for feks fremheve skyer hvor halvparten hadde farge).

Tror prisen kan ha vært 3990,- sånn ca, objektivet husker jeg ikke specs på, men rimelig sikker på at var ett 50mm mulig f.2.0 eller f.1.8

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Hiver meg på her!

Kjøpte min første speilrefleks i 1985 for konfirmasjons pengene. En Chinon CM-5, men jeg husker ikke objektivet. I 1995 skaffet jeg meg en brukt Nikon FE m/MD-12 motor, og med en obskur Nikkor 35-105 f/3.5-4.5. Dette kameraet kostet meg en formue i reperasjoner. Speilmekanismen røyk nemlig titt og ofte. Nå har jeg ganske mange analoge kameraer, og har nettopp skaffet meg en Minolta Hi-Matic 7s (1966) Ikke speilrefleks, men et utrolig sexy kamera likevel! :love:

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Mange godbitar her.

Minolta SRT100 og STR101var også ein av mine favorittar, men på same måte som Nikkormat var det ikkje dekning på budsjettet.

Også Canon FTb stilte sterkt. Men muligheten for at eg blei Canonist forsvant med at få butikkar førte dette rundt 1970.

Canon F1 blei også lansert på den tida. Superkamera som var heilt på høyden med Nikon sine toppmodellar til pressebruk og tok også ein del av dette markedet.

Også Chinon ja! Hadde nesten gløymt ut dette. Ser på bildet at det har Ricoh-objektiv. Var det Ricoh som produserte Chinon?

Kjekt å mimre :roll:

Lenke til kommentar

Kjøpte brukt Canon speilrefleks en gang på midten av nittitallet - hadde lenge hatt lyst på, og kjøpte endelig. Må ha vært i '95 eller '96.

Og var hekta. Hadde alltid likt foto, og endelig fikk jeg min egen speilrefleks.

Det ble lånt av søsteren en tid senere, som tok det med på ferie i Italia. Hvor det ble stjålet.

Og jeg kjøpte ny brukt speilrefleks.

Brukte det en stund, men det gikk etterhvert i stykker.

Sendte det inn til reparasjon i butikken jeg hadde kjøpt det, som reklamasjon.

Og der inne forsvant det. Det ble bare - borte.

Så - jeg kjøpte enda en brukt speilrefleks. Fremdeles i samme butikk. Og den har jeg enda - en EOS 300 med kitobjektiv. Har litt bedre optikk å putte på nå, da. ;)

Lenke til kommentar

På begynnelsen av -80 tallet arvet jeg en Pentax KM med 55mm f1.8 og Tamrom 200mm f3.5. Ikke så mye info om det kameraet men mest kjent som Spotmatic'en med K-mount. 0% automatiske funskjoner.

Ble etterhvert mange ruller snurret på spindel i pose og kjemikalier i rom med rødt lys...

Av rent nostalgiske grunner vurderte jeg å kjøpe Pentax K-m da den ble releaset, men jeg besinnet meg raskt.

Ligger fremdeles på loftet...

post-5746-0-53527400-1317069300_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+2345tsdfg

Var en av de som bokstavlig sto å ventet på at fotobutikken skulle åpne dagen etter konfirmasjonen :) Ble en Nikon F401s med 35-70mm kitobjektiv og gode greier.

Husker jeg hadde enormt lyst på F801s men "et så avansert kamera har du aldri bruk for" mener jeg å huske min mor sa . . . Fikk bytta mot en Nikon FM et par år etterpå og da løsna det skikkelig. 401s var et kjempefint begynner kamera men automatikken var litt bestemmende til tider. Rart med det, før var det ekstra pris for automatikk, nå er det ekstra for manuelle funksjoner :D

Vidar

(http://mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slr88.htm#f401s)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...