Gå til innhold

Hvilken prosessor er jeg på utkikk etter, hvor mye ram og trenger jeg dedikert skjermkort?

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål angående hvilke specs jeg trenger på min bærbare. Først og fremst vil jeg si at jeg er på utkikk etter en lett 13" PC. Hovedfokuset er først og fremst at den er lett og har bra batteritid, samtidig som den har grei ytelse. Den vil først og fremst bli brukt som studie PC, det går mye i nettsurfing og notering i word etc. Ellers ser jeg en del film og TV-serier på den, men det takler vel de fleste PCer greit ettersom jeg sjeldent ser det i HD (hadde dog vært greit å takle det også). Ellers ser jeg mye på programmer etc. i TV2Sumo, spesielt fotball. Her streamer jeg ofte kampene opp til 5000 kbit/s og det kan til tider bli problematisk med min nåværende PC (lagger litt / høyt prosessorbruk). Min nåværende PC er en over 4 år gammel Acer Aspire 5610Z med Intel T2080 prosessor @ 1,73GHz og 2GB ram.

Spill kommer den ikke til å bli brukt til, med unntak av muligens Football Manager 2011.

Spørsmålet er da hvilken prosessor jeg bør gå for. Ettersom jeg ikke skal drive noen tunge programmer regner jeg med at det er unødvendig med i7. Spørsmålet er om det er nødvendig med i5 eller om i3 vil funke like bra?

Så var det spørsmål med RAM. Holder det i massevis med 4GB ram, eller bør jeg gå for 8GB? Er jo såpass rimelig å oppgradere selv at det lønner seg kanskje å kjøpe en PC med 4GB ram for så å kjøpe en 4GB brikke selv og sette inn i tillegg?

Til slutt var det skjermkort. Er det virkelig nødvendig når med dedikert skjermkort når jeg ikke spiller (med unntak av FM)? Eller kommer det greit med under video-avspilling og f. eks i TV2 Sumo når jeg streamer i "HD-kvalitet"? Eller holder f. eks Intel HD 3000?

Har egentlig sett meg ut Asus U36SD[/b] som en grei PC, så setter jeg inn 4GB ram til og muligens SSD. Eneste som gjør meg usikker er at den ikke har matt skjerm og om jeg egentlig trenger en PC med dedikert skjermkort og i5. Ønsker ikke å betale mer enn nødvendig, men ønsker heller ikke å kjøpe en for dårlig PC. Tar gjerne i mot forslag med PCer i tilsvarende prisklasse med matt skjerm! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann :)

4GB ram holde lenge :) Bare til å kjøpe ekstra viss om atte du føler at det blir for lite, som jeg har liten tro på.

Skjermkort feks HD 3000 holder også lenge, du kan fint spille av HD filmer på dette :)

Unødvendig med en i7 prosessor, i3 skal nok holde lenge for ditt bruk da du ikke skal spille på denne pcen.

Så den du linker til selv er jo et ganske bra valg, å så kan du jo kikke på denne også:

http://www.dustinhome.no/asus-u31sd-ci3-21-4gb-500-gt520m-133-w7hp-silver/product/5010598293?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1009

Er også dedikert skjermkort på denne ;) som yter litt over HD3000 :)=

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hmm, det er jo ikke så hyggelig. Vurderte Macbook Air en stund også, men blir fort litt stiv pris samt at den mangler både USB3.0 og HDMI. Litt usikker på om jeg vil ha mac i det hele tatt. UX21 ser midt i blinken ut egentlig, men litt vanskelig å vite hvor den havner i pris.

Ingen som har noen andre gode alternativer som passer til meg? Helst matt skjerm, men har vanskelig for å finne en PC som har matt skjerm, god pris og som frister.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt nå om jeg skal gå for U36SD eller ikke, men har endt opp med å vente. Nå slipper Asus UX31 i september som ser MEGET interessant ut, venter bare på prisen samt de siste specsa. Så kommer også Acer med en slik ultrabook opplegg i september og muligens noen andre, så tror jeg venter å ser til de kommer på markedet.

Lenke til kommentar

Gammel teknologi på dei to pcene der.

Og hva har det å si? foruten at du ikke får USB3

Intel i5 480M og i5 2410M yter ca likt foruten at 2410 er litt raskere p.g.a turboen og er litt kjøligere..

Så jeg mener ikke forskjeller er verd 2000kr + vist du kan leve uten USB3 noe som du må ut med for en maskin med matt skjerm og sandy bridge i dag vist du finner en da..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...